موضوعات داغ

طرح آزمایشگاهی MYT چیست؟

عکس مطلب اول
چندین دهه می باشد که موتور های احتراق داخلی ابداع شده اند اما تاکنون شاهد پیشرفت کندی از آن ها بودیم به طوری که علارغم اصلاحات فراوانی که روی آن صورت گرفته اما همچنان بازده این نوع از موتور ها بسیار پایین می باشد و همچنان بسیاری از خودرسازی های دنیا به دنبال بهینه سازی این نوع از موتور ها می باشند. از سویی موج جدیدی از موتور ها که قرار است آینده خودرو های را متحول سازند وارد بازار شده اند اما به دلیل برخی از مشکلات هنوز نتوانسته اند به پیشرفت مورد نظر دست یابند.
در این بین شخصی از ایالت کالیفرنیا به نام رافائل مورگادو دست به کار عجیبی زده و انقلابی را در نسل موتور های احتراق داخلی ایجاد کرده است. البته شایان ذکر است که طرح او هنوز در حد یک طرح آزمایشگاهی می باشد و هنوز به صورت کامل تولید نشده است . موتوری که رافائل مورگادو طراحی کرده است از نوع پیچشی می باشد البته با مکانیزم های جدید که باعث می شود تا علارغم حجم کم، بتواند قدرت بسیار بالایی را ایجاد کند. برای اینکه این موضوع را درک کنید باید بدانید که توان مفید خروجی این موتور در حالت عادی 850 اسب‌بخار و در قویترین حالت 3000 اسب‌بخار می باشد در حالی که مشخصات ابعاد آن در حجم 14 اینچ مکعب و وزن آن 150 پوند (kg68 ( می باشد.

مورگادو در مصاحبه‌ای اختصاصی می‌گوید:
شما از ادعایی که در مورد این موتور شده است، متحیر می‌شوید.
ادعا شده که 85 قطعه متداول یک موتور در آن موجود نیست.
موتورMYT از نظر چینش قطعات و کاربرد آن ها با موتور های معمولی کاملآً متفاوت می باشد به طوری که برای درک بهتر موضوع باید تصوری را که در باره موتور های قدیمی داشته اید کاملاً فراموش کنید.

