موضوعات داغ

تجربه رانندگی با مرسدس بنز SLS AMG سری بلک

3 مرداد 1394

عکس: بامداد صفائیان

نوشته: سجاد حیدری

مقدمه

مرسدس بنز SLR مک لارن را بدون اغراق می‌توان یکی از شاهکارهای مهندسی نامید که مهندسی هندلینگ آن در جهان زبان زد عام و خاص بود، خودرویی خوش استیل و پرقدرت که همیشه جز 5 خودروی برتر لیست شخصی ما بود و هنوز هم یکی از محبوب‌ترین خودروهایی است که بیشتر از هر خودرویی دیگر علاقه به تجربه آن داریم، ولی این مدل چندان دوام نیاورد و مرسدس بنز مدلی جایگزین برای آن معرفی کرد. مرسدس بنز SLS AMG، نام خودرویی بود که مرسدس بنز برای ادامه راه موفقیت آمیز SLR انتخاب کرده بود و ظاهری به مراتب خشن‌تر و جدی‌تر از SLR مک لارن داشت، ولی آن طور که مرسدس بنز SLR مک لارن به دل می‌نشت، مرسدس بنز SLS AMG نتوانست به آن مرحله و حتی درصد کمتری از آن برسد و به شخصه از این که چنین خودرویی از این به بعد ادامه دهنده راه SLR مک لارن خواهد بود، به شدت ناراحت و ناراضی بودیم، ولی سه چهار سال پس از معرفی این محصول، مرسدس بنز نسخه‌ای وحشی‌تر و قدرتمندتر از این محصول را با نام SLS" AMG سری بلک" (Black Series) معرفی کرد و این نسخه حتی با تغییرات اندک، نه تنها مورد توجه ما به صورت ویژه قرار گرفت، بلکه تبدیل به یکی از برترین خودروهای ساخته شده به دست مرسدس بنز تا به امروز شد که هنوز هم وقتی بحثی در رابطه با خودروهای اسپرت شروع می‌شود، قطعاً مرسدس بنز SLS AMG سری بلک یکی از آن خودروهایی خواهد بود که نام آن به میان خواهد آمد. تمام این مقدمه چینی‌ها را کردیم تا بگوییم که به تازگی موفق به تست یکی از این مرسدس بنزهای سری بلک در خیابان‌های تهران شده‌ایم که بدون اغراق، فراتر از آن چیزی بود که انتظار آن را داشتیم.

صفر تا صد SLS AMG

مرسدس بنز اس‌ال‌اس ای‌ام‌جی (Mercedes-Benz SLS AMG) برای اولین بار در نمایشگاه بین المللی اتومبیل فرانکفورت 2009-2010 به عنوان جایگزینی برای خودرو اسپرت سابق مرسدس بنز یعنی SLR مک لارن معرفی شد که از همان ابتدای کار توسط AMG تقویت‌های لازم بر روی پیشرانه آن صورت می‌گرفت. مرسدس بنز SLS AMG در میان رقیبان خود، قدرتمندترین پیشرانه تنفس طبیعی را داراست که در نیم تنه جلویی شاسی نصب می‌شود. اولین مدل از مرسدس بنز SLS AMG هم با پیشرانه هشت سیلندر V شکل 6208 سی سی که پیش از این AMG تقویت‌های لازم را بر روی آن انجام داده بود، معرفی شد که حداکثر قدرتی 570 اسب بخاری در دور موتور 6800 دور بر دقیقه و نهایتاً 650 نیوتن متر گشتاور را تولید می‌کرد.

دو سال پس از آن، مدل GT مرسدس بنز SLS AMG با همین پیشرانه 6.3 لیتری معرفی شد، ولی این بار به جای 570 اسب بخار، حداکثر 591 اسب بخار قدرت را در کنار همان گشتاور 650 نیوتن متری تولید می‌کرد که باعث می‌شد این نسخه از SLS AMG با یک ثانیه زمان کمتر نسبت به مدل پیشین خود یعنی در 3.7 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد و با حداکثر سرعت 320 کیلومتر بر ساعتی به راه خود ادامه دهد که در مقایسه با مدل استاندارد، حدود 3 کیلومتر تاپ اسپید بیشتری را به ثبت رسانده است.

در سال 2013 از مرسدس بنز SLS AMG، سری بلک (Black Series) معرفی شد که این نسخه نیز باز از همان پیشرانه 6.3 لیتری V8 استفاده می‌کرد که حالا 631 اسب بخار قدرت در دور موتور 7400 دور بر دقیقه تولید می‌کرد، ولی در عوض افت شدید گشتاوری را تجربه کرده بود که از حداکثر 650 نیوتن متر به 635 نیوتن متر رسیده بود! به هر حال در ازای کاهش گشتاور، قدرت موتور افزایش یافته بود که موجب کاهش 1 ثانیه‌ای شتاب صفر تا صد نسبت به مدل استاندارد SLS AMG GT شده بود. همزمان با سری بلک نسخه‌ای تمام الکتریکی از SLS AMG معرفی شد که با چهار موتور الکتریکی بر روی هر چهار چرخ خودرو، حداکثر 741 الی 805 اسب بخار قدرت و حداکثر 1000 نیوتن متر گشتاور را تولید می‌کرد که حتی شتاب خودرو را خیلی زودتر از SLS AMG سری بلک، پر می‌کرد. البته ناگفته نماند که در خلال معرفی این محصول، نسخه‌هایی مختلف از این محصول همچون SLS AMG GT3، SLS AMG رودستر و چند مدل دیگر معرفی شد، ولی تمامی این مدل‌ها سرمنشعشان از این سه چهار مدلی بود که به طور مختصر به آن‌ها پرداختیم. در آخر هم که خودتان بهتر از ما می‌دانید، نسخه جایگزین مرسدس بنز SLS AMG امسال با نام AMG GT معرفی شد که از این به بعد پرچم مرسدس بنز را در بازارهای جهانی بدست خواهد گرفت.

