موضوعات داغ

تویوتا کمری هیبریدی

عکس مطلب اول
تهران، شهر پردود و هوای همیشه آلوده. مشکلی که این روزها گریبان‌گیر دیگر شهرهای بزرگ کشور نیز شده و مشکل اصلی آن خودروهای شخصی اعلام شده است. مطمئناً یکی از راه حل‌ها که در بسیاری از کشورهای دنیا نیز پیاده شده گسترش استفاده از خودروهای هیبریدی است و حال دولت جدید با تصویب تسهیلاتی برای این نوع خودروها سعی دارد تا پای این تکنولوژی را به خیابان‌های کشور باز کند. اما متاسفانه تا به حال تنها نمونه‌ی هیبریدی که وارد لیست خودروهای مجاز به واردات شده بود لکسوس CT200h بود که آن هم با کم‌توجهی شدید بازار دچار شد و با وجود اینکه این خودرو در بازارهای جهانی برای خود اسم و رسمی دارد ولی در بازار داخل اصلاً نتوانست خود را آنطورکه شایسته است، نشان دهد. اما گویا این پایان کار نیست و قرار است تویوتا کمری هیبریدی نیز وارد بازار ایران شود. تویوتا اولین تولیدکننده انبوه خودروهای هیبریدی در جهان است و احتمالاً نام مدل معروف هیبریدی این شرکت یعنی پریوس (Prius) را شنیده‌اید و بعد از آن دیگر خودروسازان ژاپنی و آلمانی مانند هوندا، پورشه و ب‌ام‌و نیز حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. آمریکا یکی از بازارهایی است که عرضه این نوع خودروها در آن بسیار گسترده است و اگر بخواهیم سری به آمار فروش خودروهای هیبریدی در سال 2014 این بازار بزنیم، تا ماه می میلادی، تویوتا پریوس با فروش 88.452 دستگاه با قدرت در اولین جایگاه ایستاده و بعد از آن تویوتا کمری هیبریدی، فورد فیوژن، تسلا مدل S و نیسان لیف قرار دارند (منبع).
حال بگذارید به سراغ خودرویی برویم که قرار است با پیشرانه هیبریدی وارد بازار ایران شود. اگر بخواهیم به صورت خیلی ساده بیان کنیم، یک پیشرانه هیبریدی از دو موتور الکتریکی و بنزینی بهره می‌برد و در مواقعی که لازم به تولید نیروی زیاد است مانند شتاب‌گیری، از موتور بنزینی استفاده می‌شود و در دیگر مواقع موتور الکتریکی خودرو را پیش می‌برد. در خودروهای هیبریدی همانند خودروهای برقی احتیاجی به شارژ نیست و باطری‌های موجود به صورت خودکار شارژ می‌شوند. این نوع خودروها اگرچه به دلیل تکنولوژی موجود در آن‌ها از مدل‌های استاندارد گران‌تر هستند ولی به صورت محسوسی از آن‌ها کم‌مصرف‌تر هستند و آلودگی کمتری تولید می‌کنند، دو فاکتوری که لازمه‌ی خودروهای شهرهای بزرگی مانند تهران هستند.
اجازه دهید تا به جای صحبت در مورد تجهیزات و امکانات، به اصلی‌ترین فاکتور کمری هیبریدی بپردازیم، جایی که پیشرانه آن می‌تواند به صورت ترکیبی در هر صد کیلومتر تنها 5.2 لیتر بسوزاند ولی کمری استاندارد که هم‌اکنون در بازار وجود دارد در هر صد کیلومتر به 8.4 لیتر سوخت نیاز دارد. همچنین میزان انتشار دی‌اکسید کربن تولید شده در مدل هیبریدی 121 گرم در هر کیلومتر است که این عدد برای مدل استاندارد 183 گرم در هر کیلومتر است.
برای یادآوری باید بگوییم که این خودرو دارای پیشرانه 4 سیلندر خطی به حجم 2494 سی‌سی است که اگر هر دو پیشرانه الکتریکی و بنزینی با هم کار کنند می‌توانند حداکثر 200 اسب‌بخار را به چرخ‌های جلو منتقل کنند که این عدد برای کمری‌های بنزین سوز کنونی 181 اسب‌بخار است.
حتی حدس زدن در مورد قیمت احتمالی این خودرو در بازار داخل کار بسیار دشواری است. همانطورکه اشاره کردیم معمولاً نمونه‌های هیبریدی گران‌تر از نمونه‌های بنزینی هستند و در مورد کمری باید گفت که قیمت پایه‌ی کمری هیبریدی نزدیک به 26 هزار دلار است در مدل‌های کامل‌تر قیمت آن به 29 هزار دلار نیز می‌رسد و قیمت پایه‌ی کمری بنزینی حدود 22 هزار دلار می‌باشد. در همین قسمت چند موضوع را باید مدنظر داشته باشیم، یکی اینکه کمری هیبریدی اصلاً در بازار کشورهای حاشیه خلیج فارس عرضه نشده و این باعث می‌شود برای حمل و نقل این خودرو هزینه سنگینی پرداخت شود ولی از آن طرف، مشوق‌هایی از جمله اعطای طرح ترافیک رایگان (از سوی شهرداری تهران) و تسهیلاتی برای واردات خودروهای هیبریدی در نظر گرفته شده که باعث خواهد شد تا این اختلاف قیمت کمتر شود ولی تا چه حد، موضوعی است که باید تا واردات و عرضه این خودرو به بازار صبر کنیم.
در هر صورت امیدواریم با تدبیر و تسهیلات بیشتر، خودروهای هیبریدی بیشتری و البته با قیمتی معقولانه به دست مصرف‌کنندگان داخلی برسد تا نه تنها بتوانیم از این تکنولوژی در داخل استفاده کنیم، بلکه بوسیله مزیت‌های آن مانند مصرف کمتر سوخت و تولید پایین آلایندگی، به پاکی هوای شهرهایمان کمک کنند.

بروزرسانی: گروه خودروبانک تویوتا کمری هیبریدی 2015 که وارد ایران شده است را تست کرده است. برای مشاهده این تست و دیدن عکس‌ها و آشنایی بیشتر با آن به این صفحه مراجعه کنید.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد