بررسی خودروی پارس سال
3 / مهر / 1390
ایران خودرو نزدیک به 1 سال پیش خودروی پارس سال را به بازار عرضه کرد و دلیل آن هم اعمال تغییرات و به نوعی تجدید و نوسازی خودروی پرطرفدار پژو پارس برای مصرف‌کنندگان بود، از این رو پارس سال با 1 میلیون تومان افزایش قیمت نسبت خودرو معمولی عرضه شد.
در ستون این هفته تصمیم داریم نگاهی کوتاه در عین حال جامع بر تغییرات این خودروی به نوعی سفارشی انداخته و در انتها به جمع بندی و نتیجه گیری حاصل کار بپردازیم.
بر روی این خودرو همان موتور 1.8 لیتری قدیمی که سمند و پژو 405 هم از آن رنج می‌برند نصب شده است که توانی برابر با 96 اسب بخار را تولید می‌کند.
در اولین گام می‌توان به تغییرات خارجی پی‌برد که از جمله آن می‌توان به آینه‌های طرح جدید راهنمادار اشاره کرد که با توجه به بزرگ بودن آن‌ها، ابهت بیشتری به خودرو داده است. همچنین بزرگ بودن آینه دید بهتری را در اختیار راننده قرار می‌دهد. راهنمای پشت آینه هم زیبایی خودرو را افزایش داده و به نوعی آن را به خودروهای وارداتی نزدیک‌تر کرده است.
به داخل خودرو می‌رویم. به کل متعجب می‌شوید. طراحی داشبورد و کنسول وسط همان پرشیا معمولی است اما این بار با تریم بژ تزئین شده است و به نوعی داخل بژ رنگ خودرو زیبایی خاصی به آن بخشیده و از آن رنگ خاکستری کسل‌کننده به رنگ کرم روح بخش و زنده تغییر یافته است.
طرح فرمان خودرو عوض شده و در آن امکان جایگذاری ایربگ برای راننده نیز تعبیه شده است و با کمک سنسورهای تشخیص موانع عقب که برروی سپر عقب نصب شده‌اند، ایمنی خودرو را افزایش داده‌اند. همچنین محل کلیدهای مه‌شکن خودرو نیز بر روی دسته کنار فرمان منتقل شده و شما می‌توانید از همان دسته چراغ‌ها اقدام به روشن و خاموش کردن چراغ‌های مه‌شکن کنید.
شاید یکی از بهترین تغییرات تغییر محل کلیدهای شیشه‌های عقب باشد. در مدل‌های گذشته هم کنترل سرنشینان عقب و هم کنترل شیشه‌های عقب برای راننده از روی کنسول وسط امکان‌پذیر بود که این طراحی هوشمندانه بسی جای سوال داشت؟! اما در مدل سال، شیشه بالابر درب‌های عقب رو بر درب نصب شده و برای راننده نیز یک پنل کنترلی برای تمامی شیشه‌ها و امکان تنظیم آینه‌ها تعبیه شده است.
طرح تودوزی خودرو مخمل شده و درب‌ها نیز طراحی متفاوتی پیدا کرده‌اند. محل استراحت دست در آن‌ها به درستی جای گرفته و همچنین در بالای درب، شما با پهنای بیشتری روبرو هستید و می‌توانید به راحتی دست خود را بر روی آن کنار شیشه قرار دهید.
همچنین در مدل سفارشی خودروی پرشیا سال، شما از امکاناتی نظیر یخپال در کنسول عقب، بلوتوث، شیشه بالابر اتوماتیک و دوربین دید عقب بهره‌مند می‌شوید.
بعد از تمام این زیبایی‌ها و تغییرات مثبت، بعضی موارد همچنان جای سوالات شگفت‌انگیز را باز می گذارد؟!! در کنسول وسط با توجه به تغییر محل کلیدها هنوز هم می‌توان جای کلیدهای قبلی را مشاهده کرد که تنها با گذاشتن یک درپوش پرشده است و این سوال را تداعی می کند که آیا طراحان خواسته‌اند ما از گذشته خودرو هم باخبر باشیم؟ یا تغییرات را با مدل معمول هر بار در خودرو ملاحضه کنیم؟
دیگر موردی که بیش از مورد یک مشکل بیان می‌شود، مشکل سیستم تعویض دنده می‌باشد، دنده خودرو به حدی سفت می‌باشد که در بعضی مواقع دنده 1 را نمی‌توان جا زد و به ناچار با دنده 2 حرکت را آغاز می‌کردیم و در پی رفع این مشکل تمام به اتفاق تعمیرکاران موضوع را گذرا می‌نامند.
با تمام این اوصاف خودروی پارس سال نسبت به مدل معمول و دیگر مدل‌های تولیدی نظیر 405 و سمند اوضاع بهتری دارد و در رتبه بندی جایگاه بهتری را بدست آورده که آن را مدیون بهبود اوضاع ایمنی و تزئینات داخلی خود می‌داند.
و در انتها با بهای 18 میلیون تومان با توجه به اینکه سایر خودروهای این رنج نیز مشکلات زیادی دارند بهای پرداختی را در مقابل امکانات دریافتی ارزشمند ارزیابی کرده و تغییرات خودرو پارس سال را موفقیت‌آمیز می‌توان اعلام کرد، که این امر از افزایش تقاضای خرید خودروی سال نسبت به سایر مدل‌ها مخصوصا مدل معمولی به خوبی نمایان می‌باشد.
نویسنده: ساسان سیفی، نویسنده مهمان سایت خودروبانک
عکس
نظرات
 