طراحی

بدون اغراق می‌توان طراحی سری بلک SLS AMG را بهترین طراحی میان مدل‌های مختلف SLS دانست، البته جدا از بحث قطعات اضافه و آیرودینامیکی بکار رفته در طراحی این محصول، طراحی اصلی سری بلک در بخش‌های مختلف بدنه بهتر از مدل‌های پیشین آن طراحی شده است. البته تنها در میان مدل‌های SLS طراحی بهتری دارد، چون مرسدس بنز SLS AMG با فرم بدنه شبیه به لنگه کفش‌های مجلسی و رسمی که دارد، حداقل از نظر ما نمی‌تواند چندان ادعایی در مقابل رقیبانش همچون آئودی R8 و فراری 458 ایتالیا و امثال آن‌ها در خصوص طراحی داشته باشد، ولی همانطور که گفتیم در میان طراحی‌های مدل SLS، حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. به عنوان مثال در قسمت جلویی مدل اصلی و سابق SLS یک جلوپنجره بزرگ با دو ورودی هوای کوچک در اطراف آن طراحی شده بود که حالا در سری بلک مرسدس بنز این دو ورودی هوای اطراف جلوپنجره اندکی بزرگ‌تر شده و فرمی بهتر به خود گرفته که بیشتر از قبل به چهره مرسدس بنز SLS می‌آید، ضمناً در قسمت بالایی و دیواره‌ی بیرونی این دو ورودی هوا هم مرسدس بنز قطعه‌ای فیبرکربنی را نصب کرده که زیبایی خودرو را دوچندان کرده است.

در بالای این دو ورودی هوا همان چراغ‌های سابق با طراحی و فرم سابق یعنی با چراغ اصلی روشنایی گردی شکل و دو ردیف چراغ LED در بالای آن و یک ردیف چراغ راهنمای LED در زیر آن قرار گرفته که در سری بلک، قاب داخلی آن تاریک‌تر از قبل شده که به اسپرت‌تر شدن چهره کمک کرده است. جلوپنجره را هم همانطور که گفتیم، همانند مدل‌های اصلی طراحی شده و به قولی اصالت SLS را حفظ کرده است، ولی اگر به ستون‌های افقی و لوگوی بزرگ میانی آن دقت کنید، خواهید دید که به طور کامل به رنگ کرومی درآمده‌اند، ولی در مدل‌های اصلی و پیش از این تنها بخش جلویی آن به رنگ کرومی در می‌آمد. درست است که این تغییرات عمدتاً سطحی و روی پوستی بوده‌اند، ولی کاپوت موتور و قسمت زیرین سپر به طور فیزیکی تغییراتی را شامل شده‌اند. کاپوت که تقریباً با همان شکل و شمایل مدل‌های پیشین با هودهایی در انتهای آن طراحی شده است، ولی در مدل بلک از هودی بزرگ که قاب آن از فیبرکربن ساخته شده است، تقریباً در قسمت جلویی آن استفاده شده است.

دیگر مولفه تغییر یافته این بخش هم قسمت زیرین سپر یا به طور دقیق‌تر، بامپر یا تیغه‌‌ای برای افزایش نیروی پایین برنده برای چسبندگی بیشتر سر جلویی خودرو در سرعت‌های بالاست که در سری بلک بزرگ‌تر از قبل شده و این بار از جنس فیبرکربن ساخته شده که هم تاثیر مثبتی در ضریب آیرودینامیکی و هم در چهره آرایی و زیباتر کردن آن گذاشته است، در ضمن تا یادمان نرفته به این دو قطعه کوچک فیبرکربنی که در دو گوشه سپر نصب شده‌اند هم اشاره کنیم که هدف اصلی از بکارگیری آن‌ها افزایش نیروی داون فورس (پایین برنده) و همچنین هدایت جریان هوا به اطراف سپر است، شاید با خود بگویید که "همین قطعه فسقلی مگه چقدر تاثیرگذاره"، ولی در سرعت‌های بالا حتی بیرون بردن یک انگشت دست از پنجره هم تاثیرگذار است.

قسمت جلویی خودرو تمام شد و می‌رویم تا نگاهی هم به اطراف خورو بیاندازیم. اولین چیزی که در نیم رخ توجهمان را به خود جلب کرد، درب‌های اصلی و منحصربفرد خودروست که به صورت بال پرنده باز و بسته می‌شود، بعد از آن هم هودی است که برای خروج جریان هوای پشت چرخ‌ها برای خنک کاری ترمزها، در پشت گلگیرهای جلویی نصب شده است که در SLS سری بلک خیلی بزرگ‌تر و پهن‌تر از قبل شده و یکی از تیغه‌های میانی آن هم برداشته شده و تنها یک عدد از آن‌ها باقی گذاشته شده است، راستش را بخواهید هود مدل‌های SLS AMG و SLS AM GT که دو تیغه در خود و اندازه‌ای کمتر هم داشت را بیشتر می‌پسندیم و از نظر ما طراحی و ظرافت بهتری نسبت به هود نصب شده بر روی سری بلک SLS داشتند. ارتفاع کف تا سطح زمین هم به نظر می‌رسد که کمتر از مدل‌های اصلی آن است که به اسپرت‌تر جلوه دادند خودرو کمک کرده است و قاب پشتی آینه‌ها هم از فیبرکربن ساخته شده است.

رینگ‌های اصلی مرسدس بنز SLS سری بلک هم همان رینگ‌های پنج پره‌ای دوبل مشکی رنگی است که در مدل SLS AMG GT هم مورد استفاده قرار گرفته بود، ولی رکاب زیر درهای سری بلک نسبت به سایر مدل‌های SLS از نو طراحی شده و در انتهای آن یک ورودی کوچک قالب گیری شده که هوای مورد نیاز برای خنک کاری ترمزهای عقب را تامین می‌کند.

همان قدر که مرسدس بنز در طراحی جلویی خودرو محافظ کارانه عمل کرده و تغییرات محدود و جزیی را اعمال کرده است، برای طراحی عقبی این سری از SLS دل به دریا زده و به غیر از چراغ‌های عقب که آن هم تاریک‌تر از قبل شده است، هرچیزی که دم دستش رسیده را تغییر داده که بیشترین این تغییرات مربوط به سپر و قطعات نصب شده بر روی آن می‌شود.

در دو گوشه کناری سپر مرسدس بنز SLS سری بلک دو خروجی هوا تعبیه شده تا هوای وارد شده از ورودی‌های انتهای رکاب‌های زیر شاسی برای خنک کاری ترمزها، راهی برای خروج از پشت چرخ‌ها داشته باشند. در کنار این دو خروجی هوا خروجی‌های اگزوزها را مشاهده خواهیم کرد که از تیتانیوم ساخته شده و موجب کاهش 13 کیلوگرمی وزن این سیستم نسبت به سیستم‌های اگزوز مدل‌های پیشین شده که همچنان در موقعیت قبلی خود نصب شده‌اند، ولی حالا تبدیل به چهار خروجی مجزا و به صورت جفتی در دو طرف سپر شده‌اند.

در بین خروجی‌ها یک دیفیوزر بزرگ‌تر و کاربردی‌تر نصب شده که برای کاهش وزن آن تماماً از فیبرکربن ساخته شده و در بخش مرکزی آن هم چراغ مه شکن مدل‌های اسبق SLS که از اتومبیل‌های فرمول یک الهام گرفته شده‌اند، نصب شده است. مهم‌ترین فاکتور این قسمت را می‌توان اسپویلر یا باله آیرودینامیکی نصب شده بر روی درب صندوق عقب این خودرو دانست که در مدل‌های استاندارد به صورت متحرک و در سرعت‌های بالا باز می‌شود، ولی در سری بلک مرسدس بنز SLS AMG به صورت ثابت و خیلی بزرگ‌تر از قبل در نظر گرفته شده که مرسدس بنز برای ساخت این اسپویلر هم از فیبرکربن استفاده کرده است.

بعد از چرخی کوتاه که به دور SLS زدیم، درب خودرو را باز کردیم تا نگاهی هم به داخل خودرو بیاندازیم و ببینیم که مرسدس بنز همچون طراحی خارجی بدنه، چه بلایی بر سر طراحی داخلی این محصول آورده است. راستش را بخواهید هیچ تغییری نسبت به سایر مدل‌های SLS بر روی سری بلک SLS صورت نگرفته است، نه اینکه هیچ تغییری نباشد، بلکه تغییرات داخلی سری بلک تنها در تغییر روکش‌های چرمی ادوات و تجهیزات داخلی خلاصه شده، به طور مثال در مدل‌های قبلی SLS AMG و SLS AMG GT که پیش از سری بلک معرفی شده‌اند، از چرم‌های استاندارد برای روکش کردن صندلی‌ها و داشبورد و... استفاده شده است، ولی برای سری بلک در تمامی نقاطی که در مدل‌های پیشین اعم از غربیلک فرمان، صندلی‌ها، مجموعه کامل داشبورد و حتی ستون‌های اصلی شاسی و پنجره که چرم کاری شده‌اند، از روکش‌های چرمی مرغوب و معروف آلکانتارا استفاده شده است.

از لحاظ فیزیکی همانطورکه گفتیم، تغییرات چندانی صورت نگرفته است، در مقابل راننده یک غربیلک فرمان اسپرت قرار گرفته که با طراحی ارگونومیکی که داشت، حس خیلی خوبی را به ما منتقل می‌کرد. داشبورد که مثل مدل‌های قبلی و استاندارد SLS است که از نظر ما طراحی ساده و نسبتاً خشکی دارد و با خروجی‌های هوای گردی شکل سیستم تهویه مطبوعی که دارد، آدم را برای لحظه‌ای به یاد خروجی‌های هوای داخل اتاق پیکان جوانان 47 می‌اندازد، البته برخلاف طراحی داشبورد سایر خودروهای بازار، سطح بالایی داشبورد این محصول به نسبت تخت و صاف طراحی شده که می‌توان به راحتی یک وسیله با سطحی اندک چسبنده را بر روی آن گذاشت، البته تا زمانی که قصد پر کردن صفر تا صد این خودرو را نداشته باشید، چون در این صورت باید در زیر یا پشت صندلی‌ها به دنبال آن بگردید!

کنسول مرکزی هم هیچگونه تغییری را در طراحی و حتی شاسی کلید‌ها و چیدمان آن‌ها به خود ندیده است و اطراف آن‌ها هم یک قاب فیبرکربنی نصب شده که در اولین مدل SLS AMG می‌توان همچنین چیزی را مشاهده کرد. به هر حال مرسدس بنز بر روی طراحی خارجی این محصول تمرکز کرده و بیشتر به تغییر طراحی خارجی که بیشتر تو چشم است، پرداخته و برای فضای داخلی کابین تنها از روکش‌های چرمی آلکانتارا استفاده کرده است.

طول کلی 4638 میلی متری، عرض کلی 1939 میلی متری و ارتفاع 1262 میلی متری ابعادی است که مرسدس بنز برای توسعه SLS سری بلک در نظر گرفته است.

مشخصات فنی و پیشرانه

در این بخش نیز مرسدس بنز SLS AMG سری بلک حرف‌های زیادی برای گفتن دارد که پرداختن به تک تک آن‌ها به طور مفصل، صبر و حوصله بالای نویسنده و خواننده را طلب می‌کند، از این رو تنها به بخش‌های مهمی می‌پردازیم که جذابیت بیشتری داشته و در میان مردم هم شناخته شده‌تر هستند.

طبق روال همیشگی اگر سر جلویی خودرو را نقطه شروع فرض کنیم، اول از همه به مجموعه جلوبندی خودرو می‌رسیم. در قدم اول بر روی این مجموعه از جلوبندی مرسدس بنز SLS AMG سری بلک، یک سیستم ترمز قدرتمند دیسکی از نوع سرامیکی خنک شونده با ابعاد دیسک 400 میلی متری نصب شده که وظیفه متوقف کردن رینگ‌های 19 اینچی آلومینیومی پنج پره‌ای دوبل با گستره لاستیک 35/265 در جلو به آن محول شده که با فاصله‌ای 2679 میلی متری نسبت به رینگ‌های عقبی بر روی محور جلو نصب شده است. برای جذب کردن مطلوب ضربات وارده از سطح زمین به چرخ‌ها و پشت بند آن به شاسی و فضای داخلی کابین، مرسدس بنز بر روی محور جلویی خودرو از سیستم تعلیق طبق دوبل یا همان دوجناغه استفاده کرده که یک کمک فنر گازی و یک تثبیت کننده برای همراهی سیستم تعلیق به این مجموعه افزوده شده‌اند. برای کاهش نیروی وارده از سوی راننده برای هدایت خودرو بر روی این مجموعه، از یک سیستم فرمان برقی "راک&پینیون" استفاده شده که با کوچک‌ترین اشاره، به خواسته راننده پاسخ می‌دهد.

با بالا زدن کاپوت می‌بینید که در پشت مجموعه جلوبندی خودرو، پیشرانه‌ای شیک و تمیز با چیدمان منظم قطعات در اطراف آن قرار گرفته که با تزریق حداقل 16 لیتر سوخت در هر صد کیلومتر مسافت پیموده شده به صورت ترکیبی در حجم 6.2 لیتری (6208 سی سی) هر هشت سیلندر V8 خود، می‌تواند در دور موتور 7400 دور بر دقیقه حداکثر 631 اسب بخار قدرت و در دور موتور 5500 دور بر دقیقه نیز حداکثر 635 نیوتن متر گشتاور را تولید کند که پس از ارسال این نیرو و گشتاور به چرخ‌های خودرو، موجب رسیدن شتاب صفر تا صد این خودروی 1550 کیلوگرمی به 3.6 ثانیه شده و حداکثر سرعت خودرو را نیز به 315 کیلومتر بر ساعت رسانده که عملکردی به مراتب بهتر از تمامی مدل‌های SLS AMG با موتور درون سوز از خود نشان داده است.

در انتهای پیشرانه خودرو برخلاف اکثر خودروها که چه عرض کنیم، برخلاف تمامی خودروهای بازار، به جای نصب یک جعبه دنده استاندارد، تنها میل گاردان خودرو که از فیبرکربن ساخته شده و تنها 3 کیلوگرم وزن هم دارد، متصل شده که نیرو را مستقیم از پیشرانه دریافت می‌کند، ولی از طرفی دیگر نیرو را به جعبه دنده اصلی خودرو که بر روی محور عقب نصب شده است، منتقل می‌کند. بله!. جعبه دنده تمامی مدل‌های مرسدس بنز SLS برای اولین بار جدا از پیشرانه و بر روی محور عقبی خودرو نصب می‌شود و جعبه دنده هفت سرعته دوکلاچه این مدل یعنی مرسدس بنز سری بلک SLS هم با پیروی از همین اصل، بر روی محور عقب نصب می‌شود که می‌توان در چهار حالت M، C، S و S+ از آن استفاده کرد که با انتخاب هر یک از حالت‌ها، زمان پاسخگویی و تعویض دنده در آن تغییر می‌کند.

آخرین بخش از مشخصات فنی سری بلک مرسدس بنز SLS محور عقب با متعلقات آن است که شامل رینگ‌های 19 اینچی آلومینیومی مشابه با رینگ‌های جلو، ولی با سایز لاستیک 30/295، سیستم ترمز دیسکی سرامیکی 360 میلی متری و در آخر هم سیستم تعلیق دو جناغه با شوکر و کمک فنر گازی می‌شود.

بد نیست یک توضیح مختصری هم در مورد یکی از سیستم‌های ایمنی خودرو بدهیم که در یکی از مستندات خودرویی به بررسی عملکرد آن پرداخته بودند و کاربرد آن هم پس از لحظه‌ای است که خودرو تصادف کرده باشد!، همانطور که می‌دانید و در بخش قبل هم به آن اشاره کردیم، درب‌های اصلی خودرو به صورت بال پرنده باز و بسته می‌شود، ولی وقتی این خودرو تصادف کند و بر روی سقف بیافتد، دیگر نمی‌توان درهای خودرو را برای خروج از کابین باز کرد، به همین دلیل مرسدس بنز سیستمی را در لولا و پیستون‌های درها تعبیه کرده که در هنگام فرود آمد خودرو بر روی سقف و متوقف شدن آن در این حالت، لولا و پیستون‌های درب‌ها شکسته شده و امکان بازکردن درها و خروج از کابین را فراهم می‌کند.

از دیگر سیستم‌های ایمنی هم می‌توان به طور خلاصه به سیستم‌های ترمز ضد قفل ABS، سیستم کمک پارک AB، سیستم ESP سه مرحله‌ای و سایر سیستم‌های ایمنی مرسوم و متداول یک خودروی اسپرت اشاره داشت.

تجربه رانندگی

بعد از کمی چرخ زدن به دور ماشین و دست کشیدن به قطعت فیبرکربنی آن، درب خودرو را باز کردیم تا رانندگی مختصری با این خودرو داشته باشیم. اول کار که درب خودرو را باز کردیم و بر روی صندلی نشستیم، به طور کامل توی صندلی خودرو فرو رفتیم که حس خیلی خوبی را به سرنشینان خودرو منتقل می‌کرد، چون از طرفی تمامی اعضای بدن همچون اطراف ران و پهلو و سر و گردن و ... را تحت پوشش خود قرار می‌داد و علیرغم اسپرت بودن آن‌ها، تشک‌های خیلی نرم و راحتی داشت و از طرفی دیگر هم روکش‌های چرمی آلکانتارای روی صندلی‌ها بود که لذت نشستن بر روی صندلی‌ها را دوچندان می‌کرد.

در مقابلمان هم راستش را بخواهید با تنظیمی که صندلی‌ها از پیش داشتند، فقط کاپوت خودرو را می‌دیدیم و عملاً هیچگونه تسلطی بر روی جاده و جلوی خودرو نداشتیم!، به همین دلیل صندلی را با تنظیم کننده برقی به موقعیت دلخواهمان درآوردیم که اندکی از این مشکل کاسته شد، ولی باز هم به خاطر اینکه عادت رانندگی با چنین خودروهای را نداشتیم، کاپوت مانع دید کامل می‌شد و همین موضوع استرس ما را در خصوص ضربه دیدن بامپرهای فیبرکربنی زیر سپر جلو به وسیله جدول یا سرعت گیرهای خیابان، دو چندان می‌کرد. به هر حال زیاد به این موضوع فکر نکردیم، چون اگر مرسدس بنز SLS AMG سری بلک چنین مشکلی جدی با سرعت گیرها و جدول‌ها داشت، به طور حتم تا همین الان می‌بایست کمتر از نصف سپر با سرعت گیرها و جداول از بین می‌رفت، ولی باز هم احتیاط را شرط عقل گذاشتیم و تصمیم بر رعایت این موضوع گرفتیم. در مقابلمان یک فرمان کاملاً ارگونومیک قرار گرفته بود که با قطر مناسب غربیلک فرمان، به راحتی درون دست جای می‌ گرفت و چرم‌های پیچیده شده به دور آن هم حس لذت بخشی را به ما منتقل می‌کرد، البته لذتش بیشتر از پدال‌های تعویض دنده‌ای نمی‌شد که در پشت غربیلک فرمان تعبیه شده‌اند.

