موضوعات داغ

تجربه رانندگی با تویوتا هایلوکس

29 تیر 1393

نوشته: امیر حسین صادقی

عکس: مصطفی حسن‌بیگی

مقدمه

بازار پیکاپ‌های دو کابین (یا به قول خودمان وانت‌های دو کابین) در کشورمان بر خلاف بازارهایی همچون آمریکای شمالی از رونق مناسبی برخوردار نیست و اگر نگاهی به لیست این خودروها بیاندازید شاید در بین آن‌ها فقط تویوتا هایلوکس و نیسان پیکاپ (که البته مدل موجود در کشورمان نیز کمی قدیمی است) خودروهای شناخته شده این لیست به حساب می‌آیند و بقیه آن‌ها نیز خودرو‌های ناشناخته شده‌ی چینی هستند. ما امروز تصمیم گرفتیم به سراغ معروف‌ترین و گران‌ترین این دست از خودروها در بازار کشور برویم تا از نزدیک بیشتر با آن آشنا شویم. تویوتا هایلوکس در هفت نسل به تولید رسیده که نسل کنونی آن از سال 2005 میلادی تولید می‌شود و در این مدت دو فیس‌لیفت برای سال‌های 2008 و 2011 و یک بروزرسانی برای سال 2012 نیز روی آن پیاده شده است.

طراحی ظاهری

هایلوکس از طراحی قابل قبول و هماهنگی برخوردار می‌باشد که البته مانند اکثر محصولات تویوتا از طراحی محافظه‌کارانه سود میبرد. در نمای جلو، جلوپنجره مشکی رنگ که اطراف آن توسط نوار کرومی احاطه شده جلب توجه می‌کند. در کنار آن چراغ‌های مستطیل شکل جلو که تا روی گلگیر امتداد یا فته‌اند، قرار دارند، در طرفین درپوش موتور از خطوطی استفاده شده که باعث پویاتر شدن نمای جلوی هایلوکس شده‌اند. سپر نیز از فرمی عضلانی و هماهنگ با پیکره کلی خودرو شکل گرفته که این مجموعه در کنار هم تناسب قابل قبولی به جلوی هایلوکس داده‌اند.

در نمای جانبی اولین موردی که جلب توجه می‌کند رکاب‌های خودرو می‌باشد که علاوه بر راحت‌تر کردن ورود و خروج سرنشینان به هر چه زیباتر شدن این نما نیز کمک کرده‌اند.

دستگیره‌ها و آینه‌ها نیز از جنس کروم می‌باشند، در این بین رینگ‌های کوچک با پیکره‌ی کلی خودرو هماهنگ نیستند که به زیبایی این قسمت کمی لطمه وارد کرده‌اند. نمای عقب نیز مانند هر وانت بار دیگری از طراحی ساده و فاقد هر گونه هیجانی شکل گرفته است.

طراحی داخلی

درب‌های خودرو را باز کرده و به لطف رکاب‌های زیر درب‌ها و همچنین وجود دستگیره در ستون A به راحتی وارد خودرو می‌شویم. طراحی داشبورد در حین سادگی، زیبا و قابل قبول می‌باشد ضمن این که مدل مورد آزمایش با تریم مشکی و قرمز خود طراحی داخلی هایلوکس را زیباتر و البته جذاب‌تر از آنچه هست نشان می‌دهد.

کیلومتر شمارها نیز از طرحی زیبا با چاشنی اسپرت برخوردار هستند. در کنسول میانی به ترتیب از بالا به پایین ساعت، صفحه نمایشگر سیستم صوتی و ادوات سیستم تهویه مطبوع به همراه کلید فلاشر قرار دارند که کار با آنها راحت بوده که نشان از رعایت اصول ارگونومی در داخل کابین دارد.

صندلی‌های هایلوکس راحت هستند و به خوبی بدن سرنشینان را در پیچ‌ها در بر می‌گیرند و صندلی‌های عقب نیز نسبت به یک وانت بار قابل قبول بوده و مانند نیسان پیکاپ و کاپرا چندان سخت و آزاردهنده نیست. هایلوکس از فضای خوب و مناسبی هم در جلو و هم در عقب برخوردار می‌باشد و دارای تجهیزات رفاهی و ایمنی نظیر دو کیسه هوا، سیستم صوتی همراه با مانیتور (به صورت سفارشی)، شیشه‌ها و آینه‌های برقی، فرمان هیدرولیک بشکن و تلسکوپی و سیستم ترمز ABS به همراه EBD دارد که برای یک وانت‌بار قابل قبول بوده ولی برای یک خودرو 160 میلیونی چندان مناسب نمی‌باشد!

تجربه رانندگی

هایلوکس دارای یک پیشرانه 4 سیلندر خطی به حجم 2700 سی‌سی می‌باشد. این پیشرانه که به تکنولوژی متغیر باز و بسته شدن سوپاپ (DUAL VVTI) مجهز می‌باشد، می‌تواند حداکثر قدرت و گشتاور به ترتیب 158 اسب‌بخار در 5200 دور در دقیقه و 241 نیوتن‌متر گشتاور در 3500 دور در دقیقه را ایجاد کند. وظیفه انتقال قدرت موتور به هر دو محور جلو و عقب نیز توسط گیربکس 5 سرعته دستی می‌باشد و میانگین مصرف سوخت این وانت‌بار ژاپنی نیز 11.1 لیتر است.

پشت فرمان نشسته و اتومبیل را استارت می‌زنیم. پیشرانه به راحتی روشن می‌شود و عملکرد نرمی دارد، به لطف عایق‌بندی مناسب در حالت در جا صدای پیشرانه به داخل کابین نفوذ نمی‌کند ولی با افزایش دور موتور به بالای 3000 دور، کمی صدا به داخل نفوذ کرده اما چندان آزاردهنده نیست.

کلاچ نرم هایلوکس را گرفته و دنده را در یک می‌گذاریم و شروع به حرکت می‌کنیم. شتاب خودرو نسبت به یک پیکاپ خوب بوده و خودرو چندان کند نیست البته درست است که نباید از یک پیکاپ انتظار شتاب بالایی را داشت اما هایلوکس در این زمینه نیز چندان شما را ناامید نمی‌کند. گیربکس نیز عملکرد خوب و روانی دارد و به خوبی با پیشرانه هماهنگ است. دید جلو و اطراف خودرو خوب و قابل قبول می‌باشد و آینه‌ها نیز دید مناسبی را در اختیار راننده قرار داده و به خوبی نقاط کور را پوشش می‌دهند.

سیستم تعلیق هایلوکس در جلو از نوع دوبل جناغی و در عقب مانند اکثر پیکاپ‌ها از نوع شمش می‌باشد که این مجموعه در کنار هم کیفیت سواری قابل قبولی به هایلوکس بخشیده و در مسیرهای ناهموار از تکان‌های آزاردهنده این کلاس خودرویی خبری نیست.

البته نکته‌ای که در این زمینه باید گفت این است که به علت اینکه هایلوکس یک وانت‌بار است قسمت عقب آن بسیار سبک می‌باشد و همین مورد سبب می‌شود که در عبور از پیچ‌های معمولی احتیاط را رعایت کنیم زیرا عقب خودرو به راحتی از مسیر حرکت خارج می شود!

سیستم فرمان نرم بوده و از عملکرد مناسبی برخوردار می‌باشد و اطلاعات مسیر حرکت را به خوبی به دستان راننده منتقل می‌کند. اتومبیل را به مکان ناهموار برده و آن را در حالت 4L گذاشته و شروع به عبور از روی ناهمواری می‌کنیم که در این جا اتومبیل به لطف گشتاور مناسب و انتقال نیرو به دو دیفرانسیل و ارتفاع مناسب از زمین قابل قبول است و راننده را ناامید نمی‌کند. سیستم ترمز نیز از عملکرد قابل قبولی برخودار است در مجموع باید گفت تویوتا هایلوکس به عنوان یک پیکاپ خودرویی خوب و مناسب می‌باشد اما متاسفانه در بازار کشور قیمتی فراتر از انتظار یافته زیرا وقتی با رقمی در حدود 160 میلیون تومان می‌توان خودروهایی به مراتب بهتر با تجهیزات بیشتر خرید چرا باید چنین مبلغی برای یک پیکاپ با تجهیزات حداقل پرداخت!

اگر شما نیز خودرویی دارید و مایل به همکاری با سایت خودرو بانک هستید به کمک این صفحه با ما تماس بگیرید.