موتور MYT دارای یک سیلندر فعال است که برای ایجاد یک چرخه کامل خم شده است. این چرخه، به صورت یک سطح مارپیچ است. پیستون‌های حلقه‌ای شکلی که درون آن به گردش درمی‌آیند به قدری فشرده‌اند که شبیه به یک صفحه تخت می‌باشند. این پیستون‌ها به وسیله اهرم‌های مرکزی هدایت می‌شوند. در این موتور، به‌طور کلی 8 پیستون وجود دارد که در دسته‌های چهارتایی، دسته‌بندی شده‌اند و هر دسته به صورت قالبی صلیبی شکل نصب شده است. این موتور قدرتمند به دلیل ساختار منحصر به فرد خود که پیستون ها درون یک چنبره دایره ای شکل حرکت می کنند، از نظر نامیزانی جرمی از موتورهای معمولی خیلی بهتر عمل می کند.
در توضیح این موتور بهتر است این نکته را خاطر نشان کرد که یک موتور هشت سیلندر معمولی در هر دو دور شافت اصلی یک سیکل را طی میکند، اما این موتور در هر یک دور شافت اصلی دو سیکل کامل را طی می کند و در دو دور شافت اصلی چهار سیکل کامل را طی میکند.
این موتور دارای سیستمی هوشمند، مکانیزمی حجیم و با جزئیات فراوانی است. این مکانیزم اجازه می‌دهد آن دو دسته چهار تایی پیستون‌ها در یک مارپیچ دوران کنند و در همین حین حرکتی مانند دست زدن بین آنها صورت می‌گیرد که موجب باز و بسته شدن فضای بین پیستون‌ها می‌شود.
فقط در نیم دور از مارپیچ، هر جفت از پیستون‌ها چرخ کامل چهار ضربه‌ای را طی می‌کنند که شامل به داخل کشیدن هوا و خارج کردن گازها از مجاری خروجی‌اند. به طوری که همزمان در حرکت دو پیستون در مرحله ی مکش دو پیستون درمرحله تراکم دو پیستون در مرحله انفجار و همچنین دو پیستون در مرحله تخلیه هستند. ایده ی این موتور بسیار منحصر بفرد و خارق العاده است.
همان طور که متوجه شدید نحوه کار موتور کاملا دگرگون شده و پیستونها به گونه ای متفاوت عمل میکنند به طوری که با چرخش پیستون ها مخلوط سوخت از یک مجرا وارد موتور شده و هوای داغ حاصل از احتراق از مجرای دیگری خارج می شود.
طراحی پیستون ها به گونه ای است که با حرکت از مقابل مجاری خود نقش سوپاپ را ایفا میکنند با این مکانیزم نیازی به استفاده از سوپاپ جهت باز و بست کردن دریچه ها نمی باشد همچنین از میل بادامک هم خبری نیست چون سوپاپی در کار نیست که بخواهد زمانبندی شود. در همین جا شاهد هستیم که دو قطعه اصلی که نقش بسیار مهمی را در موتور های قدیمی بازی میکردند به راحتی هر چه تمام تر از ساختمان این موتور حذف شدند .
همانطور که در شکل مشخص است فضای بین پیستونها به تعداد هشت عدد می باشد و با وجود 2 شمع برای احتراق، هر پیستون در هر بار چرخش دو بار انفجار را تجربه میکند پس در یک سیکل کامل موتور 16 انفجار صورت میگیرد که در مقام مقایسه با یک موتور هشت سیلندر که تعداد انفجارها در یک چرخش کامل چهار بار میباشد MYT بسیار قوی تر نشان می دهد. به عبارت دیگر از نظر تعداد انفجارها با یک موتور 32 سیلندر برابراست .شفتی که وظیفه انتقال قدرت را به عهده دارد از مرکز موتور عبور می کند و با چرخش مداوم روتر ها نیرو را منتقل میکند .
پیستونهای MYT فاقد "پایه پیستون" میباشند در نتیجه نیازی به شاتون و یاتاقان نیست و ساختار قرار گیری رینگها به گونه است که میزان اصطکاک با دیواره سیلندر حلقه ای بسیار اندک میباشد و به همین دلیل برای خنک کردن موتور تنها از روغن و هوا اسنفاده میشود و احتیاجی به رادیاتور آبی نیست.
نحوه کار این موتور به گونه ای است که زمان توقف پیستونها در نقطه مرگ (TDC) ، طولانی است و به همین دلیل شانس برای انفجار کامل سوخت فراهم میشود. به این ترتیب راندمان موتور بالا رفته به طوری که از نظر تئوریک به نزدیکی 100% میرسد، که شاید مقایسهMYT با موتورهای بنزینی وگازوئیلی به ترتیب با راندمان های 35% و 50% کمی ناجوانمردانه باشد.
در این موتور چهار مرحله موتور یعنی مکش تراکم احتراق و تخلیه در فضای بین پیستونها اتفاق می افتد و هر 2 پیستون تشکیل یک اتاق انفجار را می دهند.
ترتیب انجام چهار مرحله به اینصورت است :
مکش : (ورود هوا و سوخت)
وضعیت پیستون اول : در آستانه چرخش
مکان قرار گیری پیستون اول : مقابل مجرای دود
وضعیت پیستون دوم : به تازگی ثابت شده است
مکان قرار گیری پیستون دوم : در حال چرخش و حرکت به سمت بسته شدن دریچه هوای ورودی
فاصله بین پیستون اول و دوم : در بیشتر حد ممکن نسبت به یکدیگر
وضعیت مجرای ورودی بین پیستون اول و دوم : باز (تا زمان رسیدن پیستون اول و بسته شدن مجرای اول)
وضعیت مجرای خروجی بین پیستون اول و دوم :بسته
توضیحات :
مخلوط سوخت از طریق مجرای وروودی وارد فضای خلاء بین دو پیستون می شود ،با چرخش پیستون یک وقرار گرفتن آن
مقابل مجرای ورودی زمان مکش تمام میشود (ایفای نقش سوپاپ به وسلیه پیستون ها )

تراکم :
وضعیت پیستون اول : در حال چرخش
مکان قرار گیری پیستون اول : مقابل مجرای دود
وضعیت پیستون دوم : ثابت
مکان قرار گیری پیستون دوم : در حال چرخش و حرکت به سمت بسته شدن دریچه هوای ورودی
فاصله بین پیستون اول و دوم : در حال تغییر (متراکم سازی مخلوط سوخت)
وضعیت مجرای ورودی بین پیستون اول و دوم : باز (تا زمان رسیدن پیستون اول و بسته شدن مجرای اول)
وضعیت مجرای خروجی بین پیستون اول و دوم :بسته
توضیحات : پیستون اول در حال چرخش و پیستون دوم ثابت است در نتیجه فضای بین دو پیستون کم
شده و سوخت متراکم میشود

انفجار :
وضعیت پیستون اول : ثابت
مکان قرار گیری پیستون اول : مقابل مجرای دود
وضعیت پیستون دوم : نیاز به یک حرکت کوچک
مکان قرار گیری پیستون دوم : مقابل مجرای هوا
فاصله بین پیستون اول و دوم : در کمترین فاصله ممکن
وضعیت مجرای ورودی بین پیستون اول و دوم : بسته
وضعیت مجرای خروجی بین پیستون اول و دوم :بسته
توضیحات :یک حرکت کوچک پیستون 2 کافی است که مخلوط سوخت و هوا در جلو شمع قرار گیرد
و انفجار صورت گیرد .

تخلیه :
وضعیت پیستون اول : ثابت
مکان قرار گیری پیستون اول : در حال حرکت جهت خروج دود (حرکت این پیستون بر اثر انرژی حاصل از احتراق صورت میگیرد )
وضعیت پیستون دوم : ثابت
مکان قرار گیری پیستون دوم : مقابل مجرای ورودی
فاصله بین پیستون اول و دوم : در حال تغییر تا بیشترین حد
وضعیت مجرای ورودی بین پیستون اول و دوم : بسته
وضعیت مجرای خروجی بین پیستون اول و دوم :باز
توضیحات : پیستون 2 روبروی مجرای وروودی قرار میگیرد و پیستون 1 حرکت خود را آغاز کرده و با
ایجاد فشار دود را خارج میکند


مشخصات آزمایشگاهی موتور :
این مدل آزمایشگاهی مورد بحث قطر و طولی برابر با 32 سانتی متر دارد که با حجم موتور 14 لیتر در بیشترین حالت توانایی تولید 3000 اسب بخار را دارد .
باید به این نکته توجه داشت که وزن آن فقط معادل 68 کیلو گرم میباشد. بدیهی است که استفاده از این مدلMYT برای خودروهای شهری و مصارف کم کاربردی ندارد بنابراین آقای مورگادو با کوچک کردن ابعاد موتور این بار فرزند MYT را به قدرتی در حدود 250 اسب بخار تبدیل کرده است.
این موتور 2.4 لیتری با قطر 16 سانتی متر و طول 21 سانتی مترو وزنی در حدود 13.6کیلو گرم می باشد که مصرف سوخت آن بسیار پایین می باشد به طوری که در هر 241 کیلومتر 3.7 لیتر گازوئیل را تبدیل به انرژی حرکتی و گرمایی می کند که بر خلاف مدل 14لیتری که برای اتومبیلهای شهری نامناسب می باشد برای مصارف عمومی نظیر حمل و نقل سبک بسیار کاربرد دارد.
همچنین با متصل کردن محور مرکزی 2 موتور 14 لیتری MYT یک موتور قدرتمند ایجاد می شود که از نظر قدرت معادل یک موتور 64 سیلندر توربو دیزل نیرو تولید میکند !
می توان گفت که MYT به سوخت خاصی نیاز ندارد و می تواند با هر دو نوع سوخت رایج در دنیای کنونی انرژی تولید کند برای تغییر در نوع سوخت مصرفی توسط این موتور قدرتمند کافی است تغییراتی در شمع ها حاصیل شود .
نکته ای که اینجا باعث تمایز بین سوخت بنزینی با گازوئیلی می شود این است که هم از نظر آلودگی محیط زیست و هم از نظر راندمان موتورهای دیزل بر بنزینی برتری دارند و MYT هم از این امر مستثنی نبوده و به همین دلیل توصیه سازنده به استفده از گازوئیل میباشد .
این موتور دارای خصوصیات منحصر به فردی می باشد که با تغییر در ابعاد ساختمان این موتور می توان کاربرد آن را تغییر داد. کاربرد هایی مانند : استفاده به عنوان پیشرانه در اتومبیل ، کشتی و حتی هواپیما. همانطور که قبلاً نیز ذکر شده است این موتور در مقایسه با موتور های احتراق داخلی قدیم دارای تعداد قطعات کمتری هستند و ساختار ساده ای دارند همچنین از جمله مهمترین مزایای آن می توان به: حجم کمتر، مصرف سوخت کمتر، وزن کمتر، ایعاد کوچکتر، قدرت بیشتر، کاهش بسیار زیاد در امر آلودگی محیط زیست، نگه داری آسان تر، عدم نیاز به به رادیاتور آبی اشاره کرد.
قطعاً اختراع MYT همگان را متحیر ساخته و می توان آنرا گامی موثر بر تغییر نگرش در موتور های احتراق داخلی دانست . امیدواریم این موتور هرچه سریعتر وارد خط تولید شده و همچنین در آینده نزدیک نیز وارد میهن عزیزمان ایران شود .

