موضوعات داغ

معرفی و تست خودروهای دست دوم (ب‌ام‌و 325-E46)

8 فروردین 1394

نوشته: امین امیری فر

عکس: محمد براتی (مالک خودرو)

مقدمه

با حدود 100 میلیون تومان چه خودرویی می‌توان خرید؟ یک کراس‌اور چینی مثل جیلی امگرند X7؟ یا ارزان‌ترین و کوچک‌ترین سدان هیوندای بازار یعنی اکسنت؟ و شاید هم انتخاب شما یک عدد ب‌ام‌و 6 سیلندر 2.5 لیتری (البته از نوع دست دوم) باشد!

در نگاه اول خرید یک خودرو آلمانی 10 ساله با قیمت قطعات و هزینه‌های نگهداری سرسام‌آور عاقلانه به نظر نمی‌آید ولی گاهی می‌شود طور دیگری به موضوع نگریست. شما به جای مثلاً مزدا 3 یا سراتو صفر کیلومتر، ب‌ام‌و با 2 سیلندر اضافه سوار می‌شوید. ضمناً حدود 20 الی 30 میلیون تومان در جیبتان نگه داشته‌اید (همین 30 میلیون تومان با احتساب سود بانکی 22 درصد سالانه حدود 6.5 میلیون عایدی برایتان دارد) اما در عوض بدلیل دست دوم بودن و آلمانی بودن باید سالانه مخارج بیشتری را برای نگهداری پرداخت کنید.!! تصمیم با خودتان است.

معرفی

کمتر کسی پیدا می‌شود که به دنیای خودرو علاقمند اما نسبت به برند ب‌ام‌و بی‌تفاوت باشد، حتی کسانی که روی خودروسازهای رقیب از قبیل لکسوس و بنز تعصب دارند نیز برای نام BMW احترام قائلند.

در بین اتومبیل‌های تولیدی این کمپانی، سری 3 از جایگاه ویژه‌ای در میان جوانان برخوردار است چرا که جذابیت‌های اسپرتی را به همراه قابلیت استفاده روزمره گرد هم آورده. حال از بین همین سری 3 های محبوب، اتاق E46 یکی از محبوب‌ترین‌ها بوده که تولیدش از سال 1999 میلادی آغاز و با مختصرترین فیس‌لیفت تا سال 2005 ادامه یافت و سپس با E90 جایگزین شد. امروز شانس این را داشتم تا با یکی از سالم‌ترین نمونه‌های دست دوم این مسافر باواریا در ایران همراه شوم.

طراحی

طراحی E46 را می‌توان حد واسط طرح‌های سنتی و مدرن ب‌ام‌و دانست. چرا که هم اصالت نسل‌های قدیم را به همراه دارد و هم اینکه همچنان تا حدودی امروزی به نظر می‌رسد. البته با آمدن اتاق E90 و پس از آن F30 کمی از جذابیت روزهای اوج این آلمانی خوش ترکیب کاسته شده ولی باید اعتراف کنیم که در هر صورت هنوز هم زیباست. جلو پنجره‌ی معروف ب‌ام‌و، خطوط روی کاپوت، گلگیرهای کمی برجسته به همراه رینگ‌های 17 اینچی ظاهری اسپرت و در عین حال سنگین به خودرو بخشیده. در ب‌ام‌و E46 خبری از حجم‌های اغراق شده و طراحی فضایی نیست. همه چیز ساده و در عین حال هوشمندانه و بی نقص سر جای خودش قرار دارد. البته شاید برای سال 2015 این طراحی کمی ساده به نظر آید ولی تجربه ثابت کرده که زیبایی توام با سادگی نسبت به طرح‌های اغراق آمیز دیرتر از چشم می‌افتد.

امکانات رفاهی و ایمنی

325 دارای لیست مناسبی از امکانات رفاهی و ایمنی است که البته با توجه به سن و سالش و اینکه فول‌ترین مدل وارداتی نبوده کمبودهایی نیز از این حیث دارد.

از جمله تجهیزات رفاهی و ایمنی این اتومبیل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

صندلی‌های چرمی، شیشه‌های برقی مجهز به پاور ویندوز و سنسور قطع‌کن اتومات (برای جلوگیری از آسیب به انگشتان)، سانروف، چراغ‌های زنون مجهز به تنظیم اتوماتیک ارتفاع، مه‌شکن، سنسور باران، ترمزهای مجهز به سیستم ضد قفل، پرده‌ی عقب برقی، 8 عدد ایربگ، سیستم کنترل پایداری خودرو DSC، آیینه‌ها تاشو برقی، رینگ‌های 17 اینچی و ...

اما همانطورکه اشاره شد جای خالی برخی امکانات مثل کروز کنترل، سیستم تهویه مطبوع اتومات، صندلی برقی، زیر آرنجی راننده (و صندلی عقب)، گرمکن صندلی حداقل برای سرنشینان جلو و... در این سطح و کلاس احساس می‌شود. البته مالک خودرو شخصاً اقدام به خرید و نصب برخی از این تجهیزات نموده ولی راه‌اندازی این آپشن‌ها در ایران چندان هم کم هزینه و کم دردسر نیست، پس بهتر است قبل از خرید 325 بیشتر روی آپشن‌های اصلی شرکت وارد کننده حساب باز کنید، مگر اینکه وقت و پول کافی در اختیار داشته باشید.

قبل از نصب آپشن‌ها:

پس از اضافه شدن برخی امکانات از قبیل: فرمان M مجهز به کلید کروز کنترل و بلوتوث، پخش تصویری، تهویه مطبوع اتومات و زیر آرنجی جلو

قدرت موتور

در زیر کاپوت این باواریایی زیبا یک پیشرانه 6 سیلندر خطی با حجم 2.5 لیتر (دقیق‌تر2494 سی‌سی) قرار گرفته که 189 اسب‌بخار قدرت و 245 نیوتن‌متر گشتاور را به کمک گیرباکس 5 سرعته (6 دنده) به چرخ‌های عقب منتقل می‌کند. البته حدود 75 اسب‌بخار به ازای هر لیتر برای اتومبیل‌های امروزی عددی بسیار معمولی به حساب می‌آید چرا که حتی خودروهای هیوندای و کیا جدید هم توانسته‌اند به ازای هر لیتر، اسب‌بخار بالاتری بدست آورند اما با توجه به سن و سال 325 E46 و توانایی ب‌ام‌و در رساندن این قدرت با کمترین هدر رفت ممکن بر سر چرخ‌ها، میزان قدرت قابل قبول است.

کیفیت

وقتی صحبت از یک خودروی آلمانی باشد همه توقع نهایت کیفیت را دارند. 325 هم شما را از این حیث نا امید نخواهد کرد. البته موارد عجیبی مثل شکستن 3 عدد از کلیدهای شیشه بالابرها و فلاشر، رفتن پوسته قسمتی از کنسول و یا شکستن یکی از پره‌های فن در کیلومتر حدود 80 هزار (که البته همگی در همان زمان تعویض شده‌اند) کمی دور از انتظار بود اما با نگاهی به داخل کابین و مشاهده سلامت چرم صندلی‌ها بعد از 135 هزار کیلومتر و داشبوردی که بعد از 10 سال همچنان صدای آزاردهنده‌ای ندارد در کنار سلامت کامل فنی، حس اطمینان از بابت کیفیت را همانطورکه انتظار داشتیم برآورده کرد. البته ذکر یک نکته ضروری است که شرایط نگهداری خودرو نیز بسیار مهم می‌باشد و شخصاً مدل‌های بالاتری از ب‌ام‌و را مشاهده کرده‌ام که از نظر سلامت اوضاع بسیار بدی (نسبت به این تولیدی سال 2005) داشتند.

تجربه رانندگی

در پشت فرمان 325 ارگونومی مناسب حرف اول را می‌زند. برای عادت کردن به ابعاد و حدود خودرو نیاز به زمان ندارید! همان لحظه که اولین بار پشت فرمان نشستم گویی سال‌ها با این خورو رانندگی کرده‌ام. همه ادوات در دسترس، دید اطراف مناسب و فرمان خوشدست و صندلی‌ها بخوبی بدن را در بر می‌گیرد. البته مالک خودرو فرمان را با نوع M تعویض کرده که این کار علاوه بر زیبایی و اضافه شدن چند آپشن، باعث خوشدستی بیشتر نیز شده است.

استارت میزنم، صدای موتور در حالت سکون بسیار کم و با فشردن پدال گاز کمی به گوش می‌رسد. البته صدای اسپرت و زیبایی است. همانطور که گفتیم خودرو مورد تست تولید سال 2005 می‌باشد، 135 هزار کیلومتر پیموده و در این 10 سال به قول معروف لای پر قو نگه داشته شده است! قبل از هر چیز دنده را در حالت تیپ‌ترونیک قرار داده و سعی می‌کنم شتابگیری این شش سیلندر آلمانی را آزمایش نمایم. شتابش نسبتاً خوب است! شاید هم توقع ما از یک ب‌ام‌و 2500 سی‌سی تنفس طبیعی با فناوری یک دهه قبل و وزن 1.5 تن زیادی بالا بود! به هر حال ب‌ام‌و است و آن هم سری 3 پس باید جاذبه‌های اسپرتی داشته باشد. شتاب اعلامی کارخانه 8.5 ثانیه برای رسیدن به 100 کیلومتر می باشد که با توجه به سن و سال این خودر و بنزین نامناسب استفاده شده و ارتفاع شهر تهران از سطح دریا (هر چه از سطح دریا بالاتر برویم فشار و چگالی هوا کاهش میابد و شهر تهران بطور متوسط 1200 متر از سطح دریا بالاتر است) این رقم به بیش از 10 ثانیه افزایش یافت. البته این شتاب برای رانندگی برون شهری و سبقت‌گیری‌ها و حتی شیطنت‌های خیابانی تا حدود زیادی راضی کننده است اما قطعاً برای عاشقان شتاب و سرعت، نسخه قویتر یعنی 330 انتخاب بهتری خواهد بود.

به مکانی خلوت می‌رویم تا شتابگیری در سرعت‌های بالا را نیز تجربه کنیم. بر خلاف صفر تا 100 که کمی ناامید کننده بود در سرعت‌های بالاتر 325 حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، به لطف گشتاور مناسب و تعویض دنده‌های سریع با روند بسیار خوب و یکنواختی به سرعت اضافه می‌شد بطوریکه احساس کردم این اتومبیل تا ابد به شتابگیری ادامه خواهد داد (البته بدلیل محدودیت‌های موجود نتوانستیم به حداکثر سرعت دست پیدا کنیم)!

سعی کردم تعادل و پایداری اتومبیل را هم به چالش بکشانم که E46 از این تست سربلند بیرون آمد. هندلینگ این خودرو بسیار عالی است و احساس امنیت را در پیچ‌ها به سرنشینان القا می‌کند. البته برای انجام حرکات مارپیچ با یک خودروی قدرتمند دیفرانسیل عقب مهارت بیشتری لازم است چرا که چرخ‌های عقب خودروهای دیفرانسیل عقب استعداد زیادی برای سر خودرن دارند اما ب‌ام‌و با استفاده از تقسیم وزن مناسب و سیستم کنترل پایداری هوشمند موفق شده تعادل خوبی برای این اتومبیل به ارمغان آورد.

از نظر نرمی سیستم تعلیق با توجه به ذات اسپرت و فاق کوتاه لاستیک‌ها نمی‌توان توقع زیادی از این خودرو آلمانی داشت اما سواری قابل قبول است و با توجه به تعادل مثل زدنی که دارد می‌توان به میزان نرمی‌اش هم نمره‌ی قبولی داد. درست است که ازاین نظر به هیچ وجه به نرمی خودروهایی مثل تیانا یا کمری نمی‌رسد ولی ما هم توقع راحتی یک سدان بزرگ و خانوادگی را از این خودرو جمع و جور و اسپرت نداریم.

در مورد مصرف سوخت مثل بسیاری از 6 سیلندرها عملکرد جاده‌ای قابل قبول است و چون با این خودروی 189 اسبی برای رسیدن به سرعت 120 و سبقت‌گیری‌های عادی نیازی به استفاده از حداکثر قدرت و دورهای بالای موتور نیست در نتیجه مصرف سوخت جاده‌ای حدوداً صدی 7 تا 7.5 می‌باشد که از این نظر با بسیاری از خودروهای 4 سیلندر با موتورهای ضعیف‌تر برابری می‌کند اما در شهر بخصوص هنگام ترافیک داستان متفاوت است، وزن بالا و گیرباکس اتوماتیک با یک موتور 6 سیلندر 2.5 لیتری اشتهای زیادی برای مصرف دارد به طوریکه در شهر تهران به ازای هر صد کیلومتر مسافت طی شده 13 لیتر سوخت از باک خودرو کاسته میشود (هر چند در شهر های خلوت‌تر این عدد کمی پایین خواهد آمد)!

فضای سرنشینان برای 4 بزرگسال و یک کودک مناسب است و برای چنین شرایطی مشکلی وجود نخواهد داشت اما اگر خانواده 5 نفره با میانگین قدی بالا دارید قطعاً سری 5 برای شما گزینه مناسب‌تری خواهد بود.

جمع‌بندی کلی

ب‌ام‌و 325 E46 خودرویی قدرتمند و جذاب است که با مبلغی نه چندان زیاد شما را به دنیای یکی از بهترین برندهای اتومبیل سازی جهان وارد می‌کند. اما هر که طاووس خواهد جور هندوستان کشد! هرچند شما با پول یک هیوندای اکسنت 1600، یک ب‌ام‌و بسیار قویتر را صاحب شده‌اید اما باید درآمد خوبی داشته باشید چرا که علاوه بر قیمت قطعات مصرفی گرانتر و مصرف سوخت بیشتر، شما یک خودروی 10 ساله دارید که هر لحظه ممکن است نیاز به تعمیر یا تعویض قطعه‌ای داشته باشد و هزینه‌ای چند صد هزار تومانی یا میلیونی روی دستتان بگذارد. البته اگر یک بار پشت فرمان این باواریایی زیبا بنشینید، ممکن است با خود بگویید به دردسر‌اش می‌ارزد!

در پایان جا دارد از از آقای محمد براتی که وقت و اتومبیلشان را در اختیار نویسنده خودرو بانک قرار دادند تشکر نمایم.

53 عکس

نظرات کاربران

43 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1394/1/9
با سلام خدمت پرسنل خودروبانک
دست نویسنده عزیز درد نکنه . ممنون و متشکر
یک تشکر ویژه و جانانه هم باید به مالک اتومبیل عرض کرد . ماشاالله سلیقه ای مثال زدنی در نگه داری این اتومبیل به خرج دادند که جای تقدیر و تشکر داره .
البته اول کار با دیدن عکس اتومبیل و به خصوص موتور باز شده ، ماشین به نظرم آشنا اومد چرا که مالک این اتومبیل تاپیکی در فروم تیونینگ تاک ایجاد کرده و توضیح کامل پروسه نگه داری اتومبیل رو ذکر کرده اند .
مالک اتومبیل آدم واقعا باحوصله و مشکل پسندی هستند و با سلیقه تمام کارهای تعویض آپشن ماشین رو انجام دادند .
از دوستان اگر کسی خواهان مطالعه بیشتر در مورد این اتومبیل هست میتونه از لینک زیر مربوط به تیونینگ تاک اطلاعات کاملی از این اتومبیل به دست بیاره
ممنون و موفق باشید ☺
1394/1/9
لینکی دیده نمیشه؟؟
1394/1/9
سلام
فرید عزیز گذاشتن لینک و نام بردن از سایت های دیگر کاری بسیار غیر اخلاقی شمرده می شود
درضمن با کمی فکر و با کمی درک متوجه خواهید شد نام بردن و تبلیغ بسیار زشت و زننده به حساب میاید
1394/1/9
من اومدم پاسخ بدم اشتباهی لایک کردم!!
اردوان جان فکر میکنم فرید منظور بدی نداشت و قصدش هم تبلیغات نبود و احتمال زیاد ایشون فقط یک کاربر ساده هستند که با دیدن اتومبیل آشنا اینجا به وجد اومده و خواسته لینک بده . من به نظرم اینطوری اومد.آخه اکثر کاربر ها توجهی به رقابت و تبلیغات سایت ها ندارند و خودم تو همون سایتی که ایشون نام برده لینک مطالب خودرو بانک رو هم دیدم که یه نفر مطلب خودروبانک رو با لینک منبعش گذاشته بود. ولی خوب خوبه دوستان بدونند که معمولا این کار تبلیغات محسوب میشه هرچند اون سایت رقابتی با این سایت نداره و هدفشون و کاربریشون متفاوته اما تذکر شما هم بجاست ( فقط کاش با لحن دوستانه تری مطرح میکردی دوست من )
1394/1/9
لینک پروسه نگه داری در تیونینگ تاک
http://tuningtalk.com/forum/viewtopic.php?f=206&t=83562
در پاسخ به جناب اردوان باید بگم که حرف شما کاملا متین و به جاهست . بنده اصلا قصد تبلیغ یا یه هم چنین چیزی رو نداشتم و فقط خواستم دوستانی که راغب هستند در مورد این اتومبیل بیشتر بدوند . در ثانی دوست عزیز بنده چه هیزم تری به شما فروختم که با چنان لحنی بنده رو سرکوب کردید ؟ در آخر باید متذکر بشم که تیونینگ تاک یا خودروبانک اون قدر معروف و شناخته شده هستند که نیازی به تبلیغ ندارند و من هم یک کاربر ساده مثل شما هستم و از کامنت گذاشتن اصلا منظوری نداشتم و حرف شما رو هم به فال نیک میگیرم و سعی میکنم از این به بعد حتما بهش توجه داشته باشم . ازتون ممنونم که این مورد رو گوشزد کردید ممنون و موفق باشید ☺
1394/1/9
من با نظر آقا فرید موافقم
فکر کنم تیونینگ تاک و خودروبانک دو سایت خودرویی بسیار خوب ولی در زمینه های مختلفی هستند و شاید اصلاً لینک دادن بین این دو سایت به عنوان تبلیغ محسوب نشه
من که توی هر دوشون زیاد می چرخم و خوشحال میشم که لینک هایی رو کاربران رد و بدل کنند
1395/6/11
باورتون میشه من الان دارم با خودرو بانک اشنا میشم؟! ولی از سال ۸۶ تیونینگ تاک یا همون تی تی خودمون رو میشناسم؟! کی گفته خودرو بانک معروفه؟! همین که اسم تیونیگ تاک اینجا اورده میشه واسه خودرو بانک تبلیغاته! چی میگین شما ؟ اون موقع که ما پروژه هامونو تو قسمت اتومبیل انجمن pcworld با مودم دیال اپ میذاشتیم شما کجا بودین؟! جمع کنین بابا.
1395/6/12
به: محمد

محمد جان خودروبانک اصلا معروف نیست. اصلا تو ماشین بازا هیشکی نمیشناستش.
این کامنت ها رو هم روزانه خودشون هی میان میذارن.
بازدید های پنجاه هزارتایی ویدیوهاشون توی آپارات هم تقلبیه.
و در آخر باید بگم که تو خودت خیلی معروفی و پنگوئن ها دسته جمعی پرواز میکنن.
1395/6/12
اگه اینجا بازدید ۵۰ هزارتای داره اونجا فقط ۵۰ هزارتا تاپیک وجود داره !
اونجا مطالب اینقد کامل بررسی میشه که خواننده باید از اینجا بره اونجا تا کامل در مورد یه خودرو بدونه!
اونجا اینقد معروفه که یکی بخواد راجع به خودروش بنویسه میره اونجا رو انتخاب میکنه نه جای دیگه رو!
بقیه میکروفن بدست هاهو قلم کاغذ دارا میرن اونجا میبینن عهه فلان ماشین وجود داره بریم باهاش یه مصاحبه ای داشته باشیمو بذاریمش توی سایت خودمون تا سایتمون به اصلاح بارور شه!
اگه پنگوئن ها دسته جمعی پرواز میکنن، گاوها هم لازانیا میخورن!
1395/6/12
به محمد:

مگه من گفتم تیونینگ تاک معروف نیس؟؟؟

چرا انقدر متعصبی؟
اتفاقا منم عقیده دارم که تی تی خیلی هم خوبه و جایگاه خودشو داره.

من کجای کامنت خودم گفتم تی تی معروف نیس که انقدر تعصبی نظر میدی؟

فقط گفتم خودروبانکم جایگاه خودشو داره. ما هم خیلی ساله میایم اینجا و مطلب میخونیم. توی تی تی هم میریم.

والااااا. یکم آرامش داشته باشین توروخدا
1397/4/31
بابا چرا دعوا می کنید !؟ اصلا حوزه فعالیت خودرو بانک با تی تی فرق می کنه ! خودروبانک سایت و مجله خودرو حساب میشه، تی تی انجمن خودرو است ! حالا اینکه کدومش زودتر از قبلی شروع کرده مهم نیست چون اصلا حوزه فعالیتشون کاملا مجزا است !!! هر کدوم هم به جای خودشون در آگاهی در زمینه خودرو به مردم خوب عمل کردن و هر کدوم مزایا و ضعف های خودشونو دارند ! به نظر من هر دو خوب عمل کردن، دمشون گرم !
1394/1/9
با اینکه یکی از طرفدارهای این ماشین هستم، اما قیمت خیلی بالاست، ارزش جهانی این ماشین نسبت به سال ساخت وکارکرد کیلومتر خیلی پایینتره،در واقع این قیمت حدود 30000 دلار حساب شده، واقعا نمی دونم بر چه اساسی قیمت گذاری می کنید .
به لینک زیر یک نگاهی کنید بد نیست.

http://www.cargurus.com/Cars/l-Used-2005-BMW-3-Series-325i-t37566
1394/1/9
خوب این لینکی که دادید فقط مربوط به این ماشین نمیشه همه ی ماشین ها توش خیلی ارزون تر از ایران هستند. مثلا ازرا :
http://www.cargurus.com/Cars/l-Used-Hyundai-Azera-d831?sourceContext=usedPaidSearchNoZip
تو کشورهای دیگه ماشین دست دوم اصلا به صرفه نیست. مالیات و بیمه و عوارضی که میگیرند از ماشین صفر بیشتره و تازه ماشین صفر رو میشه با اقساط باورنکردنی خرید. . واسه همین ماشین دست دو چندان طرفداری اونجا نداره. فقط بی ام وه نیست همه همینند. ولی تو ایران ماشین دست دوم ( نه فقط این ماشین ) خیلی گرونه تو ایران که طرف هوندا آکورد 23 سال کارکرده رو قیمت گذاشته 25 میلیون تومن!! یعنی 7 هزار دلار دیگه خوب معلومه بی ام وه چند میشه! جایی که سوناتای 10 ساله 20 هزار دلار قیمتشه خوب بی ام وه 10 ساله هم 30 هزار دلاره دیگه! ایشالا در آینده ما هم بتونیم ماشین رو مثل گوشی با قیمت جهانی بخریم نه بیشتر .
1394/1/10
درسته،همه قیمت ها پایینتر از ایرانه، من حالا چون بحث این ماشین بود لینک همین ماشین و گذاشتم،
حرف من سر اینه که شما نگاه کن الان همین ماشین با این قیمت ممکن خیلی با کیفیت تر و بهتر از برخی ماشین های صفر تو کلاس های مختلف باشه،اما قیمت گذاری درست انجام میشه، شما ببین ماشین کارکرده در اروپا و امریکا برای همه اقشار قابل دسترسه ، هرچقدر هم سالم باشه این خودرو مربوط به ده سال پیشه،قطعات فرشوده میشن،ماشین عمر مفیدش تموم شده،هر لحظه امکان داره خیلی از قطعات دچار اشکال بشه، الان همین ماشین طبق اون لینکی که دادم، در بهترین وضعیت ،نهایتا قیمتی در حد یک ماشین صفر کیلومتر هاچبک کوچیک شهریه (حالا از هر برندی می تونه باشه)
اما الان با قیمتی که تو ایران داره از خیلی از ماشین های صفر کیلومتر گرونتر یا در همون حد قرار داره، این اصلا درست نیست، این یعنی من نوعی حتی نمی تونم یکی از ارزونترین ماشین های موجود در سطح جهانی و بعد ده سال سواربشم.
این دلیل نمیشه چون بهتر از خیلی از ماشین هاست پس باید قیمتش بالاتر باشه، این یعنی مملکت گل و بلبل،نه تنها این بلکه همه ماشین هایی که در این حد هستن،خودرویی که پول گمرک،عوارض،هزینه پلاک و.... پرداخت شده ،گارانتی نداره،هیچ تضمینی نداره قطعاتش تا کی سلامت کار کنن(چون در صورت خرابی هزینه بالایی داره)، چرا باید انقدر قیمتش بالا باشه،!!!!

وقتی نظارت رو هیچی نباشه،دلال ها برای خودشون تعرفه بزارن،قانون وضع کنن،اوضاع از این بهتر نمیشه، قیمتی که الان خارج از ایرانه اگر با پایین ترین سطح حقوق بسنجی شاید حکم یه ماشین 5 تا 8 میلیونی خودمون و داشته باشه،اما تو ایران باید مثل تو کفی ها نگاه کنیم بگیم اووووف عجب ب ام و ای عجب قیمتی و..... یکسری هم بیان الکی حمایت کنن.