برای مشاهده لیست مشخصات فنی و امکانات تویوتا هایلوکس به این صفحه مراجعه کنید.

در پایان از نمایشگاه اتومبیل حاجی پور تشکر میکنیم که با ما در تهیه این گزارش همکاری کردند.

29 عکس

نظرات کاربران

54 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1393/4/29
سلام. آخه این چیه. من یکی که حوصلم نمیگیره متن بخونم. فیلمشو میذاشتید دیگه.
1393/4/29
مقاله خوبی بود.
هایلوکس ماشین خیلی خوبیه ولی تو ایران خیلی گرونه
مرسی از خودرو بانک و کسانی که برای تهیه این گزارش زحمت کشیدن
اگه میشه در مورد خودروی بی ام و سری 3 مدل 2014 هم گزارش یا فیلم تهیه کنید
1393/4/29
160 ملیون؟؟؟!!!! بابا چه خبره با این 160 تومن اون وقت 160 ملیون بدم وانت سوار شم؟؟؟ ادم میره یه دونه کیا سراتو میخره 102 با امکانات و راحتی و ارگونومی بهتر تازه ملیون 58 میلون تومن هم میزاره توی جیبش
1393/4/29
این جور گزارشا خوبه واسه کسایی که می خوان ماشین بخرن و تحقیق می کنن فقط کاش واسه اسپورتج هم یا فیلم یا گزارش کاملی چیزی می ذاشتید.
1393/4/29
به قیمتش نمی ارزه اصلا مخصوصا واسه تهران
1393/4/29
آقا به حرف اینا گوش ندید.
هم مقاله بذارید هم فیلم.

من از مقاله ها خیلی استفاده میکنم.
حتی گاهی دلم میخواد متن فیلم ها رو هم داشته باشم.