:نام
   
:ایمیل
 
:متن
حسن اسمعیل وند - 1392/5/22
پسندیدم
سلام من میخواستم پزو پارس اتوماتیک همراه با تمامی اپشنهای (کروز کنترل ودنده پشت فرمان صندلی برقی وبا قابلیت سرد کن وگرم کن وسانروفو دوربن دنده عقب روی اینه وبلوتوثوجی پی ارودگمه های سی دی روی فرمان)میخواستم سفارش بدم خواهشمندم منو راهنمایی کنید .هزینه اش مشکلی نیست
ارمان - 1392/5/28
پسندیدم
ما یک مدل 91 ش رو داریم خداییش اینقدر هم که میگن بد نیست هم شیکه هم سواریش نسبت به سمند و 206 و ال 90 بهتره و نرم تره مخصوصا نرمی فرمون و صندلی هاش
امیر - 1392/6/2
پسندیدم
من صفرشا خریدم 1هفته کار کرده سیم کشی پشت داشبوردش سوخته 35تومنم پولشا دادم نمایندگیا هم فقط پس میدند به هم قبلا88داشتم سال هم نبود اما بهتر از این اشغال بود
سینا - 1392/7/5
پسندیدم
آقا امیر چی چی شیکه ماشین آشغال بی کیفیت تر از این ندیده بودم فیست لیفت 405 هست در ضمن اینم باید بگم با این پول میشه سورن خرید خیلی بهتر قشنگ تر از اینه هر چه باشه ef7 آلمانی رو موتورشه
Hadi - 1392/7/7
پسندیدم
با سلام و درود.
پژو پارس سال از نظر آپش از تمامي مدل ها سرتره ولي در مقابل موتور خيلي قديمي پر مصرف پر صدا و خيلي بي كيفيت داره.من خودم مكانيك هستم و تخصص بنده پژو و پرايد ميباشد تنها موتوري كه بيشترين سر سيلندر ميسوزونه 405 و پرشيا و سمند با موتور xu7 مي باشد البته اين يكي از مشكلاتش مي باشد. در عوض مدل elx اين ماشين هم موتور قوي و با كيفيتي داره كه كمترين خرج رو از نظر فني پرشيا elx داره...با آرزوي موفقيت.
amin - 1392/9/5
پسندیدم
vaghean badanash kheili mohkame.
جواد - 1392/9/27
پسندیدم
اقا سینا چیه جو گرفتت.اینقدر از سورن ef7 تعریف میکنی نمیدونی موتورef7 موتور برگشتیه المان هم قبولش نکرد..!!!! بازم بگم.ما پارس87 داریم هیچ مشکلی هم نداره.
مهدی - 1392/11/8
پسندیدم
ترمزهای ABS ش مشکل داره
تو سرعت خوب میگیره اما موقع ترمز گیری اگه تو دست انداز یا چاله کوچک بیافتید پدال ترمز زیر پا مثل سنگ سفت میشه و کلا ترمز نمیگیره
درصورتی که ماشینای خارجی اصلا چنین وضعیتی ندارن و در هر شرایطی ترمزشون خوب عمل میکنه
بهنام - 1392/11/17
پسندیدم
سلام ما خودمان مدل 91داریم و تا حالا بدون خرج بوده و پنجاه هزار تا کار کرده اینم بگم که صفحه زانتیا روش گذاشتیم و با النود و 405 تا 0تا170 پارس جلو تر بود اگه اولش گرفتی بهش گاز بدی ماشین خوبی هست.بای
امیر - 1393/3/17
پسندیدم
به نظر من ماشین ایرانی مثل شانسی بد و خوب داره یه بار خوبه یه بار بد پول خوب بده ماشین خارجی خوب تا اخر عمرت سوار شو
فیلم های بررسی خودرو