به امید آینده ای روشن برای همه ی مردم جهان خصوصاً ایرانی های عزیز
نویسنده : علیرضا مودتی، کارشناس نرم افزار کامپیوتر علاقه مند به مباحث فنی خودرو

نظرات کاربران

9 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1394/3/22
ممنون از بچه های خودرو بانک برای این مقاله مفید.
منتظر مقاله های بعدی هستیم.
1394/3/26
خیلی شبیه به موتور وانکل یا روتوری هست ولی این خیلی بهتر و پیشرفته تر هست البته موتور های وانکل از دور خارج شدن و دیگه استفاده نمیشن جناب اقای فیلیکس وانکل این موتور رو طراحی کرد تا حدود سال های 2012 مزدا ازش استفاده میکرد ولی بعدش دیگه نمی دونم فکر کنم دیگه اونم کنار گذاشته ولی مزدا زحمت های زیادی برای ارتقاع این موتور کشید با تشکر از مهندس مودتی
1394/3/28
سلام خدمت همه .
مزدا هنوز هم قصد استفاده از موتور وانکل رو داره و قراره تو مدل های اسپرت از اون استفاده کنه .
این طرح موتور وانکل ، داشت گریبان گیر مزدا میشد چون خیلی وقته داره روش کار میکنه . خیلی سرمایه گذاری کرده بود .
در مورد این موتور هم باید بگم که با دوستانم صحبت کردم و کلی گشتم دنبال نواقصش اما چیز به خصوصی پیدا نکردم جزء اینکه یکی از دوستانم یه چیزی گفت مغزم منفجر شد .
دوستم گفت : به دلیل کارکرد متفاوت این موتور و نیاز به آموزش مجدد پرسنل جهت تعمیرات و ... هنوز خیلی به این طرح بها داده نشده اما من خودم از سایت اصلی بازدید کردم کلی شرکت آمریکایی هست که داره از این پروژه حمایت میکنه .
چیزی که من نمیفهمم اینه که وقتی موتوری به این خوبی میتونه تولید بشه آخه چشمشون کور یاد بگیرن دیگه .
چندین ساله که داره از این موتوری های 4 زمانه احتراق داخلی استفاده میشه . هیچ تحول بزرگی توی اون ها صورت نگرفته بود .
تو رشته کامپیوتر ما با زبان های مختلف برنامه نویسی می کنیم و وقتی یک نسخه جدید از یک زبان میاد کلی باید بریم اون رو یاد بگیریم تقریباً در یک بازه زمانی 3 تا 5 ساله یک زبان کاملاً دگرگون میشه . بعد اینها نمیخوان چهارتامکانیزم ساده رو یاد بگیرند . تازه این که خیلی راحت تره .
کلی از قطعات موتور کم شده .
خلاصه این طرح داره با سرعت بالایی پیشرفت میکنه و این طور که حس میشه فکر کنم بتونه تا 5 سال آینده وارد بازار بشه .
1396/10/24
فکر کنم دلیل عقب افتادن پروژه نحوه روغن کاری و آب بندی کردن محفظه سیلندر باشه که با شکل خاص سیلندر این کار رو مشکل میکنه . در مورد موتور های وانکل هم عیب اصلی که هنوزم باهاش مشکل دارن نوع خاص رینگ پیستونشه که عملکرد موتور رو تحت تاثیر قرار داده و اصطحلاک اونو زیاد کرده.
1394/6/6
با سلام
از دوران کودکی به امور فنی علاقه بسیار داشتم. در نوجوانی بخاطر علاقه بسیاری که داشتم شروع به مطالعه و یادگیری در این زمینه کردم. در همان سالها با خواندن مقالات بسیار مفید ماهنامه ماشین به دایره اطلاعات خود اضافه میکردم و در همین حین با موتورهای وانکل آشنا شدم. اما نوع چرخش روتور و انتقال این چرخش به شافت خروجی در این نوع موتورها همیشه برایم مشکل ساز بود. اصطکاک شدیدی که لبه های روتور با بدنه محفظه داشت و اتلاف بسیار انرژی بوجود آمده از انفجار بر روی دیواره ها و سطح مقابل روتور برایم غیرمنطقی بود. از همان