مقاله بذاریییییید بازم
1393/4/29
مقاله خوبی بود
فقط کاش بجای اینا یه فیلم بررسی کیا اسپورتیچ رو می ذاشتید
1393/4/29
هزینه گمرکش 50 درصده ارزش پرداختی پایینی دارد اگر به لحاظ کاری یکی پیکاب بخواد با قیمت خیلی کمتر در بازار موجوده کی حاضره اینو بخره
1393/4/29
سلام.لطفا از سورن ELX یک فیلم یا مقاله بزارید.ممنون
1393/4/29
خیلی ممنون بابت گزارش خوبتون ولی بهتر میشد اگه ماشین فول رو تست میکردید. ممنون
1393/4/29
ممنون بابت بررسی خوبتون.
این پیکاپ کیفیت خیلی خوبی داره اما سوختش نسبت به قدرتش خیلی بالاست و همین طور قیمتش خیلی بالاتر از حد واقعیشه.
اگر پیکاپ های امریکاای وارد بشن و با قیمت واقعی به فروش برسن دیگه کسی این رو نمیخره.
البته این یه رویاست.
1393/4/29
من نمیدونم دوستان بر چ اساسی نظر میدن.
این خودرو واقعاً عالیه.فقط یک بار پشتش بشینی میفهمی چیه.با این ماشین میشه توی دنده 4 تیکاف کرد.
واقعاً راحته.تو رو خدا اینو با پیکاپ مقایسه نکنید.بازم میگم که ی بار سوارش بشید نظرتون در موردش عوض میشه
و اون دوستی ک گفته بود به جای این ماشین میشه سراتو خرید.آخه عزیز من شما سراتو رو با این مقایسه میکنی؟ اصلا زمین تا آسمون فرق میکنن.اگه کسی میخواد فقط ی ماشین داشته باشه خب معلومه با این پول ی سدان میخره ولی این وانت یه دنیای دیگست
1393/4/30
این ماشین جون میده برا آفرود اونجاست که میفهمین بیشتر از 160 میلیون ارزش داره
1393/4/30
لطفا گزارشی از لیفان 620 تهیه فرمایید
1393/4/30
جون هرکی دوست دارید به عکاستون بگید این فیلتر های مسخره رو انقدر رو عکسا نذاره
چش و چالمون درومد!
ویدئو هم میگیره همین!
نمیشه که هر عکس خرابی رو فیلتر زد بشه شاهکار که!
جای اینچزا یکم عکاسیتو خوب کن!
1393/4/31
سلام . خیلی خوب بود .خیلی گزارش کاملی بود . ماشین خوبیه کاش قیمتش مناسبتر بود . بازم ممنون از بررسی عالیتون
1393/5/1
سلام خدمت گروه زحمت کش خودرو بانک و دیگر دوستان،این ماشین قابل مقایسه با پیکاپ نیست اما من در اهواز هستم،کسی ۱۶۰ملیون داشته باشه اگر هم بخوادوانت بخره،هیچ وقت اینو نمیگیره هرچند که ما عربا عشق تویوتاییم،چون اینجا ماشین های اروندی وارد میشه،با۱۶۰ملیون میشه یه شورولت یا فورد جفت تایری خرید،اون موقع باید بگی طرف ماشین خریده،نه این کوچولوی ژاپنی.
1393/5/2
این بهترین پیکاپ توی ایرانه واقعا حرف نداره
1393/5/3
تشکر از سایت خوبتون من یه هایلوکس 2006 دارم که 180000 کیلومتر کارکرده هنوز دست تمیز هیچ تعمیرکاری لمسش نکرده درسته پیکاپهای امریکایی پیش این غول هستن ولی اینهم ماشین کمی نیست ماشینیه که به اخرین نقطه قطب جنوب رفته کسی که به این ماشین عادت کنه دیگه نمیتونه سدان یا کوپه سوار بشه من هر جا دلم خواست از جاده خارج میشم مشکل قیمت تو کشور ما یه موضوع دیگست به نظر من این بی سروصداترین ماشینه تو آفرود چه برسه شهر و آسفالت با تشکردوباره
1393/5/4
از اینکه بهترین نوع تو کلاس خودشه که حرفی نیست چون من سال 62 یه مدل 1984 صفر خریدم که اون موقع از کویت میاوردن ، معرکه بود .
سوال داشتم که دیزل بهتره یا بنزینی و قدرت موتور کدوم از لحاظ اسب بخار بیشتره ، چون بنزینی 2700سی سی و دیزل 2500 سی سی
1393/5/9
سلام. ماشین تویوتا هایلوکس بلند خوراک مناطق کوهستانیه.نرم راحت پرشتاب کم نمیاره .وقتی با بار میبریش تو مناطق کوهستانی زاگرس تازه تفاوتش رو با پیکاپهای دیگه میفهمی مکانیکی راحتی داره قطعاتش همه جا گیر میاد ولی سر پیچ باید مواظب باشی چون واقعا شاسیش بلنده .تو گرمای 50درجه کولرش عالیه تو سرمای 50 درجه هم تک استارت روشن میشه سیستم تعلیقش عالی باید از ماشین ومکانیکیش سر دربیاورین تا بفهمین چی میگم هیچ وقت به ظاهر درباره چیزی نظر ندید نیسان پیکاپ ومیتسوبیشی پیکاپ هم عالین
1393/5/14
علی آقای عزیز
منم نظرم اینه که تویوتا چیز دیگریست و این کره ای ها اصلا در حد و اندازه تویوتای معظم نیستند.
فقط نکته ای که خواستم بگم اینه که به این ماشینها میگن پیکاپ یعنی وانت.
مثل سدان، اس یو وی ، کروکی و ...
1393/8/5
این ماشین یعنی زندگی یه سر سیستان بلوچستان بزنین میفهمین چی میگم
1393/8/28
البته سرنشینان عقب زیاد راحت نیستند به خاطر تکونهای زیاد ولی در کل برای شهرهای شلوغ که اصلا مناسب نیست چون برای جای پارک ادمو کلافه میکنه اما اگه کسی هستین که هم سواری هم وانت و هم شاسی بلند رو همزمان بامیخواین باید بگم معرکست...مشکل اصلیش کم بودن امکانات نسبت به قیمتشه چون تقریبا در مدل پایه هیچی نداره ولی به دوستانی که میخوان بخرن باید بگم در خریدش شک نکنید .............
1393/9/5
بلکه قرعه بنام من بیافته یه روز زنگ بزنین بگین یه تویوتا هایلوکس بنام توزدیم بیاببر خدایا قسمت
1393/9/12
دیگه حالم ازهرچی هایلوکسه به هم میخوره.به خاطر اینکه وسیله کشتارداعش هستش.
1395/7/1
هایلوکس که عقل نداره ولی شما حتما داری
