موضوعات داغ

تست و بررسی تویوتا یاریس 2014

10 اردیبهشت 1393

عکس: علیرضا عبادی

نوشته: محسن آل‌طه

همانطورکه می‌دانید به تازگی تویوتا نسل سوم از یاریس را راهی بازار کرده و خوشبختانه ایرتویا، نماینده رسمی تویوتا در ایران، نیز این خودرو را همزمان با بازارهای جهانی به ایران آورده است. چندی پیش یکی از بازدیدکنندگان سایت خودروبانک اقدام به تهیه تویوتا یاریس 2014 کرده بود و با ایشان راهی ایرتویا شدیم تا خودرو را تحویل گرفته و با این ژاپنی جدید از نزدیک آشنا شده و تجربه رانندگی با آن را با شما به اشتراک بگذاریم.

مقدمه

تویوتا یاریس، که در بعضی از بازارها به آن Vios نیز می‌گویند، خودروی جوانی محسوب می‌شود و نسل اول آن در سال 2002 توسط تویوتا معرفی شد که این نسل اصلاً وارد ایران نشد. سپس در سال 2007 نسل دوم از آن معرفی شد، نسلی که این روزها بسیار در خیابان‌های شهر دیده می‌شود و در دو مدل هاچ‌بک و سدان به فروش می‌رسید. اما در ماه مارس سال 2013 میلادی بود که تویوتا نسل سوم را با کد NCP150 و با تغییراتی گسترده و سطح امکاناتی متفاوت به بازار معرفی کرد و برای اولین بار در نمایشگاه خودروی تایلند سال 2013 در معرض نمایش عموم گذاشت. در حقیقت این کشور محل تولید و صادرات تویوتا یاریس محسوب می‌شود و حتی خودروهای وارد شده توسط ایرتویا، که از کشور امارات وارد می‌شوند، نیز ساخت تایلند هستند.

تویوتا برای این خودرو تبلیغات گسترده‌ای را انجام داده و حتی در بعضی از تبلیغات تلویزیونی خود از فوتبالیست معروف، کریستیانو رونالدو نیز استفاده کرد تا محصول جدید خود را به خوبی به مردم نشان دهد و بگوید که این نسل از یاریس حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

طراحی

همانطورکه مشاهده می‌کنید، طراحی خارجی یاریس کاملاً دگرگون شده و تویوتا خودرویی کاملاً متفاوت را راهی بازار کرده است. از نظر ابعاد و اندازه این خودرو نسبت به نسل قبلی کمی بزرگ‌تر شده و طول آن با افزایش 110 میلیمتری به 4410 میلیمتر رسیده است. همچنین عرض و ارتفاع آن نیز به ترتیب 10 و 15 میلیمتر افزایش پیدا کرده به 1700 و 1475 میلیمتر رسیده است.

در نمای جلو از امضای جدید تویوتا استفاده شده که البته قبلاً این طرح را در تویوتا آوالون، کمری و کرولا دیده بودیم. چراغ‌ها کشیده هستند و به کمک نوار کرومی به یکدیگر متصل شده‌اند که چهره جلوی یاریس را جدی کرده‌اند. سپر یاریس نیز طراحی کاملاً اسپرتی دارد و در دو طرف آن دو مه‌شکن قرار گرفته‌اند که به صورت استاندارد روی یاریس نصب هستند.

اگر از کنار به یاریس نگاه کنید متوجه خطی خواهید شد که از بالای رینگ آلومینیومی 15 جلو شروع شده و بعد از گذشت از بالای دستگیره‌های درب‌ها به چراغ عقب ختم شده است. همچنین یک خط از پایین درب جلو شروع و با شیبی ملایم به وسط چرخ عقب رسیده است. در نمای عقب باید گفت که بر خلاف چهره جلوی یاریس، هیچ‌گونه خلاقیت و هیجانی در عقب یاریس مشاهده نمی‌شود. چراغ‌ها ساده و بی‌روح هستند و همانند جلو با یک نوار کرومی به یکدیگر متصل شده‌اند. در دو طرف پایین سپر دو مه‌شکن قرار گرفته‌اند و جایی برای خروجی اگزوز روی آن در نظر گرفته نشده است.

کابین و امکانات

بالاخره کلید یاریس را برداشته و وارد کابین می‌شویم. یاریس مجهز به سیستم ورود بدون کلید است ولی بدین صورت که در حین نگه داشتن کلید با دکمه‌ای که روی دستگیره درب است می‌توانید قفل درب‌ها را باز و با بسته کنید. البته روی کلید نیز دکمه‌هایی برای این امر وجود دارد. اولین موضوعی که در کابین جلب توجه می‌کند، نبودن اطلاعاتی نظیر کیلومتر شمار و دور موتور در وسط کنسول میانی است و یاریس جدید همانند دیگر خودروهای بازار چنین اطلاعاتی را در پشت فرمان به راننده نشان می‌دهد که بابت این تغییر رویه از تویوتا کمال تشکر را داریم!

