موضوعات داغ

پژو پارس یا کیا ریو؟ دست دوم‌های 25 میلیون تومانی

21 تیر 1394

نوشته: امین امیری فر

عکس: کاظم احمدی

مقدمه

برای افرادی که جهت خرید خودرو بودجه‌ی حدود 25 میلیون تومان در نظر گرفته‌اند و در عین حال توقعشان از اتومبیل چیزی بالاتر از پراید، ام وی ام 110 یا تیبا صندوقدار است، چاره‌ای جز پذیرش ریسک بیشتر و خرید اتومبیل دست دوم باقی نمی‌ماند. از خودروهای کارکرده خیلی قدیمی که بگذریم، دست دوم‌های 5 و 6 ساله‌ی سالم زیادی با همین بودجه قابل خریداریست که از آن جمله می‌توان به سمند، رانا، پژو 206، کیا ریو، تندر90 و پژو پارس اشاره کرد.

اینکه خرید خودروی صفر بهتر است یا دست دوم و در میان این همه اتومبیل کارکرده کدامیک ارزش بیشتری برای خرید دارد بحث مفصلی است که در یک مقاله کوتاه نمی‌گنجد اما امروز قصد داریم به بررسی کلی و مقایسه دو رقیب قیمتی یعنی کیا ریو و پژو پارس در میان دست دوم‌های سالم بازار (با حدود قیمت 25 میلیون تومان) بپردازیم تا مشخص شود کدامیک برنده‌ی رقابت خواهد بود و یا حداقل کدامیک برای چه سلیقه و نیازی مناسب‌تر می‌باشد. به این امید که سوالات افرادی که بین خرید این دو تردید دارند، پاسخ داده شود.

نگاه کلی به پارس و ریو

پژو پارس (که در ابتدا با نام پرشیا به بازار ارائه شد و هنوز هم در بین نیمی از مردم با همین نام خطاب می‌شود)، حاصل فیس‌لیفت موفق پژو 405 بود که در زمان خود با قیمتی بسیار بالا توسط ایران خودرو ارائه و یکی از لوکس‌ترین اتومبیل‌های ایرانی لقب گرفت! البته در آن سال‌ها محدودیت بازار داخلی بسیار بیش از زمان حال بود و پس از مدت کوتاهی با ورود اتومبیل‌هایی نظیر سیتروئن زانتیا و نیسان ماکسیما، پژو پارس از یک خودروی لوکس به اتومبیلی معمولی تنزل درجه پیدا کرد ولی همچنان به لطف طراحی مناسب و کیفیتی که گفته می‌شد کمی از 405 های وطنی بالاتر است، توانست جایگاهش را در میان مردم حفظ کرده و حتی همین امروز برخی افراد، خرید نمونه‌ی صفر کیلومتر آن را به رقبای مختلف از جمله چینی‌های پر زرق و برق بازار ترجیح می‌دهند.

در سمت دیگر میدان کیا ریو قرار گرفته. اتومبیلی از یک کمپانی خوشنام کره‌ای که توسط سایپا با هدف پر کردن فضای خالی بین پراید و زانتیا قدم به بازار تشنه‌ی ایران گذاشت اما علیرغم جایگاه مناسبی که در میان مردم برای خود دست و پا کرده بود، در سال 91 از خط تولید خارج شد و اکنون مدل‌های جدید آن (که البته هیچ شباهتی با محصول قدیمی مونتاژ ایران ندارند) بصورت وارداتی و البته با قیمتی بسیار بیشتر از ریو سایپا به فروش می‌رسند و طرفداران مدل قدیمی چاره‌ای جز خرید نمونه‌های دست دوم این محصول نخواهند داشت.

طراحی ظاهری

بدنه پارس با یک فیس‌لیفت هوشمندانه روی اتاق پژو 405 بوجود آمد. تغییر چهره‌ای موفق که خودرو پیر فرانسوی را از حالت خشک و ساده‌ی قبلی خارج و در حرکتی رو به جلو آن را به چهره محصول جذاب‌تر پژو، یعنی 406 نزدیک نمود.

البته جذابیت این طرح بیشتر مربوط به همان سال‌ها می‌شد و در حال حاضر که چشمانمان به طراحی سیال و چشم نواز خودروهای امروزی عادت کرده بدنه پارس شکل کاملاً معمولی به خود گرفته است ضمن اینکه تولید زیاد و حضور طولانی مدت این محصول در کشومان موجب شده با چهره‌ای تکراری مواجه باشیم. هرچند باید اعتراف کرد هنوز هم در مقابل برخی رقبا (به عنوان مثال تندر90، سمند سورن و یا ام‌وی‌ام 530) در زیبایی حرف هایی برای گفتن دارد.

حالا نگاهی به خودروی رقیب یعنی ریو می‌اندازیم. در اوایل ارائه این محصول کمی طول کشید تا مردم با طراحی متفاوت این اتومبیل کوچک شهری کنار بیایند. در واقع وقتی به بدنه ریو نگاه می‌کنیم نه میتوان از کلمه‌ی زیبا و چشم‌نواز استفاده کرد و نه آن را زشت و بدترکیب دانست! طراحی خاص درب موتور و صندوق عقب در کنار چراغ‌هایی که تا بالای کاپوت کشیده شده‌اند برای مردمی که سال‌ها به طرح‌های ساده اما روتین عادت کرده بودند کمی غیر عادی به نظر می‌رسید. ضمن اینکه این طراحی در جایی ما بین محافظه‌کاری و طرح‌های آینده نگرانه بلاتکلیف است و در نتیجه چهره‌اش نه ساده و سنگین از آب درآمده و نه مدرن و هیجان‌انگیز! البته پس از گذشت مدتی، وقتی به طراحی خاص بدنه ریو عادت کردید جنبه‌های مثبت آن هم قابل رویت می‌شوند. به عنوان مثال طراحی کلیه قسمت‌های بدنه این اتومبیل کره‌ای با یکدیگر هماهنگی مناسبی دارند و یا حداقل نسبت به برادرش هیوندای ورنا چهره‌ای جوان پسندانه‌تر به نمایش گذاشته است. در هر صورت با اینکه این خودروی کوچک آسیایی از نظر طراحی نمره‌ی قبولی را با توجه به سن و سال و قیمتش بدست می‌آورد ولی به طور کلی نمی‌توان امتیاز خیلی بالایی از این حیث به ریو داد.

در مقایسه با پارس باید گفت که هرچند بحث زیبایی تا حد زیادی سلیقه‌ای است و کیا ریو بدلیل تعداد کمتر در خیابان‌ها کمی خاص‌تر به نظر می‌رسد اما در حالت کلی امتیاز برتر در طراحی نصیب پژو پارس خواهد شد. چراغ‌های کشیده، سپرها و جلو پنجره اسپرت با ظاهری خشمگین‌تر و با ابهت بیشتر نسبت به ریو که با چراغ‌های نیم دایره و دهانی نیمه باز چهره‌ای با مزه اما کم جذبه را به بیننده القا می‌کند از جمله دلایل ما برای دادن این برتری به گربه سان ایرانی/فرانسوی بود.

طراحی داخلی

با دیدن تغییرات ظاهری مناسب در پارس توقع می‌رود با ورود به کابین هم با یک حرکت رو به جلو نسبت به 405 روبرو شویم ولی در واقع به غیر از استفاده از طرح چوب در برخی قسمت‌ها و فرمان چهار شاخه و چند مورد جزئی دیگر، تفاوت محسوسی با داشبود قدیمی محصول ارزان قیمت ایران خودرو یعنی 405 (و یا حتی پژو RD و روا) به چشم نمی‌آید و این مسئله برای شخصی که مبلغی بسیار بیشتر پرداخت کرده تا خودرویی از همه نظر بهتر دریافت کند کمی ناراحت کننده به نظر می‌رسد. در حقیقت طرح این کابین به چند دهه قبل باز می‌گردد و فضایی کاملاً قدیمی را برای سرنشینان تداعی می‌کند.

درست است که داشبورد پارس حرف چندانی برای گفتن نداشت اما رقیبش هم نتوانست از این فرصت بدست آمده برای رسیدن به برتری استفاده کند چرا که ریو نیز از این حیث وضعیت مطلوبی ندارد. با وارد شدن به داخل کابین ریو با داشبوردی ساخته شده از پلاستیک خشک روبرو می‌شویم که نه تنها با کیفیت به نظر نمی‌رسد بلکه در طراحی آن نیز هیچ خلاقیتی بکار نرفته است. طراح با خطوط بسیار ساده و بدور از هر گونه هیجانی صرفاً ادوات را سر جای خود قرار داده تا حاصل کار چیزی جز یک داشبورد ساده (و البته کاربردی) نباشد.

از نظر طراحی داخلی هرچند داشبود قدیمی پارس چندان چنگی به دل نمیزد و برتری زیادی نسبت به ریو نداشت اما استفاده از متریال نرم‌تر و با کیفت‌تر باعث شد در این مورد هم برتری را به محصول ایران خودرو دهیم تا ریو فعلاً دست خالی بماند.

(نکته: با توجه به اینکه پژو پارس دست دوم هم قیمت با کیا ریو در مدل‌های با داشبود قدیمی موجود است بررسی داشبورد جدید پارس را به فرصتی دیگر موکول مینماییم.)

خوب تا همین جای کار نتیجه بررسی 2 هیچ به نفع پارس شده! اما هنوز رقابت به پایان نرسیده و فرصت زیادی برای خودنمایی ریو باقیست.

موتور و توانایی های حرکتی

پژو پارس مورد تست از نوع معمولی با موتور XU7 با حجم 1761 سی‌سی و 8 سوپاپ است که توان تولید 100 اسب‌بخار قدرت در دور موتور 6000 و 153 نیوتن‌متر گشتاور در دور موتور 3000 را دارد. اما در سمت دیگر کیا ریو با موتور کوچکتر 1493 سی‌سی ولی با 16 سوپاپ قرار گرفته که 97 اسب بخار قدرت در دور 5500 و 135 نیوتن‌متر گشتاور در دور 4500 را در اختیار راننده قرار می‌دهد. ضمناً هر دو خودرو دارای گیرباکس دنده‌ای 5 سرعته (6 دنده) هستند.

در واقع با این اعداد و ارقام، اعلام برنده‌ی قطعی کمی دشوار است. چراکه حجم بالاتر موتور پارس در مقابل 8 سوپاپ بیشتر ریو و گشتاور بالاتر پژو نیز در برابر وزن سبک‌تر کیا به چالش کشیده می‌شود تا با در نظر گرفتن سایر متغیرها از جمله ضرایب گیرباکس متفاوت، رقابتی نزدیک بین این دو اتومبیل بوجود آید.

با توجه به دست دوم بودن خودروهای مورد تست و اینکه بدون دستگاه داینو نمی‌توانیم بفهمیم هر کدام در این سال‌ها چند اسب را بنا بدلایل مختلف (از جمله نگهداری نامناسب) فراری داده‌‌اند به اعداد اعلامی توسط کارخانه بسنده می‌کنیم.

شتاب اعلامی کارخانه برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت با پژو پارس 11 ثانیه (برخی منابع 11.5) و برای ریو 11.3 ثانیه (برخی منابع 12) بیان شده که در کنار حداکثر سرعت 190 پارس و 175 ریو از برتری نسبی نماینده ایران خودرو حکایت دارد هرچند بعید به نظر می‌رسد که کسی بدلیل چند دهم ثانیه شتاب ضعیف‌تر از خرید اتومبیل مورد علاقه خود پشیمان شود.

استهلاک

همه‌ی ما جمله‌ی معروف "اتومبیل من خوب یا بد درآمده" را شنیده‌ایم! جمله آشنایی که تنها بیانگر یک نکته است: "کیفیت متغیر، در محصولات تولید/مونتاژ شده در داخل کشور" شخصاً افرادی را می‌شناسم که در مدت چند سال استفاده از پژو پارس زحمتی جز تعویض قطعات مصرفی نداشته‌اند و برخی دیگر از همان سال اول از کیفیت پایین و خرابی‌های پژو پارس خود شکایت می‌کردند! این قضیه در مورد کیا ریو مونتاژ ایران هم تا حدودی وجود دارد اما به نظر می‌رسد برخلاف کیفیت ظاهری پایین ریو که در بخش طراحی داخلی به آن اشاره کردیم در مورد ماندگاری و کم استهلاکی اتومبیل، کیا به لطف استفاده از درصد بیشتری از قطعات وارداتی، با ثبات بیشتر در کیفیت، عملکرد قابل قبول‌تری داشته است. در سوالی که از تعدادی از دارندگان ریو و پارس پرسیده شد هم به نظر می‌آید خودرو ریو کم استهلاک‌تر از پارس بوده و درصد بیشتری از مشتریان خود را از این بابت راضی نگه داشته است. حتی بسیاری معتقدند بهترین برگ برنده کیا ریو مثل هیوندای ورنا در کم استهلاکی و کم آزاری این خودرو است (هرچند لازم است اشاره کنیم که با توجه به کوچک بودن جامعه آماری در نظر گرفته شده نمی‌توان با اطمینان صد در صد در این مورد نظر داد).

