موضوعات داغ

آلمان در برابر آمریکا، رویارویی ب ام و 528i با دوج چارجر

2 آذر 1394

گرگی در لباس میش، عبارت رایجی است که توسط نشریات برای سوپر سدان ها و خودروهای تیونینگ شده استفاده می شود. در دنیایی که محصولات تک قابلیتی جای خود را به ابزارهای چند کاربردی داده اند، طبیعتاً ترکیب یک سدان خانوادگی و خودرویی سریع و اسپرت می تواند بسیار جذاب و خواستنی باشد، هرچند که متاسفانه تاکنون کمتر شاهد ورود چنین خودروهایی به بازار کشورمان بوده ایم و شاید بعد از توقف تولید نیسان ماکسیما به عنوان سریعترین خودرو تولیدی / مونتاژی داخل کشور، تا سال های سال جایگزینی برای آن ارائه نشود. در بازار خودروهای وارداتی نیز اوضاع چندان بهتر نیست و پس از وضع قانون ممنوعیت خودروهای لوکس، عملاً عرضه بسیاری سدان های اسپرت و سریع نظیر پورشه پانامرا و مدل های تاپ لاین بنز و ب ام و در بازار متوقف شد و حالا عنوان سریعترین سدان به ب ام و 528i رسیده است که البته در معیارهای جهانی یک سدان با قابلیت های فنی بسیار معمولی قلمداد می شود و به هیچ عنوان نمی تواند حتی به سوپر سدانی چون ب ام و M5، مرسدس بنز E63 یا آئودی RS7 نزدیک شود.

در بازار منطقه آزاد شرایط اندکی بهتر است و امکان دسترسی به اکثر خودروهای روز دنیا برای علاقه مندان وجود دارد، هرچند به دلیل محدودیت فضای تردد، کمتر کسی می تواند واقعاً از تمامی قدرت و عملکرد خودروهای اسپرت در این مناطق استفاده کند اما به هرحال تنوع و حق انتخاب بیشتری برای مشتریان وجود دارد.

به دلیل بُعد مسافت، فرصت مقایسه خودروهای موجود در منطقه آزاد با نمونه های پلاک ملی به ندرت فراهم می شود اما در پی ورود یکی از پرفروش ترین خودروهای منطقه آزاد یعنی دوج چارجر RT به تهران بر آن شدیم تا این خودرو عضلانی و محبوب آمریکایی را رو در روی سریع ترین سدان پلاک ملی موجود در بازار یا همان ب ام و 528i قرار دهیم.

این رقابت در واقع می تواند مصاف دو سدان اسپرت محبوب در بازار کشورمان باشد. ب ام و 528i بی هیچ شک و تردید بالاترین فروش در کلاس سدان های لوکس را در دوسال اخیر تجربه کرده است و دوج چارجر RT هم یکی از محبوب ترین خودروها در منطقه آزاد است. البته شباهت این دو خودرو به همین یک مورد محدود نمی شود. هم کلاس بودن آن ها از نظر سایز بدنه که در مقام سدان سایز متوسط دسته بندی می شوند و نزدیک بودن توانمندی فنی این دو خودرو که اساساً از تکنولوژی متفاوتی بهره می برند، از دیگر ویژگی هاییست که می تواند رقابت این دو خودرو را جالب توجه کند.

طراحی و زیبایی

در اولین جمله باید تاکید کنیم که دوج چارجر مورد آزمایش مدل 2012 است و از نظر طراحی تفاوت هایی با مدل روز دارد که بیش از همه به بخش دماغه خودرو مربوط می شود، اما جالب است که خودرو موجود در عکس ها با سلیقه مالک به کیت بدنه SRT شامل سپر جلو و عقب و رینگ های ویژه SRT مجهز شده است و البته به لطف دو خط طلایی رنگ، بسیار اسپرتی و جذاب تر از مدل های معمولی RT به چشم می رسد. در مقابل 528i حاضر در آزمایش هم با وجود کیت بدنه M PACKAGE عضلانی تر از مدل های ساده و استاندارد به چشم می آید. بنابراین هر دو خودرو از نظر کیت بدنه هم با یکدیگر اشتراک دارند، هرچند که به عقیده برخی در مدل های جدید چارجر با توجه به تغییر فرم چراغ های جلو و جلو پنجره، از میزان خشونت چهره مدل های قبلی کاسته شده است.

به هرحال هر دو خودرو با توجه به عناصر سنتی برند خود طراحی شده اند. طبیعتاً خوانندگان خودرو بانک با این نکات آشنایی دارند و در مورد ب ام و نیازی به برشمردن شاخصه های سنتی طراحی این برند وجود ندارد اما برای دوج، طرح خاص جلوپنجره چهار قسمتی، فرم اسپرتی و عضلانی در نمای جانبی که مدل مشهور وایپر را یاد آوری می کند و بر روی در های جلو و عقب طرح شده است، از مهمترین نکات در چهره پردازی چارجر به شمار می آید. البته چراغ های خطر عقب بهم پیوسته این خودرو نیز در میان خریداران از محبوبیت بالایی برخوردار است و یکی از ویژگی های جذاب و مهم نسل فعلی دوج چارجر محسوب می شود.

به غیر از این موارد حس و حال مواجه با دو خودرو نیز کاملا متفاوت است.چارجر بدنه ای حجیم و عضلانی دارد و به وضوح خودرویی دُرُشت تری نسبت به ب ام و احساس می شود و در مقابل سری پنج احساسی از ظریف تر بودن را به بیننده منتقل می کند.در واقع تقابل این دو خودرو شبیه به تقابل یک ورزشکار فوتبال آمریکایی با یک فوتبالیست مشهور اروپایی است. تفاوت فلسفی در طراحی آمریکایی و اروپایی سبب شده تا جثه ای تنومند و قوی هیکل دوج در مقابل پیچیدگی های ظریف و عضلانی ب ام و قرار گیرد، اما در مجموع هر دو خودرو از طراحی جذاب و اسپرتی برخوردارند که در ب ام و با لوکس بودن مخلوط شده است و در چارجر بیشتر سمت و سویی ساده و در عین حال زیبا دارد.

مشخصات فنی

تفاوت فنی شگرفی بین مهندسی پیشرانه این دو خودرو وجود دارد، دوج مورد آزمایش از سری RT مدل 2012 است و از یک موتور عظیم HEMI با ساختار کلاسیک و حجم 5.7 لیتر استفاده می کند. این موتور هشت سیلندر از ساختار سنتی OHV بهره می برد و به یاری زمان بندی متغییر سوپاپ ها یارای تولید حدود 375 اسب بخار قدرت را دارد، هرچند این رقم به لطف استفاده مالک از کیت اگزوز اسپرت احتمالاً اندکی افزایش یافته اما به هر حال در مقایسه با حجم پیشرانه نسبتی 66.6 اسب بخار به ازای هر لیتر را نشان می دهد اما در مقابل ب ام و 245 اسب بخار قدرت را از موتوری 2.0 لیتری استخراج کرده است و این به معنای تولید 122.5 اسب بخار قدرت در ازای هر لیتر حجم است.

مقایسه این دو رقم نشان می دهد که ب ام و حدوداً 2 برابر قدرت بیشتری را در مقایس حجمی تولید می کند و البته چنین کاری به لطف استفاده از توربوشارژر، تکنولوژی تزریق مستقیم سوخت و بسیاری فناوری های دیگر ممکن شده است. از نظر انتقال قدرت هم دوج به یک گیربکس پنج سرعته اتوماتیک کاملاً معمولی مجهز است اما ب ام و از یکی از پیشرفته ترین گیربکس های هشت سرعته جهان بهره می برد. البته این نقطه ضعف در مدل های 2015 دوج چارجر رفع شده است و حالا چارجر RT هم می تواند به وجود هشت دنده در مجموعه انتقال قدرتش افتخار کند.

یک ویژگی بسیار خاص در چارجر مورد آزمایش به سیستم انتقال قدرت AWD یا چهار چرخ متحرک آن مربوط می شود که چسبندگی بیشتر را به قیمت وزن بالاتر برای چارجر به ارمغان آورده است. وزن کلی این سدان تنومند آمریکایی با وجود این سیستم چهارچرخ متحرک به حدود 2100 کیلوگرم رسیده است و این درحالیست که ب ام و در حدود 1700 کیلوگرم وزن دارد. طبیعتاً ساخت یک سدان مدرن مجهز به تجهیزات رفاهی کامل با وزن کمتر نشان دهنده تکنولوژی بالاتر ب ام و است و قیمت بیشتر این خودرو را نیز توجیه می کند اما در مقام مقایسه از نظر نسبت نیرو به وزن بار دیگر برتری با چارجر خواهد بود که می تواند اسب بخار بیشتری را در ازای هر کیلوگرم وزن تحویل چرخ ها دهد، بنابراین می توان پیش بینی کرد که برتری در شتاب گیری از آن دوج چارجر باشد، هرچند ب ام و با گیربکس پیشرفته تر و بهره مندی از موتور توربو در ارتفاع تهران نیز حداکثر عملکرد قدرتی را ارئه می دهد، اصلاً حریف دست و پا بسته ای برای دوج نیست و شانس خوبی برای عرض اندام در برابر رقیب آمریکایی دارد.

پشت فرمان

ب ام و سری پنج کابین زیبا و مجهزی دارد اما در مقام مقایسه با قیمت حدود 400 میلیونی خودرو شاید بعضی توقع بیشتری از کیفیت آن داشته باشند. فارغ از این موضوع فضای صندلی های عقب در مقایسه با دوج کمی کوچک و تنگ احساس می شود اما بازهم برای نشاندن لبخند رضایت بر روی چهره دو سرنشین کفایت می کند.

هرچند که در صورت استفاده مسافرتی، قطعاً کابین بزرگتر دوج برای پنج سرنشین کارآمدتر و راحت تر خواهد بود. تفاوت میان تجهزات رفاهی، حس و حال راننده پشت فرمان دو خودرو بسیار شگرف است. از یک سو دوج کمی بی روح، کم آپشن و خشن به نظر می رسد و از طرف دیگر پشت فرمان ب ام و حتی در حال سکون هم احساسی از سرعت و هیجان خواهید داشت. در ارگونومی بهتر کابین ب ام و لحظه ای شک نکنید، هرچند که دوج به خصوص برای افراد بزرگ جثه کابینی کاملاً مناسب دارد و این مسئله با توجه به مشخصات فردی عموم خریداران آمریکایی این خودرو کاملاً توجیه پذیر به نظر می رسد.

در لحظه استارت زدن ب ام و احساس خاصی نخواهید داشت اما دوج هشت سیلندر با اگزوز های اسپرت همچون ببری زخمی می غرد و نباید انتظار شنیدن چنین صدای تنومندی را از موتور 4 سیلندر 2 لیتری ب ام و داشته باشید. فرصت برای رانندگی با خودروها کمی محدود است اما خوشبختانه خلوتی محل آزمایش در پارک جنگلی، شرایط لازم برای مانور دادن با دوج تنومند را فراهم کرده است. جالب است که ترمز دستی دوج، به سبک مرسدس بنز و لکسوس در کف کابین جاساز شده است و از طریق فشردن پدال فعال می شود. موتور نزدیک به 6 لیتر حجم دارد و گشتاور بسیار چشمگیری در حدود 540 نیوتن متر را به چرخ ها انتقال می دهد که تقریباً 200 واحد بیشتر از گشتاور ب ام و است. با چنین مشخصاتی هرزگردی چرخ های عقب در جا به جایی های کوتاه کاملاً طبیعتی به نظر می رسد.

تسلط یافتن بر ابعاد خودرو چندان سخت نیست اما این دوج با طول پنج متر و هفت سانتی متر و عرض 190 سانتی متر به راستی خودرویی بزرگ است و با اقتدار تمام عرض جاده کوهستانی را اشغال می کند. واکنش فرمان و ترمز و پدال گاز کاملاً نرمال است اما صدای غرولند پیشرانه حتی در سرعت های پایین نیز می تواند رضایت شما را از راندن این دوج نه چندان وحشی تامین کند.

جالب تر آنکه فنربندی خودرو کاملاً مطابق سلیقه خریداران بازار آمریکا تنظیم شده و به عنوان یک سدان اسپرت، کاملاً نرم و متعادل احساس می شود. این ویژگی در کنار وزن بالای خودرو سبب شده تا حداکثر شتاب جانبی قابل تحمل برای چارجر RT در حدود 0.85 G اعلام شود که به شکل اعجاب آوری نزدیک به شتاب جانبی ب ام و سبک تر و خشک تر است. بنابراین باید امتیاز بالاتر سیستم تعلیق را نیز از آن دوج دانست.

تنها دو نکته است که ب ام و را در کورس رقابت با دوج حفظ می کند. نخست گیربکس هشت سرعته ب ام و که با تعویض دنده های بسیار نرم و کاملاً دقیق یک سر و گردن بالاتر از گیربکس نسبتاً قدیمی و کمی خشن دوج ظاهر می شود و دوم لذت رانندگی بالاتر ب ام و که به وزن کمتر و مشخصات اسپرتی شاسی و سیستم تعلیق آن مربوط می شود، هرچند باید اعتراف کرد که قریب به اتفاق خریداران سری پنج با توجه به کلاس، قیمت خودرو و ترافیک سرسام آور تهران، هیچ گاه از تمام توانایی های اسپرتی این خودرو گران قیمت برای سریع رفتن و لذت بخش بودن استفاده نمی کنند، اما با توجه به وجود انواع چاله و دست انداز، فنربندی نرمتر دوج در هر شرایطی خودش را به خوبی نشان می دهد. هرچند به لطف مجموعه فنربندی قابل تنظیم ب ام و در واقع می توان سه سطح مختلف عملکردی برای میزان نرمی این باواریایی لوکس تعریف کرد، اما در نرم ترین شرایط هم تایرهای ران فلت ب ام و نسبتا خشک ظاهر می شوند و اغلب خریداران به دلیل خشک شدن بیش از حد فنربندی از حرکت در حالت اسپرت پلاس اجتناب می کنند.

به عنوان یک رقابت ساده و خیابانی نیز یک درگ کوتاهی را در خیابان برگزار کردیم. البته نتیجه این رقابت از قبل هم معلوم بود ولی باز وقتی یک 8 سیلندر آمریکایی در مقابل 4 سیلندر توربوی آلمانی در کنار هم قرار میگیرند، مشاهده شاخ و شانه کشیدن این دو در کنار هم دیدنی خواهد بود.

کیفیت کابین و امکانات رفاهی

البته برای عموم افراد، به غیر از کیفیت سواری، شتاب و فضای کابین، مسائلی همچون کیفیت مواد تشکیل دهنده فضای داخلی، طراحی داخلی و آپشن های رفاهی هم از اهمیت زیادی برخوردار است و در هر سه این زمینه ها ب ام و گوی سبقت را از دوج می رباید. چرا که کابین دوج بیش از حد خشک و خشن ساخته شده و در برابر ب ام و خوش رنگ و لعاب جذابیت چندان بالایی ندارد. برای مثال پدال شیفتر های ب ام و در پشت فرمان، دو قطعه فلزی شکیل و خوش دست هستند، اما برای دوج تنها دو دکمه پلاستیکی کوچک در پشت فرمان تعبیه شده است که کوچکترین احساسی از لوکس یا اسپرت بودن را به راننده منتقل نمی کند. ب ام و همچنین در نسخه فول به امکاناتی نظیر رادارهای فاصله سنج، سیستم رانندگی بین خطوط، دوربین دید در شب و ... مجهز است اما برای چارجر RT امکانات در نسخه پلاس به موارد متداول تری نظیر گرمکن و سردکن صندلی، گرمکن و سرد کن لیوان! تنظیم برقی ارتفاع فرمان و مجموعه پدال ها خلاصه می شود، البته هر دو خودرو در مورد فعال سازی مجموعه GPS در ایران با محدودیت هایی مواجه هستند و کیفیت سیستم صوتی دوج در مدل پایه به مراتب از سیستم صوتی نسخه های پایه ب ام و بهتر است.

مصرف سوخت

بر روی کاغذ باید مصرف سوخت پیشرانه چهارسیلندر و 2 لیتری ب ام و بسیار کمتر از اژدهای سیری ناپذیر 5.7 لیتری و هشت سیلندر دوج باشد، اما بسیار عجیب است که مالک هر دو خودرو عددی در حدود 12 الی 14 لیتر در یکصد کیلومتر را به عنوان میزان مصرف خودروهای خود اعلام می کنند که نشان دهنده تاثیر تفاوت در فلسفه طراحی دو موتور است. در واقع رانندگان ب ام و برای دست یابی به عملکرد نرمال با دور موتور بالاتری رانندگی می کنند که باعث افزایش مصرف سوخت خودرو ایشان می شود و رانندگان دوج نیز به لطف تولید گشتاور زیاد در دور موتور پایین، کمتر رانندگی در شرایط پرمصرفِ تخت گاز رفتن را تجربه می کنند. از طرف دیگر دوج تکنولوژی غیر فعال سازی سیلندر ها (MDS) نیز مجهز است که در ترافیک، پاشش سوخت در چهار سیلندر را متوقف می کند تا مصرف را تا حد ممکن کاهش دهد. به هرحال عجیب نیست که در تست عملی و دقیق مصرف سوخت دوج سنگین وزن، مقداری از ب ام و بیشتر باشد، اما مشخص است که ب ام و هم آنطور که در کاتالوگ ها اعلام می شود، کم مصرف و اقتصادی نخواهد بود. جالبتر آنکه دو خودرو نسبت به کیفیت سوخت حساسیت دارند و در صورت استفاده از بنزین با کیفیت و مرغوب با اکتان مناسب، عملکرد بهتر و دوام بیشتری را از خود به نمایش می گذارند.

قیمت و شرایط بازار

این یک واقعیت است که قیمت نمونه های صفر کیلومتر دو خودرو چندان به یکدیگر نزدیک نیست، دوج چارجر RT در حدود 33 هزار دلار قیمت دارد و رقم درخواستی برای تحویل گرفتن سوئیچ ب ام و 528i به حدود 50 هزار دلار میرسد، اما بازار منظقه آزاد ایران شاید تنها جایی باشد که شاهد نزدیکی رقابت قیمتی این دو سدان جذاب از دو دنیای متفاوت هستیم. نمونه های کارکرده دوج چارجر RT در منطقه آزاد اروند در حدود 110 میلیون تومان قیمت دارند و نمونه های دست دوم 528i نیز با حدود 130 میلیون تومان قابل خریداری هستند. بنابراین در نهایت به مرحله سخت و عجیب داوری در میان این دو خودرو دوست داشتنی می رسیم.

برنده نهایی

شک نکنید که مهندسان ب ام و در مجموع خودرو کامل تری را در اختیار مشتری قرار می دهند و بالانس مناسبی را بین لذت بخشی یک خودرو جوان پسند با امکانات رفاهی و عملکرد یک سدان لوکس خانوادگی ایجاد کرده اند اما چارجر بزرگتر و خشن تر، با شتابگیری سریعتر و نرمی فوق العاده خود، بیشتر از ب ام و با شرایط جاده های ایران سازگاری دارد. در واقع اگر امکان واردات این خودرو به سرزمین اصلی ایران نیز وجود داشت، پیروزی چارجر از نظر تعداد فروش بر 528i کاملاً محتمل به نظر می رسید. به خصوص آنکه برای نمونه های جدید چارجر، گیربکس پنج سرعته قدیمی با نمونه هشت سرعته کاملاً جدیدی جایگزین شده است که مسلماً عملکرد بهتری را چه در زمینه شتاب و چه در مسائل اقتصادی و مصرف سوخت برای این خودرو به ارمغان می آورد. بنابراین تنها با توجه به قیمت کمتر و عملکرد دینامیکی بهتر چارجر، ناچاریم تا از زرق و برق، پرستیژ و امکانات رفاهی ب ام و چشم پوشی کنیم و نام دوج چارجر RT را به عنوان برنده این رقابت عجیب اعلام نماییم. ب ام و خودرویی است که قطعاً لذت رانندگی بالاتری را در جاده های کوهستانی نصیب شما خواهد کرد اما متاسفانه شرایط استفاده از تمام قابلیت های این خودرو در کشورمان کمتر پیش می آید.

در انتها از آقای حمید یعقوب پور مالک دوج چارجر و علی نجفی مالک بی ام و سری 5 و همچنین تلاش آقای سعید تنهایی برای تهیه این گزارش توسط سایت خودروبانک کمال تشکر را داریم.

دوج چارجر
مثبت بدنه عضلانی، قیمت مناسب، قدرت موتور، دوام و عملکرد خوب، فضای کافی سرنشینان، سادگی تعمیرات، صدای فوق العاده اگزوز، فنربندی نرم
منفیکیفیت تریم داخلی، کمبود آپشن و امکانات در نسخه پایه، مصرف نسبتاً زیاد سوخت، گیربکس 5 سرعته خودرو مورد آزمایش (در نسخه 2015 با نمونه 8 سرعته جایگزین شده است)، کمبود مراکز خدماتی در مناطق آزاد، افت عملکرد موتور در زمان استفاده از بنزین نامرغوب
بی ام و 528
مثبت طراحی جذاب، تکنولوژی پیشرفته، آپشن های رفاهی کامل، هندلینگ خوب و لذت رانندگی بالا، شتاب گیری و عملکرد بسیار خوب در مقایسه با حجم موتور و سایر سدان های موجود در بازار
منفی قیمت بالا، هزینه نگهداری نسبتاً زیاد، نیاز به بنزین سوپر، حساسیت نسبت به روغن، فضای نسبتاً فشرده برای سرنشینان عقب، فنربندی نسبتاً خشک، ضعف سیستم صوتی در نسخه پایه
مشخصات فنی
مدلبی ام و 528iدوج چارجر RT مدل 2012
پیشرانه4 سیلندر 2 لیتری توربو8 سیلندر 5.7 لیتری اتمسفریک
قدرت245 اسب بخار در 5000 دور375 اسب بخار در 5250 دور
گیربکسهشت سرعته خودکارپنج سرعته خودکار
گشتاور350 نیوتن متر در 1250 دور536 نیوتن متر در 4200 دور
شتاب6.1 ثانیه5.2 ثانیه
حداکثر سرعت250 کیلومتر 240 کیلومتر
وزن1711 کیلوگرم2018 کیلوگرم
ترمز از 112 کیلومترحدود 47 مترحدود 49 متر
مصرف سوخت در 100 کیلومتر6.5 لیتر رسمی
10.5 لیتر تست شده
10.2 لیتر رسمی
14.7 لیتر تست شده

95 عکس

نظرات کاربران

71 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1394/9/2
خیلی جالب بود،ماشینای امریکایی،قیمتایی بی نظیر دارن،الان ماشین 30 هزار دلاری لوکس شده،بعد بی ام و مدل i8 با نزدیک 200هزار دلار غیر لوکس،تازه فورد موستانگ از اینم ارزونتره،اما حیف و صد البته حیف،که هیچ وقت نمی تونیم داشته باشیم
1394/9/2
سلام ، گزارشتون عالی بود . آمریکایی واقعا یه چیز دیگست

این دوج خوراک جاده چالوسه اونم روزهای جمعه که جاده یکطرفه میشه
1394/9/2
همین بی ام و 2 لیتری تو جاده چالوس پیچ در ییچ به لطف ضریب جی بهتر از دوج اونو میگیره!
1394/9/2
حسین آقا تو این جاده برنده نهایی تعلیق نرمه نه تعلیق خشک و اسپورت اگه این جاده بدون چاله و دست انداز بود حرفتو قبول میکردم
من نظرمو با توجه به آرامش سرنشین ها گفتم نه اینکه رفتن با هر حالتی !! وگرنه پراید هم دیدم تو این جاده سرپیچ از خودروهای خفن سبقت بگیره !!
حرکت بی ام و تو جاده های ایران فقط از بین رفتن سرمایه هست
1394/9/2
خب عزیز من شما اومدی نسخه قدیمی چارجر رو با جدید بی ام و مقایسه کردی
معلومه کابین و امکاناتش در سطح پایین تریه
نسخه های جدیدو بین دور شمار قرمزش فقط کافیه تا اصلا به کابین بی ام و فکر نکنی :)
1394/9/2
بابا بین این دوتا ماشین 130 اسب بخار تفاوت قدرت هست!!!!!
تعارف نکین ها..میخوایین دفعه بعد پراید رو با پورشه مقایسه کنین؟؟؟خوبه ها...به بهانه اینکه اسم جفتشونم با "پ" شروع میشه!!!
1394/9/2
خوبه خودتونم میگین رقابت عجیب! بنظر من اسم سایت رو از خودرو بانک به لوکس بانک تغییر بدین

خسته شدیم انقدر رقابت خودروهای 200 ملیونی به بالا رو دیدیم

نشد یه بار مقایسه بزارین بین 2 خودروی کارکرده تو رنج 100 تا 160
1394/9/2
همین که برای مقابله با یک غول 8 سیلندر آمریکایی یک سدان 2 لیتری از بی ام و انتخاب می شود می توان به عظمت بی ام و پی برد حالا طراحی و تکنولوژی و مهندسی بماند!
1394/9/2
تصور کن این آمیریکایی داغون با یه m5 مقایسه بشه! آخه کدوم آدم عاقلی موتور 2 لیتری رو با 6 لیتری مقایسه میکنه؟؟
1394/9/2
ماشین های آمریکایی در نگاه اول و از دور عالی هستن و خیلی از آلمانی ها بهتر به نظر میان. کافیه که چشمتون به یه کامارو ارزون قیمت بیافته تا کلاْ از هر چی پورشه بدتون بیاد. ولی وقتی وارد جزییات میشید میبینید فقط اندازه قیمتشون میارزن و نه بیشتر. من تو آلمان زندگی میکنم و اینجا خودروی آمریکایی (به جز خودروهای اروپایی فورد یعنی فوکوس و فیستا) خیلی کمه (در مجموع زیر ۱ درصد بازار). علتش تو یه سفر به آمریکا و سوار شدن تو چارجر دوستم واضح شد. واقعاْ تو عملکرد و بی عیب بودن به گرد پای آلمانی ها نمیرسن. اگه میرسیدن الآن بازار آمریکا دست ژاپنی ها نبود در حالیکه تو آلمان خودروهای ژاپنی فقط به خاطر تنوع و قیمت پایین تر به فروش میره و در حاشیه بازار قرار داره.
1394/9/2
تو نگاه اول منی که عاشق بی ام و هستم خب مسلما میگم بی ام و بهتره چه از قیافه و چه از نظر امکانات رفاهی و حس اسپرت بودنش،ولی وقتی که پای قیمت ماشین میاد وسط یکم موضع میگیریم،و با یکم دقت و نگاه دقیق تر نسبت به کارایی و امکانات و قابلیتها ی هر دو خودرو متوجه میشیم که دوج خیلی ارزا کننده تر خواهد بود به نسبت بی ام و
یک مسئله دیگه هم هست و اون اینه که.... الان تو این بازار هرج و مرج که مردم نصف شون بیکارن مقایسه کردن خودروهای بالای صد میلیون تومانی چه دردی رو دوا میکنه از تو هزار صد هزار نفر هم یکی نمیاد بخره چون پولشو ندارن همون خودروهای چینی خودمون هم کارایی اینارو هم دارن و قیمتشونم خیلی خیلی پایین تره مثه جک شاسی بلند اس 5 یا مدلهای ام جی که واقعا به قیمتشون میرزن
1394/9/2
واقعا آمریکایی یه چیز دیگس... آخه چقد محدودیت... بابا وقتی میشه با 100 میلیون آمریکایی سوار شد که واقعا از همه نظر آدمو ارضا میکنه، چرا باید 100 میلیون پول آشغال چینی و کره ای بدیم؟؟؟ لطفا منتشر کنید
1394/9/2
خیلی نامردید اگر درگ نذاشته باشید بینشون.البته نتیجه معلومه.اون گشتاور و قدرت بسیار زیاد چارجر ، 528 رو راحت رنده میکنه.
تحقیقاتی که انجام شده مصرف یه موتور 8 سیلندر غول با یه 6سیلندر معمولی ولی توربو تقریبا برابری میکنه و حتی در بعضی موارد مصرف 8سیلندر کمتره.