طراحی کنسول میانی بسیار خوب است و مثل دیگر محصولات تویوتا با کیفیت و مرغوب است. در وسط کنسول ابتدا سیستم صوتی قرار دارد و در زیر آن دو خروجی سیستم تهویه مطبوع برای سرنشینان جلو قرار گرفته است. در ادامه سه دایره‌ی کنترلی قرار دارد که می‌توان به کمک آن‌ها سیستم تهویه مطبوع را تنظیم کرد، سیستم تهویه‌ای که تویوتا اعلام کرده بسیار قدرتمند است و می‌تواند شش برابر سریعتر از نزدیک‌ترین رقیب خود دمای هوای کابین را به 15 درجه سانتیگراد برساند.

غربالک فرمان یاریس کوچک و خوش‌دست است و روکش چرمی دارد. همچنین در سمت چپ آن چند دکمه قرار گرفته که می‌توان به کمک آن‌ها سیستم صوتی را تنظیم کرد. در پشت فرمان در سه قسمت مختلف دورشمار موتور، کیلومتر شمار و میزان بنزین در باک نشان داده شده که در پشت هر کدام با خطوط آبی رنگی تزئین شده است. با وجود اینکه این خطوط و طراحی این قسمت کمی در حد و اندازه‌های یک خودروی مدل 2014 و با چنین طراحی جدیدی نیست اما نباید از یاریس که هدف آن تولید خودرویی ارزان و اقتصادی بوده انتظاری بیش از این را داشت.

روکش صندلی‌ها پارچه‌ای و راحت هستند و فضای کافی برای سرنشینان وجود دارد. در فضای عقب نیز همانطورکه اشاره کردیم با افزایش طول خودرو، فضای پا برای سرنشینان جلو به میزان 75 میلیمتر افزایش پیدا کرده و در عقب نیز به میزان 35 میلیمتر در عرض فضای بیشتری قرار داده شده که از این جهت شرایط بسیار مناسب‌تری نسبت به نسل قبلی دارد.

از دیگر امکاناتی که روی یاریس نصب شده می‌توان به سیستم استارت دکمه‌ای، سنسور پارک در جلو و عقب و همچنین تنظیم و تاشوندگی آینه‌های جانبی به صورت برقی است.

تجربه رانندگی

دکمه استارت را زده و موتور 1.5 لیتری چشم بادامی آن را روشن می‌کنیم. مدل این پیشرانه VVti-DOHC می‌باشد که 4 سیلندر خطی است و روی آن 16 سوپاپ قرار گرفته است. توان تولید شده توسط این موتور به حداکثر 107 اسب‌بخار در 6000 دور در دقیقه و 121 نیوتن‌متر در 4200 دور در دقیقه محدود می‌شود. البته باید گفت که یاریس در بازارهای جهانی با موتور 1.3 لیتری نیز عرضه شده اما نمونه‌های وارد شده به کشور همگی از نوع 1.5 لیتری می‌باشند. موتور کاملاً نرم و بی‌صدا کار می‌کند و صدایی به داخل کابین منتقل نمی‌شود. البته تویوتا نیز اعلام کرده که با تغییراتی که روی نسل جدید انجام داده صدای کابین این خودرو کمتر از نسل گذشته شده است.

گیربکس یاریس از نوع 4 سرعته خودکار است. آن را در حالت D قرار داده و شروع به حرکت می‌کنیم. همانطورکه از یک محصول تویوتا انتظار می‌رود، هندلینگ یاریس بسیار خوب است و خودرو کاملاً در دستان شما است. زمانیکه دور موتور پایین است صدای داخل کابین نیز کم است اما باید گفت که با بالا رفتن آن، صدای موتور به داخل کابین می‌آید و می‌توانید صدای فشاری که به آن وارد می‌شود را بشنوید! با وجود اینکه ممکن است در نگاه اول حجم پایین این پیشرانه این موضوع را در ذهن تداعی کند که یاریس خودروی ضعیفی است و احتمالا شتاب خوبی ندارد اما در چندین مورد سعی کردیم با فشردن پدال گاز، عملکرد آن را در شهر بسنجیم که باید بگوییم که به عنوان یک خودروی شهری بسیار خوب و بیش از حدانتظار است.

یکی از سیستم‌هایی که روی یاریس نصب شده، نشان‌گر سبزرنگی است که روی آن ECO نوشته شده و روی کیلومتر شمار قرار دارد. هر زمانیکه طرز رانندگی به صورتی باشد که از نظر مصرف سوخت به صورت بهینه باشد، این چراغ روشن می‌شود تا به راننده یادآوری کند که مراقب بنزین‌هایی که در باک 42 لیتری آن در حال سوختن است، باشد.

قیمت و نتیجه‌گیری

با وجود اینکه یاریس به عنوان یک خودروی ارزان قیمت در بازارهای جهانی محسوب می‌شود اما متاسفانه در بازار کشورمان این خودرو آنچنان هم ارزان نیست و در بازار آزاد با قیمت‌هایی بین 93 تا 105 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. در بازار داخل، یاریس باید با خودروهایی مانند هیوندای اکسنت و ام‌جی 350 بجنگد اما شاید اصلی‌ترین رقیب یاریس را بتوان میتسوبیشی لنسر نامید، خودرویی که به تازگی با موتورهای 1.6 لیتری و همزمان با نسل جدید یاریس به بازار عرضه شده و با وجود اینکه همانند تویوتا اعتبار و اسم و رسم ندارد اما از نظر ظاهری و پیشینه می‌تواند رقیب سرسختی برای یاریس محسوب شود. در مورد یاریس نیز باید گفت که خودرویی بسیار آرام و با کیفیت است که می‌تواند برای افرادی که به دنبال یک خودروی کم دردسر و کم مصرف هستند و می‌خواهند از خودروی خود استفاده شهری بکنند، گزینه مناسب و بروزی محسوب شود.

در انتها از خانم فضیلت‌نژاد تشکر می‌کنیم که خودروی خود را در اختیار خودرو بانک قرار دادند.

برای مشاهده اطلاعات فنی و تجهیزات نصب شده روی تویوتا یاریس می‌توانید به این صفحه مراجعه کنید.

اگر شما نیز خودرویی دارید و تمایل به همکاری با سایت خودرو بانک دارید، به کمک این صفحه با ما تماس بگیرید.

