موضوعات داغ

ملاقاتی کوتاه با کیا سراتو کوپ

25 دی 1393

عکس: مهدی فلاح

نوشته: مهدی فلاح و محسن آل‌طه

مقدمه

بازار ایران متاسفانه، بازاری بسیار بسته و کم رونق است و با وجود تشنگی زیادی که در بعضی سگمنت‌ها دیده می‌شود، اما عرضه مناسبی در آن‌ها دیده نمی‌شود. یکی از این دسته‌ها، خودروهای کوپه اسپرت شهری هستند که با توجه به جمعیت جوان، خواهان زیادی دارند. در این سگمنت خودروهای آلمانی زیادی مانند بی ام و سری 3 کوپه و یا پورشه باکستر وجود دارد ولی قیمت آن ها سر به فلک می‌کشد و هر کسی توان پرداخت آن‌ها را ندارد و هیوندای جنسیس کوپه و تویوتا GT86 نیز با وجود چهره زیبا و قابلیت‌های مناسب کمی گران به نظر می‌رسند و برای بسیاری دور از دسترس هستند. اما از این طرف کیا این موضوع را به خوبی درک کرده و کوپه‌ای را به بازار عرضه کرده که از نظر طراحی و زیبایی همانند اکثر محصولات خود جذاب و گیرا است و از نظر قیمتی "بسیار" ارزان‌تر از تمامی رقیبان خود می باشد.

کیا سراتو کوپ (Koup) که بعضی آن را کوپه صدا می‌کنند، راه‌گشای جوانان خودرو دوستی است که دیگر از سدان‌های پر زرق و برق بازار خسته شده‌اند و می‌خواهند یک دو درب جذاب و اسپرتی داشته باشند تا نه تنها به عنوان یک خودروی شهری کارهای روزمره خود را با آن انجام دهند، بلکه بتوانند از آن به عنوان یک دو درب ارزان (البته ارزان‌ترین بین رقیبان) لذت ببرند.

کیا سراتو کوپ برای اولین بار در نمایشگاه نیویورک در سال 2008 به عنوان یک نمونه مفهومی و با موتور 2 لیتری توربو رونمایی شد و اولین نسل از آن، همین نسلی که قصد داریم به آزمایش آن بپردازیم، پلتفرم مشترکی با هیوندای الانترا دارد. کیا سراتو در بازارهای اروپایی عرضه نمی شود و در بعضی از بازارها فورته (Forte) و در بعضی دیگر از بازارها مانند سنگاپور و یا کلمبیا آن را سراتو فورته صدا می کنند اما در بازار ما بیشتر به سراتو کوپه معروف است.

اگر به بازار آزاد بروید متوجه می شوید که نسل جدید کیا سراتو کوپ نیز در مدل های 2014 به بازار آمده است اما با توجه به عرضه چند ساله نسل کنونی و قیمت مناسب و محبوبیت آن بین جوانان، احتمالاً این خودرو در لیست خرید بسیاری قرار دارد و به همین جهت تصمیم گرفتیم تا ملاقاتی با این خودرو داشته باشیم و ارزان ترین کوپه بازار را بررسی کنیم.

طراحی

چهره کیا سراتو کوپ بی‌شک یکی از بهترین‌ها در رده خود است و کیا کاملاً خوب یاد گرفته که چگونه می‌تواند یک خودروی خوش‌تیپ و خوش‌استیل را تولید کند. مدل کوپه از سراتو تفاوت زیادی با مدل سدان آن دارد و شاید تنها فرم چراغ‌های جلو کمی شبیه به آن باشد. در حقیقت طراحی این خودرو مربوط به زمان حضور پیتر شریر، طراح آئودی TT، در شرکت کیا است و انتظاری جز خلق یک خودروی زیبا و همگون را از این طراح مشهور نمی توان داشت.