1394/1/13
بله این صحبت شما که 100 درصد درسته . عرض بنده اینه که مشکل اصلی از قیمت و شرایط فروش خودروهای صفر بوجود اومده. وقتی یه بی ام وه 328 مدل 215 مثلا 320 میلیون تومن قیمت داره این طرف هم میگه من بعده 10 سال 220 میلیون از قیمت یه بی ام وه صفر سری 3 کم میکنم و بی ام وه ام رو میدم 100 میلیون.!! و اون فرد عاشق بی ام وه ای هم که با هزار زحمت پولشو جمع کرده و عمرا دستش به ماشین 2015 برند مورد علاقش نمیرسه مجبور میشه این رو بخره. اگه بی ام وه صفر با قیمت مناسب و شرایط اقساطی کم بهره مثل خیلی کشورها عرضه میشد این قیمت های کاذب در بازار دست دوم هم بوجود نمیومد. ضمنا به غیر از خرابی ها و هزینه های خود ماشین من شنیدم در خارج قیمت بیمه و مالیات و .. ماشین های قدیمی هم به قدری افزایش پیدا میکنه که ارزش خرید ندارند و برای همین خیلی بیشتر از ایران تو سرشون میخوره. باید قیمت ماشین های صفر بیاد پایین و نمایندگی های واقعی کمپانی ها در شرایطی رقابتی شروع به کار کنند اون وقت دیگه دلال نمیتونه ماشین دست دوم رو گرون بفروشه. در واقع هر کسی تو دنیا ( حالا هر کشوری ) تا جایی که بتونه میخواد گرون بفروشه و ارزون بخره و این رقابت بین فروشنده هاست که قیمت هارو مناسب نگه میداره. تو ایران تا وقتی رقابت واقعی بوجود نیاد و واردات و تولید تا حد زیادی انحصاری باشه ماشین صفر ارزون نمیشه و تا وقتی ماشین صفر هر سال گرونتر میشه ماشین دست دوم هم با قیمت های غیر منطقی فروش میره. ( چون انتخاب دیگه ای نیست ) البته با با همه ی این صحبت ها بازم این ماشین ده ساله ی پر خرج باید از 100 کمتر باشه ، موافقم ولی خوب عرضه و تقاضا هم در قیمت ها موثرند. مثلا ام جی همه جا گرونتر از سراتو است ولی اینجا چون تقاضا رو جنس چینی کمتره مجبوره ارزونتر بفروشه.!
1394/1/9
به نظر من ماشین داشتن هم نیاز به سواد داره
سواد اینکه چه ماشینی بخری ، چی جوری نگهش داری سواد چه جور رانندگی کردن ، سواد احترام به حقوق دیگران