بعد از کمی دستکاری تنظیمات و موقعیت صندلی و ...، جریان برق استارت موتور را وصل کردیم و قلب تپنده هشت سیلندر این خودرو را به تپش انداختیم. راستش را بخواهید چند ثانیه‌ای مجذوب صدای اگزوز این موتور شدیم و بعد از کمی قلقلک کردن پیشرانه و کم و زیاد کردن دور موتور و صدای اگزوز‌ها، خواستیم درب خودرو را ببندیم و تستمان را شروع کنیم، ولی به سختی به دستگیره درب رسیدیم و آن را بستیم، البته آنچان که گفتیم هم سخت نبود و با کشیدن کامل دستها می‌توان به دستگیره درها رسید، ولی اگر قد کمتر از 170-165 داشته باشید، بهتر است در انتخاب خودرو در این مورد بخصوص تجدید نظر کنید، چون در غیر این صورت باید از شخصی دیگر تقاضای کمک کنید تا در را برای شما ببندد.

به هر حال بعد از بستن درب‌ها، خودرو را در وضعیت تعویض دنده دستی گذاشتیم تا با پدال‌های پشت غربیلک فرمان اقدام به تعویض دنده کنیم. اولین بار که می‌خواستیم خودرو را به حرکت درآوریم، اول گیربکس را درگیر کرده و بعد پدال گاز را فشار دادیم که باز هم میل به پرتاب سرنشینان خود به عقب را داشت، در همین حین چند باری از روی سرعت گیرها رد شدیم و چرخی توی خیابان زدیم، ولی سیستم تعلیق و سواری نسبتاً خشک این خودرو چندان به دلمان ننشست، البته فراموش نکنیم که این خودرو در زمره خودروهای اسپرت قرار دارد و نباید از هر خودرویی بخصوص مرسدس بنز SLS AMG که لوگوی مرسدس بنز بر روی پیشانی آن حک شده است، انتظار سواری نرم و راحتی داشت، ولی باز هم همین مرسدس بنز SLS سری بلک، با وجود سواری نسبتاً خشک، کوچک‌ترین صدایی در فضای داخلی کابین آن در صورت بسته بودن هر دو پنجره، وارد نمی‌شد.

هندلینگ و فرمان پذیری خودرو هم به کوچک‌ترین اشاره پاسخ می‌داد و موجب می‌شد تا با لاستیک‌های پهن و بزرگی هم که دارد، فرمان پذیری سریع با چسبندگی بالا را داشته باشد و به اصطلاح دچار کم فرمانی در مواقع پیچیدن نشود. بعد از اینکه چند و چون کار بدستمان آمد، خودرو را متوقف کردیم تا شتابی که تعریف زیادی از آن می‌دادند را امتحان کنیم. این بار بجای اینکه اول دنده را درگیر کنیم و بعد گاز دهیم، اول دور موتور را به 4000 الی 5000 دور بر دقیقه رساندیم و بعد از اینکه برای سه چهار ثانیه موتور ناله کنان کار می‌کرد، به یکباره دنده را درگیر کردیم و قدرت 631 اسب بخاری موتور را روانه چرخ‌های خودرو کردیم که موجب شد مثل شخصیت‌های کارتونی که در سرعت‌های بالا در وسایل نقلیه مختلف به درون صندلی‌ها فرو می‌روند، ما هم داخل تشک‌های صندلی فرو برویم و مطمئناً منظورمان را درک خواهید کرد که چه شتاب بالا و سریعی دارد. در هنگام تعویض دنده دستی با پدال‌های پشت فرمان هم به لطف جعبه دنده دوکلاچه خودرو، عمل تعویض دنده در کسری از ثانیه صورت می‌گرفت، ولی پس از هر تعویض دنده، ضربه‌ای را هم وارد می‌کرد و تعویض دنده را همراه با ضربه انجام می‌داد.

در زیر همین پاراگراف هم کلیپی کوتاه از صدای تولیدی اگزوزها آماده و بارگزاری کرده‌ایم تا شما خوانندگان عزیز خودروبانک، بهتر با صدای یکی از وحشی‌ترین خودروهای خیابان‌های تهران آشنا شوید.

حرف آخر

مرسدس بنزی که در این مقاله تست شده شاید یکی از نادرترین خودروهایی باشد که توانسته با پلاک ملی خاک ایران را لمس کند و گروه خودروبانک به سختی توانست اولین تیمی باشد که این خودرو را تست کرده است.

اگرچه هم اکنون ورود این نوع خودروهای ناب، زیبا و قدرتمند به کشور ممنوع است اما مطمئناً در صورت ورود این نوع خودروها، به یقین از دسترس اکثریت جامعه به دور خواهد بود اما حتی مشاهده و شنیدن غرش صدای آن در خیابان‌های کشور نیز می‌تواند برای خودرو دوستان بسیار لذت بخش باشد.