در جلو چراغ‌های کشیده و جلو پنجره مشبکی قرار دارد که در وسط آن لوگوی کیا قرار گرفته است. یک ورودی هوای نسبتاً بزرگی نیز در قسمت پایین سپر قرار گرفته که به رنگ متفاوتی از رنگ بدنه قرار دارد و همین موضوع باعث شده تا چهره اسپرت گونه‌ای را به این قسمت از سراتو کوپ بدهد. چراغ‌های مه‌شکن در دو طرف خارجی سپر و به صورت عمودی قرار گرفته‌اند و این نوع طراحی را کیا حتی در نسل جدید خود نیز استفاده کرده که به طور مثال می‌توانید به فرم عمودی چراغ‌های مه‌شکن جلویی کیا سورنتو جدید توجه کنید.

در نمای جانبی با یک خودروی دو درب سر و کاری داریم که همانند تمامی کوپه‌ها خبری از ستون B در آن نیست و شیشه ها بدون فریم هستند و همین موضوع باعث می‌شود که با یک نگاه تفاوت آن را با دیگر خودروهای سدان متوجه شوید. تنها خطی که در این قسمت از سراتو کوپ استفاده شده، خطی است که از بالای چرخ جلو شروع و با امتداد از بالای تنها درب این قسمت به چراغ عقب منتهی شود.

رینگ‌های استفاده شده بر روی سراتو کوپ از نوع پنج پره 17 اینچی است و طراحی آن، چنان اسپرت است که کمتر کسی به فکر تعویض آن و استفاده از رینگ‌های جدیدتری می‌افتد. یک موضوع که در خودروی مورد آزمایشی ما بود، استفاده از تایرها با باصطلاح فاق‌های بزرگ‌تر برای کمتر شدن ضرباتی بود که از طریق جاده به کابین وارد می‌شود ولی نمونه‌های استاندارد این خودرو از چنین تایری استفاده نمی‌کنند. در حقیقت تایرهای استفاده شده در نمونه های استاندارد از نوع 215/45R17 است اما خودروی آزمایشی ما از تایرهای 225/55R17 بهره می برد که همین امر باعث شده بود تا از میزان ضرباتی که به کابین منتقل می شود کاسته شود.

نمای عقب سراتو کوپ همانند دیگر قسمت‌ها، چهره‌ای اسپرت‌گونه دارد و چراغ‌های ساده آن تا وسط درب صندوق آمده‌اند. در زیر سپر یک دیفیوزر کوچک قرار گرفته که به همراه دو خروجی اگزوزی که در سمت راست آن قرار دارند، زیبایی خاصی را به این قسمت داده‌اند و شاید باید گفت که بار چهره اسپرتی نمای عقب به عهده همین دیفیوزر و دو خروجی اگزوز بوده است.

در کل باید گفت که کیا سراتوی کوپ به عنوان ارزان‌ترین کوپه ایران، چهره‌ای بسیار خوب و قابل قبولی دارد و اگرچه نسل جدید آن که آهستگی در حال ورود به بازار است، چهره‌ای به مراتب بهتری دارد، اما همین نسل از سراتو کوپ نیز می‌تواند برای یک جوانی که به دنبال کوپه شهری است، راضی کننده باشد.

کابین و امکانات

وارد کابین می شویم. با اولین نگاه متوجه می شوید که تفاوتی خاصی بین کابین مدل سدان سراتو با مدل کوپه آن وجود ندارد. البته یک مشخصه بزرگ در مدل کوپه وجود دارد که بسیار جذاب است و آن هم شیفترهای تعویض دنده در پشت فرمان است.

از نظر سطح امکانات همانند تمامی محصولات کیا، سراتو کوپ نیز از دیگر رقیبان خود در شرایط بسیار خوبی قرار دارد اما موضوعی که شاید توی ذوق بزند کیفیت اجزای داخلی است، ضعفی که بسیار به محصولات این خودروساز کره ای گرفته می شود ولی این موضوع را هم باید در نظر داشت که ما با یک خودروی زیر 100 میلیون تومان سر و کار داریم و به یقین با بالارفتن کیفیت این قسمت، قیمت آن نیز افزایش پیدا می کند و این شاید با سیاست کلی کیا در تضاد باشد. البته کیا دست روی دست نگذاشته و اگر به محصولات جدید آن نگاهی بیندازید، متوجه می شوید که پیشرفت بسیار خوبی در این موضوع داشته اند.