مصرف سوخت

در دوران بنزین 100 تومانی، کم مصرف بودن یک خودرو معیار چندان مهمی برای انتخاب به حساب نمی‌آمد ولی در حال حاضر که هر لیتر بنزین معمولی قیمتی برابر 1000 تومان دارد، این مورد (بخصوص برای طبقه متوسط به پایین) به یک فاکتور اساسی در هنگام انتخاب اتومبیل بدل شده. هر چند مشخص است که از این حیث ریو شرایط بهتری خواهد داشت اما اجازه بدهید ببینیم این برتری تا چه اندازه‌ای محسوس است.

در شرایطی که خودرو کیا ریو با موتور کوچک تر و 16 سوپاپ به ازای هر صد کیلومتر پیمایش مسیر در سیکل ترکیبی به حدود 7 لیتر سوخت نیاز دارد، خودروی پارس با مصرفی در حدود 9.1 لیتر در صد کیلومتر (برخی منابع 9.5 لیتر) خودرویی کاملاً پر مصرف به نظر می‌رسد (البته ناگفته نماند که در مدل TU5 و یا موتور XU7/L4 که روی پارس ELX استفاده شده، مصرف پایین‌تر و کمی به ریو نزدیک می‌شود).

با توجه به توضیحات بالا و با یک محاسبه‌ی سرانگشتی برای فردی که ماهانه 2 هزار کیلومتر از خودرو استفاده می‌کند انتخاب ریو نسبت به پارس XU7 صرفه جویی سالانه حدود 500 هزار تومان در پی خواهد داشت که مبلغ قابل توجهی است!

امکانات رفاهی

هر دو اتومبیل با داشتن امکانات ابتدایی مثل فرمان هیدرولیک، تهویه مطبوع دستی، شیشه بالابرهای برقی برای همه‌ی درب‌ها، قفل مرکزی و مواردی از این قبیل خودروهای مجهزی به نظر نمی‌رسند اما پژو پارس با داشتن چند آپشن اضافه مثل مه‌شکن جلو، دماسنج، آیینه‌های جانبی برقی، زیرآرنجی عقب و ... کمی خود را بالاتر از ریو قرار داده است.

(البته ریو در مدل‌هایی مجهز به گیرباکس اتوماتیک، ایربگ راننده و یا ترمز ضد قفل (ABS) هم در بازار یافت می‌شود و همچنین پارس نیز در انواع مدل‌های تکامل یافته‌تر با امکانات بهتر مثل ایربگ و ABS و گیرباکس اتومات و ... در بازار موجود است که با قیمت کمی بیشتر می‌توانند انتخاب‌های کامل‌تری، نسبت به مهمانان امروز ما باشند)

تجربه رانندگی

با وجود اینکه معمولاً خودروسازان کره‌ای به نداشتن حس لذت رانندگی پشت فرمان متهم می‌شوند کیا ریو نسبت به کلاس و رده‌ی قیمتی‌اش شما را ناامید نخواهد کرد. فرمان نرم و خوش دست در کنار موتوری سر حال و واکنش پدال گاز مناسب شرایط را برای یک رانندگی لذت بخش فراهم نموده. در شروع حرکت دنده‌های یک و دو گیرباکس به سرعت پر شده و از شما دنده‌ی سبک‌تری طلب می‌کنند. شتابگیری در سرعت‌های بالای 100 هم نسبت به موتور 1.5 لیتری و توقعی که از این انجین کوچک و کم مصرف میرود قابل قبول است. صندلی‌های کیا کمی سفت هستند اما با این حال سرنشینان جلویی حس نسبتاً راحتی خواهند داشت. بدنه‌ی جمع و جور ریو باعث می‌شود در خیابان‌های شلوغ تسلط کافی بر ابعاد خودرو داشته باشید و عبور از میان ماشین‌ها (که البته خودروبانک این کار را توصیه نمیکند!) و یا جا کردن ماشین در فضاهای کوچک پارک با این کره‌ای کم ادعا آسان به نظر می‌رسد.

البته در کنار این نکات مثبت مشکلاتی هم هست! مثلاً صدای موتور با افزایش دور به شدت به داخل کابین نفوذ می‌کند، فضای سرنشینان عقب چندان تعریفی ندارد و سیستم تعلیق نیز هرچند در دست اندازهای کوچک عملکرد قابل قبولی دارند اما در مواجهه با سرعت گیرهای بزرگ یا چاله‌های کمی عمیق‌تر ضربات را به سرنشینان منتقل می‌کنند. باتوجه به وزن بیش از یک تن و ارتفاع کم ریو توقع داریم در سرعت‌های بالا حس آرامش در پشت فرمان حفظ شود اما حس سبکی این خودرو در سرعت‌های زیاد کمی بیش از انتظار ما بود. ضمناً عملکرد ترمزها هم حداقل در نمونه‌ی مورد تست که فاقد سیستم ABS است کاملاً متوسط ارزیابی شد. شاید یکی از نکات منفی ریو مونتاژ شده در کشور استفاده از رینگ‌های 13 اینچی است که برای این خودرو کمی کوچک به نظر می‌رسد و می‌توان با هزینه‌ی نه چندان زیاد و تعویض با سایز 14 (که استاندارد این خودرو هم همین سایز است) به بهبود سواری و کاهش برخی مشکلات اشاره شده، کمک کرد.

اما پژو پارس سواری متفاوتی با ریو دارد. البته برای فردی که قبلاً با پژو 405 رانندگی کرده و اکنون برای اولین بار پشت فرمان محصول گران‌قیمت‌تر ایران خودرو می‌نشیند تجربه‌ی چندان جدیدی در کیفیت سواری اتفاق نخواهد افتاد! اما در مقایسه با ریو فضای کابین در پارس کمی راحت‌تر است، سرنشینان عقب فضای پای بیشتری در اختیار دارند و علیرغم توانایی‌های حرکتی تقریباً مشابه بدلیل نفوذ کمتر صدای موتور (که البته خیلی هم رضایت بخش نیست اما نسبت به ریو شرایط کمی بهتری دارد) آرامش بیشتری در داخل پژو پارس برقراراست. فرمان اتومبیل کمی سفت‌تر از ریو است اما حس امنیت و پایداری بیشتری در سرعت‌های بالا در این اتومبیل احساس می‌شود و عملکرد سیستم تعلیق و ترمزها نسبتاً مناسب است هرچند که باز هم با حالت ایده‌آل فاصله دارد. ظرفیت باک پارس 70 لیتر می‌باشد که 25 لیتر از ریو بالاتر است اما بیشتر این برتری حجمی صرف اشتهای زیاد موتور قدیمی پژو خواهد شد هرچند با این وجود همچنان مسافت بیشتری را با یک بار سوختگیری (بخصوص در سفرها) خواهد پیمود.

در مورد ابعاد همانطورکه با یک نگاه هم می‌توان تشخیص داد پژو کمی بزرگتر است و اگر بخواهیم دقیق‌تر بیان کنیم طول، عرض و ارتفاع پارس به ترتیب 4498، 1704، 1410 میلیمتر و برای کیا ریو 4240، 1680، 1420 میلیمتر می‌باشد.

نتیجه گیری

حتی با بررسی کلیه جوانب هم نمی‌توان یکی از این دو خوردو را برنده‌ی قطعی این مقایسه دانست. چراکه سلایق متفاوت و ضریب اهمیت هر قسمت از اتومبیل برای افراد مختلف متفاوت است. مثلاً ممکن است ضریب اهمیت کم مصرف بودن برای فردی بسیار مهم‌تر از جاداری اتاق باشد و یا برعکس.

اما در شرایط مساوی و در نظر گرفتن سلیقه‌ی عمومی باید بگوییم پژو پارس با اختلاف کمی برنده‌ی این رقابت شد. در حقیقت خودرو کیا ریو دنده‌ای در زمان تولید رقیب قیمتی پژو 405 بود که هر دو قیمتی پایین‌تر از پارس داشتند و ریو هم می‌توانست از نظر طراحی و امکانات حرف‌های بیشتری در مقابل این رقیب داشته باشد، اما بعد از خروج ریو از خط تولید و کمیاب شدن نمونه‌های مدل بالا، محصول محبوب سایپا با افزایش قیمت در نمونه‌های دست دوم مواجه شده و گریزی به رده‌ی قیمتی پژو پارس زده است. درنتیجه علیرغم تمام نکات مثبت و قابل احترام ریو، در برخی موارد مثل آپشن و زیبایی در رقابت با پارس کمی جا می‌ماند؛ هرچند که به هیچ عنوان نمی‌توان آن را رقیبی از پیش بازنده دانست.

اگر از یک زاویه دیگر به مقایسه بنگریم می‌توان گفت ریو با موتور کم مصرف و ماندگاری بالای قطعات در کنار ابعاد کوچک‌تر و درنتیجه قدرت مانور بالا در شهرهای شلوغ، برای خانواده‌های کم جمعیت که بیشتر استفاده‌ی درون شهری دارند خودروی مناسب‌تری است اما برای خانواده‌های پر جمعیت‌تر و افرادی که بیشتر اهل مسافرت با خودروی شخصی هستند و یا خریدارانی که به چند آپشن و یا زیبایی اهمیت بیشتری می‌دهند، پارس می‌تواند انتخاب بهتری باشد.

در پایان جا دارد از خانم فضیلت‌نژاد که گروه خودروبانک را در تهیه این مقاله یاری دادند تشکر و قدردانی نماییم.

60 عکس

نظرات کاربران

132 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1394/4/21
پس کلیپ راو4 چی شد؟؟ منتظریم
1394/4/21
اگر از تکراری شدن چهره پارس صرف نظر کنیم باید گفت که واقعا پژو پارس از نظر چهره در رده قیمتی خودش وحتی کمی هم بالاتر رقیب نداره و واقعا در زمان خودش از لحاظ طراحی شاهکار بوده
1394/4/21
آشنای نزدیک من ریو داره و دوستم پرشیا
باید بگم که با وجود اینکه پرشیا خودروی کامل تر و بهتریه ولی خودم ترجیح میدم ریو سوار بشم
دیگه پرشیا خیلی تکراری شده و ریو لااقل یکم تکه
1394/4/21
بد سلیقه ای کلا
1394/4/21
اون جایی که نویسنده میگه سیستم تعلیق و ترمز باحالت ایده آل ... رو برا شما گفته که تو بحث ام وی ام 530 میگفتی همه چیز کاملا واضحه وقتی نویسنده کلی میگه داره با هم قیمت مقایسه میکنه . میگه با حالت ایده آل که جنابعالی به وضوح فکر نکنی داره با هم رده ای ها مقایسه میشه و یه چیزی هم هست به نام حالت ایده آل
1394/4/21
پرشیا خوشگلتره، نرمتر سواریش. ولی کاش تعرفه خودرو وارداتی نبود. لااقل واسه ماشینهای کم مصرف تعرفه واردات رو بر دارند.
مقایسه 407 و تویوتا کمری یا مزدا 3 رو هم بذارید مرسی.
1395/12/2
فرمودی سواری پرشیا نرم تره؟؟؟؟
1394/4/21
بدون شک سواری و کیفیت ریو بهتره
1399/10/9
دقیقا زدی تو خال
پنج سال داشتمش بعد رفتم دادم برلیانس h230 انصافا برلیانس بهتر از ریو هست اما ریو بهتر از پارسه
داییم پارس داشت
1394/4/21
چه بررسی بی ربط و مسخره ای آخه چطور میشه پژو پارس را با ریو مقایسه کرد اصلا امکان نداره این دو را کسی باهم مقایسه کنه
1394/4/21
علی آقا چرا میگی بی ربطه؟
هر دوی اینها حدود 27-28 تومن قیمت دارن
هر دوشون هم سدان هستند و توی یک سگمنت هستن
1394/4/21
مادر من ریو داره خودرویی عالی و فوق العاده نرم و کم اصطلاکیه در رنج خودش همچنین ریو power داره که در مقاله بهش اشاره نشد ولی مقایسه بشه پارس با ریو اشتباهه ریو باید با 405 مقایسه شه پارس از نظر قیمتی از ریو یک رده بالاتره
1394/4/21
شما پاور ویندوز فابریک داشتی رو ریو؟ اینایی که من دیدم نداشته ها. جداگانه با دزدگیر نصب میکردند. ریو گرون شده الان رقیب قیمتیه پارس شده.
1394/4/21
با سلام خدمت دوستان و تشکر از سایت خودرو بانک بابت تهیه این گزارش .
من خودم پژو پارس دارم ولی ریو هم سوار شدم و با اون آشنایی دارم
من پارس رو بهتر میدونم چون توی جاده واقعا راحت تره و سواری خوبی داره از نظر ظاهری هم با این که قدیمیه ولی هنوز جذابیت خودشو تا حدی داره
اگه از موتور پر مصرفش بگذریم پارس برنده ست.
البته این فقط نظر شخصیه منه.
1394/4/21
نظری نمیدم فقط پارس ، ELX ش عالیه ینی 16 سوپاپش...
1394/4/21
در مبحث مقایسه موتور و قابلیت حرکتی کم کاری کردین.یک مقایسه ساده شتاب به راحتی برتری ریو رو نشون میداد که با حجم کمتر و مصرف کمتر شتاب بهتری میده و پارس رو پشت سرتون خواهید دید
1394/4/21
آقا پس راو 4 چی شد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
1394/4/21
اون آقاهه که ریش باحال داره چرا دیگه نیست؟
چرا نشست صندلی عقب ازش عکس بگیرین؟ D:
1394/4/21
اون آقا ریشوئه همون عکاس خودروبانکه...خخخخخخخ