1393/9/20
خدایا یا بنده خدایا یا برادر و صنعتگر و دولتمرد و بازرگان ایرانی نسل ماشینهای چینی رو از کشور ما بردار
1393/9/29
هر چه از هایلوکس بگم واقعا کمه.به جرات میگم سلطان بیابان و خیابان است و هیچی رو دستش نیست.
1393/10/1
من یه هایلوکس 2012 دنده ای کارکرده تو خرداد خریدم 165 تومان، واقعا که ازش خیلی راضیم، تا روزی که زنده ام به جز هایلوکس سوار هیچ ماشینی نمیشم، همیشه تو تورهای آفرود سربلندم کرده، دوستش دارم چون خیلی خیلی مرده.هر کی هایلوکس بخره پشیمان نمیشه و دیگه دلش نمیاد بفروشش.
1393/10/2
ایا با این قیمتها باز برای حدفی که ساخته شده می عرضه
1393/10/2
الان که قیمتش خوب پایین آمده ،2015 رو میگن 160 میلیون.من کارکرده 2012 رو خریدم 165.به نظر من در مقایسه با قیمت ماشینهای کره ای و آلمانی 500 میلیون هم می ارزه.اگه جلو وارداتشو بگیرن قیمتش میره بالای 200 میلیون.
1393/10/7
خوش به حال هر کی پول داره و میخره. من که بزرگترین آرزوم داشتن یه تویوتا هایلوکس دو کابینه. دعا کنید پولدار بشم بتونم بخرم.تشکر از سایت خوبتون
1393/10/10
من از سال 2008 هایلوکس اتومات داشتم شش سال سوار شدم 260 هزار کیلومتر کار کرد اکثر اوقات به خاطر شغلم توی جاده خاکی استفاده کردم واقعا عالی ،استهلاک صفر فقط روغن وفیلتر حتی تسمه پروانه هم خراب نشد باور کنید آب رادیات هم نریختم فقط لنت ترمز
1393/10/20
سلام دوستان هایلوکس 2007 دارم خیلی عالی تا حالا فقط روغن وفیلتر و لنت عوض کرد کیفیتش مثل روز اولشه هر کی می خواد بخره مورد خوبی فقط اینکه میگن سرنشین کابین عقب اذیت میشه به خاطر اینکه تنهایی نباید بشینی عقب
1393/10/23
سلام من به دونه از 2005شو دارم واقعا عالیه ژاپنیه واز هایلوکس های فعلی هم محکم ترو جذاب تره
1393/11/7
هایلوکس یعنی عشق و زندگی
1393/11/25
اگه بچه حنوب باشی میفهمی با هایلوکس (والله ما بهش میگیم 2700 شما بچه شهری ها بهش میگید هایلوکس) چه کارا که نمیکنن به مولا بعد از خوش ماشین دیگه نمیاد ... استهلاک در حد صفر به خصوص توی اب و هوای جنوب کشور واقعا جواب میده خلاصه اگه میخوای بفهمی ماشین چیه اینو سوار شو ها خالو
1393/12/13
البته تو جنوب اگه پولدار تر باشی لندکروز حرف اول و اخر میزنه مخصوصا توی شن زار ها و تپه ها و ... در کل هردو خوبن من که هایلوکس 2014 دارم و سوار لند کروز شدم این حرف رو با قدرت میزنم
1394/11/20
من مدل ٢٠١٣ رو دارم واقعا مرد مرد
هيچ جا كم نمياره عاشقشم
1395/1/13
من يك ٢٠١٤ رنگ سفارشي دارم تمام آپشن ها از قبيل سنجش مصرف سوخت لحظه اي،سنسور دماي هواي بيرون،جهت جغرافيايي، صفحه كيلومتر سفارش اروپا، مخزن اب ٦٠ ليتري ويژه صحراو كلي آپشن ديگه كه روي خودروهاي وارداتي نيست را دادن از خارج آوردم و الان ماشين را با پرادو vx هم عوض نميكنم، تو جاده اسفالت كه رقيب نداره تو خاكي و آفرود هم زبانزده هم آفرودسوارهاست
عشق من هايلوكس
1396/5/28
سلام
من عاشق شاسی بلند هستم ولی دوس ندارم چینی بخرم ،کره ای هم که گرونه،به نظر شما میشه از هایلکس بجای سواری شاسی بلند استفاده کرد ،خشک نیست آدن اذیت نمیشه
1395/1/14
درسته هایلوکس امکانات نداره ولی در عوض کیفیت فوق العاده عالیی داره من 5 سال یه دونه صفر داشتم به خدا قسم حتی درب رادیاتشو باز نکردم باهاش همه جا هم میرفتم و بعضی وقتا حتی 3 ساعت با سرعت بالای 180 میرفتم ولی هیچ وقت هیچ مشکلی نداشت هایلوکس واقعا فوق العادس
1395/7/5
سلام.و تشکر،ازحداکثر سرعت خودرو در جاده کفه چیزی ننوشتید،
1395/10/26
در جواب این سوال(چرا باید چنین مبلغی برای یک پیکاپ با تجهیزات حداقل پرداخت!)فقط یک جمله میشه گفت:
چون اینجا ایرانه
1396/10/23
هایلوکس عشقه یه پیکاپ معمولی نیست
1395/10/28
سلام
من يك هايلوكس ٢٠٠٧دارم
تنها عيبي كه از نظر من داره مصرف حدرد ١٤ليتر داره
تمام شمع هاشو عوض كردم و شمع سوزني براش گرفتم
سيستم برق رو هم كاملا دادم چكاب
يك مكانيك به من گفت پمپ بنزينش رو عوض كن
اما از هر مكانيك ديگه اي كه پرسيدم ميگه ربطي به پمپ بنزين نداره
1395/11/9
من یه هایلوکس 1992 دوکابین دارم حدود 600هزار کارکرده این ماشین بینظیره و ارزو دارم خراب شه اما به جز وسابل مصرفی هنوز که هنوزه هیچ خرجی برام نداشته کارم همیشه تویه بیابون هست
این ماشین یک مرد واقعیه
1395/11/11
سلام.من مدل 2008 دوکابین تک دیفرانسیلش رو داریم.این ماشین فوق العادست.تا الان که سال 2017 هست خرج خاصی نداشته برامون.ضمن اینکه موتور ماشین هم هیچ افتی نداشته تا الان.فقط بنظر من معایبس که داره:
امکانات کم(مثلا مال ما ضبطش کاست خوره:((
2.صندلی عقبش عین فنره.با سرعت رو یه دست اندازی بری تو آینه که نگاه کنی میبینی سر کسایی که عقب نشستن خورده توی سقف ماشین
بخاطر قیمت بالاش ادم دلش نمیاد باهاش بار بزنه:))
ولی در کل عالیه
1395/12/18
سلام دوستان
لطفا از مصرف سوخت این ‌‌‌ماشین بیشتر بگین