روی کیا سراتو کوپ تجهیزاتی مثل آینه الکتروکرومیک میانی، سیستم ورود بدون کلید به همراه دکمه استارت، کروز کنترل، گرمکن صندلی های جلو، صفحه کیلومتر شمار سوپرویژن که می تواند دید بهتری را به راننده بدهد، سنسور پارک در عقب، سنسور نور برای روشن و خاموش شدن خودکار چراغ ها بر اساس نور محیط و روکش چرمی صندلی ها قرار گرفته اند.

تجربه رانندگی

روی این کره ای جمع و جور یک پیشرانه 4 سیلندر 2 لیتری 16 سوپاپه از نوع Theta || نصب شده که دقیقاً 1998 سی سی حجم دارد و می تواند حداکثر 156 اسب بخار در 6200 دور در دقیقه و 194 نیوتن متر در 4300 دور در دقیقه را تولید کند. البته در بعضی از بازارها سراتو کوپ با موتور 1.6 لیتری نیز عرضه شده اما تمامی خودروهای عرضه شده به بازار ما از نوع 2 لیتری هستند.

این خودرو به گیربکس 6 سرعته خودکار مجهز شده که تیپ ترونیک است و قابلیت تعویض دستی دنده ها از طریق دسته دنده و یا شیفترهای پشت فرمان نیز وجود دارد که البته همین موضوع حس خوب یک خودروی اسپرت را به راننده القا می کند. به کمک این گیربکس مصرف سوخت داخل شهر این خودرو 9.4، خارج از شهر 6.9 و به صورت ترکیبی 7.8 لیتر در هر صد کیلومتر است که برای یک خودروی 2 لیتری مصرف مناسبی است.

به داخل کابین که وارد می شوید به خوبی حس یک خودروی اسپرت کوپه به شما القا می شود. وقت را از دست نداده و با فشردن پدال ترمز دکمه استارت را زده تا این کره ای کوپه را روشن کنیم. در نمونه تست شده به قوت کیت اگزوز GFL کره‌ای نصب شده، صدای غرش موتور دو چندان شده و لبخند رضایت را بر لبان راننده خشک می کند. همین موضوع باعث می شود که کمی با پدال گاز بازی کرده تا با صدای تولید شده بتوانیم نظر تمامی رهگذران را جلب کنیم.

دنده را در حالت D قرار داده و شروع به حرکت می کنیم. دید خوبی به اطراف وجود دارد و روی خودرو تسلط کافی وجود دارد. موضوعی که در این خودرو به چشم می خورد سیستم تعلیق خشک سراتو کوپ است که این موضوع در هم وطنی خود یعنی جنسیس کوپه نیز مشاهده می شود. اگرچه همانطورکه گفتیم در نمونه تست شده ما با استفاده از تایرهای ضخیم تر، از میزان ضربات وارد شده به کابین کاسته شده اما اگر در نمونه های استاندارد بنشینید، شاید این موضوع کمی آزاردهنده باشد.

موضوع دیگری که در مورد سراتو باید گفت سیستم ترمز خوب آن است که می توان به راحتی این کره ای 1246 کیلوگرمی را به وسیله آن ها کنترل کرد، مشکلی که در جنسیس کوپه هنوز دیده می شود و سیستم های ترمز آن نمی توانند عملکرد خوبی نسبت به موتور 6 سیلندر 3.8 لیتری داشته باشد.

یکی از موضوع هایی که برای جوانان خودرو دوست مهم است، بحث شتاب و قابلیت های رانندگی با یک خودروی اسپرت است. کیا سراتو کوپ اگرچه به موتور 2 لیتری با تنفس طبیعی مجهز شده و نمی توان از آن در حد کوپه های گران قیمتی مثل تویوتا GT86 و یا سری 3 کوپه انتظار داشت ولی با شتاب 9 ثانیه ای و توان 156 اسبی و همچنین قیمت پرداختی، می تواند کافی و رضایت بخش باشد.

قیمت و نتیجه‌گیری

همانطورکه گفتیم، نسل جدید کیا سراتو کوپ در تعداد محدود و با قیمتی در محدوده 123 میلیون تومان به بازار عرضه شده و به آهستگی تعداد این مدل در نمایشگاه های کشور بیشتر می شود اما کماکان نسل کنونی سراتو کوپ محبوبیت خاصی بین جوانان دارد و می تواند اولین گزینه برای جوانان خودرو دوستی باشد که به دنبال یک دو درب کوپه هستند. در بازار آزاد کیا سراتو کوپ در مدل های 2010، 2011 و 2012 موجود است و نمونه های 2012 با کارکرد حدود 40 هزار کیلومتری بین 86 تا 91 میلیون تومان قیمت دارند.

اگرچه نباید از سراتو کوپ انتظار خودرویی مثل سری 3 کوپه را داشت و قطعاً قابلیت های فنی و کیفیت ساخت آن بسیار متفاوت است ولی در رده قیمتی خود و در نبود دیگر رقیبان، کیا سراتو کوپ در کنار مشکلاتی مثل سیستم تعلیق خشک و کیفیت نه چندان مناسب کیفیت اجزای داخلی (در مقایسه با رقیبان)، به کمک طراحی خوب و جذاب، القای حس اسپرت بوسیله تجهیزاتی مثل شیفترهای تعویض دنده پشت فرمان و پیشرانه ای قابل قبول برای مصرف داخل شهر می تواند وظیفه خود را به عنوان یک کوپه شهری برای جوانان خواهان چنین خودروهایی به خوبی انجام دهد.

در نهایت از آقای نیما نجدی کمال تشکر را داریم که خودروی خود را جهت تست و بررسی در اختیار گروه خودرو بانک قرار دادند.

62 عکس

نظرات کاربران

47 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1393/10/25
تجربه رانندگی چه به دردمون میخوره لطفاً فیلم بررسی خودروها را زودتر درست کنید این هزار بار
1393/10/25
موتورش که خیلی گرد و خاک داره انگار از جنگ برگشته ، فک کنم چراغ جلو سمت راست شکسته باشه انگار توش یکم نم داره خخخخخ
1393/10/25
علاقه خاصی به سراتو ندارم مخصوصا کوپش اما زحمت کشیدین دستتون درد نکنه
1393/10/25
این اتاق قدیمی سراتو است که تا آخر2013 تولید وچیز جدیدی نیست واز این مدل در خیابان فراوان است .
نمی دونم چرا این مدل بررسی شده است ؟؟؟؟؟؟
1393/10/25
چرا انقدر دیر؟؟
لطف کنید خودرو های روز رو بررسی کنید.نه ماشینی که دیگه حتی تولیدم نمیشه!
1393/10/25
خیلی جالب بود
1393/10/25
الان این خودرو دیگه همه میشناسن . لطفا خودرو های جدید و ناشناخته شده که مردم کمتر میشناسند رو بررسی کنید . مثل ام جی 6 یا آلفا ..
1393/10/25
سایت تخصصی خودرو دیگه چرا
تو فیلم بررسی سراتو یه سراتو غیر فول مدل پایین آوردین و اصلا اطلاعاتی از سایر مدلها و اپشنها نمیدن الانم که نوشتید دنده پشت فرمون مخصوص کوپس در حالی که سدانهای سراتو هم دنده پشت فرمون دارن
1393/10/25
طراحیش عالیه یه جورایی شبیه هوندا جلوش رو گوه ای درست کردن که هوا رو جرررر بده عقبش هم که بی نقصه --- موتورش هم که کیا هستو نرمو پر قدرت کلا من موتور کیا رو به هیوندا ترجیح میدم کم استهلاک تره و نرم تر صداشم دلنشین تره --- داخلش هم دلنشینه سواریش--- در کل خوبه ولی من بین این و میتسوبیشی لنسر تو خرید شک دارم --- البته این جوندارتره و قدرتش بیشتر ولی قیمتشون یکیه
1393/10/25
محض رضای خدا یه دستی رو موتورش هم میکشیدید
1393/10/26
کیتش فوق العاده ترش کرده
1393/10/26
منم با کیتش خیلی حال کردم
صداش واقعا خوب بود :)
1393/10/26
به نظر من با وجود نقد و بررسی ویدیویی این ماشین نیازی به تجربه رانندگی وجود نداشت
1393/10/26
سلام
ممنون از سایت خوبتون ممنون
عکاسی و مقاله عالیه
1393/10/26
سلام. لطفا فیلم بررسی از سراتو (new) بذارین تو سایت.
1393/10/26
آشغال به تمام معنا اخه کره جنوبی کجا ماشین سختن کجا اگه ایرانیها نبودن این ماشینها رو کی میخرید واقعا کیا موتورز متخصص ساخت ماشینهای خشک با قیافه اسپرت اما نه قابلیت اسپرتی در عمل ونه قابلیت نر می خوانوادگی معلوم نیست چه قابلیتی دارد. مگان به اون نرمی هندلینگ و ترمز بسیار بهتری نسبت به این به ظاهر ماشین دارد.
1393/10/26
سلام و خسته نباشید