34 عکس

نظرات کاربران

73 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1394/5/3
یعنی اونجایی که گفتید این ماشین نمیتونه از نظر طراحی ادعایی در مقابل R8و458داشته باشه فهمیدم مطالب چرتی در مورد این ماشین نوشتید.
1394/5/3
واقعاً توقع داشتی بگه از آئودی R8 بهتره؟
اصلاً از آئودی بهتر، توی این رنج قیمت فراری صد در صد از نظر طراحی و فنی حرف اول رو میزنه
1401/3/8
امیر مهدی اصلا این طراحی خودرو الان که سال ۲۰۲۲ رو دستش نیومد تکرار نشد هم طراحی در ها و ظاهری هم موتور هیولای تنفس طبیعیش تو کل ماشین های بنز و بی ام و تکرار نشد فقط کافیه درگ ریسشو با ماشین های دیگه ببینی تا بفهمی چه هیولاییه
1394/5/3
با تشکر از تهیه مقاله از این ابر خودرو بی مثال با توجه به اینکه این خودرو برای استفاده در پیست تیون شده به نظر بنده بهتره که با هماهنگی با پیست ازادی یا اون باند فرودی که تست درگ میگیرن ماشین رو در اختیار راننده ریس قرار بدید و یه تست همه جانبه از توانایی های مسابقه ای و سرعت و شتاب ازش بگیرین که میشه توی باند فرود به جهت ابعاد تست سرعت و شتاب و توی پیست ازادی تست دینامیک با دستگاه وی باکس انجام بدید البته مقایسه این ماشین با پورشه 911، ائودی یا احیانا اون فراری 8 میلیاردی هم میتونه یه فانتزی جالب برامون باشه، به امید اون روز...
1394/5/3
جناب a
برچسب قیمت sls amg black
9/5 میلیارد تومن هست با پلاک ملی
و لقب گرانترین رو به دوش میکشه
با تشکر از زحمات همه ی دوستان در خودرو بانک
1395/5/9
من پول این ماشینو دارم ... اینطور که متوجه شدم نه و نیم میلیارده حدودا .. اما پلاک نمیکنن ... تقریبا یک ساله که دارم کلنجار میزنم که یه همچین ماشینی از اون ور بیارم که اینجا تک باشه اما همیشه درخواستم رد میشه ...امان از پارتی بازی
1394/5/3
سلام..
از این مقاله ها تو سایت های ماشینی که نقد میکنن اکثر خودرو ها رو زیاد دیده بودم و تو اکثر سایت ها این ماشین که توسط مهندس ها و راننده های تست شده بود نسبتا رتبه و درصد خوبی رو اورده بود و نه خیلی عالی
معایبی که تو اکثر سایت ها بهش وارد کرده بودن
قیمت بالا تسبت به رقبا
ساخت و پخش محدود
فضای محدود کابین
و .....
و رقیب های این خودرو
Aston Martin DB9،، Audi R8 ،،Ferrari 458 ،،Lamborghini Aventador،، McLaren 12C،، McLaren 650S،، Nissan GT-R ،،،Porsche 911
پس رقیب های زیادی داره
البته رو کاغذ اینطوریه و تجربه رانندگی متفاوته البته تمام این چیزهایی که گفتم توسط کارشناس های خودرو در سایت های معروف و معتبر گفته شده
1394/5/3
قیمت این خودرو در نمونه فول 4300,000 دلار قیمت داره یعنی رقیب اصلی اونتادور....
1394/5/3
آونتادور از سرعتو طراحیو هندلینگ بدون شک از این بهتره
1394/5/3
اوومف!
من این ماشین رو فقط توی سایت ها دیدم چه برسه به توی خیابون های خودمون!
درسته که ما بودجمون خیلی پایین تر از این حرف هاست ولی لطفاً تست های این نوع خودروها رو هم در کنار خودروهای معمول بازار ادامه بدید
دستتون هم درد نکنه

من میرم یک بار دیگه عکس هاش رو از اول ببینم :)
1394/5/3
دست خودروبانک در نکنه
واقعاً دارید میترکونید
از این مدل ماشین ها بیشتر تست کنید
اون فراریه رو هم تست کنید که فکر کنم 458 باشه و پلاک ملی شده
1394/5/3
من این متنو نمیخونم ولی فقط عکهاشو میبینم...چون فقط حسرت تو دلم میزاره....این مال بچه مایه داراس که به هرچی میخوان میرسن
1394/5/3
بی ام دبلیو i8 هم جزو رقیبای این ماشینه
1402/1/4
آقا جواد......واقعا!!!!
بی ام دبلیو i8 رو داری با این مقایسه میکنی
1394/5/3
اقای امیر مهدی که میگید R8و458از این بهترن ازتون میخوام برید ببینید که جرمی کلارکسون در مورد این ماشین چی گفته.
1394/5/3
سلام و خسته نباشید به خودرو بانک عزیز و کاربراش...
دارم فکر میکنم واقعا چی به سر ما اومد! که خریدن پراید شد آرزو! دیدن این ماشینا از نزدیک شد خاطره و تعریف کردنش پیش همه! همه میدونیم چی شد نیازی به گفتنش نیست که تکراریه... عجب از حال ما...
1394/5/3
توی این کلاس جز سه ماشین برتره
1394/5/3
تشکر از خودروبانک برای تست خودرو های روز دنیا
1394/5/3
در عکس ها از بالا ردیف ۴ چرا ماشین پلاک داره ولی بقیه عکس ها نداره😈😈😈😈
1394/5/4
ببخشید ماکت این ماشین ندارید 😁😕
1394/5/4
آخه از75 میلیون نفر چند نفر این پولش اصلا داره که بخره بابا چهار تا ماشین بزارین که از 200 میلیون بالا تر نباشه که آدم بتونه بخرص
1394/5/5
امیر جان حتی در کشور تولید کننده هم افراد انگشت شماری هستن که میتونن چنین خودروهایی بخرن. لذا در بررسی های چنین خودروهایی هدف معرفی خودرو حهت خرید نیست بلکه هدف آشنایی با نهایت هنر و مهندسی و فناوری موجود هست که بشر به اون دست پیدا کرده. بنابراین بنده فکر می‌کنم چنین بررسی هایی به خصوص برای طراحان، مهندسان، و به طور کلی تمام علاقه‌مندان به خودرو بسیار جذاب و نفس گیر خواهد بود. هدف این نیست که ما هم با خوندن این متن بتونیم روزی سوار چنین خودرویی بشویم (که همونطور که مطلع هستید چنین خودرویی به خصوص برای ایران چه در شهر و چه در جاده فاقد کارایی های لازم هست) بلکه هدف این هست که ببینیم امروز فناوری تا به کجا پیشرفت کرده.
با تشکر از سایت خودرو بانک جهت تهیه این بررسی جذاب و با امید دیدن بررسی های بیشتر از این دست.
1394/5/11
Doste aziz ba kamale eteram harfet bi maniye kamelan
Avalan ke in hame khodero zire 200 melyon test shode
Bad ba in hame zahmat raftan az chenin khodroyi test va ax gereftan bad shoma chi migi
1394/5/4
إز مخترع ماشين توقعي كمتر أز أين هم نمي شه داشت
فوق العادست
إز دوستان هم مي خوام اينقدر اه و ناله نكنن ....حسرت مي خوريم و نداريم بخريم و اوضاع كشور و خودرو اين طور اون طوره... به خدا منم مثل شمام شايدم بدتر أصلا نفسم إز جاي گرمي بلند نمي شه اما أين نوع ماشين ها حتي براي خود مردم كشور سازندش (المان) و ديگر كشور هاي اوروپايي هم يك روياست چه برسه به كشورمون كه شرايطي به مراتب بدرتي داره حرفاتون حسابه درسته اما أين ماشين ها هر جاي دنيام كه باشن خاصن توي هر كشوري با هر شرايط اقتصادي كه داسته باشند.... درسته توي اروپا ماشين نسبت به ايران ارزون تره اما به اينطور ماشين هاچنان ماليات هاي كمر شكني تعلق مي گيره كه در نهايت با پرداخت اون ماليات قيمّت ماشين حتي إز قيمتش توي ايران هم بيشتر مي شودو تنها تعداد معدودي توان خريدشو دارن و بقيه و نظاره گره اين نوع ماشينان...
پس دليلي نداره از نبودن اين ماشين زير پاتون ناراحت باشيد!!!
1394/5/8
دوست عزیز مخترع ماشین فورد آمریکا هستش نه بنز آلمان !
1398/12/21
دیگه داری فراتر از چرت و پرت میگی لامصب میای تو سایت ماشینی مطلب میزاری بعد میگی فورد اولین ماشینو ساخته ؟!!!خب بیکاری برو یه جا دیگه
1394/5/4
این بنده خدا بعد از چندین ماه هنوز نتونسته پلاک ماشینشو دریافت و نصب کنه؟
1394/5/4
حالا خوبه تو خود مقاله گفته پلاک شده
یکی از عکس ها هم پلاک شده اش رو نشون داده
معلومه عکاسی در یک روز نبوده و در قبل و بعد از پلاک شدن تست گرفته شده
1394/5/4
چطوری میتونی بگی نتونست جای بنز مکلارنو بگیره ماشین با این قدرت و چهره زیبا از R8و۴۵۸ سر تره وقتبی نمیدونید مقاله ننویسید
1394/5/4
حالا اینکه ماشین خوبیه حرفی درش نیست
ولی خوب فراری یک چیز دیگه ایه
اون کارش اینه
1394/5/4
خسته نباشی خودروبانک زیاد از ماشین مسابقه ای خوشم نمیاد ولی این یه چیز دیگست مخصوصا عکس سوم
1394/5/4
واقعاً عالی بودن کما کان منتظر تست خودرو و کلیپ اون هستیم که در انتهای کلیپ آئودی شاهدش بودیم با تشکر از تیم خودرو بانک
1394/5/4
من نمیفهمم چرا انقد حسرت میخورید ؟ مثلا انتظار دارید همه ی مردم بنز داشته باشن ؟بنز نداشتن نشانه ی بدبختیه ؟ تو اروپا هم افراد کمی اینو دارن.
1394/6/16
با توجه به پاسخ امیرجان باید بگویم کسانی که لیاقت دارند این ماشین ها رو دارند-داخل کشور های خارجی این ماشین ها زیاد دیده میشه کد گفته که ندارند مثلا اون جا گرون ترین ماشین شون 150000 دلار که به پول ما میشه450 ملیون تومان که این رقم الا در کشور ما پولی نیست بچه پولدار های اینجا 3تا4 میلیارد میدن تا فراری بیارن پس نتیجه میشه که در کشور های خارجی این ماشین ها رواج داره در حدی که ماشین پلیس اوناست!!!!!
اونهایی که با من موافقا یا پاسخ بدن یا مثبت زنید.
با تشکر فراوان از نشریه خوبتون.
1394/5/4
من مسابقه این با ۴۵۸ رو دیدم این سرتره
تو اپارات هم هست می تونین ببینین
1394/5/4
وای خدا تو سید خندان یه نمایشگاه است sls و i8 اورده هرکی که راهش به اونجا خورد بره ببینه
1394/5/5
خیلی زیبا است