سالها بسیار بر روی طرح جایگزین فکر کردم تا اینکه در حدود سال 83 ایده اولیه به ذهنم رسید. اما متاسفانه بخاطر درگیریهای شغلی موفق به ادامه مراحل ایده پردازی و تحقیق و مدلسازی نشدم. در حدود اواخر سال 91بود که بالاخره موفق شدم مدل سه بعدی اولیه ایده خود را در نرم افزار مکس اجرا کنم تا دید بهتری نسبت به مراحل کار سیستم داشته باشم. اما بار دیگر به خاطر مشغله فراوان کار به تعویق افتاد. تا اینکه حدود آذرماه پارسال تصمیم گرفتم علیرغم تمام مشکلات، ایده و فکر خود را دنبال کرده و به نتیجه برسانم. بدین منظور از همان زمان کم کم بر روی جزئیات طرح بیشتر فکر نمودم و تقریبا تمام اوقات بیکاری و در مسیرهای تردد مشغول فکر بر روی ایده خود بودم. از ابتدای امسال وارد فاز تحقیق در مورد مکانیزمهای مختلف سیستمهای مورد نیاز شدم. اما با کمال تاسف در حین تحقیقات خود به انیمیشنی برخورد کردم که دقیقا همان طرح من بود البته با چند تفاوت جزئی و آن طرح دقیقا همین موتور MYT بود. خیلی حالم گرفتم شد. یکی از تفاوتهای طرح من چهار سیلندر بودن آن و یکی دیگر از تفاوتها با طرح ساخته شده، سیستم انتقال حرکت پیستونهابه شفت خروجی است که البته سیستم من بسیار ابتدایی بود و چیزی شبیه سیستم توپی عقب دوچرخه بود. یکی از مشکلات من با طرحم این موضوع بود که زمانی که پدال گاز رها میشد مانند موتورهای موجود انرژی منفی موتور به چرخها انتقال نمی یافت و مانند دوچرخه چرخها آزادانه برای خود میچرخیدند و در ضمن امکان استارت زدن موتور به صورت معمول وجود نداشت که البته برای استارت زدن فکر بسیار کاملی داشتم.. اما سیستم انتقال قدرت طرح مذکور خیلی اصولیتر از مال من است.
اسم طرحم را موتور چهارزمانه ضربدری گذاشته بودم و با همین نام در سایت نخبگان جوان ثبت نام کردم.
خلاصه که حالم خیلی گرفتم شد. شاید اگر کمی زودتر اقدام میکردم الان این افتخار نسیب من و کشورم میشد.
1394/6/27
سلام . عالیه . به کارت ادامه بده منم یهمدت مثل تو بودم از یک چیزی که خوشم میومد کلی وقت صرفش میکردم بعد متوجه میشدم که طرح کاملتری اومده .
اما این دلیل نمیشه دلسرد بشی سالها پیش که موتور چهار زمانه معمولی تولید شد طراحش فکر میکرد که روزی طری مثل MYT بیاد ؟
پس دلیلی نمیشه که دلسرد بشی سعی کن طرحی بدی از این هم بهتر .
فقط یه توصیه میکنم سعی کن قبل از پرداختن به چیزی خوب در موردش تحقیق کنی تا وقتت بیخودی گرفته نشه .
چون خودم هم این مشکل رو داشتم .
موفق باشی
1397/9/7
سلام علی جان.
من هم دقیقا به همین طرح رسیده بودم.،،راستش الان تعجب نمیکنم از شباهت عجیب طرحم با این طرح..چون کانسپت طرح که یه سیلندر ممتد و نتیجتا دایره ای هست، به ناچار همین راه حل و همین طرح رو بدست میده.
من هم حدود دو سال و اتفاقا با نرم افزار مکس روش کار میکردم.تنها تفاوت طرح من با این ، سیستم فرمان به هر دسته پیستون بود که من با روش چرخ جنوا به این نتیجه رسیده بودم که البته خیلی پیش پا افتاده تر و ناکارمد تر از این طرح هست.
من در حال سرچ کردن برای ثبت طرح بودم که اتفاقی یه موتور با شباهت کم به طرح خودم دیدم..ولی از کلید واژه ای که از اون صفحه دستگیرم شد، شروع به سرچ کردم و در یکی دو ساعت به موتور myt رسیدم.

