موضوعات داغ

فیات 500

عکس مطلب اول
چندین ماه پیش خبری مبنی بر ورود فیات 500 بر روی بعضی مجلات خودروی رفت و بعد از آن آنقدر شرایط بازار دگرگون شد که دیگر این خبر به فراموشی رفت. حال پس از مدت‌ها چندین مدل از محصولات فیات در لیست خودروهای مجاز به واردات قرار گرفته‌اند که اولین آن‌ها فیات 500 است. خودروی هاچ‌بکی که در بازارهای اروپایی به خوبی شناخته شده است و تکنولوژی و تجهیزات بکار رفته در آن بخوبی با بازارهای اروپایی سازگار است. این کوچک ایتالیایی قرار است پا به بازار پر حاشیه و متفاوت داخل بگذارد و بخت خود را در آن بیازماید.
شرکت توسعه بین‌المللی لوتوس توانسته برای سه پیشرانه فیات 500 مجوز واردات بگیرد. اولین پیشرانه 2 سیلندری به حجم 875 سی‌سی است که می‌تواند حداکثر 83 اسب‌بخار در 5500 دور در دقیقه و 145 نیوتن‌متر در 2000 دور در دقیقه را تولید کند. اگر شما هم از تولید چنین قدرتی از یک موتور 2 سیلندری تعجب کرده‌اید باید گفت که این پیشرانه مجهز به سیستم TwinAir توربو است. پیشرانه بعدی 4 سیلندری است که دقیقاً 1368 سی‌سی حجم دارد و می‌تواند حداکثر 100 اسب‌بخار در 6000 دور در دقیقه و 132 نیوتن‌متر در 4000 دور در دقیقه را تولید کند. و در نهایت یک پیشرانه 4 سیلندری دیگر قرار دارد که 1242 سی‌سی حجم دارد و می‌تواند حداکثر 69 اسب‌بخار در 5500 دور در دقیقه و 102 نیوتن‌متر در 3000 دور در دقیقه را تولید کند. از نظر مصرف سوخت همانطورکه می‌توان حدس زد فیات 500 به عنوان یک اروپایی کوچک در شرایط بسیار مناسبی است و به طور مثال نمونه آخر تنها 5.1 لیتر در هر صد کیلومتر ترکیبی سوخت نیاز دارد و مهم‌تر از آن برای شهرهای بزرگ ما میزان بسیار پایین تولید آلایندگی در این خودرو است که می‌تواند به کاهش آلودگی هوا کمک کند.
از نظر تجهیزات بکار رفته فیات 500 دقیقاً مصداق ضرب المثل "فلفل نبین چه ریزه" است(!) و می‌توان آن را کمپوت تکنولوژی‌های مختلف و به روز دانست البته با توجه به جثه و ابعاد و اندازه آن. به طور مثال در آن سیستم بلوتوث با قابلیت خواندن پیامک‌ها، تشخیص صدای راننده، پدال‌های تعویض دنده پیش فرمان، 7 کیسه هوا، سیستم‌های ترمز و پایداری ASR، MSR، ABS و EBD، سیستم HBA، سیستم کمکی در سربالایی Hill Holder، سیستم ESP، سیستم FPS برای کاهش احتمال آتش سوزی هنگام تصادف، رینگ‌های 16 اینچی آلومینیومی و غربالک فرمان با روکش چرمی و 8 دکمه کنترلی نصب شده است.
شاید هنوز خیلی زود باشد که در مورد سطح تجهیزات بکار رفته در مدل‌هایی که قرار است پیش فروش شوند و قیمت احتمالی آن‌ها حدس بزنیم ولی شاید با کمی مقایسه بین رقبا بتوان محدوده قیمتی 120 میلیونی آن را گمانه زد که با نگاه اول برای یک خودروی هاچ‌بک کمی زیاد به نظر برسد اما سطح تجهیزات بروز اروپایی، مصرف سوخت و تولید آلایندگی بسیار پایین فاکتورهایی است که فیات 500 به خوبی از عهده آن‌ها برآمده و شاید لازم باشد تا خودروهایی اینچنینی که توانسته‌اند با هر حجم موتوری (حتی بالای 2500 سی‌سی) مصرف سوخت و تولید آلایندگی پایینی داشته باشند از معافیت‌ها و تشویق‌های گمرکی بهره ببرند.

بروزرسانی در 11 مردادماه 94: به تازگی شرکت توسعه بین المللی لوتوس شرایط فروش نقدی فیات 500 با موتور 1.2 لیتری را اعلام کرده است. برای اطلاعات بیشتر به صفحه شرایط فروش فیات 500 مراجعه کنید.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد