موضوعات داغ

گزارش مسابقه اتومبیل رانی خوزنکلا

عکس مطلب اول
نوشته: سپهر زنگنه
عکس: بامداد صفاییان

خوزنکلا، منطقه ای کوهستانی در حاشیه جاده چالوس است که از چند روستای سرسبز و جاده های پر پیچ و خم تشکیل شده است.بخشی از جاده های این منطقه جمعه گذشت به محل برگزاری مسابقه اتومبیل رانی تایم گیری جاده ای بدل شده بود.رقابتی که در معیارهای جهانی تحت عنوان HILL CLIMB برگزار می شود اما در نمونه ایرانی شده، تغییراتی را نسبت به عرف بین المللی تجربه می کرد تا از ریسک رانندگی پر سرعت در جاده های کوهستانی کاسته شود.

HILL CLIMB چیست؟
بر اساس ضرب المثل معروف، شنیدن کی بود مانند دیدن، توصیه می کنیم که برای آشنایی با چند و چوند مسابقات فوق العاده جذاب HILL CLIMB، ویدیو زیر را مشاهده فرمایید که به یکی از مشهور ترین رقابت های جهان یعنی مسابقه سالانه در کوه پایکس پیک منطقه کلرادو مربوط می شود.


این مسابقات به خصوص در پایکس پیک،نماد کامل جنون سرعت در مصاف با طبیعت است و در مسیری کاملا طبیعی با حداکثر سرعت به صورت تایم گیری انجام می شود.جالب تر آنکه در بالاترین کلاس مسابقه پایکس پیک،محدودیت و قانون فنی خاصی هم اعمال نمی شود و خودروسازان یا تیم های مسابقه ای می توانند از حداکثر دانش خود برای ثبت رکورد در این رقابت استفاده کنند.

HILL CLIMB در ایران
در خطرناک بودن مسابقات هیل کلایم کوچکترین تردیدی نیست،ترکیب سرعت زیاد،پیچ های تُند و دره های عمیق، می تواند معجونی لذت بخش اما بسیار خطرناک و حادثه خیر را پدید آورد و به همین دلیل هم به ندرت شاهد برگزاری چنین مسابقاتی در کشورمان هستیم.در واقع علاوه بر نبود زیر ساخت های مناسب و دشواری برگزاری مسابقات جاده ای از نظر هماهنگی با نهاد های مختلف، عدم دسترسی به خودروهای حرفه ای و ایمن نیز مشکل بزرگی در راستای برپایی چنین مسابقاتی به حساب می آید.در رقابت هیل کلایم اصولا باید خطر تصادف،خارج شدن از جاده و سقوط به درون دره مورد توجه واقع شود و خودروها از حرفه ای ترین و کامل ترین مجموعه های رول کیچ و قفس های ایمنی،صندلی های حرفه ای و کمربند های چند نقطه ای بهره ببرند،اما از آنجا که در کشورمان دسترسی به چنین تجهیزات حرفه ای و گران قیمتی وجود ندارد، طبیعی است که مسابقات با در نظر گرفتن نکات ایمنی برای طراحی مسیر و اجتناب از مواجه با پیچ های خطرناک برگزار شود که البته همین مسئله هم از میزان هیجان این رقابت می کاهد.
با این حساب چندان عجیب نیست که در مسابقه جمعه گذشته شاهد استفاده از مخروط های پلاستیکی به سبک رقابت های اسلالوم در مسیر رقابت بودیم.هدف از این کار این بود که ضمن کاهش سرعت خودروها،مهارت رانندگان در پشت سر گذاشتن هرچه سریعتر این موانع مصنوعی نیز فارغ از قدرت خودروها در نتیجه نهایی تعیین کننده باشد.در واقع با این روش از تاثیر قدرت و ضعف خودروها کاسته شده بود و دقت و مهارت راننده نقش بیشتری را در ثبت زمان مطلوب ایفا می کرد.
طیف خودروهای شرکت کننده بازه وسیعی از پراید های استاندارد و تقویت شده، تا جنسیس کوپه و حتی پورشه کیمن را شامل می شد و مسیر مسابقه هم به جز یک پیچ کوچک در بخش خاکی، در امتداد جاده پرشیب و کوهستانی طراحی شده بود که می توانید تمامی آن را در فیلم زیر از فضای داخل کابین یک تویوتا کرونا توربو مشاهده کنید.


کلاس بندی مسابقه با هدف رعایت عدل و انصاف از سوی تیم برگزاری (هیئت اتومبیل رانی شهرستان آسارا) بر اساس مشخصات فنی و حجم موتور خودرو ها در نظر گرفته شده بود و شامل کلاس های 1400cc (عموما شامل مدل های مختلف پراید) ، 1600cc (پژو 206 تیپ پنج)، 1800cc (پژو 405 و سمند و ...) ، 2000cc و آزاد می شد که کلاس آزاد خودروهای بسیار متفاوتی از ب ام و 2002 مجهز به موتور 3s تویوتا،پورشه ، جنسیس کوپه، نیسان ماکسیما و حتی جیپ را در بر می گرفت.
حدود 48 خودرو در رقابت شرکت کرده بودند و زمان های ثبت شده از حدود یک دقیقه و 10 ثانیه تا نزدیک به دو دقیقه را شامل می شد، بنابراین به نظر می رسید که برگزاری کل مسابقه در زمانی کمتر از دو ساعت امکان پذیر باشد، اما چالش اصلی مدیریت جریان ترافیک عمومی جاده بود که در روز جمعه به حداکثر خود رسیده بود و آمد و شد خودروهای عبوری هر چند دقیقه یکبار روند اجرای مسابقه را متوقف می کرد.هرچند باید در این رابطه از زحمات کثیر تیم برگزاری،نیروی انتظامی و اهالی منطقه تشکر و قدردانی کرد که با همکاری و هماهنگی فراوان در اجرای چنین مسابقه سختی سنگ تمام گذاشته بودند.
در نهایت پس از گذشت 4 ساعت از آغاز مسابقه،زمان گیری تمامی خودروها انجام شد و مراسم اهداف جوایز پس از محاسبه تایم خطای رانندگان توسط مدیران منطقه و پیشکسوتان اتومبیل رانی در ارتفاعات زیبای منطقه برگزار شد و رتبه های برتر به نفرات زیر رسید.