انگار آب یخ ریختن روم.چطور میشد این همه شباهت وجود داشته باشه.
خلاصه دو ماه حالت افسردگی داشتم
.ولی بعد یه طرح بهتر به ذهنم رسید..البته الان که فاز طراحی طرح جدید تموم شده و توی ساختنش هستم، به مشکلات زیادی از جمله بالانس نبودنش برخوردم.ّ
ولی توکل بر خدا.
شاید به جایی رسید.
دعا کنید.

امیر نعمتی
موفق باشید.
1394/10/18
اصل اول خلاقیت :
همیشه برای حل یک مسئله راه حل های گوناگونی وجود دارد ، دستیابی به بهترین راه حل امکان پذیر نیست بنابراین با بررسی امکانات موجود ویافتن راه حلهای مختلف وامتحان نمودن آنها ،می توان به راه حلی نزدیک تر به بهترین راه حل ،دست یافت. مهمترین عامل در انتخاب راه حل ،انتخاب درست پایه هر راه حل می باشددر ذیل به مثالی در این باره توجه نمایید . جیمز وات مخترع موتور بخار توانست موتوری بسازد که حرکت رفت وبرگشت ایجاد شده توسط نیروی بخار را به حرکت دورانی تبدیل نماید این یک راه حل بود ولی همواره راه حل بهتری هم وجود دارد .سالها بعد موتور درونسوز چهار زمانه باز هم بااستفاده از همان راه حل یعنی تبدیل حرکت رفت وبرگشت به حرکت دورانی اختراع شد ایراد بزرگ این را حل اتلاف انرژی زیاد داشتن قطعات فراوان وزن وجرم زیاد وهمچنین نیاز به تنظیم دقیق قطعات و...در واقع می توان گفت موتور چهار زمانه درون سوز که امروزه هم مورد استفاده فراوان قرار می گیرد بر پایه موتور بخار بنا گردیده در سال 1950 وانکل مخترع آلمانی توانست موتوری اختراع کند که می توانست از همان ابتدا حرکت دورانی تولید کند یعنی او توانسته بود به یک راه حل بهتر دست یابد ولی این موتور هم مشکلاتی داشت که عمده آن استهلاک بالای قطعات آن بود سالها بعد یعنی سال 2004 رافائل مورگادو مخترع آمریکایی موتور MYT را اختراع نمود این موتور هم از ابتدا حرکت دورانی تولید می کرد وضمناً از قطعات کمتری استفاده می نمود کوچکتر ودارای وزن کمتری بودبنابراین می توان نتیجه گرفت که همواره راه حل بهتر وجود دارد وهیچگاه نباید بپذیریم که گذشتگان به بهترین راه حل دست یافته اند ونباید روشهای آنها را کورکورانه ادامه داد که این امر باعث دور شدن ما از حقیقت می گردد
1396/9/10
با سلام به دوست عزیز مهندس علیرضا مودتی،
این موتور بخصوص در انچین های ایر کرافت بسیار کابرد دارد چون موتورهای توربو فن 90 درصد تراست موتور از فن است وچون دوارن توربوین 20 هزار دور در دقیقه است احتیاج به گیربکس کاهنده است
که استفاده از این موتور احتایج به ان ندارد هزینه وقیمت را نود درصد کاهش و
الودگی محیط زیست در صورت استفاده از متانول وبیو دیزل نزدیک صفر است
با تشکر دوستدار شما مرسده کاویانی