واقعا به مالک محترم این خودرو تبریک می گم که هم سواد انتخاب ماشین رو داشتن و هم نگهداریش رو
بی ام و یا در کل همه ماشین های آلمانی دوست داشتنی ان و حیف که هزینه شون بالاس
1394/1/9
آقا من با هیچی کاری ندارم
ماشین خیلی تمیزه! خیلی تمیزه! واقعاً تبریک می گم
1394/1/10
سلام دوستان. میخواستم من رو راهنمایی بکنید من قصد خرید یه بی ام و 320 e90مدل 2007 یا 520 مدل 2005 رو دارم چون واقعا برند بی ام و رو دوست دارم. اما به چند تا از تعمیرگاه های تخصصی بی ام و سر زدم هرکدوم یه چیز میگن. یکی میگه ماهی 2 ملیون خرجشه و اینا الان وقت تعویض گیربکسشونه حدود 20 توما خرجشه و ... یه سری هام میگن اگه تمیزش رو پیدا کنی اصلا خرج نداره و خرجش از مزدا 3 (خودرو قبلی خودم)کمتره اما تمیزشم کسی داشته باشه نمیفروشه. الان واقعا دو به شکم نسبت به خرید بی ام و یا مثلا آزرا 2009 یا سوناتا 2011 و .... خواهشا از عزیزانی که اطلاعات دقیقی در این زمینه دارند من رو راهنمایی کنن در مورد هزینه نگهداری ، سرویس ها و هزینه های روتین مثل لنت و روغن و .... در ضمن باید بگم من کلی بخودم فشار آوردم تا حدود 100- 105 ملیون پول جور کرم، اگه خودرو خرج جزیی داشته باشه مهم نیست اما هزینه های بالا چند ملیونی واقعا بهم فشار میاره.. ببخشید طولانی شد . پیشاپیش ممنون از راهنماییتون.
1394/1/10
ماهی 2 میلیون که دیگه خیلی زیاده الکی یه چیزی پرونده،گیرباکس چرا باید عوض شه؟؟ حتما منظور روغن گیرباکسه؟؟ 20 میلیون تومن برا روغن؟؟ من فکر میکنم با توجه به گرون بودن قطعات مزدا زیاد شوکه نخواهید شد و اگه تمیزش رو بخرید قیمتاش فقط یکمی کرونتره. اگرم بتونید نمایندگی نرید و بیرون تعمیرکار خوب پیدا کنید شاید به اندازه ی نمایندگی رفتن مزدا بشه. البته تمیز پیدا کردن خیلی خیلی شرطه. کلا نگهداریش گرونه ولی دیگه ماهی 2 تومنم نیست. یکمی بیشتراز مزدای همسن و سال خودش.
1394/1/10
نه منظور تعمیر کار همون تعویض کل گیربکس بوده !! که من هم شنیدم تو سری 5 ها خیلی شایع هست و نیاز به تعویض یا تعمیر گیربکس پیدا میکنن! اما به عنوان شخصی که ماشینش الان نیو مزدا 3 هست و سری 5 هم کمی رونده میتونم بگم سواری و کلا سیستم سری 5 و مزدا زمین تا آسمون فرق داره! شما سوار سری 5 که میشی دیگه هر ماشینی رو به راحتی نمیپسندین! اما خب ریسک های خودش رو هم داره خرید این نوع ماشین که پیشنهاد میکنم قبل از خرید ماشین مورد نظر رو برای چک آپ به یه مکانیک خوب بی ام و نشون بدین
1394/3/4
اقا ماشین برا 3 یا 4 ساله با این وجود سوناتا زیر 80 خیلی خوبه
1396/11/6
حالا من ی چیز میگم نگی وسط دعوا نرخ تعیین نکن ولی قطعات مزدا مثل بیمر پر استحلاک نیستن و در واقع پول کیفیتشو داری میدی! ی نمونه خیلی کوچیک, یکی از دوستام مزدا 3 "قدیمشو" برده بود واسه سرویس دوره ای 120 هزار کیلومترش! شمع ماشینو باز کرده بود مکانیکه گفته بود سالمه و بازم برات کار میکنه و نیازی ب تعویضش نیس و همونو دوباره گذاشت سر جاش! خب این یعنی کیفیت دیگه!! خودشم اهل درگ بود. انصافا خرابی توی ماشین ژاپنی کمه چون کیفیت دارن
1394/1/10
salam.be nazar man ba 100 milioon alan behtarin mashini ke mishe kharid sonotaye 2006 ta2010 hastesh chon man khodam sonota 2008 daram al bate sefareshie kheily khoobe az hame lahaz badesham tanha mashin y hyonda ke kharabi nadare va kam kharje somota ghadime age javooni mesle man bAIAD BEGAM KE MAN BA SONOTA HAMARO TOO SHETAB GEEFTAM YANI 0 TA100 8 SANIAS in bara ye mashin sedan aliie ghiafasham sade o khoobe emkanatesham har emkanati ke sonotaye 2015 dare inam dare montaha bedoone kharab alan shoma az har namayandegi hyonda beporsid sonotaye ghadim chetore mige haef nadare.dige entekhab ba khodetoonr badesham sonota yeki az ba kelas tArin mashinas
1394/1/13
کم استهلاکی اون نسل هیوندای ها مختص سوناتا نیست. اوانته و ورنا هم خرابی ندارند . اما فک نکنم امکاناتش با سوناتا 2015 یکی باشه. ضمنا شتاب سوناتا 6 سیلندر عالیه اما 4 سیلندرش شتابش خیلی خیلی معمولیه. شاید حدود 10 ثانیه یا 10.5 ثانیه . ماشین خوب و با کلاسیه ولی اگه ملاکتون کلاس باشه که همین بی ام وه خیلی با کلاس تره! هرچند تو کم خرجی هیوندای های حداقل اون نسل خوبند خدایی.
1394/1/11
چه تمیزه این ماشین آفرین به صاحبش.خیلی باحاش حال کردم.درسته که ممکنه یه نمه خراب بشه ولی بازم بی ام و هستش و دیف عقب و لذت رانندگی که آدمو وسوسه میکنه.من که خیلی خوشم اومد.ممنون از این کار قشنگتون
1394/1/11
از عوامل محترم سایت هواهشمندم زودتر نقد و بررسی بسترن b50f روی سایت قرار دهید با تشکر
1394/1/19
شیر پیرشم شیره
1394/1/22
اوففففففف کدوم اتوبان 240 تا میرفتین اگه با پراید 240 تا میرفتین الان پرواز کرده بودین شوخی نمیکنم
1394/1/23
رسول جان یه کم بیشتر دقت کن!
اون عکس واقعی نیس دلیلش هم اینه که تمام چراغ ها از جمله ترمز دستی روشنه!!!
1394/1/24
رسول جان اون عکس در حالت تست آمپر بی ام وه گرفته شده.
دقیق بلد نیستم چجوری ولی یه دگمه ای چیزی میزنی تو بی ام وه همه ی چراغ ها و عقربه ها و .. پشت آمپر روشن میشه و تا ته میره که تست بشه سالم هستند. مثلا اگه چرغ اخطار ای بی اس سوخته باشه اینجوری میتونید بفهمید وگرنه ممکنه یه لامپی بسوزه و خرابی رو نشون نده و شما هم نفهمید.
1394/1/24
خودم یکمی به شک افتادم چون چهار تا درش باز بود ولی ممنون که راهنماییم کردین
1394/1/31
سلام و وقت بخیر
واقعاً اطلاعاتی که در اختیار میذارید عالییه
تشکر و قدردانی فراوان
1394/3/15
با سلام به نظر من هم این ماشین عالیه اما جای تاسف داره که انقد تو مملکت ما مخصوصا تو بحث خودرو به ما جوونا واقعا داره ظلم میشه کلی پول پس انداز میکنی به امید خرید ی ماشین خوب اما صبح که از خواب بیدار میشی قیمتها سه برابر شده به نظر شما اسلام پیامبر ما این بوده ؟
1395/6/12
متعصب نیستم عزیز من دارم منبع بهتری رو معرفی میکنم. منبعی که میشه بهش ۹ سال اعتماد کرد . اونقدی که نری سراغ منابع دیگه!
البته کمن کسایی که واسه پرتغال برن پای درخت! اکثرا میرن میوه فروشی!
نگاه من نگاه متعصبانه نیست و کاملا ارامش توشه. اگه توجه کنی جملاتم همش با علامت تعجب تموم میشه که این نشون از لبخند روی لبام بخاطر مسخره بودن مسئله است! نه مثل جملات شما با نقطه!
بیشتر داره خندم میگیره تا اینکه جوش تعصب بخورم!
نمیدونم احتمالا خودت ذینفعی وگرنه سرت درد نمیکرد بیای حرص این سایتو بخوری!
راستی منم میتونم پای نوشته های خودمو لایک کنم!
1395/6/12
با این قاعده ای که گفتی، خب خودت که ذینفع تری.