من چند بار براتون ایمیل زدم و واقعا برام منطقی نیست زدن ایمیل یک طرفه!

بهتر نیست بجای دادن نظرات عامه نظر کارشناسی بدید؟آهان متوجه شدم کارشناس نیستید!عام مردم هم همین درک از این ماشین داشتن.ولی بنده خدا اونایی که میخونن بنظرشون این نظر یه کارشناسه.حتما ماشین زیر پات یه ۴۰۵ یا پرشیا که لاستیک لبه باریک انداختی که نرم بشه! بنده خدا مخاطبان عام این سایت که فکر میکنن کارشناس پشت این مطالب نشسته.
1393/10/27
اولا رعایت ادب شرط اول حرف زدنه ثانیا هر کسی نظری داره و کسی نگفته مطالب این سایت وحی منزله. شما حق نداری هر حرفی که به مزاجت خوش نیومد رو نظر غیر کارشناسی بدونی ضمنا خودت هم از نظر دادنت معلومه چقدر کارشناسی.
1393/10/27
من هم با نظر محمد کاملاً موافقم
این بیچاره ها این همه رفتن زحمت کشیدن حالا شما با این لحن داری میای اینجا چنین نظری میدی!
1393/11/2
شهریار کجای این ماشین ،لاستیکش لبه اش، باریکه؟ از لاستیک فابریک خودش که پهن تره...!
1393/10/26
بررسی خوبی بود
نمیدونم اینا که میان غر میدنن واقعا چی فکر می کنند؟
خوب اگه ناراحتی نیا تو این صفحه! الان از دوستای من می خوان این ماشین رو بخرن و قطعا بررسی هر خودرو می تونه برای یک سری مفید باشه
1397/11/30
ایشون درست گفتن، من توو این برههء زمانی قصد خرید سراتو‌ ۲۰۱۲ کوپه رو دارم و خیلی نوشته های پیج به دردم خورد به هر حال قرار نیست صرفا مورد علاقه و نیاز طیف خاصی مطلب بزارند که.اینجا دیگه اینستاگرام و ...نیست که ملت همیشه در صحنه بیان و هر چی و هر جور که دلشون میخواد صحبت کنن. خیلی ممنون از نگارندهء این وب
1393/10/26
واقعاً سایت خوبی هستید
بهترین سایت خودرویی هستید
مرسی از بررسی هاتون
اگه میشه بررسی میتسوبیشی لنسر رو هم بذارید
چه فیلم چه مقاله
1393/10/26
مرسی از بررسیتون
عکس های کاملی هستند
لطفا تویوتا GT86 رو هم بررسی کنید
1393/10/26
واقعاً کارتون عالیییه
تشکر
با انرژی ادامه بدید
موفق باشید
1393/10/26
ممنون از بررسی های خوبتون
لطفا در مورد کیا سراتو کوپ جدید هم مقاله ای تهیه کنید
در مورد خودروهای بی ام و هم بنویسید
1393/10/26
مرسی بابت مقاله ها و سایت خیلی خوبتون
لطفاً مقاله هیوندای سوناتای جدید رو هم بذارید
تشکر بابت زحماتی که میکشید
1393/10/27
مرسی بابت گزارش های خوبتون
لطفا بررسی جک جی 5 اتوماتیک رو هم بذارید
1393/10/27
لطفا کنید تویوتا GT86 رو هم بررسی کنید
ممنون
1393/10/27
ماشین خوبیه ولی به نظرم جنسیس کوپه حس ماشین کوپه رو بیشتر القا میکنه. لطفا اگه میتونید اونم بررسی کنید
1393/10/28
عالییییی مثل همیشه
این مقالهاتون ب ی درد دیگم میخوره افزایش مطالعه سرانه ایران خخخخ
من ک با فیلماتون بیشتر حال میکنم اما خوب خوبیه مقاله رو نداره!
1393/10/28
سلام بابا خسته شدیم هرروز سایت شما را چک کردیم لطفا این فیلم بررسی خودروها را زودتر درست کنید
1393/10/29
مطالب خوب.ولی باید بگم موتوره ماشین خیلی کثیف بود.من ماشین خودم اینطور نیست.
1393/10/30
دستتون درد نکنه بابت این مقاله
عالی بود مثه همیشه مفید بود
امیدوارم فیلم بررسی هم ادامه داشته باشه
1393/11/1
بی نظیره مخصوصا اونجایی که گفت:سراتو کوپ محبوبیت خاصی بین جوانان دارد و می تواند اولین گزینه برای جوانان خودرو دوستی باشد که به دنبال یک دو درب کوپه هستند.
1393/11/1
به نظر من طراحی پنل میانی داشبورد خیلی ضعیف است. فقط دکمه ها و LCD را کنار هم چیده اند و بالا رفتند! مثل دیوار!
1393/11/1
ممنون واسه ی بررسی خوبتون...درسته که کره به پای خودروسازای ژاپن, آلمان و آمریکا نمیرسه ولی واقعا تو چند سال اخیر پیشرفت بسیار خوبی داشته و به نظر من محصولاتش هم از نظر فنی و تکنولوژی و هم از نظر امکانات و کیفیت نسبت به قیمتشون واسه ی نیاز و مصرف مردم ایران قابل قبوله...
1393/11/1
مرسی. ولی اگه یه آبی روش میریختین بهتر هم میشد.
1393/11/9
ماشین جوون پسندو خوش استیلیه. رینگاشم خیلی خوشگله
1393/11/13
داش گلم هنوزم که هنوزه 100 ملیون واس جوونا خیلیه.پس باید بریم همون پراید سواری
1393/11/29
سلام به جای مقاله درست کردن بهتره فیلم بررسی خودرو را درست کنید ممنون
1394/3/13
بات موافقم
1395/1/21
با سلام ميخواستم بپرسم فرق بين مدل ٢٠١٠با ٢١١ و ٢٠١٢ در چيه چيه اپشنهايي اضافه شده كه ٢٠١٠ نداره.متسكر
1396/1/13
گل پخش کن چی میگه اخه وصل کرده به ماشین پراید مگه سواری اخه.موتور این ماشین چرا انقدر کثیف اخه
این ماشین دست یه ادمی بوده که ماشین باز نبوده فقط ظاهر ماشین حفظ کرده
1396/4/6
یاد گرفتیم تو همه چی نظر استادانه بدیم
ماشین احتیاجی نداره شما موتورشو تمیز کنی یا به قول معروف موتورو مثل بدنه ماشین نگه داری . در ضمن شما از رو عکسای ماشین فهمیدی که طرف ماشین باز نبوده ؟ یعنی هر کی ماشین بازه موتوره ماشینو هی میشوره ؟
دوستان تا در موردی چیزی اطلاعات کافی ندارین بیخودی نظر ندین.
1396/12/21
ماشین فوق العاده ایه، من مدل ۲۰۱۲ شو خریدم، همه جوره راضی کنندس، فقط دلت میخاد گاز بدی، من نمیدونم چرا میگن ۱۰ ایر بگه؟ من که ۸ تا بیشتر ندیدم
1399/4/5
منباب موضوعی که فرمودید