چند روزی است که تبلیغات پیش فروش رنو (یا همان داچیا) داستر توسط نگینخودرو آغاز شده و احتمالا در بعضی از وبسایتها در مورد آن مطالبی را خواندهاید. در بعضی از این مطالب مبلغ فروش این
خودرو 80 میلیون تومان ذکر شده بود و سئوالی که برای ما باقی مانده بود، این بود که کدام یک از مدلهای تک و یا دو دیفرانسیل و با چه سطح امکاناتی چنین قیمتی دارند. لذا به یکی از نمایندگیهای فروش محصولات نگین خودرو رفتیم و در مورد آن جویا شدیم. متاسفانه نمونهای از این خودرو در نمایندگی وجود نداشت اما شرایط فروش را از مسئول نمایندگی پرسیدیم.
رنو داستر در دو نوع تک و دو دیفرانسیل مجوز واردات را گرفته است که هر دوی آنها از سوی نگینخودرو پیش فروش میشود و جالب اینجاست که قیمت هر دوی آنها یکسان است! البته این موضوع به دلیل آن است که مدل دو دیفرانسیل با گیربکس دستی عرضه میشود ولی مدل تک دیفرانسیل با گیربکس خودکار عرضه خواهد شد.
شرایط فروش خیلی خاصی برای این خودرو در نظر گرفته نشده و برای آن باید در ابتدا 49 میلیون و 900 هزار تومان پرداخت کنید و در زمان تحویل الباقی قیمت خودرو که 30 میلیون تومان خواهد بود را پرداخت کنید یعنی در نهایت قیمت مقطوع خودرو حدود 80 میلیون تومان میباشد. تحویل این خودرو نیز برای تحویل 45 روزه در روزی که ما مراجعه کردیم یعنی 11 آذرماه به اتمام رسیده بود و تحویلهای 60 روزه نیز رو به اتمام بود. جالب اینجاست که سود مشارکتی برای فروش این خودرو در نظر گرفته نشده است!
با توجه به اینکه نمونهای از داستر در این نمایشگاه وجود نداشت به سراغ کاتالوگها رفتیم که روی آن عکسهایی از داسترهای مدل 2011 قرار داشت اما به احتمال زیاد با توجه به اینکه این خودرو به صورت کامل وارد خواهد شد مدلهای 2014 از این خودرو، که چهره آن نیز کمی تغییر کرده، عرضه میشود که عکسهای آن را در زیر قرار دادهایم. لذا به عکسهای روی کاتالوگ توجه نکرده و به امید دیدن اطلاعات و عکسهای بیشتر از این خودرو، سعی کردیم به کمک بارکدی که در پایین سمت چپ کاتالوگ مدل تک دیفرانسیل بود اطلاعات بیشتری را مشاهده کنیم اما با کمال تعجب این کد ما را به صفحه رنو کولیوس در سایت نگینخودرو برد! مطمئنا نگینخودرو فرق کولیوس و داستر را میداند و این موضوع یک اشتباهی بوده که متاسفانه قبل از چاپ بررسی نشده بود! بگذریم!
به داستر باز میگردیم، خودرویی که در دو مدل تک و دو دیفرانسل عرضه میشود و هر دو دارای یک پیشرنه 2 لیتری به حجم 1998 سیسی و با توان تولید 135 اسببخار در 5500 دور در دقیقه هستند. شتاب 0 تا 100 کیلومتر در مدل دو دیفرانسیل 10.2 ثانیه و در مدل تک دیفرانسل 10.7 ثانیه است.
اگر به لیست امکانات این دو خودرو نگاهی بیندازید، متوجه میشوید که امکاناتی نظیر چراغهای مهشکن، آینههای برقی، کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان، سیستم صوتی مجهز به بلوتوث و با قابلیت پخش MP3، باربند و رینگهای 16 اینچی در هر دو خودرو مشترک هستند و به صورت سفارشی میتوانید تجهیزات کیسههای هوای جانبی سرنشینان جلو، فرمان چرمی، صندلیهای چرمی، رنگ متالیک و باربند طرح کروم را روی آن نصب کنید.
اگرچه ممکن است بگویید روی داستر هیچگونه تجهیزات چشمگیری نصب نشده اما باید گفت که رنو در پروژه داستر قصد تولید یک خودروی اقتصادی و ارزان را داشته و در این راه نیز موفق بوده است و داستر توانسته در بازارهای جهانی نیز حسابی خبر ساز شود. با توجه به اینکه در این رنج قیمت دیگر شاسیبلندهای بازار همگی چینیهایی هستند که به تازگی وارد بازار شدهاند و هیچ کدام از اسم و رسم یک برند اروپایی بهره نمیبرند، میتوان حدس زد که داستر به راحتی میتواند اکثر رقبای خود را در بازار داخل محو کند و شیپور جنگی را به صدا در آورده که در آن خون چینیهای بسیاری ریخته خواهد شد!