یه پیشنهاد دیگه اینکه سعی کنید تو درگ هاتون از داخل ماشینا هم فیلم بگیرید که نتیجه با جزئیات بیشتری داشته باشیم و حداقل حس کنیم تو خود ماشین نشستیم.خخخخ
1394/9/2
البته در کل باید گفت محصولات بی ام و قابل قیاس با دوج نیست و فناوری بی ام و بسیار برتره.
1400/12/28
چرت نگو بی ام و فقط چسان فیسان داره
1394/9/2
سلام و خسته نباشين
ميخوام بگم اگه سرعت تجربه رانندگي رو ببرين بالا بد نيست از اين ماشين ها بزارين ولي اي كاش تجربه رانندگي رو از ماشين هاي ملي و رنج قيمت 100 تا200 مليون كه بازه ي بيشتر مشتري هاست رو بزارين نه ماشين هاي خيلي گران كه بخش كوچكي توان خريد دارن نه ماشين هاي بي كيفيت چيني مرسي
يا علي
1394/9/2
ممنون از این تیپ مقایسه هاتون ،اگه میشه فورد مودستانگ هم با یه خودروی خوشنام مقایسه بشه،فقط نتیجه گیری جوری باشه که قدرت تصمیم گیری واسه خرید ارائه بده.
1394/9/2
قصد تعویض پراید با موستانگ رو دارید؟
1394/9/2
این دو تا ماشین توی هیچ بازاری هیچ ربطی به هم ندارند و مقایسشون نامربوطه . مثل مقایسه جک و توسان
1394/9/2
آقاجون، بك كلام،ختم،كلام،تاآمريكايي سوارنبوده باشى،نميتونى لمس كني، اين ماشين يعني چي؟قدرت،سرعت،توانايي،پايين بودن استهلاك موتوردردرازمدت،البته ،صدالبته،قيمت بسيارمناسب درمقابل اروپاييهاى مطرح،خوب ديگه چي ميخواي، همه آمريكايي سوارها دعا كنن ،دوباره بازم ماشينهاى آمريكايي روتوخيابونها ببينيم، انشاءلله،
1394/9/2
مقایسه ی به جایی اصصصلا نبود اون کجا و این کجا.من باشم دوج رو بر میدارم در شرایط یکسان از اسمم معلومه دیگه.تازه دوج چارجر با پیشرانه ی هلکت دیگه عاااااالیه و رو دست نداره و بی ام و با سری ام هم شاید نتونه حریفش باشه.عاشق ماشین های آمریکایی هستم چون ابهت خاصی دارن و حس قدرت و جسارت رو به آدم منتقل میکنن.ولی خودرو بانک تا میتونی ویدئو بزار بهتره.راستی میخواستم بگم خیلی خوبه که این ماشین ا رو بررسی میکنی و ملت رو آگاه میکنی که اینایی که سوار یشیم گاری هم نیست چه برسه به ماشین ولی بیشتر روی بازه قیمتی 100 تا 300 میلیون بیشتر مانور بده.مثلا من عاشق اینم که رقابت لندکروز رو با پرادو ببینم.جنگ دو برادر رو.و چه بهتر که با ویدئو این مقایسه منتشر بشه.راستی کم لطفی هم میکنی انصافا به آفرود.فقط یه راو4 رو بردی توی جاده خاکی اسمشو هم گذاشتی آفرود.یه تست آفرود درست و حسابی خواهش میکنم انجام بده.وقتشه سطح سایت رو بیاری بالا
1394/9/2
واقعا که وقتی با این پول میشه آمریکایی سوار شد چه دلیلی داره چینی های آشغال رو سوارشد دست به دست هم بدیم تا تعرفه های مالیات رو بر دارند
1394/9/3
یه بار دست به دست هم دادیم دیدیم چجوری به 25 میلیون وام راضی شدن و تو 4 روز انبارای آشغال سازی رو خالی كردن، حمایت از تولید داخل به قیمت پول خون
1394/9/2
5.7 لیتر در مقابل 2 لیتر غیر منطقیه
ولی با این حال ماشین امریکایی یه چیز دیگست
1394/9/2
فكر ميكنم تبريز باشه نه چالوس
1394/9/2
هر کدوک طرفدار خودشو داره
منم طرفدار ماشین ماسل آمریکاییم هیولایین واسه خوئشون
1394/9/2
وااای کاش به جای 528 امکانش بود m5 آزمایش بشه.که اون موقع در تمامی موارد از چارجر یه قربانی میساخت.مخصوصا تو شتاب.چارجر که هیچ تمام برندای آمریکایی به گرد پای ب ام و نمیرسن.
1394/9/7
لایک داری امین جون
1394/9/3
واقعا مقايسه مسخره اي بود، اصلا كلا نميشه اين دو تا برند مقايسه كرد. فاصله بي ام و با دوج از زمين است تا آسمان....
فرض محال هم كه بشه اين دو تا برند باهم مقايسه كرد از طرف بي ام و بايد خودرو معروف و بي همتاي سري ٥ يعني m5 به عنوان نماينده انتخاب ميشد.
در بهترين شرايط دوج در سطح كمپاني هاي كره اي هست، من بودم دوج با يك جنسيس ٨ سيلند مقايسه ميكردم كه بعيد ميدونم بتونه از پس اون كره اي بر بياد
1394/9/19
شما که دوج رو با ماشینهای کره ای مقایسه میکنی مشخصه هیچ اطلاعاتی درباره این برند بسیار محبوب و قدرتمند نداری برادر
1394/10/3
متاسفانه شما هیچ اطلاعاتی ندارید....