من خودم ریو مدل 90 دارم. با ترمز ABS و تقریبا میشه گفت فول
ماشین خوب و کم مصرفیه ولی ایراداتی هم داره. یکی از ایرادهاش که گفتن لاستیکها و رینگهای کوچیکشه. من لاستیک پهن انداختم روش و واقعا سواریش نرم تر و بهتر شد.
ضمن اینکه یک مزیت بزرگی که داره و بهش اشاره نشد اینه که زیر پنل رادیو این ماشین یک فضای خالی دیگه هم داره که به شما اجازه میده تا همه رو در بیارید و یک رادیو ضبط 2Din لمسی بندازید روش. توی عکس ها هم مشخصه که صاحب ریو این کار را کرده.
کیفیت کولر ریو واقعا خیره کننده است. ضمن اینکه بلندگوهای این خودرو هم واقعا محشر هستند و فراتر از انتظار شما عمل میکنند.
سقف کوتاه و طراحی نامناسب درهای این ماشین باعث میشه سوار و پیاده شدن به ریو کمی سخت باشه و ممکنه در حین سوار شدن سر شما به ماشین برخورد کنه.
از خودروبانک بابت این نقد و بررسی تشکر میکنم.
1394/4/21
سلام
دوستان من یک سوال دارم اگر میتونید جواب بدید
موتور xu7 همون موتور 1800cc که برای 405 سمند و پارس استفاده میشه
این موتور زمانی ک اومد 97 اسب قدرت داشت و تو سایت خودرو بانک هم برای 405 با این موتور همین قدرت گفته شده
حالا چطوری قدرت این موتور زیاد شده؟ اونم بدون هیچ تغییری در موتور
اطلاعات ecu و سیستم ورود و خروج هوا هم تغییری نکرده
1394/4/21
اقا نوید اول اینکه از کجا میدونید هیچ فرقی نکرده اند؟ شاید تغییرات بسیار اندکی تو ای سی یو شده باشه. منم یادمه قدیما همه جا 97 اسب میزدند ولی الان تو سایت خود ایران خودرو http://www.ikco.ir برا سمند و پارس و 405 زده 100 اسب. متاسفانه منبع معتبر تری از خود سایت رسمی ایرانخودرو برای این موتور که هیچ جای دنیا دیگه تولید نمیشه وجود نداره. تازه 3 اسب زیادم فرقی نداره. خیلی وقت ها تو تبدیل کیلوات به اسب بخار اگه اعشارشو تا یه رقم بگیریم ( بجای دو رقم ) خطای چند اسب وجود داره زیاد درگیر این دو سه اسب نباش.
1394/4/21
با وجود تکراری شدن چهره پژو پارس و جدا از فنی بازهم چهره ی پارس جذاب تر از کیا ریوه البته اگه نسل های بعدی کیا ریو رو ببینید و تغییراتی که کرده و به همون نسب پارس هم هرچند تغییراتی داشته !!!! نظرتون عوض میشه به نظرم شانس آوردیم هنوز پیکان تولید نمیشه وگرنه الان مردم برای پیکان داشبورد سوناتایی دم نمایندگی صف میکشیدن
1394/4/21
پس این پیکان وانت چیه همون پیکانه دیگه
1394/4/21
آقا رسول گل تولید پیکان وانتم متوقف شد.
1394/4/22
بله داداش کارخانه اش ما بین ارومیه و تبریزه چندبار از جلوش رد شدم یه دونه پیکان وانت هم تو حیاطش نیست قبلا ها پر از ماشین بود
1394/4/21
سلام
دوستان بنظر شما ایمنی تصادف کدومشون بالاتره؟
1394/4/21
سلام به نظر من پرشیا از ریو خیلی بهتره باتشکر از خودرو بانک
1394/4/21
با سلام و تشکر از خودرو بانک . به نظر من سلیقه ها فرق می کنه . ریو یه خرده ارتفاعش پایینه البته از نظر فنی کیفیت خوبی داره .
1394/4/21
خسته نباشید ریو که کلا زنونه هست تولید هم که نمیشه پس بیخیال ولی پرشیا مدل 1394 رنگ نوک مدادی خیلی خوبه
1394/4/21
اگه میخواید هر روز به نمایندگی برید و هر لحظه به فکر خرابی های ماشینتون باشید من پارس رو پیشنهاد میدم ، خودرویی عالی برای کسانی که بیکار هستن و میتونن هر روز به نمایندگی برن
1394/4/21
والا من از استهلاک پایین کیا ریو خیلی شنیدم و مطمئنا این استهلاک پایین در کنار ال 90 که اونم معروف به کم استهلاک بودن هست واقعا ارزش داره چون ریو علاوه بر کم استهلاک بودن زیبا هم هست ( مخصوصا نسبت به ال90)
البته عدم تولید ریو و تعداد کمش علاوه بر اینکه ماشین رو تو خیابون خاص تر کرده اما مطمئنا قطعاتش رو در دراز مدت کمیاب و تعمیر و هزینه هاش رو نسبت به پارس بیشتر می کنه / پس استهلاک پایینش در صورتی که ماشین کم کار نباشه چندان لطف بزرگی نیست
ریو بر خلاف پارس طراحی جدید تری داره اما همونطور که گفته شد چهره با مزه ریو در مقابل چشمان سگ دار پژو پارس همه چی رو باخته
پارس هم اگه نمای جلوی خاص و ایرانی پسندشو که به لطف کاپوت کشیده پررنگ شده است رو نداشت چیزی به جز یه 405 کبریتی نبود که هیچ انحنایی در ساختش وجود نداره
بشخصه اگه قصد خرید تو بازه بیست تا 27 میلیون رو داشتم به هیچ وجه سراغ تیبا ی بی ریخت نمی رفتم و بی شک پرشیا می خریدم اما اگه بودجه 30 میلیون در اختیارم بود سمند صفر کیلومتر انتخاب خوبی بود
هر چند تو بازه بیست تا 25 تومن دوو سی لو تمیز هم میشه پیدا کرد که به جرائت می گم ژن آمریکایی این ماشین با سواری بی نظیر و خاصی که داره باعث می شه به پارس و ریو صفر هم فکر نکنین
1394/4/21
چشمای سگ دار ؟ یه جوری گفتی فکر کردم لافراری هستش ! چقدر این ماشین های مزخرف تولید داخل رو شما گنده میکنید آخه
1394/4/21
متشکرم بابت بررسی خودروهای ارزان قیمت یا به نوعی کارمند پسند !!

بین این دو خودرو ریو را می پسندم چون هندلینگ بسیار بهتری داره نسبت به پرشیا
به لحاظ زیبایی هم پرشیا
1394/4/21
با تشکر از سایت خودرو بانک به خاطر مقایسه دقیق و هوشمندانتون
1394/4/22
من الان 5 ساله ریو دارم از اول دست خودم بوده و 126 هزار کیلومتر راه رفته ، از اول آپشنهای هالوژن زیر سپر و آینه برقی اصلی و رینگ و لاستیک 14 اینچی و ... رو اضافه کردم
تاحالا به هیچ وجه خراب نشده! جلوبندیش و کمک فنرهاش فابریکه و فقط یکبار صفحه کلاچ عوض کردم و لوازم مصرفی رو با عوض می کنم ، هفته پیش رفتم سرعین و برگشتنی از جاده اسالم اومدم تالش و رشت و تهران ، جاده کوهستانی و کولر یکسره روشن و مسیری بیش از 600 کیلومتر اومد تا تهران و پمپ بنزین همیشگیش بلوار دادمان با 30 لیتر فول شد!
در ضمن از خودرو بانک عزیز خواهش می کنم در مورد ایمنی پژو پارس هم کمی توضیح بدهند ، اول اینکه چند ستاره از موسسه استاندارد گرفته؟ (ریو 3 ستاره گرفته و اجازه فروش تو اروپا و آمریکا رو داشته) در ضمن در مورد تعداد پرشیا هایی که آتیش گرفتن و مقایسه با تعداد ریو ها از یادتون نره ...
راستی ریو سیستم ضد سرقت (امیبولایزر) پیشرفته ای داره و همینطور ریو سیستم برقی هوشمندی داره که مثلا امکان نداره چراغهاش روشن بمونه و یا سیستم تعلیق عقبش خیلی عالی هست و امکان نداره به اینوراحتی ماشین از دست آدم در بره!
بازم ممنون از سایت خودرو بانک
1394/5/5
سلام.داداش پیمان گمونم ماشینی که زیاد اتیش سوزی ازش گذارش شده 405 هست نه پرشیا تازه اونم مدلهای84
1394/5/8
این همه ادعایی که شما روی ریو کردید کیا سازنده این خودرو هم روش نکرده.30 لیتر تا اسالم!!!!امروز 13 فروردین نیست ولی شما میگید.ریو که 3 ستاره گرفته ایربگ داشت و ترمزش ABS بود ریو شما بی ستاره هست.ماشین با تغییر یه رینگ و لاستیک و زیر سچری(براگیر)چیزی نمیشه که شما توقع می کنید.موفق باشید
1394/5/22
جناب کارشناس
اگه قراره مغرضانه حرف بزنین الکی به سایت سر نزنین .
منم ریو داشتم و کاملا حرفای دوستمون تایید میشه
استهلاک پژو رو دیگه همه قبول دارن .پارس و 405 همشون واشر زدن رو شاخشونه.
ستاره ایمنی رو نه دوستمون از آسمون کندن رو ماشین گذاشتن و نه ادعا کردن ، دیگه فیلمش هست که میزنن به مانع چی میشه و ...
الکی ادعا نکنین وقتی ریو هم نداشتین
1395/1/11
کارشناس
خیلی رو مخی
قشنگ خودت اسمتو (کارشناس خودرو) زیر سوال میبری
ریو واقعا عالیه فقط دوستان قبل از اینکه به 50000 کیلومتر برسید یه دور تسمه تایم رو عوض کنید هزینه عوض کردنش هم کمه آگه تسمه تایمش پاره شه هرچقد هم پول بدید مث اولش نمیشه

1394/4/22
اصاا مقایسه ی به جایی نبود شاید بهتر بود ریو با تیبا و پارس با سمند مقایسه بشه.قبل از تجربه ی خودم بگم اگر خواستید پارس رو بررسی کنید (elx(xum رو بررسی کنید که فول ترین و بهترین مدلشه

ما یه پارس مدل 84 داریم که 10 سال برامون کار کرده.حدودا 600 هزار کیلومتر هم کار کرده.که البته صفرش کردیم یک بار و کارکرد رو 200 هزار کیلومتر نشون میده.راستش خیلی ماشین باکلاسی بود اون اوایل و پارس یه ماشین عالی به حساب میومد.ماشین باور کنید از توقعی که بابت استهلاکش میره خیلی کمتر خرجش شده.یک بار فقط موتور باز شد اونم به خاطر اینکه برادر کوچک تر بنده اومد ماشین رو خاموش کنه سویچ رو برعکس چرخوند.ماشین با توجه به سنش خوابیده.کیفیت کلید های داخل و مخصوصا کلید قفل در ها اصلا خوب نبود.شیشه بالابر ها هم کند شدند.کیفیت متریال کلا خیلی خوب نیست ولی قابل قبوله و مونده هنوز.ماشین نسبت به ماشین های دیگه چون لاستیک کمی پهن تر انداختیم خوبه.تعادل و هندلینگ خیلی خوبی داره و توی پیچ ها قشنگ میخوابه.هنوز هم شتاب قابل قبول و خوبی داره و من از این بابت خوشحالم.ترمز ها در عوض جالب نیستند ولی معمولی میشه گفت.فضای سر و پا مناسبه ولی زیاد نیست باز نسبت به ریو که دایی بنده داره خییییلی فضا از همخ نظر بیشتره همینطور فضای صندوق عقب.ریو ماشین خوبیه از لحاظ موتوری و خیلی نرم و کم سر و صدا کار میکنه.سیستم تعلیق نرمی داره و سواری آروم.ولی پارس اصلا اینجور نیست.غرش موتور به خصوص توی دور موتور بالا به سادگی داخل اتاق میشه و آزار دهنده هست مخصوصا اگر سرنشین عقب باشید.کولرش عالیه و کیا ریو هم همینطور.ماشین مشکی هست و واقعا زیباست.به نظر من کیفیت اون موقع در برابر کیفیت تولید الان مثل تویوتا و پرایده.کیفیت ماشین ایرانی هر چی بیشتر میگذره بد تر میشه.اوایل وقتی یک ماشین رو تازه عرضه میکردند کیفیت رو خوب میزدند تا مشتری جذب بشه و کم کم بد میکردند.الان دیگه همون روال هم نیست و مثل دنا از اول بی کیفیت میزنند.یه پارس رو یکی از اشناها میگفت خریدم از نمایندگی خارج نشده بودم خاموش کرد.هر چی هم بالا و پایین پریده جوابشو ندادن و گفتن دیگه تحویل گرفتی ماشین رو.یا یه بنده خدا که توی مسافرت میگفت دنده از جا در اومده توی دستم!!!!!!!!کیفیت افتضاحه نخرید ملت نخرید برای خودتون میگم به خدا اشکالی نداره اگر دسته دوم صفر گیر اوردید.دیگه بسه.راستی اینم بگم که پارس واقعا هنوز توی مونتاژی ها جزء زیباترین هاست.
1394/4/22
دستون درد نکنه که تو این رنج بررسی کردید
206 تیپ5 و ام وی ام ۳۱۵ نیو فیس که رقابت شدیدی دارنم بررسی کنید
ممنون
1394/4/22
تعمیر و نگه داری پژو پارس فوق العاده ساده تر و کم هزینه تر از ریو هست.همچنین ظرفیت بیشتر و هزینه کمتری برای تقویت و بهینه سازی روی همین موتور دارد.
1394/8/2
با سلام
دوست عزيز تعمير پارس راحتره بخاطر اينكه ريو وسيله هاش يكم گرونتره و در عين حال كه گرونتره ده برابر عكرش بيشتره پس خرجش كمتره مثلا من ريو دارم از سال 85 دست خودمه و از رده خارج محسوب ميشه تقريبا فقط يكبار بلبرينگهاي چرخ جلو عوض كردم ولي از پارس سالي يه بار خرابه و اگه پارس تعميرش راحتره چون خودرويه ايرانيه و وسيله هاش فراوون تر و تو بقالي هم گير مياد وسيله هاش ولي لامصب ريو اصلا خرابي نداره كه بخدا تعمير بشه بجز اتفاقي بيافته خراب شه مثلا تصادف وگر نه خرابي نداره الان دارم 85 رو ميفروشم دنبال يه نودش ميگردم و عمرا حتي حاضر نيستم با پارس مقايسش كنم چون اصلا قابل مقايسه نيست نه از زيبايي نه از فني و نه از نرمي و اقتصادي
1394/4/22
خوبی این پارس های جدید اینه که هر جور صدایی که دلت بخواد از موتورش میشنوی
حتی مورد داشتیم طرف صدای بالگرد از کاپوت شنیده...
1394/4/23
100% ریو فنی بالا تر
1397/10/5
درسته
1394/4/23
با صرف نظر کردن از ظاهر که کاملا سلیقه ای است ریو برتری کامل داره نسبت به پارس، من هر دوشو داشتم اصلا از پارس راضی نبودم...
1394/4/24
دوستان عزیز ما یه پژو پارس 91 داریم حداقل چهار پنج ماهی یه بار باید یه تعمیرگاه حسابی بره تا حالا یه سه چهار باریم واشر سرسیلندر سوزونده
1394/4/25
جناب بهنام: یعنی واقعا اینقدر کیفیت پارس پایین اوومده!!؟ اخه قصد داشتم پارس مدل 92 یکی از اشناها را معامله
کنم که با دیدن کامنت شما منصرف شدم.
1394/4/25
مکانیکت ترک متر استفاده داره؟
1394/5/5
سلام .بهنام جون پرشیا مدل89 به بعد کلا عیب و ایراد داره .من خودم یه مدل88دارم از صفر دست خودم بوده هنوز موتورش دست نخورده فقط قطعات استهلاکیش تعویض میشه که اونم طبیعیه بعد6سال کارکردن
1394/11/4
اقا رضا ما به جز 206 همه ماشین های این قیمتی ایرانی رو داشتیم و داریم و به یقین می تونم بگم بهترین ماشین تو این رنج بدون شک ال نود هست. مخصوصا به خاطر کیفیت و عملکرد فنی خیلی بهتری که نسبت به بقیه داره از نظر دست دوم خیلی بهتره و اگر یه سالم مدل 88-91 رو گیر بیاری خیلی خوبه ولی خرج قطعات مصرفی ال نود گرون تره. ولی پارس ظاهر خیلی بهتری نسبت بقیه داره (البته از نظر من چون سلیقه ایه) و هنوز هم ماشین محافظان و تشریفاتی ها پارس هست بیشتر به خاطر ظاهر و کلاسی که داره ولی کیفیتش خیلی پایینه. ال نود از معدود خودرو هایی هست که موتور و گیربکسش هنوز داخل سازی و چینی سازی نشده.
1394/4/26
مقایسه‌ی خوبی بود.ممنون از شما
1394/4/26
پرشیا بهتره البته مدلای قدیمیش چون مراتب کیفیت بالاتری نسبت به مدلای جدیدش دارن
ما یکی از فامیلامون ریو داره و خب ماشین جالبی نیست مثل اسباب بازی میمونه و خب فضای داخل ماشین واقعا کمه و قطعاتشم که دیگه کم کم تولید نمیشن و باید گذاشتش کنار اونطرف میدون هم پژو پارسه که خب ظاهر جذابی داره ولی یکم تکراری بنظر میرسه قطعاتش چون با سمند و 405 مشترک اند خب به مراتب ارزون تره
از نظر مصرفم که خب ریو مصرف پایینتری داره
مدل یکم قدیمی و تمیز از پارس اگه بتونید بخرید خیلی خوبه
(نظر شخصی : من خودم چون همه اعضای خانوادم بزرگ هستن و چون پول کافی ندارم (حقوق کارمندی) و چون تحریمیم(تو یک سایت آمریکایی بنگاه ماشین همین بنز های پلیس خودمونو میداد 8 هزار دلار یعنی 24 میلیون) خب بیشتر سفر های برون شهری میرم و خب چون قدمم بلنده خب تو اکثر ماشینای زیر سی تومن معذبم پس من خودم پارس رو ترجیح میدم)
1394/7/16
پارس خریدی باید یه قرار دادبا نزدیک ترین مکانیک محلت ببندی (هفته ای یکبار).تازه من یه ریو ۸۵ دارم فقط لامپاشو عوض کردم نه چیز دیگه ای رو پس عوض کردن قطعات تو ۶ سال بره من که ریو دارم عادی نیست.
1394/8/2
سلام و عرض ادب
ايا شما خودت هيچ وقت ريو داشتي كه اين جور قضاوت ميكني كه اسباب بازيه؟ نه قدش نه ارتفاش و ن داخلش از پارس كوچيكتره منم قدم نسبتا بلنده 184 وقتي صندلي ريو رو تا اخر بدي عقب پات به ترمز كلاچ نميرسه . يعني با بلندترين قدم ميتومني بشيني پشتش من از اول ژيان.پي كي.پرايد.پژو405.داشتم و الان هم ريو دارم پارس هم بابام داره كه اصلا رغبت نميكنم سوار پارس بشم مثل پاترول ميمونه خشــــــــــــــــك ريو كيف ميكني از نرمي
1394/4/28
من خودم ریو دارم و تو خونه پارس هم هست مقایسه ای که میتونم انجام بدم به این صورته :
ریو از نظر کم استهلاکی و بی دردسر بودن قابل مقایسه با ماشینای داخلی نیس در حدی که شاید سالی یکی دو بار هم تعمیرگاه نره با استفاده ی متداول از خودرو...
عکس العمل خیلی خوبی نشون میده وقتی پدال گاز را فشار بدیم یا به عبارت خودمونی ماشین تیزیه.
یکی از بهترین حسناش هم فرمون بسیار نرم ریو هست که به راحتی در حالت ایستاده و درجا به صورت کامل میچرخه.
ولی یه مقدار سیستم تعلیقش خشکه که در ناهمواری های بزرگ سطح جاده مشخص میشه و همینطور در دور موتر 3 به بالا صدای موتور داخل ماشین میاد
1394/4/29
سلام پدر من خودرو پارس دوگانه مدل 89 داره خودرویه خوبیه و اگر نظر من رو میخواید کسایی که زیاد مسافرت میرن فقط پارس رو بخرن که تو جاده خیلی راحت و بی آزاره
1394/5/8
سلام

متاسفم که تکنولوژی سال 1980 را با تکنولوژی سال 1999 مقایسه می کنید و برتری را به تکنولوژی 1980 میدین بعد هم خود را متخصص خودرو می دانید.یکیم که میاد تکنولوژی 2008 (لوگان)با اینا مقایسه می کنه و میگه ماشینهای قدیمی زیباتر هستند!!!!بارها این مقایسه های مع الفارغ را در سطح اجتماع عوام دیدم ولی اینجا که میبینم بیشتر متاسفم میشوم.بدرود
1394/5/8
کارشناس عزیز
دوست داری بوگاتی ویرون رو با پاگانی زوندا توی تهران مقایسه کنند؟
بعد متوجه بشیم با اون رنج قیمت کدوم رو بخریم؟