کلاس 1400cc
1:مسعود فتاحی - پراید
2: ایمان کلانتری - پراید وانت
3: دانیال صمیمی - پراید

کلاس 1600cc
1: امید رستمیان - پژو 206
2: حبیب رحمانی - پژو 206
3: علی بیگلری - پژو 206

کلاس 1800cc
1: آرسام عسگری - سمند
2: علیرضا سلیمانی - پژو 405
3: رضا برقیانی - پژو 405

کلاس 2000cc
1: یوسف گلی
2: صابر پروانه نژاد
3: محسن اسلامی - مزدا 3

کلاس آزاد
1: کامران واقف - پورشه کیمن
2: مجید آینه وند - هیوندای جنسیس کوپه
3: محمد رضا روحی - ب ام و 2002 مجهز به موتور تویوتا

نظرات کاربران

12 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1394/7/12
تو مسابقه هم تفکیک جنسیتی؟1!!!!
1394/7/12
چه مسابقه باحالیه که میشه با پراید وانت شرکت کرد (.:
ولی اینم تو برنامه نبود و نتونستیم حضور پیدا کنیم.توروخدااااا به ما اطلاع بده.
1394/7/12
همه ماشینا یه طرف اون پراید وانته هم یه طرف ! چه ابهتی داره لا مصب
1394/7/12
خبری از رانا ودناو برلیانس نبود!!!!!!!!!خخخخخخخخخخخخ
1394/7/12
اون پراید وانت به پیشرانه پرخوران مجهز بود عایا؟؟؟! :|
1394/7/12
حیف اون تویوتا کرونا که همچنین راننده ای داره!!!!
طرف کمربندشم در طول مسابقه نبسته ، حتماً ادعای رانندگی حرفه ایش هم میشه.
اول ایمنی ، بعد رانندگی.
تو فیلم نگاه کنید مشخصه.
1394/7/12
در نبود فلوعنس قورباغه شده هفت تیر کش
1394/7/12
فلوئنس مثلا ميخواد مزدا 3 رو بگيره يا جنسيس و يا پورشه رو . کودومو ميخواد با شتاب 14 ثانيه ايش بگيره....
1394/7/12
باشه فهمیدیم فلوعنس!!! هم ماشینه.کشتی خودتو
1394/7/12
با شتاب ۱۴ ثانیه ایش میخواد پورشه یا جنسیس و سوسک کنه؟؟؟
1394/7/12
خبر خیلی مهم:
غول‌های جاده مخصوص با وجود اینکه سعی می‌کنند با سیلی صورت خود را سرخ نگه‌دارند اما قهر مردم همچنان ادامه دارد و گویا طرح‌های متنوع خرید و سود‌های کلان نیز نمی‌توانند بین این دو سمت معامله آشتی برقرار کند. معاون رئیس جمهور نیز هفته گذشته روانه ایران خودرو شد و خبر از یارانه ۲۰۰ میلیارد دلاری به بخش صنعت داد که خودرو سازان نیز در این بخش هستند. انتظار می‌رود که دکتر نوبخت در هفته آینده سفری کوتاه به سایپا نیز داشته باشد.
در کنار تمام شایعات و دامن‌هایی که به کمپین نخریدن خودرو زده می‌شود، یکه زارع نیز شایعات را گسترده‌تر کرد اما جالب اینجا بود که در کمپین توجه بسیار کمی به این موضوع شده است و فعلا با شایعات نادرست هدایت می‌شود. آقای یکه زارع، مدیر عامل ایران خودرو اعلام کرده است که در طول ۱۰ تا ۲۰ روز آینده صنعت خودرو ایران یک بمب خبری منتشر خواهد کرد که البته فعلا معلوم نیست این خبر مربوط به چه زمینه‌ای خواهد بود.

شاید آبی‌های جاده مخصوص تصمیم دارند خبر زانو زدن در مقابل اراده ملت را بدهند و لیست قیمت‌های جدید خود را که کاهش داشته منتشر نمایند و یا شاید می‌خواهند خود را شریک تجاری کمپانی‌های مطرح خارجی معرفی کنند و از قرداد‌هایی که با کمپانی‌هایی نظیر فولکس واگن، فیات، رنو و… بسته‌اند پرده بردارند. البته موضوع کیفیت نیز یکی دیگر از این بخش‌ها است که فکر نمی‌کنیم افزایش کیفیت یک بمب خبری محسوب شود. هرچه باشد گویا ایران خودرو و سایپا گرفتار کاهش فروش شده‌اند. با این اوصاف باید همچنان منتظر باشیم تا فیتیله آتش خورده این بمب خبری به انتها رسیده و منفجر شود.
1394/7/13
واقعا عالی , نه کمربندی , نه کلاهی , ایمنی بسیار نامطلوب , باید خدا رو شاکر باشیم برای کسی اتفاقی نیفتاده .......|- :