موضوعات داغ

مروری بر دنا، فرزند جدید جاده مخصوص

عکس مطلب اول
همانطورکه می‌دانید، از امروز پیش فروش خودروی دنا آغاز شده است و این محصول جدید ایران‌خودرو قرار است از تیرماه سال آینده راهی خیابان‌های کشور شود. از این رو قصد داریم مروری بر این خودرو داشته باشیم و ببینیم که چه پیشرانه و امکاناتی در جاده مخصوص روی دنا نصب خواهد شد.
اگر یادتان باشد اوایل پاییز سال گذشته بود که ایران‌خودرو دنا را معرفی کرد و همان زمان مقاله‌ای را برای معرفی این خودرو در سایت قرار دادیم که می‌توانید آن مقاله را در اینجا مشاهده کنید. البته بعضی از مشخصات این خودرو کمی تغییر یافته و در حال حاضر مشخصات کاملی از این خودرو روی سایت ایران‌خودرو قرار داده شده است.
دنا قرار است به دو پیشرانه مختلف مجهز شود. اولین پیشرانه 2 لیتری 4 سیلندر است که می‌تواند 105 اسب‌بخار در 5500 دور در دقیقه و 154 نیوتن‌متر در 3750 دور در دقیقه تولید کند. شاید شما هم مانند ما بگویید که 105 اسب‌بخار برای یک پیشرانه 4 سیلندر 2 لیتری کم است که این موضوع با اشاره به اینکه این پیشرانه برخلاف بسیاری از پیشرانه‌های امروزی 8 سوپاپه است و نه 16 سوپاپه توجیه می‌شود. شتاب دنا با این موتور 11.2 ثانیه و مصرف صورت آن به صورت ترکیبی 8.6 لیتر در هر صد کیلومتر است.
اما می‌رسیم به پیشرانه دومی که قرار است روی دنا نصب شود. این پیشرانه که از نوع EF7 است 1.7 لیتر حجم دارد و بر خلاف موتور قبلی رو هر سیلندر 4 سوپاپ قرار دارد یعنی 16 سوپاپه می‌باشد. توان تولیدی توسط این پیشرانه 114 اسب‌بخار در 6500 دور در دقیقه و 155 نیوتن‌متر در 5000 دور در دقیقه است که می‌تواند در 11.2 ثانیه این خودروی ملی را به مرز صد کیلومتر در ساعت برساند. همچنین دنا در این مدل به 7.8 لیتر بنزین بدون سرب با اکتان 95 به صورت ترکیبی در هر صد کیلومتر نیاز دارد.
شاید از نقاط قوت دنا سطح امکانات بالا نسبت به دیگر محصولات تولید داخل باشد که می‌توانیم به کیسه هوا برای سرنشینان جلو، سیستم تهویه مطبوع خودکار، صفحه نمایش با قابلیت پخش تلویزیون، دکمه‌های کنترلی روی فرمان، چراغ‌های LED در جلو و عقب، آینه‌های جانبی برقی و تاشو برقی، سنسور دنده عقب، رینگ‌های آلومینیومی 15 اینچی، صندلی 8 حرکته برقی، صندلی 6 حرکته برقی سرنشین جلو، رهیاب (نویگیشن) و کروز کنترل اشاره کنیم.
اگر به شرایط فروش دنا مراجعه کنید، متوجه می‌شوید که این خودرو قرار است از تیرماه سال آینده به مشتریان تحویل داده شود و در تمامی شرایط 20 میلیون تومان پیش پرداخت با احتساب سود مشارکت 20 درصد لازم است و الباقی در زمان تحویل محاسبه می‌شود.
در هر صورت باید گفت که هر آنچه باشد، خودروی دنا با پشتوانه به خدمات پس از فروش گسترده و نام ایران‌خودرو می‌تواند به فروش خود امیدوار باشد مگر اینکه قیمت نهایی آن بسیار بالا باشد و چینی‌های تازه وارد نگذارند فرزند جدید بزرگ‌ترین خودروساز کشور تنفس مناسبی در هوای آشفته بازار داخل داشته باشد.

نظرات کاربران

51 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1392/11/28
دم ايرانخودرو گرم.
1392/11/28
be nazare man ke age gheymatesho ziad nakonan mitone ja dashte bashe to bazar vali age gheymatesh zoad bashe ghatan hame miran soraghe chiniaye taze vared
dar zemn ghiafash az jolo va aghab nashaat gerefte az mashinaye jhaponie az nimrokham birikhte ke axi azash ni :)
dar kol bazam tarahie zaif va motore ghadimi nemi2nam chi begam
in hame pol hast to in mamlekat in hame khallagh chera in khodro bayad sakhte she :\
1392/11/29
پس توربو 150 اسبی چی شد...؟
1392/11/29
من که از ظاهرش خوشم نیومد ببخشید از جلو مثل یک نژاد از سگ میمونه و کلا تمام گوشه و لبه هاش تیزه مثل ال 90 یا پیکان مثل 206 گوشه کنارهاش گرد و خوشکل نیست همچنین قدرتش خیلی کمه و سوختش بالا من که جک جی 5 را با موتور 1500 سی سی 111 اسبی را انتخاب میکنم البته 1800 اتوماتشم هست از این ماشین از روز اول خوشم نیومد ایران هیچ وقت نمیتونه یک ماشینه خوش فورم خوش موتور بسازه خودروبانک نوشته یکی از موتوراش همون ef7 است که خیلی ها به علت همین موتور جرعت خرید سمند را ندارند چون قطعاتش ..... همه میدانند ولی موتور بدی نیست در مورد 2 لیتریش نگفتن موتور کدوم خودرو از دور کنار رفته را برداشتن و روی این گذاشتن که 105 اسب میده خلاصه دوسش ندارم
1392/11/29
پس توربو 150 اسبی چی شد...؟
1392/11/29
شاید از نظر ظاهری کمی خوب به نظر بیاد اما موتورش خیلی خیلی کم جونه.باید بگم همچین موتوری هیچ کدوم از خودروسازها ندارن باید تکنولوژی خیلی قدیمی داشته باشه.
آخه 105 اسب بخار چیزی نیست.
1392/11/29
این موتور 2لیتری نیست بلکه اصطلاحا بهش 2000 میگن.این موتور xum 1.9 است که در واقع همون موتور قدیمی 405های قدیمی 2000 است که فقط کاربوراتور اون رو با انژکتور جایگزین کردن تمامی داده ها مربوط به همین موتور است.فقط داشبوردش در عکس زیباست که باید در واقعیت هم اونو نگاه کنی ببینی آیا به اندازه جلو سمند ببخشید دنا سازگار و هماهنگ است یا نه.باعث تاسف است که هیچگاه خریداران خودرو سازهای داخلی نباید لذت ببرند و بگویند این دیگه همون ماشین نرمالیست که میخواستم دست کم موتور xum که برای پارس elxجدید آماده شده( البته نه بخاطر بهتر بودن از پیشرانه 1.8 زانتیا بلکه بدلیل نداشتن اون موتور)را 16 سوپاپ میکردن با 125اسب بخار که واقعا خریدار احساس کنه یه ماشین جدید خریده.تنها عامل ثبت نام گسترده 2چیزه 1-سرمایه گذاری 2- گسترده گی نمایندگیها
1392/11/29
یه آشغال دیگه
1392/11/29
عقبش خیلی شبیه ریو هست. جلوشم که شبیه سوزوکی گراند ویتاراست. توش هم شبیه سوناتا 2013 هستش. این یعنی خلاقیت، صفر! ایران خودرو داره کاره چینیا رو انجام میده. موتورشم خیلی ضعیفه. ولی اتاقش رو هرچند کپی کردن ولی قشنگه.
1392/11/29
آقاسبحان سلام
به نظر بنده این ماشین ازهمه نظر نسبت به قیمت و کارخونه تولیدکنندش ایرانخودرو ماشین خیلی خوبیه و الحمدلله تونستن جوری شرایط رو قرار بدن که مردم ما بتونن بخرن و حمایت از تولید ملی بشه
1392/11/29
کاش دنده اتومات بود
1392/11/29
موتور ش که قدیمی هست بماند حتی عکسهای داخلی و داشبورد را هم از سایت حذف کردن لابد اونو هم یک فکرایی براش دارند!
1392/11/29
دوستان سلام
من میخوام نهایت تاسقف50ملیون ماشین بخرم
حتی یک ملیون هم بیشتر نه
فقط تا50ملیون
به نظر شما این دنارو بخرم یا چیز دیگه ای پیشنهاددارید؟
ممنونم
1392/11/29
اقا ناراضی هستین برین ماشین چینی بگیرید همون لیفان هم براتون زیاده
1392/11/29
تجربه ثابت کرده که ایران خودرو و سایپا یه عکس از محصولاتشون نشون میدن. موقع تولید یه چیز دیگه دست مشتری میدن! شرط می بندم تزئینات داخلیش زمین تا آسمون با اینی که تو عکسها هست فرق خواهد کرد
1392/11/29
اقا محمد رضا عزيز من توليد ملى وحمايت از اون يعنى سالى كه 407 با قيمت ٦٠ ميليون تؤمان درجه ١ مونتاژ ميشد تحويل مردم داده ميشد يعنى سالى كه گراند ويتارا با قطعات ژاپن مونتاژ ميشد وبا كيفيت به مردم تحويل داده ميشد يعنى وقتى حمايت خواهد شد از توليد ملى كه ١- تمام قطعات چينى روى يك ماشينى مثل پژو نباشه و٢- توليد وجمع اورى خودروهايى مثل پرايد پيكان روآ ٤٠٥ از رده خارج شده وجاش ماشين هاى با كيفيت وبه روز مثل پژو ٢٠٨ سوزوكى سوئيفت يا پژو ٥٠٨ زيرنظر فرانسه و ژاپن شروع به مونتاژ بشه اگر چنين كارهايى انجام بگيره علاوه بر كمك به كاهش الودگى هوا و بازار به روال قبلى خودروسازها برميگرده و علاوه بر اون بايد ورود تمامى برند ها به ايران باز بشه و گمركى هاى كلان كاهش پيدا كند علاوه بر اون بايد فكرى به حال تاكسى هاى قديمى و ناوگان حمل نقل هم كرد اگر تمامى اين برنامه ها در جامعه ما پياده بشه اون وقت هست كه با يك تير اين همه نشون زديم و كلى سود خواهيم كرد اگر هيچكدوم از اين كارها انجام نگيره اون وقته كه دو خودروساز بايستى غزل ورشكستگى رو بخونن و جوابگوى كلى كارگر باشن تنها راه حل اينه و الا همين أش و كاسه هست.
1392/11/29
خدا سایه ایران خودرو را از سر ما کم نکنه انشاالله
1392/11/29
اگر وارد سایت ایران خودرو بشید میبینید که گالری عکسهای نمای داخلی خالیه. اگه عکسهای این خودرو را در سایت ایران خودرو که برای دانلود گذاشته (همین عکسهای خودروبانک) متوجه میشید که عکسها همه رندر شده و کامپیوتری هستند نه عکس از داشبورد واقعی. تا اینکه آذرماه این خودرو را به نمایش گذاشتن و داشبورد واقعیش مشخص شد.
اینم داشبورد اصلی و مزخرف دنا:

http://www.persiankhodro.com/khodronameh/show_news_r_images/1393/7573/%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%A8%D9%88%D8%B1%D8%AF-%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D9%87-%D8%B4%D8%AF%D9%87-%D8%AF%D9%86%D8%A7-%D8%B1%D8%A7-%D8%AF%DB%8C%D8%AF%D9%87%E2%80%8C%D8%A7%DB%8C%D8%AF%D8%9F
1392/11/29
خیلی هم عالیه
1392/11/29
سلام
خدایی نمیخوام یه طرفه شروع کنم به کوبیدن ولی یه سری نظر میدم دیگه قضاوت با دوستان
خب از ظاهر این دوستمون شروع میکنیم
همینطور که خودتون میبینید شاسی , شاسیه سمنده درست مثل رانا که وقتی از بغل نگاهش میکنیم دقیقا فیکه 206 SD
یعنی حداقل میتونیم دل خوش باشیم که شاسی ماشین , درها وطنیه
پشت این ماشین عجیب شبیه یه ماشین عجنبیه !!!
اره هیوندای اکسنت
پشت مخصوصا چراغاش دقیقا اکسنته
حالا یا هیوندای از رو دسته ما ساخته یا خدایی نکرده ما
که از ما بعیده
میایم جلوی ماشین ای داد این چراغای جلوشم که شبیه اکسنته
آقا نکنه اینم فیکه اوووونه ؟؟
شایدم بر عکس
خوب حال بیخیاله ظاهر محم باطن طرفه
بفرمایید داخل
:)))) اق امان از دست این کره همش از رو ما میسازه
بیمعرفت برداشته اکسنت و النترا رو عینا از رو دنای ملی زده
موتور هم که ارثیه جد بزرگواره
سمند دلیر 1.7 EF7
دیگه باقیش با خودتون من رفتم 5 تا از این جیگرا پیش خرید کنم آخه این اورجیناله باقی فیکن
;)
1392/11/29
منمون شاهین جان، توی این عکسها طرح داشبوردش قابل قبول هست ولی به نظر میاد کیفیت متریالش خیلی افتضاحه!
1392/11/29
ببخشید پس موتور توربو شارژش با 150 اسب بخار چی شد؟
اینکه مشخصات سمنده که جلو و عقبش رو عوض کردن
1392/11/30
باسلام خدمت دوستان فقط میخواستم اطلاعاتی در مورد این ماشین خدمتتون بدم.این ماشین از قبل گفته شده بود که قراره در 4 تیپ تولید بشه که 2 تیپ اول اون با موتور 1700 با حجم 112 اسب بخار یا همون موتور ملی با همون داشبورد سمند سورن elx بود در 2 تیپ دیگه که تیپ فولش بود اعلام کرده بودن که موتور ملی با توربو شارژر میندازن که 156 اسب بخار داره و داشبوردشم همینه که تو تصویر میبینید وحتی گفته شده بود که سامانه ورود بدون کلید و ایربگ های پرده ای هم رو این خودرو نصب میشه.من اولین بار هست که میشنوم فراره موتور 2 لیتری رو این خودرو بندازن که از شرکتهای ما بعید نیست حرفهاشونو تغییر بدن باید حتما واستیم تا دنا به بازار بیاد.اگه این موتور رو بندازن این موتور 2000 نیست با حجم 1900 سی سی هست به اسم xum که 105 اسب بخاره و گشتاورش برابر با همون موتور پژو 405 قدیم که 2000 بودن برابره.و105 اسب بخار داره این موتور در واقع همون موتور xu7 هست که روی پژو و سمند قرار داره این موتور رو بردن به دانشگاه آخن آلمان و روش تغییرات انجام دادن حجمشو افزایش دادن قدرتشو بیشتر کردن و به euro 4 رسوندن.از اونجایی هم که ایرانخودرو این موتور رو ول نمیکنه اصلا بعید نیست که روی دنا بندازه البته قرار بود این موتور برای اولین با روی پارس elx گذاشته بشه.بازهم میگم باید واستید که این ماشین به بازار بیاد و یه امتحانی پس بده اگه گفته های قبلشونو انجام بدن ماشینه خوبی میشه
1392/11/30
زمان تحویل دنا چه موقع است
1392/11/30
http://uploadboy.com/pf4dt0jk7bg3.html
دوستان نظرتان راجب این عکس چیست؟
1392/11/30
این ماشین تو سالایی تولید شده که ایران تحریم بوده ...
هرکی بخره واقعا معلومه از دنیا عقبه ...
محمدرضا: داداش اگه 50 تومن داری فقط برو تو ماشین خارجیا
صفر هم نتونی بگبری یه چیزه تر تمیز گیرت میاد ... مثه آوانته ... مگان ...
من اگه پوله تورو داشتم یه ام وی امه 315 اچ بک میگرفتم
1392/11/30
واقعا ایران خودرو نه دست بردار این مردمه و نه دست بردار این موتور قدیمی
به نظر من هر کسی این ماشینو ثبت نام کنه پولشو هدر داده
با این قیمت حول و حوش 50 میلیون آدم میره
آوانته مگان کارکرد ماشین های چینی بهتر و .... میخره واقعا....
1392/11/30
هیچ چیز جدید و بدرد بخوری رو انتطار نداشته باشد....همین تمام
1392/11/30
اشغال
1392/11/30
خدایش یش یش دیگه باید بهتون گفت خسته نباشید!!!!
1392/12/1
محصولات ایران خودرو همش آشغاله و دزدی از جیب مردمه...
1392/12/1
سلام. کجای دنیا مشاهده شده که شما بری پول یه ماشینو بدی که تا حالا هیچ کس از نزدیک اونو ندیده و نمیدونه چیه و چقدر میرزه و اصلا آخر سر قیمتش چقدره ،برید ببینید کمپانیای موفق دنیا وقتی میخوان یه مدل جدید بفروشن چه جور این کارو میکنن ، تاوقتی که خودمون این جوری ماشین میخریم اونم با محدودیت تعداد فروش چرا انتظار داریم خودرو ساز خودشو برای تکنولوژی وبهترشدن محصول تو زحمت بندازه ، همون پراید و پژو حقمونه
1392/12/1
دوستان این داشبورد توی عکس یه طرح کپی شده از سوناتا میباشد وبرنامه ایران خودرو داشبورد سورن elxبرای این خودرو است
1392/12/1
يه كپي نا اميد كننده از هيوندا اكسنت ،،،،
يكي نيست بگه خوب اخه حالا كه ميخواين كپي كنين لا اقل از يه چيزي كپي كنيني كه روتون بشه سوارش بشين
1392/12/2
avalesh gharar bod kabinesh mesle aksaye bala bashe vali alan daran ba kabin soren ELX mifroshanesh
1392/12/3
آغا موتور دنا رو پیدا کردم یه نوع موتور پرشیا است همون پرشیا های سری اول که 1900 بود برین سایت ایران خودرو و مشخصات موتور های پرشیا رو ببینین قدرت ، گیربکس و تعداد سوپاپ هاشون برابره ولی نمی دونم چرا گفتن 2 لیتره
1392/12/5
بعد از حدود نيم قرن تجربه خودرو سازي توليد خودرو با اين مصرف بالا و تيپ عقب مانده از يک خودرو ساز بزرگ مايه تاسف است . نه قيمت و نه نمونه آماده رويت در نمايندگي هاي موجود نيست و مردم بايد با چشم بسته به خريد خودرو بروند . اين است که خودرو هاي بنجل چيني در بازار ايران چنين رونقي را پيدا کرده زيرا لااقل احترام به مشتري در خريد اين خودرو ديده مي شود . متاسفم براي مشتريان که در کشور هايي با سطح خيلي پايين تر از ايران در همسايگي ما که چه ماشين هايي را با چه مبلغ نازلي سوار مي شوند و ما با چه قيمت بالايي سوار خودروهايي با تکنولوژي دهه هاي گذشته مي شويم .
1392/12/6
ندیده نمیشه نظر داد.
.
ولی به قول دوستمون اقا پیمان این یک مشکل در مورد خودرو ساز های داخلیست که اینطوری محصولاتشون رو می فروشن .
و همچنین
کلا خلاقیت و مدیریت درست دو رو برشون نیست.
1392/12/6
اشغالی بیش مث تیبا و رانا نیست
1392/12/8
طرح داخلی دنا مانند شکلهای فوق نخواهد بود و مثل سورن ELX هستش.
موتور 2000 گذاشتن با توان 105 اسب! ای خدا! تازه اسمش رو هم گذاشتن متور جدید!
1392/12/9
اگه یه سرچی تواینترنت بزنید نمایه داخلی این محصول هست و شبیه همون سوناتا 2011 هستش،البته نمای واقعی محصول میکنم نه نمونه طراحی شده با برنامه های گرافیکی
1392/12/10
سلام داشبورد دنا تقریبا یه کپی از همین طرحه فقط تا حدود قابل توجهی بی ریخت تر و بی کیفیت تر و خشن تر
1393/1/3
ما ایرانی ها عادت کردیم از بیگانه ها تعریف کنیم ولی به خودی که میرسیم میکوبیم تو سرش،عادتمونه
1394/6/22
اره اقا
1393/1/31
آقا مهدی مردم ما که عقده ایی نیستن مثلا 206 رو ازش بد گفتن ؟الان هم نباید زود قضاوت کنیم بایدصبر کنیم وارد بازار بشه وتست بشه بعد نظر بدیم
1393/6/23
ایرانخودرو و سایپا عادتشونه از یه نوع ماشین چند مدل بسازند ابتدا 206 سپس 206 صندقدار سپس رانا. دنا هم از نوادگان سمند می باشد ابتدا سمند سپس سمند ال ایکس سپس سورن حالا هم دنا
1393/12/17
طراحی داخلیش چقدر خوبه
1394/2/31
متاسفانه صنعت خودروی ما حالت انحصاری داره و با دنیا رقابت ندارد. به همین دلیل، هم کیفیت محصولات در سطح استانداردهای جهانی نیست و هم قیمت ها نامعقول و بالاست. معادله حجم موتور و قدرت موتور به تنهایی کافی است تا به فن آوری عقب مانده دنا پی ببریم!
البته کاری نمی شود کرد. همین که رنگ و لعاب و ظاهر خودروهای تکراری ایران تغییر می کند یک عده برای ثبت نام خرید صف می کشند در حالی که در هیچ جای دنیا ثبت نام و پیش فروش معنا ندارد و بلکه شرکت ها التماس می کنند که محصول ما را بخرید چون در آن جا رقابت واقعی وجود دارد.
1394/3/5
انجین ef7که تکلیفش برای همه روشنه وسوابق درخشانش مخصوصا"روغن ریزی مداوم وغیر قابل تعمیر قطعه اویل ماژول وهمچنین ترکوندن بدنه موتور بدلیل خرد شدگی قطعات داخلی موتور ونیز ایرادات فنی همچون عدم رفع تکانهای شدید فرمان ورفع صدای شرشر آب از داخل داشبورد واز همه مهمتر نیاز به تعویض موتور طی چنددفعه کاملا" معلومه
اما منظورشون از انجین 2000 همون موتور پژو405 جی ال هستش (پژوهای سری اول فرانسوی وارداتی)که به همت نخبگان وفرهیختگان ومسئولین ومدیر ومدبران صنعت خودرو در ایران خودرو، طی تغییراتی در نوع آلیاژ وسرسیلندر اون ارقایافته وبه نوعی جزو بی نظیرترین انجین های کم مصرف ( در100کیلومتر داخل شهر فقط وفقط 18لیتر بنزین مصرف میکنه)در دنیا محسوب میشه
خداخیرشون بده واقعا" اگه این عزیزان رو مانداشتیم چیکارمیبایستی میکردیم؟؟؟؟؟!!!!
1394/3/30
حدود ۷۰۰۰ کیلومتر باهاش رانندگب کردم
خیلی عالیه
تنها ایرادش صدای تو کابین اونم تو سرعت بالای ۱۵۰ کیلومتره
1394/4/15
خریدم بعد از یه هفته فروختم گیربوکس واقعا افتضاح پر سروصدایه جک فایو خریدم دوماه دارم واقعا بی صدا ونرمه این زیبای چینی سگش شرف داره به ایران خودرو فقط ده تومن گرونتره بابت ده تومن ام لیزنگ کردم