عزیز اینجا ایرانه و توی این رنج قیمت قطعاً این دو از گزینه های اصلی خرید هستند، حالا برای هر مدل و سالی که باشن
1394/5/9
جناب کارشناس عزیز میشه بفرمایید زیبایی چه ربطی به سال تولید داره؟ یعنی هر ماشینی جدید تر تولید شه حتما زیباتره؟!! بعد میشه بفرمایید چرا سراتو کوپ 2010 از 2014 زیباتره؟ یا چرا پونتیاک ترنس ام فایربرد مدل 1970 از محصولات 30 سال بعد همین کمپانی ( قبل از ورشکستگی ) زیباتره؟! تازه من از محصولات سالهای مختلف یک کمپانی مثال زدم در مقایسه کمپانی های مختلف با یکدیگر که دیگه مثال خیلی بیشتره. مثلا لندکروز دهه 90 از سانگ یانگ 2005 قشنگ تره. نکنه میخواید بگید چون لوگان جدید تره پس از میتسوبیشی گالانت یا هوندا سیویک دهه 90 هم زیبارتره؟ پارس هم با اینکه قدیمی تر از ریوست ولی زیباتره.! خیلی طبیعیه.چیز عجیبی نیست. در مورد تکنولوژی و ویژگی های فنی هم که نوشته شده ریو با موتور کم مصرف تر و کم استهلاک تر برتره دیگه. شما میفرمایید چون ریو جدید تره حتما جای پاش هم بیشتره و حتما زیباتره و حتما صندوقشم بزرگتره؟ ولی اگه منظورتون کم مصرفی و کم استهلاکی و خوش دستی ریو است که تو این مقاله هم نوشته ریو موتورش جدید تره و تکنولوژیش با 16 سوپاپ و .. بالاتره دیگه..
1394/5/19
مع الفارق
1394/5/22
هرجا کامنت هات رو می بینم زورم میگیره که چرا اسم کارشناس روی خودت گذاشتی
همچین تکنولوژی تکنولو/ژی می کنی انگار از فضا و سال 2599 اومدی
1394/7/30
كارشناس ارشد خودرو:
اخه وقتي فقط يه ثانيه اب تو موتور دور نزده ايد نزديك يكملون خرج ماشينت كني و ريو اگه اب هم نداشته باشه هيچيش نميشه يعني واشر سوختن تو كارش نيست بله كه بايد تكنولوژي ايران رو بذارييم كنار شما دقت كن من پارس مدل 92 دارم يعني دو سال كار كرده و بسيار كم مكانيكم از دسستم بتنگ اومده ولي يه ريو 85 دارم الان دست خانمم هست فقط لنت. روغن بنزين و تسمه تايم اونم هر 70 هزار تايي چطور شما به خودتون اجازه ميدين اين دو رو باهم مقايسه حتي بكنيد فقط ماشين كره اي و وسلام
1394/8/1
عرض سلامن خدمت همه
اقاي كارشناس مثلا ارشد نوشته بودي همه خود رو متخصص ميدونن ميشه بدونم شما متخصص چي هستين؟
بعدشم خودت ماشين چي سوار ميشي صادقانه؟
1394/11/4
کسی برتری رو به پارس نداده که شما داری حرص میخوری. اتفاقا این جا هم کاملا معلومه که بازدهی موتور پارس از ریو کمتره و اگر کسی به این موضوع پی نبرده باشه که دیگه خیلی پرته. بعدم در جمع بندی کلی میشه گفت پارس تا حدودی بهتره تازه اونم بستگی داره به نیاز افراد مختلف. شاید یکی جاداری براش مهم باشه و یکی مصرف و ...
1394/5/10
به ریو میگن ماشین دیگه اون لگن باریو مقایسه نکنید
1394/5/17
از بانک خودرو ممنون دمتون گرم خیلی باحالید مرسی و جا داره از نکته سنجی کیانا هم کمال ستایش بکنم مرسی.
1394/5/28
من هم ریو رو از 87 صفر دارم، و بزرگترین خرجش یه استارت بود که همین 2 ماه پیش تعویض کردم که اون استارتیم که براش گرفتم اصلا قابل مقایسه با استارته اصلیش نیست و تقریبا از لحاظ ابعاد یک سوم اصلی هم نمیشه...
نکته دیگه از محکمی سپرهای ریو براتون بگم که تا دلتون بخواد از عقب به من زدن با سرعتهای مختلف و حتی ترگ هم نخورده این سپر و خودم هم یکبار بدلیل لغزندگی باهاش سر خوردم و از پشت به یک 141 زدم که سپر پرایده کلا مرخص شد ولی ماشینه خودم فقط یه مقدار پشت پلاکش رفت داخل و اینم بگم شاسی ماشین هیچ ایرادی پیدا نکرده، گفتنی هارو دوستان گفتن و من خواستم به محکمی شاسی و بدنه این ماشین یه اشاره ای داشته باشم که متاسفانه ریو رو از جهت امنیت با پراید مقایسه میکنن که من خواستم این نکته رو هم به تمامی گفته ها اضافه کنم!
و مشکله اصلی ریو رو میشه در ترمزهاش خلاصه کرد واسه من ABS نیست و معمولیه و اونایی که پست سی یلو نشستن کامل شبیه اون میدونن
موفق باشید
1394/9/2
ما خودمون ریو داریم و تو شتاب عالیه . واقعا هم خرابی نداره معمولا
فقط تنها حساسیت موتورش رو تعویض بموقع روغنه وگرنه مورد دیگه ای نداره . بغیر از ترمز abs مشکل خاصش کیفیت پایینن رنگ قسمت های گوشه سپر هستش که خیلی زود با یه مالش میره . خیلی از ریو ها تو خیابون گوشه سپرشون همینجوریه
1394/6/16
با تشکر از نشریه عالی تون -پرشیا خیلی خیلی بهتره پرشیا مرد جوان و با هیبت ولی ریو مرد پیر و اخمو
1394/8/2
عرض سلام و ادب
جناب سينا خان شما ميفرماييد پرشيا مردجوان و ريو اخمو حرفي از خوبي و بدي نزدي ولي مطمعنم خودت ميدوني كدوم ماشين مردتره من تو جاده زياد ميرم و به اندازه كافي پارسه واشر سوخته و موتور سوخته تو جاده ديدم ولي به ولله هنوز ريو نو جاده نديدم كه يدك كشش كنن يا بغل جاده كاپوتش بالا باشه پس متوجه شديم كدومشون مردجوانن
1394/7/13
سلام من خودم ریو دارم تنها مشکلش اینه که تو سرعت های بالا احساس امنیت ندارید و الا از هر جهت خوبه ماشین بی دردسریه به قیمتش هم می ارزه
1394/8/2
سلام حسين جان منم ريو دارم تو جاده هاي ايران با هر ماشيني سرعت بري يا ميخوابوننت يا اصلا نميتوني بري با سرعت مجاز در مورد ريو لطفا نظر بديد تو گوگل سرچ كن تصادف جاده هاي ايران ببين چه ماشينهايي ميبيني كه يه چرخشون به ريو و پارس ميارزه از نظر تكنولوژي و قيمت مثلا بنز كوپه برو سرچ كن ببين چقدر چپ كردن و كشته دادش سرعت غير مجاز نبايد بري با هر ماشيني كه داري
1396/1/21
ریو رو با پارس مقایسه میکنی تو ظاهر که ول کن ریو خراب شه تو رو به ... میندازه
1394/12/29
ريو فوق العاده اس، من ي ٨٧ دارم حدود ١.٥ ساله واقعا معركه اس، با وجود كاركرد ١٥٠٠٠٠ تاييش جز تعويض روغن و قطعات مصرفي هيچ خرجي نداره، واقعا ماشين عجيبيه و اصلا شباهتي ب اعداد و ارقام كارخونش نداره، هيچ ماشيني تو رنج خودش از نظر شتاب و سرعت بهش نميرسه ممكنه خنده دار ب نظر بياد اما باهاش سانتافه جديد و مزدا ٣ جديد رو هم گرفتم، اگه بين ريو و خودروهاي ساخت داخل و همرده اش ترديد دارين شك نكنين ريو بهتره اينو فقط ريو سوار ميفهمه، نقاط ضعفشم ترمز ب نسبت ضعيف (مدلهاي قبل ٩٠)، داشبورد ساده و نبود اير بگه ك در مقابل فني عاليش ب نظر من قابل چشم پوشيه، با توقف توليدش واقعا در حقش ظلم شد، ي ريوي ٩٠ صفر پيدا كردم و ميخوام عوضش كنم.. زنده باد ريو
1395/1/11
دوستان عزیز من ریو داشتم و علیرغم اینکه نیاز به تعمیرگاه نداره ولی بعد از 50000 کیلومتر تسمه تایم پاره کرد
این تسمه تایم 5 میلیون هزینه خسارت صرف شد و دو هفته هم خوابید تو تعمیرگاه و بعدشم صدایی عجیب از موتور میومد
در کل ماشین خوبیه
تو این رنج قیمت ال نود و مزدا 323 بهترین هستن
پارسال مزدای سال 82 رو 29 میلیون خریدم هنوز مث ساعت کار میکنه به قدیمی بودنش نگاه نکنین
ال نود هم جای خودشو داره و واونم عالیه
1395/1/18
من ریو دارم، داداشم 405 داره، با هر دو رانندگی کردم، ریو کم مصرف هست، بندرت خراب میشود، البته باید روغن و غیره را به موقع تعویض کنی، ریو نرمتر از پژو هست، ریو بسیار محکم هست، لوله فولادی درون هر 4 درب دارد،(تصادف کردم دیدم) ، صدای موتور ریو زیاد هست، با روشن کردن کولر عملکردش ضعیف میشه، ریو بندرت چپ میکند زیرا طراحی اتاقش آیرودینامیک هست
1395/1/19
واقعا برای من این نوع مقایسه و وفاداری و طرفداری از خانواده پژو جالبه!!!
مقایسه بر اساس گفته های شرکت سازنده یا منابع غیر قابل استناد هم جای بحث داره
من هر دوی این خودرو ها را دارم، متاسفانه پارس خوردویی با استهلاک بسیار بالا و پس از کارکرد 70-80 هزارتا انواع و اقسام مشکلات فنی و سرو صدای کابین و ... را خواهد داشت مضافا توانایی حرکتی روز به روز کم می شود و هیچ وقت به روز اول برنمیگرده... که هیچ یک از موارد در ریو با کارکرد 150 هزارتا رخ نداده
در حالی که کیفیت بسیار بالای قطعات در ریو و دسترسی اسان به قطعات اصلی کیا با عمر بالا را باید درنظر داشته باشید
توانایی حرکتی ریو هم که بر همگان واضح و مبرهن است و نیازی نیست طرفداران پارس و 405 را متقاعد نمود، چون تمامی دارندگان خانواده پژویی تجربه شکست تو شتاب با ریو را دارند
و نکته نهایی این که اشاره به این موضوع که افت قیمت پارس به دلیل موارد مذکور بالاتر از ریو می باشد
1395/1/28
MG6
داداش شما بهتره بری سوار همون اسباب بازی بشی که اسمشو گذاشتی ریو...
من خودم یه پرشیا 94 دارم خیلی عالی . فقط باید خودت یه صداگیری کنی...
درسته که موتور قدیمی و لی تو جاده بخاطر گشتاور بالاش خیلی خوب کشش داره . البته ریو فقط به درد خرید سبزی میخوره ...
1395/12/26
اسباب بازی؟؟!!فعلا خیلی بهتره پرشیا هست ریو
1396/4/31
به اون دوستمون که فرمودن ریو به درد خرید سبزی میخوره میخواستم بگم شما درست میفرمایید ریو فقط به درد خرید سبزی میخوره ولی پژو پارس به همین درد هم نمیخوره 😁
1395/2/17
مگه میشه ریو داشت و چیز دیگه ای سوار شد؟!
1395/12/2
نه
1395/4/4
سلام تو این رنج قیمت فقط تندر 90 به صرفه است
1395/5/16
با سلام دوستان من ماشینهای زیادی داشتم در رده های مختلف قیمتی و علاقه مند به ماشین بازی نظرات همه دوستان رو خوندم و در مورد ریو میتونم بگم فقط ریو سوار میتونه این ماشین درک کنه شاید روی کاغذ حرفی برای گفتن نداشته باشه ولی تا ماشین سوار نباشی نمیتونی محاسن منحصر به فردش رو درک کنید ( البته در رده قیمتی خودش ) مثلا دور فرمون فوق العاده ای داره جاهای کم عرض با یک فرمون دور میخوره یا گیربکسش خیلی خوب با موتور مچ شده با دنده های سبک خیلی خوب شتاب میگیره و نیاز به معکوس نداره هندلینگ بسیار خوبی داره در کل رانندگی باهاش برای افرادی که ماشین باز هستند خیلی جذاب تره نسبت به پرشیا نکته آزار دهندش فقط فضای کم بین صندلی عقب و جلو و صدای موتورش خیلی آزار دهنده نیست اونجوری که دوستان میگن چون صداش یه حالت بم داره که من موقع گاز دادن ازش لذت میبرم در کل به نظر بنده در رنج قیمتی خودش از همه ماشین ها بهتره و از رانندگی باهاش لذت میبرید
1395/6/16
سلام من هم برای خرید سبزی خانواده پژو رو بیشتر میپسندم واقعا عالی هستن.ٔ!
1395/8/10
من واقعا بدون قصد و قرضی میگم بین ماشینهای ۲۰۶ و۴۰۵ و پرشیا و ریو و ال نود و سمند و تیبا واقعا ریو ی سر و گردن از همه بالاتره نقاط قوتش شتاب فوق العاده کم مصرف کم خرج و تعداد کمتر نسبت ب سایر رقبا و موتور پرقدرت ک کولر و سربالایی از قدرتش کم نمیکنه نقطه ضعفاش هم فضای کم در صندلی عقب چراغ جلوهای ساده و پیچیدن صدای موتور داخل اتاقه
1395/9/27
با سلام خدمت همه دوستان
من خودم ریو 85 دارم که فوق العاده بی ازار بوده واسم .از لحاظ شتاب و سرعت واقعا عالیه و حداکثر سرعتی که باهاش رفتم 200 بوده .در سرعت بالا یکم لرزش فرمون رو میشه حس کرد و ضعف دیگه ای که داره ترمزش هست و گرون بودن قطعاتش که به خاطر توقف خط تولیدش هست.من واقعا ازش راضی هستم چون احساس راحتی فرمون نرم گیربکس واقعا نرمی داره.ظاهرش به نظر خودم از پارس بهتره.نظرات من کاملا شخصی بود و امیدوارم سوء تفاهمی پیش میاد
1395/10/17
چرا می گین ریو زشته لابد طراحی مستطیل ذوزنقه ی ال نود قشنگه که شبیه جعبه دستمال کاغذیه یا ۴۰۵ و پرشیا که برای عهده بوقن یا سمند که اصن اصالتش معلوم تی چی هست
1395/11/3
سلام
هر کی یه نظری داره
اونایی بههر درک میکنن این مسله رو که هم پرشیا هم ریو سوار شدن
از نظر هزینه ریو با صرفه تره
صدا موتور ریو زیاده ولی نه از صدای گیربکس پارس
تو جاده به سختی میتونید با سرعت بالا تو پیچ ها با پارس حرکت کنید
تو سر بالایی ها پارس کم میاره
به نظر من انتخاب عجولانه بین ریو و پارس اشتباهه
با یه تصمیم اشتباه 4 بار با پارس موندم وسط جاده اونم تو یه سال
ترمزش ABS هست ولی ترمز ساده ریو خیلی بهتر از ای بی اس پارسه
به هر حال هر کسی یه علاقه ای داره
به شخصه از ریو راضی ترم
روغنم کم نمیکنه :))
1395/12/2
هر هردوتاشو نشسته میدونه که ریو چی هست.
توی شتابگیری خیابونی ماشینی ندیدم که جلو ریو قد علم کنه فقط شاید ۲۰۶ تیپ پنج بتونه باهاش رقابت کنه
مقاله با سوگیری نوشته شده، انگار هیچکس سوار این دو تا نشده!
1395/12/14
با توجه به مهم بودن امنیت جانی خودرو برای یک مصرف کننده خودرو خودروی پژوی پارس بهتر از ریو می باشد تمام
1396/1/2
من خودم ب شخصه از پیکان سوار شدم و داشتم تا زانتیا. تا قبل ۹۵ اصلا ریو نداشتم و از قبلم تا میدیدمش واقعا بدم ازش میومد تا اینکه از قضای روزگار ریو سوار شدیم و یه مدل ۸۴ سالم خریدم و سوار شدم. خدایی من خیلی تو جاده میرم و مسافرت میکنم به طور کلی از مصرف سوخت گرفته و خوشنشین بودنش و هم راحت روندن ماشین و آسایش روحی واقعا یه قالپاق شکسته ی ریو میارزه ب کل خانواده ی پژو ... پیشنهاد میکنم اول سوار ریو و پارس و مشابه این خوددرو ها بغیر از مزدا ۳۲۳ بشید بعد از روی احساسات بیاید نظر بدین. ریو از هر نظر نسبت به پژو آقاتره و پرچمش بالاس...
(( حرفام کاملا شخصیه و طبق تجربه ی شخصی خودم نظر دادم )) دم همتون گرم ... یا علی
1396/2/30
جواد جان،ریو سه ستاره ی ایمنی داره درحالی که پژوپارس یک و نیم گرفته
1396/12/16
جودا اقا شما از خدات باشه پرشی داشته باشی پرشی خیلی ماشین خوبی
1397/1/7
درود بر شما!