http://axgig.com/images/31777852024956974799.jpg

http://www.coca.ir/wp-content/uploads/2013/06/Dodge-SRT_Viper_TA_2014-6.jpg

اینم یکی از ماشینای های بد دیگه ی کمپانی دوج
1394/12/8
نگاهی به تاریخچه دوج بیانداز و هیوندای هم نگاه کن
هیوندای فقط تو طراحی میخکوب می‌کنه ولی آمریکایی با اصالت ظاهر کلاسیک رو حفظ کرده تا خاطرات آن دوران رو زنده کنه
محصولات کره‌ای و ژاپنی هیچ وقت به پای آلمانی و آمریکایی نمی‌رسند ولی هر چند از فرانسوی جلو افتادند
1394/9/3
البته یه جور دیگه هم میشه نگاه کرد...موتور 6 لیتری 15 لیتر می سوزونه، موتور 2 لیتری توربو( به توربو دقت کنین!)10 لیتر می سوزونه! یعنی تکنولوژی آمریکا حرفی برو گفتن داره. ضمنا قیمت 33000 دلار در مقابل 50000 دلار یعنی 250 میلیون در مقابل 400 میلیون.
البته من هم شخصا ب ام و رو بیشتر می پسندم. اما اینو در نظر داشته باشین که این دو خودرو با فلسفه متفاوتی تولید شده اند....به عبارت دیگه اصلا مقایسه این دو خودرو قیاس مع الفارقه....
1394/9/3
اگه این دوج چارجر رو با 550i مقایسه میکردن خوب میشد.چون اونم 8 بود.449 اسب با 650 گشتاور 8دنده با شتاب 4.4 ثانیه ای چارجر رنده بود.ماشینایه المان با هیچ جایه دنیا قابل مقایسه نیستن
1394/9/3
الان این دوج چارجر سپر عقبش مدلRTهستش ولی سپر جلوش مدلSRTمن نمیدونم جریانش چیه ولی عاشق این ماشین و همینتور چلنجر هستم واقعا باید به اینا گفت هیولا وسردستشونم که موستانگه
1394/9/24
دوست عزیز اگه یه مقدار بیشتر جستجو و مطالعه داشته باشی در آمریکا که مردم اصولا کالا رو بر اساس مطالعه و در رقابت شدید بین خودرو سازیها می خرند امسال هم بهترین کمپانی از نظر رضایت مشریها تویوتا و لکسوس بودند و بیشتر مقامهای اول تا دهم در اختیار خودروهای ژاپنی بوده و جالبه که بدونی در این بررسی رضایتمندی از خودروهای کره ای هم بالاتر از برندهای آلمانی قرار گرفته است در ضمن چندین سال پیاپی هست که باکیفیت ترین برند لکسوس است و نه بی ام و یا بنز که اصولا استهلاک بالایی دارن و هزینه نگهداریشون خیلی زیاده
1394/9/3
در مورد مصرف سوخت.اگر بنزین با کیفیت باشد مصرف سوخت پایین میاد خیلی .الان تو اهواز یک فورد ماستنگ حدود 12 میسوزونه ولی داخل تهران 9 میسوزونه.ولی در خصوص این مصرف ها وقتی یک پارس 10 تا 12 میسوزونه یک موتور هشت سیلندر اگر بیشتر بسوزونه هیچ عیبی نداره.و متاسفانه در منطقه آزاد اروند که چنین ماشین هایی است بنزین بی کیفیت هم است و در خصوص روغن ماشین ها خواهش میکنم از روغن کاسترول و توتال استفاده نکنید.شرکت ها فکر جیب خودشان هستن من داخل ماشین روغن بهران ریختم بهران خوب و کیفیته بالاتر چیزی حدود100 هزارتومن هزینه کمتر کردم ولی ماشین بهتر شد باور کنید این رو احساس کردم ماشین تغییر کرد و رفتم به نمایندگی گفتم نمایندگی خودش میگفت حرفتون درسته ولی این قانونی که از تهرانه و حتی از صنعت و معدن و تجارت بم زنگ زدن.جوابی بم ندادن.زمانی ژاپن شد ژاپن که خودش ساخت و از چیزهای بی کیفیتش استفاده کرد تا حالا که شده ژاپن حالا ما چیزه بهتر داریم استفاده نکنیم
1394/9/3
آخه با چه حسابی این لگن بی کیفیتو با ب ام و مقایسه کردید!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟ چون تند میره؟؟؟؟ خخخخخخخخخخخخخخخخخخخ!
1394/9/18
اونایی که میگن بی ام و قدره میتسوبیشی یه لنسر زده با موتور 2 لیتری 470 اسب بخار قدرت تولید میکنه
1394/12/8
لگن برای جای دیگری است
طراحی اش کلاسیکه و افراد عامه پسند نمی‌پسندند ولی لگن هم نیست با وجود اینکه ب ام و بهتره ولی دوج چارجر از همه ژاپنی ها و کره‌ای بهتره طراحی اش هم بسیار پویا و کلاسیک و درعین حال جذابه من خودم از نزدیک دیدمش بسیار تو چشمه همه انگشتها به سمتش هستن
1395/3/25
خدایا ببین چجوری داره نظر میده به دوج چارجر میگه لگن - تو که این ماشین و از نزدیک ندیدی چرا الکی نظر میدی - این ماشین پلیس آمریکاست - این ماشین سارق های آمریکاست - این ماشین سیاست مدارهای آمریکاست - این ماشین جز وحشی ترین خودروهای دنیاست - این ماشین و با آرپی جی بزنی بازم جنازش سر به همه ماشینه های دنیا - تا آمریکایی سوار نشی منظور منو نمیفهمی - ماشین های سگمنت اروپا سوسولین - اگر میگفتی بی ام وی لگن و با این چرا مقایسه میکردی حرفت حساب بود - من این ماشین و در منطقه آزاد انزلی روندم اونجا فهمیدم 2 هزار سال نوری با خودروهای آمریکایی فاصله داریم - ماشین های آمریکایی طراحی شون خشک و خشن هستند نه تیتش و مامانی
1395/4/1
کمیل یادم باشه خواستم ماشین بگیرم اول برم با سارقین مشورت کنم😂😂😂😂
مخصوصا سارقین آمریکا😂😂😂😂
1395/6/16
داداش چند ساله ای از یه بچه بپرسی ماشین امریکایی بهتره یا المانی زود میگه امریکایی بعد تو .....
1395/7/8