پیشنهاد میدم اون عکسی که توش کف ماشین روزنامه همشهری پهن شده رو سریع پاک کنید- تا توهین نشه به روزنامه ها
1394/5/31
همشهری رو بردارید کیهان بندازید
1394/11/24
این چه حرفیه برادر من روزنامه باطله برای همین کاراس واقعا خوشا به سعادتتون که همچین ماشینیو تست کردین من یه بار نمونه استاندارد پلاک شده این ماشینو دیدم و از شنیدن صدای اگزوزش تمام تنم لرزید واقعا فوق العاده و طرحی جاودان خواهد بود.
1394/5/9
عالی بود خودروبانک عزیز
واقعا فوق العادست!!!!!!!!!
1394/5/9
سلام ای کاش یکم هم به صورت تخصصی بررسی میکردید فقط نکات عمومی آن را نوشتید
1394/5/11
مبارکه
1394/5/13
از روی عکسا مطلب جالبی نوشتی! جالبه این روزا با چند تا عکس گزارش و تست فنی می نویسن! اونم چ مطلبی! شبیه انشا
1394/5/13
شما مجله هم می خونی؟
دیدی مجله های حتی معروف چطور تست و بررسی می کنند؟ به نظر من تست های خودروبانک نسبت به اونها فوق العاده فنی تره! تازه فیلم هم گذاشته
فکر کنم دلت از یک جای دیگه پر باشه! :) شوخی میکنم البته :)
1394/5/13
عجب ماشینیه!
یعنی فوق العاده است! عالیه!
حیف شد یک تست شتاب صفر تا صد هم ازش می گرفتید و فیلمش رو میزاشتید
1394/5/14
باعرض معذرت امیرجان همه جا هم نوشته مخترخ اصلی و رسمی خودرو بنز هست نه فورد آمریکا این ماشین توسط کارول بنز ساخته شد که بعد از جنگ جهانی با کسی که همزمان تو آلمان باکارول بنز شروع به تولیدخودروکرده بود ادغام میشه اون شخص هم اسم دخترش بود مرسدس که میزاره رو ماشینای تولیدیش.پس از ادغام اسم این خودرو میشه مرسدس بنز.اگه قبول نداری یه سری به تاریخچه خودرو بزن تو ویکی پدیا
1394/5/14
البته امیرجان ایناروواسه بحث کردن نگفتم خواستم اطلاع رسانی کنم قبل اینکه بیای جوابمو بدی بحث کنیم زودتر میگم سر اختراع خودرو بحث های زیادی هست خیلیا میگن کارل بنز خیلیا میگن هنری فورد حتی اسم آرماند پژوهم تولیستش هست اما اولین خودرویی که ساخته شد خودروی بخار بود که باآب و زغال سنگ کارمیکرد که 2عدد خدمه داشت توسط نیکلاس جزف کان فرانسوی ساخته شد و قادر به حمل 4نفربود ولی بیشتر بحث برمیگرده به تولید رسمی خودرو باموتور احتراقی که ریختن یه سیال در محفظه احتراق و ایجاد یک سری واکنش ترمودینامیکی منجر به تولید نیروی مکانیکی میشه.اولین کسی هم که دنبال چنین چیزی بود گوتلیپ دایملر آلمانی بود که با همکارش می باخ رو این مسئله کار میکرد و اولین موتور احتراق داخلی رو ساخت که روی یه گاری سوار کرد البته قبل این موتوراحتراقی تولید شده بود در سال 1860توسط اتین لونوار بلژیکی اما برای استفاده از وسیله نقلیه نبود اما بطور رسمی کارول بنز بودکه خودرو رو در سال 1886 به ثبت اختراع رسوند.ولی در سال 1908 هنری فورد خودرو رو به صورت نوین ساخت.اشتباه همه اینجاست که فکر میکنن فورد ساخته قبلش بطور رسمی توسط کارل بنز به ثبت رسیده بود هنری فورد پدر جهش خوردو به سمت جلو بود.البته بیشتر اختراعات توخودرو به نام بنز تو دنیا ثبت شده.حتی کمربند ایمنی و ایربگ اول تو آمریکا ساخته شده بود اما بنز اومد از هردو باهم در خودرو استفاده کرد و اختراعشو به نام خودش کرد.بیشتر خودروها منشاعشون از بنزهست.میشه گفت بنزپدرخودروی جهان هست.البته اینا حرفای من یا فقط سایت ویکی پدیا نیست.تو تمام سایتا و کتابااینا نوشته و ثبت شده.چون رشته خودم هم مهندسی مکانیک هست و علاقه زیادی هم به خودرو دارم فقط اینا رو واسه اطلاع رسانی گفتم قصد توهین یا ناراحت کردن کسی هم نداشتم
1394/5/15
باعرض سلام
بنده قصد خرید یک دستگاه sLs AMG رو دارم ولی متاسفانه پول ندارم
لطفا راهنمایی بفرمایید!
1394/5/19
چه جالب!!
اتفاقا منم سی چهل تومنشو جور کردم، فقط چندصد میلیون دیگه مونده که اونم تا آخر هفته اوکی میشه
راهنمایی: بیایم کمتر کامنت الکی بذاریم!! با تشکر
1395/5/13
بچه ها بیاین پول هاتون رو بدید به من منم ده بیست تومنی جم میکنم با هم یکی از اینا بخریم هر هفته دست یکیمون باشه😂😂
1394/5/20
Aston Martin Vanquish 2015 اینو غورت میده , خودرو سازانه انگلیسی یه سرو گردن از آلمانیها بالا تارن !
1396/6/5
چقدم كه شما لاكچرى هستى لابد دو تا استون مارتين بوگاتى أم تو خونه دارى
1396/6/15
آ