علاوه بر اهميت تأمين امنيت جاني، به عنوان اولويت اول

اولويت دوم و سوم رو ميشه به زيبايي، و شتاب و سرعت اختصاص داد.

و اولويت چهارم:
ميزان فراواني خودرو، و در نتيجه ارائه ي خدمات آن در مناطق و نقاط به مراتب بيشتري در كشىور (نسبت به ريو)

و مثلا در گردنه هاي جاده ي جواهرده به فرض پرشياي
ما ماندگار بشه

مسلماً تعداد افرادي كه به پرشيا و تعمير اون مسلطند

بسيار بيشتر از افراد آشنا به ريوست
1396/1/2
سلام
دوستانی که ریو دارن، وضعیت لوازم یدکی ریو چطوره
جنس خوب در بازار داره یا چینی شده؟
1396/1/5
ریو اصلام لوازم یدکیش خراب نمیشه که بخوای بخری ولی هست چینی هم نیست صفر تا صدش 8 ثانیه هست دو ثانیه از ولستر سریع تره تو سربالایی شیراز عسلویه رفتی همه ی پژو پارسا زدن کنار جوش اوردن ریو هیچ طوریشم نشد ما الان 9 ساله ریو داریم آخ نگفته انگار ماشین عروس:)
1396/1/21
تو ظاهر پارس تو صدای کم پارس من پارس دارم و برادرم ریو و خیلی هم ذوق میکنه ۱نفر توش بزور جامیشه حالا بعضی ها ... ریو دوست دارن من چیکنم
1396/1/24
من دو مدل ریو را داشتم مدل 89 دوسال ونیم ومدل نود سه سال وسط این دوماشین سمند وپارس گرفتم راضیم نکرد باضرر دوباره ریو گرفتم ریو ریو سوار می خواد یه ماشین کوچک اما پرتوانه عیب ریو کمی جاشه فقط همین
1396/5/22
پرشیا زشت ترین ماشینه.....
1396/2/14
ریو بدرد نخور ترین ماشینی که تو عمرم دیدمه
ماشین فقط ((پارس تندر))
1396/3/16
ماشین فقط جعبه دستمال کاغذی :)))))))))))))))))
1396/4/9
توکه سوار ریو نشدی نظر نده
1396/3/28
ریو عالی هستش
1396/4/17
والله ریو ماشین عالی .در مقابل این ماشین های اشغال پارس و 405/ سواری ارام و نرم/ استهلاک پایین- کم مصرف بودن و...
1396/5/16
دوستان میشه کمکم کنید؟؟؟ موندم بین آلفا رومئو و BMW و ریو کدومشو بخرم.
1396/6/22
آلفا رومئو که اصلا ضاهر خوبی نداره
Bmw هم که هیچی
بنظرم فقط یه خودرو خوبه
ساینا : مطمئن ''' ویژ
1396/8/12
ریو بهترین ماشینیه که داشتیم ما 5سال سوار شدیم آخ نگفت. فقط ریو سوار میفهمه. زنده باد ریو
1396/8/12
ریو عالی هستش تو خریدش شک نکن
1396/9/15
ما شنیدیم ریو های مدل پایین واقعا کره ای هست ومدلهای بالا یعنی دهه۹۰ قطعاتش ایرانیه به همین دلیل کیفیت سابق رو نداره.ایا این درسته؟؟ خیلی جوابش برام مهمه.ممنونم.
1396/9/10
سلام دوستان منم یه ریو دارم تا الان 400000000000تا کار کرده فقط صافی بنزینش هفته پیش عوض کردم اونم تازه تقصیر بنزینای بد اینجاس. لنتاش هنوز فابریکه!!! جمع کنید بابا توروخدا. پارس،مال 90سال پیشم باشه هنوز رخش ریو و تیبا که شبیه ایشی زاکیه قیافشون رو میخره و آزاد میکنه. والا ما 405 داریم نزدیک 100هزار کیلومترش نه واشری زده نه روغنی کم میکنه.
1396/10/25
کارکرد ماشین رو به کیلومتر گفتی دیگه؟!

در ضمن با اون کارکرد شما، لنت هاش هنوز فابریکه؟!
بسم الله، دیگه دروغی شاخدار تر از این ندیده بودم!
1396/9/13
اخه این پژو پارس چی هست که بخواد جلوی ریو قد علم کنه باز ۲۰۶ وی ۸ بود یه چیزی.
بعدشم اسب بخار جفتشون یکیه ولی ریو لوله میکنه
به امید روزی که پارس از رده خارج شه
1397/1/12
اسب بخار یا خر بی بخار؟؟؟؟؟
زنده باد ریو
1396/9/17
سلام دوستان
درحین خوندن این مقاله یکم به متخصص بودن گروه خودروبانک عزیز شک کردم.
2سال پارس داشتیم-6ماه 405-10ماه سمند-3ماه هم206 تیپ 2
همه ی این ماشین ها تو مدل خودشون واقعا تمیز و درجه 1 بودند بدون هیچ عیبی.
الان 1ساله که ریو دارم و تازه طعم ماشین سوار شدن رو چشیدم واقعا قبلیا در حد گاری بودند.
ریو تو کفی ,سربالایی, جاده و... هیچ وقت پشتتتون رو خالی نمی کنه.
تنها ماشینی که تو این رنج باهاش رقابت می کنه 206 v8
بدونه تعصب چون هم تخصصش رو دارم و هم به صورت عملی با ماشین سروکار دارم.
سپاسگزارم
1396/9/27
من تقریبا تمام ماشین های ایرانی رو پشت فرمونش نشستم
خودرویی به چابکی و نرمی ریو در داخل شهر ندیدم
استهلاک قطعات خیلی کمه کمتر کسی میتونه ریو رو جلو مکانیک ببینه در مقابل 80 درصد پرشیا ها سرسیلندر عوض کردن
در جاده های پر پیچ وخم سرعت های تا 130 هیچ خودروی هم رده ای به گردش نمیرسه
در جاده های کف و مسطح و آزاد راها و سرعت بالای 130 راحتی و حس سرعت سمند و پرشیا رو نداره
البته تعادل خوبی داره
مصرف بنزینش هم که خیلی کم و به صرفه است
چون با موتور 16 سوپاپ راحت میتونی با دور موتور 3000 رانندگی لذت بخشی داشته باشی مصرف در این دور موتور از 6 لیتر هم کمتر میشه
1396/11/1
اونیکه پارس داره فک میکنه سوار گرونترین باکلاس ترین شیک ترین ماشین دنیا شده ماشینی که از رده خارجه
ریو رو با تیپ ۵ مقایسه کنید نه با یه لش از رده خارج
1398/7/21
دقیقا درسته اصلا پرشیا را با ریو نباید مقایسه کرد پرشیا از رده خارج محسوب میشود
1397/1/7
درود بر گراميان
پيش از اعلام نظر، از تهيه و ارائه ي مقاله ي مفيد، ارزشمند، رهگشا، و نيز شيوا در بيانتان، سپاسگزاري و تشكر مينمايم،
مقاله اي خوب و قابل بود كه به لحاظ فنّي و ادبي نيز با تعريف مقاله، و در فرهنگ لغت معين و همچنين دهخدا، مطابقت نسبي قابل پذيرشي داشت. و به لحاظ رعايت ساختار صحيح و چارچوب درست،در فنّ مقاله نويسي نيز مقاله اي موفق بود.

شايد بتوان تنها مورد عدم مطابقت با روش صحيح مقاله نويسي در اين مقاله را، فقط در مؤلفه ي "مانعيت" پيدا كرد.
وگرنه در رعايت اصول پايه در مقاله نويسي (١-پاورقي شماره ي يك، اصول پايه در فنّ مقاله نويسي را مشروح و مبسوط ارائه ميدهد) و نيز در ارائه ي ديگر مؤلفه هاي لازم در يك مقاله، كاملاً صحيح عمل شده.

و حتي در مؤلفه ي "جامعيت" نيز، جامع بودن مقاله را عالي ديدم.
و بسط مبحث بطور كامل و جامع انجام شده بود.

هرچند كه عده اي بر اين باورند: همانگونه كه نميتوان يك يادداشت مدعي مقاله را ، كه داراي نقصان بسياري ست ، مانع دانست،

و نميتوان مدعي شد كه اين يادداشت يا مقاله ، عليرغم دارايي نقصان فراوان ،

اما دست كم در مانع بودن عاليست، و نميشود گفت يك يادداشت كه در آن چهار خط توضيح پيرامون مبحثي داده شده، با آنكه بسيار كم دارد و درصد كمي از آنچه كه انتظار ميرود را بيان نموده، اما در عرض شرط مؤلفه ي مانعيت را داراست،

همانطور هم نميتوان گفت مقاله اي كه مولفه ي مانعيت را متضمن نيست، (و واضحاً يعني توضيحات بيش از حد نياز در آن وجود داود، و تكرار مفاهيم و يا بيانات، و بيان مترادفات موازي، در آن مشهود است)
در عوض جامعيت را عالي متضمن است.

خير! مقاله اي كه مانع نباشد، جامع هم نيست.

اين سخن در ابتدا به گونه اي شگفتي و تعجب مخاطب را برميانگيزد

كه كافيست مخاطب كمي تسلط بر منطق و يا رياضيات جديد داشته باشد،

تا با ديدن اين جمله زمينه ي لذت بردن و هوس راني ذهن پوياي بازيگوش با هوش او فراهم شود.

و شروع به بازي با اين جمله ي جالب كند.
اذهان افراد رياضي دان، و مسلط بر منطق، يا حتي افرادي كه رياضي دان نيستند، اما قدرت فهمشان در مباحث رياضي و فيزيك بالاست،

با پرداختن به اين جمله و بسط آن ،و سپس با استنتاج منطقي از اين جمله، و بيان مفهوم آن ، و نيز مسائل مشابه اين، لذتي ميبرند كه شخصاً گمان ميكنم چنانچه بطور تخصصي ميزان دوپامين آزاد شده در انسانهاي مذكور ، به جهت لذتي كه از پرداختن به اينگونه مباحث ميبرند، محاسبه شود، مقدار آن از دوپامين آزاد شونده در س__ك__س،

حتي در لحظه ي ارضاي جنسي، بيشتر است.
اينگونه افراد، زمانيكه در حال محاسبات و تحقيق پيرامون فرضاً قضيه اي هندسي، كه تاكنون در جهان مطرح نشده هستند، بطور دائم در حال بردن لذتي شديدتر و بيشتر از لذت موجود در سكس هستند.
و زمانيكه به پاسخ نهايي ميرسند، (كه در اينجا و پيرامون فرضي كه كرديم لحظه ي رسيدن به پاسخ نهايي ، در واقع لحظه ي تكميل پروسه ي اثبات قضيه شان، و تكميل قطعات پازل اثبات قضيه ي مورد ادعايشان است)
و زمانيكه به پاسخ نهايي ميرسند، افكار و روان برخواسته از

مغزشان ، كه متشكل از شخصيت فردي شان نيز ميباشد، و خلاصه درونشان، وآنچه كه خردگرايان به آن "خود" آن فرد ميگويند، و باورمندان مذهب آن را ذات او مينامند،

به يكباره به گونه اي ارضا خواهد شد، كه لذت آن را نميتوان

با لذائذ ديگري چون سكس، ميل كردن غذايي خوشمزه،
تماشاي طنز و كاميك، قرار گرفتن در موقعيت كاميك و شادي فراوان، و....
مقايسه نمود و مثلاً بيان كرد كه آن لذت a برابر لذتيست كه شما از پرواز يا هرچيز ديگري ميبريد،

بنده هميشه در اين باب ميگويم:

چرا ميشود گفت لذتش a برابر لذتِ لذيذترين مسأله در جامعه بشري ست.
كه فرضاً مقدار آن را s در نظر ميگيريم.

آري، ميتوان گفت لذت رياضيات و فيزيك، (كه مقدارش را x مفروض ميداريم، برابر با a برابر لذت لذيذترين مسأله ي لذتبخش براي انسان است.

پس حقيقتاً X=a.s

اما به قسمي كه a=1/0 باشد
(چون نشانه ي بي نهايت را در گوشيم ندارم، كه بنويسم
بينهليت~a يعني aميل كند بسمت بي نهليت

بجاي آن نوشتم a مساويست با 1 تقسيم بر 0.
كه پاسخ بي نهايت است.
البته هر عددي تقسيم بر صفر ، حاصل بي نهايت ميدهد.
ولي خواستم از بكارگيري پارامتر ديگري خودداري كنم.

و اين يعني، لذت رياضيات بي نهايت برابر لذت هاي

ديگر است.
(البته نزد اهل رياضيات)



بپردازيم به ادامه ي بحث!
پس عده اي مقاله اي را كه متضمن مانعيت نيست،
متضمن جامعيت نيز نميدانند.
منظور از مانع نبودن مقاله اينست كه:

از تكرار مكرراتِ بي مورد، و از بيان زياديِ مفاهيم و نتايج تجربي آزمايشات [توضيح: ارائه ي نتايج تجربي آزمايشات، مختصّ مقالات علمي ست] در آن پرهيز نشده،

و از بيان توضيحات اضافيِ بي فايده ممانعت بعمل نيامده.

مقاله ي بلامانع نميتواند متضمن تحقق شرط و مؤلفه ي جامعيت نيز باشد.

چرا كه جامعيت به معناي بيان تمامي ملزومات و ملازمات يك موضوع است. نه چيزي فراتر از ملزومات و ملازمات)
اين دسته ميگويند جامعيت تنها به معناي دارا بودن

تمامي ملزومات نيست.

بلكه به معناي عدم دارا بودن چيزي بيشتر از ملزومات نيز هست.
ميتوان گفت جامعيت كامل را ، منطبق بر مانعيت ميدانند.

و گويي مانعيت را جزئي از اجزء جامعيت ميدانند.

اما گروه ديگر، كه بنده هم از همان دسته هستم،

ميگويند فرق هست بين جامعيت و مانعيت

و جامعيت را صرفاً دارا بودن تمامي ملزومات لازم ميدانند.

و ديگر اينكه مقاله داراي توضيحات بيش از حد لازم ميباشد

را مربوط به مولفه ي مانعيت، و واضحاً آنرا ناقض وجود مانعيت در مقاله ميدانند.

و عدم مانعيت را متضمن نقض ضمانت موجود مبني بر جامعيت نميدانند،

بنابراين! بنده مقاله ي ارائه شده را در تمامي زمينه ها و اصول پايه ي مقاله نويسي، و مولفه هاي مختلف لازم در يك مقاله،
موفق و مقبول ديدم. به جز مولفه ي مانعيت.

مقاله ي شما بزرگوار جامع بود
اما مانع نيست.
و توضيحات زياديِ آن كه كم هم نيستند،

بدجوري توي ذوق ميزنه.
و يكي از مولفه هاي بسيار مهم لازم در يك يادداشت،
براي تبديلش به مقاله، داراي نيست،
(مانع نبودن مقاله، باعث خروج آن از ليست مقالات ميگردد، و صرفاً به عنوان يك يادداشت در سايت دانشگاه ها قرار ميگيرد)
و در ليست جهاني مقالات پيرامون موضوع مورد بحث، قرار نميگيرد، و بنابراين جاي مقاله اي پيرامون موضوع مبحث، در ليست جهاني خالي باقي مي ماند.
و فردي ديگر اگر يادداشت شما را بازنويسي و اصلاح كند

و آنرا مانع گرداند، و در مثلا فلان دانشگاه در فلان شهر دور افتاده يدغنا، يا كامرون، يا هر كشور آفريقايي ديگر حتي،

ارائه كند، فارغ از اينكه از جانب دانشمنداني در كل جهان مورد پرسش و گاه حتي نقد قرار ميگيرد، و ميبايست پاسخگو باشد،

و جداي آنكه آيا ميتواند يا خير، به هر روي مقاله به نام
او ثبت جهاني ميگردد
و در سايت تمامي دانشگاه هاي جهان قرار خواهد گرفت
و فايل آن موضوع ،و آن مبحث، بسته خواهد شد،

و از ميان تمامي انسان هاي ديگر، هر كس كه بخواهد در آن حورزه و در آن علم، (مثلا در حوزه ي خودرو، و طراحي بدنه هاي جديدي مبتني بر نگرش مهندسي جديد كه به فلان گونه باشد، مقاله اي ارائه دها،

الزاماً ميبايست به مبحثي ديگر، جداي مبحث مقاله ي شما كه تويط آنزفرد آفريقايي ثبت شد بپردازد.
ارائه ي مقاله پيرامون مبحثي تكراري،

باز از علل خروج مقاله از ليست مقالات و يادداشت ناميدن آن ميباشد.
مگر آنكه، مقاله نويس بتواند در خلال مقاله ي خود اثبات كند كه نظريه ي مقاله نويس قبلي نادرست بوده
و نظريه ي جديد او پيرامون آن مبحث درست ميباشد

و يا اكمل ميباشد

در اينصورت مقاله ي ايشان ثبت،
و مقاله ي قبلي expired ميگردد. و فاقد اعتبار.

اين اتفاق در جهان علم، به كررات رخ ميدهد.

و علت آن واضح است

(رشد شتابان و روز افزورن علم نزد جامعه ي بشري)

پس با اين اوصاف در مجموع مقاله ي شما رو دوست داشتم
از تظر دانشگاهيان، اين يك يادداشت است.
اما اينجا دانشگاه نيست.
از زحمات فراوان شما بزرگوار و آن بانوي گرانقدر كه در تهيه و گردآوري آن نقش داشته اند كمال تشكر را دارم.

نظر شخصي من هم مطابق با رأي نهايي و نظر غالب، (مطرح شده در مقاله تان) ميباشد

و در مجموع پارس (پرشيا) را داراي محاسني ميابم كه

درجه ي اهميت و يا ميزان جذابيتشان به قدري ست

كه از پارامترهايي همچون ميزان استهلاك،
مصرف سوخت، و...

بدون نياز به درنگ و تأمل، بلكه فوراً چشمپوشي ميكنم

و پرشياي زيبا را انتخاب ميكنم.

كاري كه دقيقاً انجام داده ام
و يه پارس مدل ٨٧ تميز بدون رنگ شدگي و ١٠٠٠٠٠ كيلومتر كاركرد خريدم.
و بيش از همه از شتاب فراوانش لذت ميبرم

از پژو هايي كه قبلا داشتم (در سال ٨٧ يك ٤٠٥ مدل ٨٦ با ٢٠٠٠٠ كيلومتر كارمرد خريدم، و قبل از اون ، در سال ٨٦ يه ٤٠٥ مدل ٨٢، خريدم كه اونهم ١٠٠٠٠٠ كاركرد داشت و بي رنگ و به تميزي پارس الانم بود.
اون ٢ تا ٤٠٥ استثنايي من، شتاب اين پارس را نداشتند.
عجيبه برام .
با اينكه وزن پارس بيشتره.

آيروديناميك بودن بيشتر پارس هم در شتاب صفر تا صد تأثيري نداره قطعاً (شايد در بالاي سرعت ٤٠ در حد بسيار اندك موثر بشه)