بقول خودت بعد از مدت ها اومدی و چنتا کامنت گذاشتی در حمایت از تی تی.

من بازم میگم ، تی تی خیلی هم سایت خوبیه. اما تو این دوره زمونه که محدودیت اینترنت وجود نداره، هیچ ایرادی نداره آدم چنتا رفرنس رو بررسی کنه.

ضمن اینکه بنظر من اصلا تی تی و خودروبانک دارن توی دوتا زمینه مختلف فعالیت میکنن!

(سعی کردم علامت تعجب بذارم آخر جملاتم ، که برات سوء تفاهم نشه)

منم حرص نمیخورم، بقیه رو نمیدونم، اما من شده روزی یه بار یا حداقل دوسه روز یه بار میام اینجا و مطلب میخونم. گاهی هم کامنت میذارم.
توی این سایت خیلی های دیگه هم کامنت میذارن.
اگه همشون ذینفع باشن که اینجا عام المنفعه س.
1395/6/13
نه دیگه عرض بنده رو شما نگرفتی . شما یک خط رو میخونی ۲ خط قبلشو فراموش میکنی.
گفتم فقط دارم منبع کامل تری رو معرفی میکنم حمایت بیخودی هم از هیچ منبعی نمیکنم اگه میکردم بجای کلمات اینجا و اونجا اسمشون رو میاوردم! به قول خودت اگه میخواستم ذینفع باشم بعد از مدت ها نمیومدم! کسی ذینفعه که دم به دقیقه امادست تا جواب بده ! کاری که شما داری میکنی و هیچ کدوم از کسایی میان اینجا و پیام میذارن جواب بنده رو ندادن جز شما. پس اونا مثل شما نیستن. بقیه رو ذینفع نکن.
حمایت من از اونجا فقط به دلیل کامل بودنشه .نه چیز دیگه.
ادم چند تا رفرنس رو زمانی بررسی میکنه که از چند دیدگاه مختلف به یه موضوع بخوان نگاه کنن. وگرنه نگاه کردن به چند رفرنس توی این دوره زمونه ای که حجم اطلاعات زیاده و وقت هم به عنوان یک منبع باید مهم شمرده شه ، خوندن کپی هایی از یک مطلب کاری کاملا دور از عقله!
زمینه ای که تی تی داره توش فعالیت میکنه به درد شما نمیخوره. همون بهتر که هر روز بیای اینجا وقتتو تلف کنی.
بدرود...
1395/6/13
واقعا که چه حرفای عجیبی میزنی. خب وقتی من و شما داریم مکالمه میکنیم، من میام چک میکنم ببنیم جواب منو چی دادی دیگه. مگه غیر از اینه؟

خب خودتم هی میای اینجا که ببینی من چی گفتم. چون داریم باهم حرف میزنیم.

باشه آقا اصلا ما کم سواد و وقت تلف کن. اگه میخواستی آخرش به این برسی که من دارم وقتمو تلف میکنم خب همون اول میگفتی.
لازم نبود این همه صغری کبری بچینی.
همون اول میگفتی دوس دارم تو کارت دخالت کنم.
1399/5/3
مرگ بر آمریکا
1395/6/18
این نسل سری 3 (یا همون E46) حقیقتا یکی از خدایگان تیونینگ تو دنیا بوده و هست ....
فقط متاسفانه خودرو های ب ام و ذاتا پر اصطحلاک هستن و با وجود تحریما این قضیه تو ایران خیلی خیلی ب ام و سواری رو سخت میکننه....
1396/6/7
Salam dustan mn y soal dashtam
Mikham y mashin bgiram dar hade 60-75 toman bad 30 toman am kharjesh konam yani motoro avaz konamo body kit bendazamo ina.
Beine e46 o lancer 2014 type1 mundam
Chon az mashin am mikham b surate ruzmare estefade konam kodum kam dardesar tare o aziatam nmikone
1396/8/22
خرج و مخارج و هزینه نگهداریش ماهیانه چقدر در میاد؟
1397/4/31
پارسال همین موقع آشنای ما 525i خرید 100 میلیون !
1399/10/9
من عاشقشم