37 عکس

نظرات کاربران

41 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1393/2/10
اقا چرا ديگه فيلم بررسي نميزارين؟!
1393/2/10
لطفا کیا اسپورتیج رو بررسی کنید منون
1393/2/10
مقاله خوبی بود
مرسی
واقعا توی سایت های خودرویی تک هستید
کارتون درسته
1393/2/10
طراحیش به گونه ای نیست که آدم رو یاد یک خودرو اصیل با برند معروف جهانی بندازه من با دیدن این خودرو یاد اتومبیل هایی با طراحی چینی و یا مالزی میوفتم
1399/12/3
دوست عزیز تویوتا پرفروش ترین و معروفترین برند خودروسازی جهان است
1393/2/10
خیلی خیلی ممنون.
توی سایت های ماشین فکر کنم فقط شما تولید محتوا میکنید.
ادامه بدید خواشهن
1393/2/10
چه عکسای خوبی.
یعنی خودتون گرفتین؟
اینکار خییلی خوبه با همه ماشینای داخل انجام بشه وکمکم یه دیتابیس بزرگ و جامغ بسازید
1393/2/10
MERSII
mersi az toyota.
mersi khodrobank ke az baghie saita jolotare.
MERSIIII
1393/2/10
سلام.مرسی از بررسیتون.لطفا لیفان X60 رو بررسی کنید.مرسی.
1393/2/10
خانم فضیلت نژاد مبارکتون باشه.بهترین ماشین تو این کلاس رو خریدین.خودرو بانک دستت درد نکنه.
1393/2/10
man doost dashtam film bezarin na maghale lotfan baz ham film bezarin ma hoselamon nemishe en hamero bekhonim
1393/2/10
agha chera video nemizarid
1393/2/10
بررسی نشان دادن عکس نیست بایدتوضیحات همراه فیلم باشه
1393/2/10
سلام .
مثل همیشه قابل استفاده و مفید بود. متشکرم
1393/2/10
در طراحی چراغ های عقب این خودرو از Nissan tiena تقلید شده که برای همچین خودروساز بزرگی باعث تاسفه.در کل باید گفت که شاید کیفیت خوبی داشته باشه ولی نسبت به رقیب های خودش طراحی ضعیف تری داره و با این قیمتی که تو ایران داره به نظر من اصلا نمی ارزه.
1393/2/10
سلام .ی سوال داشتم چرا دیگه فیلم جدید نمیزارید فیلم خیلی بهتر بود به نظر من تا مقاله
1393/2/11
با سلام و تشکر از مسئولان سایت بسیار عالی خودرو بانک
خواهشا بررسی به صورت کلیپ و فیلم رو از سیر کاری خود خارج نکنید . اگر این مطلب شمارو مثلا پنج هزار نفر کامل بخونند یقین بدونید اگر به صورت فیلم باشه به به جای پنج هزار نفر پنجاه هزار نفر اون رو کامل میبینند و حتی چند بار میبینند . منتظر کلیپ های بررسی خودروی شما هستیم .
در پناه حق
1393/2/11
رانندگی با ماشینای تویوتا لبخند رو لبای هر عشق ماشینی میندازه
1393/2/11
از شما بابت این تست و بررسی تشکر می کنم.
ولی اگه مصرف و شتابش رو توی روز تست می نوشتین خیلی عالی میشد.
1393/2/11
kheyli ali bod mohandes . merc
1393/2/11
سلام ممنون از تست و بررسی تون فقط خواهش میکنم از این به بعد تست ماشین هاتون رو با فیلم تهیه کنید این جوری بهتر متوجه میشیم سایت تون عالیه....!!!
1393/2/12
salam.mrc az zahmatetoon va mrc az kh fazilatnezhad.tarahi jolo aali vali poshtesh taarifi nis.
1393/2/12
سلام
لطفا تست و بررسی ام جی 6 رو هم بذارید
آخه خیلی بحث روش زیاده و میگن تا 100 میلیون بهترین انتخاب
ممنون میشم اگه کمکمون کنید
1393/2/13
منم به نوبه خودم به خانم فضیلت نژاد تبریک میگم بابت این خودرو.
ایشالا چرخش بچرخه براتون
1393/2/13
سلام .ی سوال داشتم چرا دیگه فیلم جدید نمیزارید فیلم خیلی خیلی بهتر بود به نظر من تا این مقالات
1393/2/14
با سلام و تشکر از مدیران سایت خودرو بانک
کلیپ های بررسی خودرو توسط این سایت بسیار عالی هستند. کیفیت فوق العاده تصویر، بررسی جامع و میکس صدا و تصویر. من شخصا هر کدام از این بررسی ها را چندین بار دیدم و به نظرم از سایت هایی مثل motor trend نیز کلیپ ها بهترند. اگر این روند ادامه پیدا کنه بی شک خودروبانک بهترین سایت خودرو خواهد شد. البته یه انتقادم دارم چرا از خودروهای پرطرفدار مثل سانتافه،حنسیس، سوناتا،ماکسیما و کمری فیلم تهیه نمی کنید و توجهتون اکثرا به کیا و رنو هست.
1393/2/14
تشکر و خسته نباشید برای گروه خودروبانک
تویوتا انتخاب راننده هست...
1393/3/5
کیا سراتو از این بهتره
1393/3/21
تجربه نشون داده ميتسوبيشي لنسر بهتره.....
1393/3/22
Salam kheily mamnoonam faghat age mishe toyota corolla 2014 ham test konid
1393/4/12
این عکاستون واقعا شاهکاره ! بجای ده تا عکس فقط از چراغ ماشین یه دو تا عکس واضح از نمای جانبی - نمای سه چهارم یا کنسول میانی میذاشتین بد نبود .
1393/4/16
behtarin toyotast
1393/5/5
هیچ وقت یه ماشین کره ای تازه به دوران رسیده رو با ماشینی که کل دنیا قبولش دارن مقایسه نکنید خواهشا
1393/5/8
این نوشته روی عکس خودرو بانک رو ننویسین یا حداقل گوشه ای جائی بصورت کمرنگ بنویسین بهتره. اینکارها چه معنی داره. شما برو گوگل همین ماشین رو سرچ کن ببین چند تا سایت اینکار رو کردند که شما دومیش هستی؟؟؟ عکسها رو خراب کردین با این کارا.
1393/6/14
کیلومتر شمارش و عین مزدا 3 قدیم زده.
1394/4/5
برای مسافرت دو نغره چجوره؟
1394/6/11
دوستان من یاریس 2015 هاچ بک دارم واقعا فوق العادهست یعنی همه ماشین های کره ای تو رده قیمتش رو حریفه
1395/1/16
با کیفیت و اصالت ولی بی آپشن و کم شتاب و قیمتی که اصلا بصرفه نیست
1395/6/17
قبول دارم آبشنش کمه ولی تو شتاب حرف نداره
1395/6/13
به نظر من ماشین خوبیه. تو دوزی نسبتا خوبی داره و من ازش خوشم میاد. یک زیر دستی هم عقبش داره که جلوه ی خوبی به عقب میده. با تشکر از مدیران سایت خودرو بانک
1401/3/20
من ٧ سال پيش يك تويوتا ياريس ٢٠١٤ با كيلومتر ١٦٠٠٠ خريدم الان ١٥٥٠٠٠ تا كاركرد داره و دريغ از يك مشكل فني همه چي عالي هست فقط ديسك چرخ جلو رو عوض كردم بهترين مزيت اون سوخت كم هست ✅