ستون مارتین زیر مجموعه مرسدس هست.
1394/5/23
فراری 458هم تست کنید.پلاک ملی هم دارد
1394/10/7
من فوق العاده این ماشین رو دوس دارم و خداکنه سری جدید (AMG GTS) به ایران بیاد البته امیدوارم با این قوانین سختگیرانه ی گمرک
1396/12/17
به آرزوت رسیدی اومده
مدرکشم رانندگی خودم باهاشه
1394/10/8
این دیگه چیه ؟
چه کاپوتی دارهههههههه .....
1394/12/1
http://khodrobank.ir/Reviews/54926_Mercedes_Benz_SLS_Black_Series_30.jpg
ببینید موتورش 8 سیلندره
1395/2/22
نه! حال نکردم باهاش.
1395/2/28
من یکی رو دارم و فراری 458 بیشتر دوست دارم
1395/2/28
کف خودرو روزنامه انداخته ! ادم این همه مایه بابت یه خودرو پرداخت کنه بعد انقدر زورش بگیره یه کف پوش براش تهیه و بندازه ! ادم تو کار این ملت میمونه حیف این عروسک نیس
1395/6/2
برادرمن به نظرم کف پوش واسه این خودرو تو ایران نباشه
1395/5/3
توش سادست
1395/8/21
خیلی عالی بود SLSتنها مرسدس بنزیه که ازش خوشم میاد
1395/9/18
ظاهر خیره کننده ای داره اما داشبورد ساده ای داره و صدای اگزوز هم اون قدر ها جالب نیست،در کل اگه بخوایم از خوبی هاش بگیم فقط ظاهر و سرعتشه ، ادم باید از داخل خودرو هم لذت ببره دیگه.
1395/10/6
ماشین بسیار تیز و عالی هست هزینش به کنار خیلی ماشین تیزی هست ولی به وای شورولت نمیرسه نگرانیهایت بگم اگر بخوام اقدام به خرید کنم چطوری بخرم با توجه به اینکه میگن خودروی بالای 2500نیست،میزان بیاد؟؟؟لطفا راهنمایی کنید
1395/11/7
این ماشین بنزه نه هر ماشینی که دوستان سریع با یه چیزی مقایسش میکنن
بنز بک برند ثبت شده و یک تاریخ و اصالته
حتی اگر ماشینش کنج گاراژ خاک بخوره
لطفا به اصالت ماشین هم توجه داشته باشید
ضمنا اون دوستی هم که در مورد خودرو ساز انگلیسی فرمودند خدمتشون عرض کنم برتر از رولز رویس در انگلیس نداریم یعنی اینقدر برتر که افتخاره خاندان سلطنتیه ولی همون هم زیر مجموعه بی ام و است... جهت اطلاع
1396/1/16
جانا . خوش به حال صاحبش . جون میده برا هوای دونفره و ماه عسل . کاپوتش رو نیگا . دست مریزاد AMG
1396/12/18
من که پول خریدم ندارم . ولی تو NEED FOR SPEED MOST WANTED 2 این ماشینو دارم . هم باهاش حال می کنم .هم تمام مراحل رو رفتم. هیچی رو دستش نیست. و در دوستی که گفته بود استون مارتین از این ماشین بهتره باید بگم . هروقت شرکت خودرو سازی تونست یک. میلیون کیلومتر ماشین رو ضمانت کنه می گیم استون مارتین از بنز بهتره.
1397/5/14
داداش اون بازیه چه ربطی داره.اون یک ماشین توی یک بازی کامپیوتریه.ما داریم درباره خود ماشین صحبت میکنیم
1397/6/31
یا خدا چقدر درازههههه ماشاالله به اون کاپوت
1398/8/17
سلام من این این بنزو ندارم اما یه دوستی دارم که اونم اینو نداره ولی بابام این بنزو مشکیشو هم نداره ولی به جاش یه پراید ۸۶ من ندارم.
1399/4/24
با نظر نویسنده موافقم بنز slr مکلارن از شاهکار های بنزه که از این خیلی بهتره