من میخوام یه مدل ۲۰۰۶ یا۲۰۰۷ شاسی کوتاه تک دف رو بخرم ولی هنوز از مصرف سوختش اطلاع دقیقی ندارم

ودیگه اینکه مدل ۲۰۰۰ سی سی و ۲۷۰۰ سی سی چه میزان از لحاظ مصرف سوخت و توان ماشین با هم دارن؟
و آیا ۲۰۰۰ سی سی موقع کار کم نمیاره ؟

شنیدم تکون های صندلی عقب توی شاسی کوتاه ها کمتر هست ، درسته ؟ آیا شاسی کوتاه بدرد خانواده میخوره ؟

ممنون میشم در این مورد بیشتر بگین

با تشکر
1396/6/21
سلام ببخشبد کسانی که نیسان پیکاپ دارن و تویوتا هایلوکس کدومش بهتره .از نظر کیفیت و غیره
1396/6/28
هایلوکس اژدهاش پیکاب مار شما انتخابت کدومه
1398/11/8
فقط یه یار بشینی میفهمی چه راهیی میره ماشین خوراک دریفت سگ جونه چون ژاپنیه اللکی نظر ندید لطفا
1399/11/28
تو مناطق کوهستانی با جاده های سنگلی که میشه فهمید چه ماشینی کم نمیاره اگه سری به مناطق کوهستانی غرب کشور بزنید میبینید که فقط هایلوکس یا لندکروز که دووم آورده و نه هیچ ماشین دیگه ....