داش کمیل ماشین سارقین امریکا بودن معیار و افتخار محسوب میشه احیانا ................ واقعا ب ام و یچیز دیگس بابا نمیدونم شما چطوری مقایسه میکنید ............ بذارید خلاصه اش کنم . رانندگی با دوج و امثال این فقط بستگی به جاده داره یعنی اگه جاده باحال باشه و فضا داشته باشی کیف میکنی اونم بخاطر قدرتش فقط ... چون هیچ امکاناتی نداره فقط از طریق قدرت موتور کیف میده ...........اما ب ام و رو میتونی با سرعت پایین و امکانات و شیک بودن بسیار نرم و سانروف باز و موزیک ملایم در کمال آسایش و آرامش هم تجربه کنی .. حتی تو شهر شلوغ هم کیف میده ...... من که بین این دوتا صد در صد ب ام و رو بر میدارم
1394/9/3
در صنعت خودرو مقایسه آلمان با هر جایی خطاست!
1395/7/28
ba inke asheghe bmw am vali japon o daste kam nagir
1395/11/20
معلوم هیچ خودروسازی مثل خودرو ساز های امریکا نمیشه ماشین های امریکا واقعا رو دست ندارن هیچ جا........
1394/9/3
شما اگر یه 5.7 لیتری از بی ام و رو بیارید همه شاهد خواهند بود که ای ماشین که چه عرض کنم پدرجدش هم به گردو خاک لاستیک بی ام و نمیرسه!
1394/9/4
برید خدا رو شکر کنید همینم گذاشتن کجا از این بررسی ها اونم در ایران میزارن دوما هر کس اجازه بررسی خودروش نمیده که میگید چرا این با هم مقایسه شده
1394/9/4
دوستان جواب این سوال رو بدید اگر بنزین سوپر نباشه ماشین توربو با زدن بنزین عادی خراب میشه؟
1394/9/12
در دراز مدت بله
1394/9/5
یه نظری دارم .... یا آدم ماشین نخره یا اگه میخره فول بخره ... یعنی فول امکانات ... نه به جای دکمه های فول ماشین پلاستیک یه تیکه بذاره
1394/9/7
آمریکا بره کشکشو بساوه با این موتورای گنده ی بی مصرف
1395/11/20
ستندچی؟؟؟؟؟؟؟ ماشین امریکای را کی با ماشین المانی مقایسه میکنه ماشین امریکای دنیای دیگه ای داره ..... ماشین های امریکای بهترین ماشین های دنیا از هر نظر ه
1394/9/7
ضمن عرض تشکر و خدا قوت
پیشنهاد میکنم به صاحبان خودروهایی که قرار است خودروهایشان تست یا مقایسه شوند آنها را یک روز قبل به کارواش (روشویی و بخصوص توشویی) ببرند!
1394/9/9
دوستان اینجا کسی نگفت که ب ام و ماشین بدیه (همه هم میدونن از نظر کیفیت تو سطح اول دنیاست ) که یه عده رگ غیرتشان بر خورد که انگار سهامدار ب ام و هستند. یکی گفته فاصله شان از زمین تا آسمانه ، یکی گفته لگن ، یکی گفته موتور گنده بی مصرف . من نمیدونم این دوستان یکبار هم این ماشین رو از نزدیک دیدن ، سوارش شدن ؟؟؟
1394/9/24
در سطوح بالا هست ولی در سطح اول نیست چون خودروهایی مثل لکسوس و لینکلن و آکورا در رده بندی جهانی بالاترند
1395/7/8
علی اون سه تا اسمی که گفتی رو میشه یکم بیشتر درموردشون توضیح بدی ؟؟؟؟ اونا چین؟؟ ماشینن؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :)))))))
1394/9/11
بی ام دبلیو رو همه دنیا قبول دارن اما خداوکیلی راجب دوج اینجوری حرف زدن بی انصافیه کسی که سوار شده میفهمه که این قوچ وحشیه کرایسلر چیه واقعا حرف نداره من شخصا بین این دوتا چشم بسته طرفدار چارجر هستم با اون گشتاور دیوونه کنندش که اسفالتو از جا میکنه /
1394/9/12
این مقایسه از اولش اشتباه بود چون دوج چارجر یک موتور 8 سیلندر 5.7 لیتر داره و در طرف دیگر بی ام دابلیو یک موتور 4 سیلندر توربو داره هر کدوم برای هدف مشخصی ساخته شده اند پس نباید این مقایسه صورت میگرفت ولی در کل عالی بود به تمام کارکنان و زحمت کشان سایت خودرو بانک از همین جا خداقوت میگم.با تشکر فراوان از سایت خوبتون
1394/12/8
انتخاب سخت شد
دوستان لطفا عادلانه باشید والا طراحی مهم ترین نیست
دوچ چارجر طراحی شیک و کلاسیک و ساده و در عین حال جذابی دارد
ب ام و هم طراحی بسیار به روز و جذابی داره
انتخاب سخت است ولی خود من اول آلمان‌ها، بعد آمریکایی‌ها
1395/1/5
شاید اپشن های دوج کمتر باشه و بنزین بیشتری مصرف کنه اما اینا مشکله جزئیه
من ماشین امریکایی با هیچی عوض نمی کنم
1395/1/21
اقا بدونه تعصب bmw بهتره چون هم حجم موتورش کم تر هم تعداد سیلندر ها نصفه دوجه البته عرض کنم با که قدرتو بیشتر میکنه و در اخر اگر دوج با این مهندسی موتورش اندازه ی bmw بود الان باید با سمند رقایت میکرد.اینکه هنر نیست با موتور بزرگ بازدهی رو زیاد کنیم باید مثل bmw یا المانی ها با موتور نسبتا کوچک بازدهی رو افزایش داد.با تشکر
1395/4/3
جناب متخصص ماشین با این حرفت بوگاتیو بردی زیر سوال
چون اونم بخاطر موتور ۱٦ سیلندرشه که همچین قدرتی داره
1395/7/8
دوست ناشناس بوگاتی یه ماشین عملا غیر کاربردی فقط جهت رکرود شکنی و شب های آخر هفته است ..... غیر ممکنه شما یک ساعت با سرعت بالا با این ماشین رانندگی کنی و نیاز به پرکردن مجدد باک بنزین نداشته باشی ......... در یک کلام بوگاتی واقعا مضخرفه !!!!!
1395/2/23
بابا شما کی هستین.دوج 8 سیلندر و انداختین به جون 4 سیلندر بدبخت انتظار دارین ببره؟؟؟؟واقعا که
1395/6/30
همتون بس کنید ...رتبه اول المان تو ماشین سازی یکه و بس مگه چه ماشین هایی داره
۱-اعودی ۲-بنز ۳-ولوو ۴-بی ام دبلیو و..........................................
رتبه ۱ میفهمید ۱
1395/7/8
سعید جان ولوو آلمانیه احیانا؟؟؟؟؟؟ بنز , ب ام و , فولکس واگن , آیودی , پورشه , اپل .....
1396/4/17
کامارو های جدید از هر لحاظ بی ام دبلیو رو میخورن.
1396/5/14
قیمت 528 ای اخرین بازی که تو منطقه ازاد رشت پرسیدم کارکردش نزدیک 200 تومن بود
1401/2/31
سلام دوج رو از کجا باید بخرم؟