سپاس از مطلب خوبتون
و بدرود


1397/1/24
داداش راستشو بگو چي زدي؟🤔🤔
1397/4/13
برادر شما غلط املایی نداشته باش متن پر طمطراق شما پیشکش
1397/2/11
اگه بخوام تجربه شخصی خودمو در مورد این دو خودرو بدم
من پارس ایکس یو سون نداشتم ولی 405 داشتم ک هیچ فرقی ندارن بجز ظاهر
یک سال 405 صفر داشتم سال 87 و سال 88 یک سال کارکرده بود فروختمش و چون نو بود و هنوز کیفیت داشت خراب نشد تو این یکساله
همیشه میگفتم ریو چیه و فلانو بمان کی ریو میخره و...
خودم سال 95 ریو 85 خریدم با کارکرد 168 هزار تا و الان در سال 97 کترکردش شده 202 هزار تا
واقعا از همه لحاظ این دو تا ماشین قابل مقایسه نیستن
رو کاغذ رو ک نگاه کنین قدرت ایکس یو سون بیشتره ولی در عمل و روی آسفالت نتیجه فرق میکنه
ریو واقعا با این قدرتش رو دست نداره
هیچ تعصبی ندارم چون کارخونه کیا برای پدر من نیست ریو هم یه ماشینی هست ک توقف تولید شده پس حرفایی ک میزنم هیچ سودی برام نداره فقط تجربه خودمه
از نظر شتاب/ تاپ اسپید /کشش دنده / زور ماشین ریو با اینکه رو کاغذ ضعیف تره ولی خیلی خیلی بهتر عمل میکنه
اون پژویی ک من داشتم صفر بود و ب بهترین روش اب بندی شده بود و خیلی سالم و سرحال بود و ماشین چیده ای بود
روی کاغذ سرعت ریو 175 اعلام شده ولی در عمل با ریو فابریک خودم
در ارتفاع 1600 متری جاده کفی با جی پی اس سرعت 196 واقعی رو تجربه کردم
البته عقربه 200 رو کمی رد کرده بود ولی در سرعت کمتر از 170 خطای کیلومترش 4 تا بود
دنده 5 تو سینه کشی با چند سرنشین بالغ گاز میدم ماشین بسیار عالی پر میکنه انگار ن انگار 1500 هست
در کل میخوام بگم از نظر شتاب سرعتی اصلا قابل مقایسه نیستن و ریو سرتره
من ایکس یو سون داشتم نسبت ب ریو جون میکند راه میرفت
(در پرانتز دوستانی ک میخوان بگن ما با پژو 240 230 تا رفتیم اول ماشینا بندازن تو کفی دوم هم جی پی اس رو روشن کنن )
ایکس یو سون فابریک در بهترین حالت جاده کفی 190 ولی خیلی طول میکشه برسه ب 190 و از 180 تا 190 ک جون میکنه راه بره
این تا اینجا در مورد شتاب سرعت توضیح دادم
از نظر استهلاک و مصرف سوخت ریوی سالم ، ریو قابل مقایسه با هیج پژویی نیست فقط بحث ایکس یو سون نیست
ریو ماشینی هست ک با تعمیرکار ها قهره
بنده تو این 30 40 هزار کیلومتر ک تجربه رانندگی با ریو دارم یکبار ماشین خراب شد بقیش مصرفی بوده
خیلیا میگن ریو صدا موتور داره!!! اول با صدا موتور تراکتوری ایکس یو سون مقایسه بکنین بعد بگین ریو صدا داره!!!
از نظر لذت رانندگی و راحتی صندلی ها برتری با ریو هست
ولی یه مورد باید بگم کیفیت متریال داخلی پژو های زیر 91 بهتر از ریو هست و خش نمیفته
وزن ریو هم بعضی سایتا زدن 1040 و بعضیها زدن 1100 ولی من بردمش رو باسکول وزنش 1100 فیکس بود بدون سرنشین و بار و باک نصفه ولی پارس اونم با موتور xu7 l4 یعنی همون موتور زانتیا 1070 کیلو بود ولی xu7 کمی سبک تر هست
در کل پارس ساده یه 50 کیلو سنگین تر از ریوعه
از نظر تعادل هم ریو تعادش واقعا حرف نداره مخصوصا با لاستیک 195 یا 205 (سایز 13 195 نداریم)
میایم سر موتور!!!
موتور A5D ریو طراحی جنرال موتور امریکا هست ک بسیار جون سخت و کاری هست
قابل مقایسه با موتور XU7 پر استهلاک و پر مصرف نیست اصلا
از نظر ایرودینامیک ضریب ریو 31 صدم هست و پارس 34 صدم ک برتری با ریو هست ( ضریب زانتیا 30 صدم هست)
موتور ریو هم ک 16 سوپاپ و ایکس یو سون 8 سوپاپ
از نظر کیفیت و وجود قطعات تو بازار=
کیفیت قطعات ریو خیلی بیشتر هست
در بازار هم قطعات کیایی (اصل کره) هم قطعات تایوانی و هم قطعات چینیش هست حتی کره ای مارک متفرقه هم داریم ک از همه لحاظ کیفیتش سرتر از ایکس یو سون هست
از نظر وجود قطعات خب مسلما ایکس یو سون قطعاتش در دسترس تر هست
قیمت قطعات بدنه ی ریو (اصل کیایی) بسیار گران میباشد ولی کسانی ک با ریو تصادف میکنن میتونن از قطعات تایوانی استفاده کنن ک ارزون تر در میاد
میایم سر ایمنی
هیج چیزی تو ماشین مهمتر از ایمنی نیست
درسته ریو دنده ای ها ایربگ ندارن (مدلای 88 ب بالا ABS دارن)
ولی ورق بدنه ی ریو خیلی خیلی محکم تر از پارس و 405 و... هست
تو تصادفاتی ک ریو داده میشه اینو فهمید
از نظر اپشن و امکانات هم ریو اپشن داشته ولی سایپا حذف کرده
مثلا ریو چراغ سقفی جلو و چراغ نقشه خوان داشته
جا دستی صندلی راننده
کروز کنترل
ای بی اس
Ebd
4 چرخ دیسکی
صندلی های عقب طبی
اینه برقی گرمکن دار
پروژکتور جلو
رینگ آلومینیومی
چراغ جلو موتور دار
دو ایربگ
و...
ولی سایپا خیلیاشو نذاشت روی ریو
ولی 405 یا پارس های اتاق قدیم بجز اینه برقی (بجز 405) هیچ کدوم رو نداشتن
حتی شیشه عقب 405 دستیه
اتاق پژو بزرگ تره ک مزیت حساب میشه
صندوق ریو هم بزرگه ولی 20 لیتر کوچیک تره
450 لیتر در مقابل 470 لیتر
ریو فیلر اتومات هست یه نکته
لوازم ریو هم در شهر های بزرگ راحت گیر میاد ولی در شهرهای کوچیک سخته ولی من خودم اصفهان هستم از تهران سفارش میدم یکروزه میرسه دستم جنس اصلی
حرف بسیار هست ولی کسی ک ریو داشته باشه هیج وقت سراغ پژو دیگه نمیره
در مورد شتاب سرعت یه نکته هست بگم
شتاب 0 تا 120 ریو فابریک و زانتیا و سورن توربو برابر هست بعدش زانت و سورن جلو میفتن
1397/4/11
سلام
ما ۷ سال هست که ریو داریم (ریو مدل ۹۰)، جزو آخرین سری های ریو ای بود که روش abs نصب کردند که ای کاش اینکارو نمی کردند!!!
۱ : از همون اول ترمزایه ماشین وقتی خیلی سریع ترمز میگرفتی با مشکل مواجه می شد و صدای خرخر میداد انگار که داره دیسک رو رد می کنه این مشکل در زمستان که هوا سرده و روی برف میخای ترمز کنی واقعا خطرناکه و باعث تصادف میشه
همون اولم بردیم نمایندگی، نمایندگی میگه باید آروم ترمز بگیری تا دیسک رو رد نکنه!!!
چند وقت پیش هم به خاطر چراغ ترمز abs رفتم دیاگ ترمز زدم که تعمیرگاه گفت ترمز abs ریو با ترمز abs تیبا یکیه(با خودم گفتم پس کاره ایرانیاس که ترمزاش اینجوریه... وگرنه از کره ای ها بعید بود)
۲: صدای موتور واقعا خیلی تو کابین میاد و به خاطر این که موتور کم حجمه خیلی جا ها باید دور موتور رو روی ۳۰۰۰ ببری تا گشتاور لازم رو تولید کنه و صداش بیش از پیش تو کابین میاد، شاید با نمد کاپوت بهتر شه (خودم امتحانش نکردم)
۳: سرنشین عقب هم جاپاش کمه و هم تعلیقایه عقب واقعا می کوبن ، کلا سرنشین عقب یکم تو مسافرت به فنا میره!!!
مشکل ۴: ریو یه ماشین خاصه و تو بازار زیاد نیس واسه همینم اکثر تعمیر کارا بلد نیستن درستش کنن میگن بلدیم ولی گندش بعدا درمیاد. من خودم میترسم دیگه ببرم تعمیرگاه. ابرو میخاد درس کنه میزنه چشمشم کور می کنه!! (نمایندگی هم بردم برای تعمیر اونکه افتضاح تره....)
تو اینترنت می گردم خودم راه حله مشکلو پیدا می کنم...
۵ : لوازم ریو و کلا خودروی ریو بسیار با کیفیت و خیلی دیر خراب میشن ، رو اکثر قطعات زده ساخت کره. اما لوازم یدکی داخل بازار واقعا بی کیفیت و اکثرا چینی هستند . من خودم همیشه سعی می کنم قطعاتو تعمیر کنم تا اینکه تعویض. همچنین چیزی به نام آپشن برا این ماشین نایاب هست و یه چیز ساده مثه روکش صندلی که میخای براش بگیری اکثر جاها ندارن و میگن صندلیاش با ۱۳۲ یکیه (روکش ۱۳۲ هم یه مقدار چروک وای میسته رو صندلی...)
من هرچیشو که رفتم عوض کردم تو شرش موندم ، چراغ جلوش شکست رفتم عوض کردم بعد چند ماه زرد شد، در صورتی که چراغ اونوریش بعد ۷ سال هنوز مثه روز اول کار می کنه و زرد نشده…
۶ : جنس بدنه ی ریو واقعا بده، یعنی به جایی بخوره عمرا صاف شه مخصوصا قسمت دره ریو، اگه تو خیابون دقت کنید اکثر ریو ها کناره درشون قرو دبس … (از جمله ماله ما😉)
۷: واقعا تو این ۷ سال چیزایی که خرج کردیم : هزینه روغن و بنزین بوده ، یه بار صفحه کلاچشو عوض کردیم، یه بار دسته راهنماشو تعمیر کردیم، یه بارم کد ایموبلایزر سوئیچش پرید که دوباره تعریفش کردیم.》》 البته ماشین ما کارکردش فقط ۶۰۰۰۰ است.
امیدوارم توضیحاتی که دادم به دردتون خورده باشه.
1397/5/15
بنده جفتشونو داشتم،ولی از ریو راضی ترم،با پارس مسابقه دادم با یه کیلومتر فاصله بردمش،به نظرم پارس موتور زانتیا رو با ریو مقایسه میکردین بهتر بود
1397/5/19
با عرض سلام و روز بخیر خدمت عزیزان. همش چرتو پرته به مولا. عموی من با ریو مدل ٩٠ ، ١٩۶ تارو پر کرده. همه قطعات هم فابریک بودن. همچنین این پژو پارس با این مشخصات فنی elx که هیچ، خود زانتیا رو هم اره میکنه.
1397/6/27
با سلام من یه ریو مدل 89 دارم با 130000 هزار کارکرد به نظر من همه چیز بر میگرده به سلیقه شخصی شما از لحاظ زیبایی پژو پارس زیباتر و شیک تر و مدیریتی تر . جادار تر هستش جون پسنده تر ، امااز لحاظ فنی موتور ماشین های پژو به موتور پر استهلاک و پر دردسر معروف هستن اونم بخاطر گرمای زیاد موتور این ماشینه این موتور ها برای 30 سال پیش موتور خوبی بود ولی الان پرمصرف و پر استهلاکه ، در مقابلش ریو اگه سالم باشه موتور کم مصرف و کم استهلاک و بی دردسر تر هستش سواری نرم و چالاکی خودشو داره ولی ریو برای هر جاده ای نیستش و بزرگترین ایرادش ارتفاع پایین خودروست که اگه سرنشین هاش کامل شه ،کف سینی عقب و اکسلش به کوچکترین ناهمواری جاده گیر می کنه اعصاب خردکن هستش و کیفیت داشبوردش ضعیفه و سرو صدا میده و صدای موتورشم زیاده و داخل کابین میاد با تشکر
1398/11/27
ریو زندگیه اصلا نمیشه با این اشغالای ایرانی مقایسش کرد من با ریو پدرم با ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت تصادف کردم ماشین ۹ تا ملق زد خط روم نیفتاد ستون وسطش با تیراهن ۱۸ برابره محکمیش
1399/12/13
با سلام
ما یه ریو مدل 86 تولید کره داریم{خدا رو شکر سایپا هیچ نقشی در تولید نداشته}
از اونجایی که طراحی و موتور و لوازم ماشین کره ای هست و ساخت شرکت معتبر کیا هست نه سایپا و ایرانخودرو دزد قطعا نسبت به تمام ماشین های اییرانیزه برتری داره
مصرف سوخت بسیار کم فضای سرنشینان خوب صندوق عالی و کیفیت داشبرد و قطعات ماشین عالیه
ماشین بسیار نرم هست در صورتی که وقتی سوار این ماشین بشید دیگه ماشینای ایرانیو ماشین حساب نمیکنید و به چشم فرغون میبینیدشون
اما همون طور که میدونین ماشینی که 14 سال عمر کرده باشه دیگه واقعا بدرد نمیخوره علی رغم این بازم خیلی خوبه
تا دوسال پیش بدون هیچ مشکلی کار میکرد تا اینکه دوسال پیش اب روغن قاطی کرد که مقصرش خودم بودم و بدلیل اینکه در هنگام تعمیر از قطعات ایرانی استفاده شد دیگه ماشین سابق نشد و هر روز یه خرجی بالا اورد
تا اینکه چند روز پیش دیدیم اب روغن قاطی کرده و سر سیلندر ترک برداشته که به دلیل دانش پایین مکانیک بود
و بدلیل این تصمیم گرفتیم بفروشیم
الانم ساینا و پارس برنده شدیم و بین این دو مردد هستیم اگه میشه راهنمایی کنید
1400/3/13
به نظر من که ریو از پارس شتاب و راحتی بیشتری داره ولی سلیقه ها متوافته
1402/4/6
فقط فقط فقط فقط فقط پژو پارس تیوفای پژو پارس ازهمه ی ماشین های جهان بهتره