بازار پیکاپهای دو کابین (یا به قول خودمان وانتهای دو کابین) در کشورمان بر خلاف بازارهایی همچون آمریکای شمالی از رونق مناسبی برخوردار نیست و اگر نگاهی به لیست این خودروها بیاندازید شاید در بین آنها فقط
تویوتا هایلوکس و نیسان پیکاپ (که البته مدل موجود در کشورمان نیز کمی قدیمی است) خودروهای شناخته شده این لیست به حساب بیایند و بقیه آنها نیز خودروهای ناشناخته شدهی چینی هستند. ما امروزبرای شما یکی از همین چینیها را انتخاب کردهایم که اتفاقا پرفروشترین پیکاپ چینی نیز در بازار کشومان به حساب میآید و از نظر قیمت رقیب خودروی مطرح نیسان پیکاپ محسوب میشود. با این مقدمه به بررسی وانت
کاپرا دو کابین میرویم.
این
خودرو ساخت شرکت zx auto چین است و توسط گروه بهمن در ایران مونتاژ میشود و قیمتی در حدود 64 میلیون تومان نیز دارد. طراحی ظاهری کاپرا قابل قبول است البته در این بین کیفیت چراغهای جلو کمی توی ذوق میزند ولی طراحی دستگیرهی دربها با طرح کروم و هماهنگی آنها با آینهی کناری در کنار رکابهای زیر دربها و انتخاب رینگ و لاستیکهای مناسب (بر خلاف رینگ و
لاستیک نیسان پیکاپ) طراحی جانبی زیبا و قابل قبول به وجود آوردهاند. قسمت عقب نیز با وجود چراغهای مستطیل شکل عمودی، که در طراحی اینگونه خودروها زیاد به کار می روند، در کنار طراحی قابل قبول سپر عقب و درب عقب، طراحی زیبایی به وجود آوردهاند. در مجموع به طراحی ظاهری کاپرا باید نمره قبولی را داد و حتی باید گفت که در طراحی ظاهری از نیسان پیکاپ در سطح بالاتری قرار میگیرد.
دربهای اتومبیل را باز کرده و به سختی وارد کابین میشویم. اولین نکتهای که در هنگام سوار شدن خودرو جلب توجه میکند نبود دستگیره در ستونهای A است که در اتومبیلهایی با چنین ارتفاعی از سطح زمین کاملا لازم به نظر میرسد. همچنین متوجه شدیم که رکابهای زیر دربها هر چقدر به ظاهر اتومبیل کمک کرده اما چندان کاربردی نیستند و در هنگام ورود و خروج نمیتوان زیاد روی آنها حساب باز کرد و همین عوامل باعث میشوند ورود و خروج در این اتومبیل کمی سخت باشد. طراحی داخلی کاپرا قابل قبول است و از نظر زیبایی از نیسان پیکاپ در سطح بالاتری قرار میگیرد. کیفیت داشبورد این اتومبیل چندان مناسب نیست و در این بین فقط کیفیت رودریها کمی جلب توجه میکنند. طراحی غربالک فرمان آن نیز ما را به یاد
مزدا 3 نسل قبل میاندازد هر چند که از لحاظ کیفیت اصلا به آن شباهتی ندارد!
از نظر ارگونومی نیز این اتومبیل در سطح متوسط قرار میگیرد و در این بین جایگذاری اهرم آینههای برقی در کنار فرمان کمی عجیب به نظر میرسد! صندلیها نیز از طراحی قابل قبولی برخوردار هستند و فضای سرنشینان جلو بسیار خوب است و فضای سرنشینان عقب نیز بر خلاف نیسان پیکاپ قابل قبول است. کاپرا تجهیزات رفاهی و ایمنی متوسطی دارد و اگر بخواهیم به برخی از آنها اشاره کنیم میتوان به آینههای برقی، شیشههای برقی در چهار درب با قفل شیشههای عقب در اختیار راننده، سیستم صوتی مناسب، تنظیم ارتفاع چراغهای جلو از داخل، فرمان هیدرولیک، سیستم قفل مرکزی دربها همراه با ریموت کنترل و سیستم ضد سرقت ایموبلایزر، دو کیسه هوا، قابلیت انتخاب 2WD 4WD 4L و سیستم ضد قفل ABS به همراه تقسیم نیروی الکترونیکی ترمز EBA اشاره کرد.
آزمایش رانندگی:
کاپرا دارای موتور 4 سیلندر خطی به حجم 2400 سیسی میباشد. این موتور که طبق اعلام کمپانی سازنده ساخت کمپانی خوشنام میتسوبیشی است دارای توان 127 اسببخار و 210 نیوتنمتر گشتاور است که میتواند شتابی در حدود 16 ثانیه و حداکثر سرعت 140 کیلومتر برای کاپرا به ارمغان بیاورد. قبل از استارت میتوان با تقسیم نیرو به وزن اتومبیل به این نتیجه رسید که با یک اتومبیل تنبل مواجه هستیم با این وجود اتومبیل را استارت زده تا شاید در عمل بتواند بهتر از روی کاغذ باشد! اتومبیل را استارت میزنیم، موتور با صدای بلندی روشن میشود و صدایی شبیه به نیسان پاترول دارد ابتدا درحالت 2WD با این اتومبیل شروع به حرکت میکنیم، خودرو به کندی شتاب میگیرد که کاملا آزاردهنده است و با بالابردن دور موتور هر چند به صدا افزوده میشود اما در شتاب آن هیچگونه اتفاقی نمیافتد البته درست است که نباید از یک پیکاپ انتظار شتاب بالایی را داشته باشیم ولی این
ماشین واقعا کند است! در کنار متوقف میشویم و آنرا توسط اهرمی که در کنسول میانی قرار دارد در حالت 4WD قرار میدهیم که شاید با انتقال قدرت موتور به دو دیفرانسیل شتاب این اتومبیل بهتر شود. دوباره شروع به حرکت میکنیم، کمی بهتر میشود اما باز هم بسیار کند است! دید جلو و اطراف قابل قبول است و آینهها نیز دید مناسبی را برای راننده فراهم میکنند ولی نشاندهندهها چندان خوانا نیستند. کیفیت سواری آن نیز نسبت به یک وانت بار خوب است و چندان در جادههای صاف و هموار تکان نمیخورد. سیستم تعلیق عقب آن نیز مانند هر وانت بار دیگر از نوع شمشی است. یکی دیگر از نکاتی نیز که باید ذکر شود این است که فرمان اصلا اطلاعات درستی از زاویه چرخها و سطح مسیر حرکت به راننده نمیدهد ضمن این که فرمان دارای کمی خلاصی نیز بود! اتومبیل را به مکان ناهموار برده و آن را در حالت 4L گذاشته و شروع به عبور از روی ناهمواری میکنیم که در این جا اتومبیل به لطف گشتاور مناسب و انتقال نیرو به دو دیفرانسیل و ارتفاع مناسب از زمین قابل قبول است هرچند که به علت قدرت پایین موتور نمیتوان با آن از هر تپه یا مسیر ناهموار عبور کرد! ترمزهای آن در مسیرهای خشک قابل قبول هستند ولی در زمانی که سطح مسیر لغزنده باشد با وجود سیستم های ABS و EBD چندان خوب عمل نمیکنند.
در مجموع میتوان گفت کاپرا دارای ظاهری قابل قبول است و از نیسان پیکاپ از این نظر بهتر است اما از لحاظ فنی و همچنین کیفیت فنی در دراز مدت در برابر نیسان پیکاب هیچ حرفی برای گفتن ندارد.