90 هزار کیلومتر با پژو 206 تیپ 5
با توجه به اینکه ایران‌خودرو تصمیم گرفته تا دوباره پژو 206 تیپ 5 را تولید کند، موقعیت خوبی بود تا مقاله‌ای از زبان راننده‌ای در سایت قرار دهیم که حدود 5 سال این خودرو را داشته و هر کاری که فکر کنید با آن کرده است(!!):
من حدود 5 سال پیش یک خودروی پژو 206 تیپ 5 نقره‌ای خریدم، البته از همان اول که صفر کیلومتر خودرو را تحویل گرفتم همه به من می‌گفتند که تا چند هزار کیلومتر اول زیاد به ماشین فشار نیاورم اما از آنجایی که تازه گواهینامه گرفته بودم و نمی‌توانستم تحمل کنم (یا به عبارتی دیگر کله‌ام بوی قرمه سبزی می‌داد!)، از همان ابتدا حسابی به ماشین فشار آوردم و حسابی دنده‌ها را روی دورهای بالا عوض می‌کردم. خودرو بسیار عالی بود و از آنجایی که قبل از آن با تیپ 2 رانندگی کرده بودم، تیپ 5 جدیدم بسیار راضی کننده بود.
در طول 5 سال بارها با آن مسافرت کردم و هیچ مشکل خاصی برایم پیش نیامد. حتی خیلی وقت‌ها به دلیل مشغله فراوان مدت‌ها از زمان تعویض روغن و لنت و خیلی چیزهای دیگر هم می‌گذشت اما باز هم من را در راه نگه نداشت. شتاب خودرو بسیار عالی است و می‌توانید از اکثر خودروهای موجود در خیابان به راحتی سبقت بگیرید. همچنین در سرعت‌های بالا در صورتی که جلوبندی مشکلی نداشته باشد، خودرو کاملا در دستان شما خواهد بود. خود من در سال اولی که خودرو را گرفته بودم، در اتوبان تهران-قم 170 کیلومتر رفتم و هیچ احساس ناامنی هم به من دست نداد و کاملا خودرو در دستان من بود.
در مسافرت‌ها، خودرو برای 2 نفر کاملا کافی است. در جاده هم مشکلی نخواهید داشت. اما اگر هوا گرم باشد و کولر خودرو را روشن کنید، دیگر زیاد روی قدرت موتور حساب نکنید! افت قدرت موتور در این شرایط کاملا محسوس خواهد بود و شاید کمی احساس نارضایتی ایجاد کند. همچنین کولر و بخاری آن تعریف زیادی هم ندارند و زمان زیادی طول می‌کشد تا شما را سرد یا گرم کند!
مصرف سوخت مناسبی دارد و مشکلی از این بابت نخواهید داشت. در طول این 5 سال دو بار تصادف کردم که در هر دو تصادف به خودروی جلویی زدم و متاسفانه تقصیر من هم بود! باید بگویم که لوازم جانبی تیپ 5 بسیار گران است و حتی در بعضی مواقع با تیپ 2 هم تفاوت زیادی دارد. یکبار به یک پراید سفید زدم و تا اتاق جمعش کردم! جلوی خودروی من هم کمی آسیب دید ولی آنچنان صدمه زیادی به خودروی من وارد نشد. هزینه پراید 400 هزار تومان شد اما خودروی من نزدیک 1 میلیون تومان خرج روی دستم گذاشت!
نکته منفی که در مورد این خودرو است جلوبندی ضعیف آن است. چندین بار در دست اندازهایی افتادم که مجبور شدم به تعمیرگاه مراجعه کنم. البته این اتفاق‌ها در این اواخر بیشتر می‌افتاد و شاید به دلیل فرسودگی خودروی من هم بود.
من با خودروهای پژو 206 تیپ 2 و 6، ریو و پژو پارس هم رانندگی کرده‌ام و در کل باید بگویم که معتقدم تیپ 5 از همه آن‌ها بهتر است (البته شاید بگویید نظر من منصفانه نیست). اگر سئوالی در مورد این خودرو داشتید، می‌توانید از طریق همین صفحه از من بپرسید.
تاریخ: 1389/9/10
عکس
نظرات
 
:نام
   
:ایمیل
 
:متن
babak

سری اول 206 که اوایل سال 1380 به بازار آمد به نام تیپ یک معروف شد که از آن دقیقا 12217 دستگاه تولید شد.
داخل آن با فرمان دوشاخه, رادیو ضبط و کنسول وسط که تنها یک ساعت دیجیتال در آن جا داشت نسبت به تیپ یک بعدی (که همه با نام تیپ 2 میشناسیم) قابل تشخیص است.
تیپ یک بعدی (تیپ دوی خودمان!) که یک سال بعد معرفی شد در ظاهر همان ماشین قبلی بود با موتور 1360 سی سی با کد TU3 که 75 اسب بخار نیرو تولید می کرد ولی در زیر پوست کاملا عوض شده بود.
تکنولوژی مالتی پلکس یا MUX کل سیستم برق اتومبیل را دگرگون کرده بود بطوری که حتی یک سیم مشترک با نمونه قبلی نداشت.


[b]تیپ 2[/b]
آنچه واقعا تیپ 2 نام داشت به تعداد بسیار کم تولید شد و تماما مانند تیپ 3 متعارف بود , فقط ترمز ABS نداشت.
تعداد کم تعداد کم این مدل و تفاوت فاحش MUX و غیر MUX باعث شد که همه (حتی کارخانه) تیپ MUX 1 را تیپ 2 بنامند.
پس اگر 206 مدل 81 دیدید که ظاهر تیپ 3 بود ولی ترمز ABS نداشت , تعجب نکنید.


[b]تیپ 3[/b]
حالا نوبت تیپ 3 می رسد که مدل لوکس با موتور کوچک است که تمامی خواص تیپ 5 را دارد به جز این که ترمز چرخ های عقب آن دیسکی نیست و موتور آن هم همان 4/1 لیتری 75 اسبی با حداکثر سرعت 177 کیلومتر در ساعت است.
این مدل بالاترین ارزش پرداخت پولی را برای کسانی که سرعت و توان زیاد برایشان مهم نیست به ارمغان می آورد.
تجهیزاتی چون سیستم تهویه مطبوع خودکار , آئینه های برقی گرم کن دار , CD خوان بسیار برجسته Clarion با بلندگوهای Goodmans انگلیسی , دو کیسه هوا , ABS دوکاناله و سه ، پشت سری عقب از مشخصات بارز این مدل است که شاید برای داشتن خودرویی دیگر با این امکانات مجبور به پرداخت دو برابر پول آن باشید


[b]تیپ 4[/b]
این مدل دارای موتور 1600 سی سی 16 سوپاپ با کد JP4/TU5 و همچنین گیربکس اتو ماتیک Autoadaptive AL4 می باشد.
این موتور نسبت به موتور TU3 که نسبت به موتور 205 تنها سرسیلندرش تغییر کرده و به آن انژکتور اضافه شده بود , یک موتور کاملا جدید با کارایی بسیار بالا می شود.
110 اسب در 5600 دور در دقیقه و 137 نیوتن متر گشتاور در 4000 درو چیزی است که به راحتی این کوچولو را در تمامی نبردهای خیابانی پیروز می کند.
بر عکس شایعاتی که می گفتند تعداد زیادی 206 بصورت ساخته شده وارد ایران شده باید گفت که تنها 191 دستگاه از همین تیپ 4 در ابتدا مخصوص جانبازان آن هم بصورت SKD وارد شد که بدان معنی بود که ماشین ها آماده و داخل جعبه ای بودند که میبایست صندلی ها و لاستیک ها روی آن نصب شوند.
این ماشین ها دارای رنگ های متنوع تری بودند و علاوه بر 206 های اتوماتیک تیپ 4 که بعد ها در ایران تولید شد دارای حسگر باران , محفظه مخفی زیر صندلی شاگرد , توری نگهدارنده داخل صندوق و تودوزی با رنگ های متنوع بودند.
لیکن مشکل این مدل را می توان سیستم تعلیق آن دانست چرا که در تیپ 4 وارداتی از همان فنربندی مورد استفاده در ماشین های اروپایی استفاده شده و این بدان معنی است که تاب مقاومت پستی و بلندی های خیابان های غیر استاندارد ایران را نداشته و در نتیجه بسیاری از ناحیه رام و جلوبندی دچار مشکل شدند.توضیح بیشتر در مورد تعلیق 206 ایران این که ماشین های ایران از فنربندی مخصوص جاده های ناهموار بهره میگیرند و در نتیجه ارتفاعشان 2 سانتیمتر از نمونه های اروپایی بیشتر است.


[b]تیپ 5[/b]
پس از تیپ 4 که در داخل نیز تولید آن آغاز شد و از نظر امکانات داخلی بسیار بود ولی مزایایی چون ترمز دیسکی در هر چهار چرخ , ABS و ایربگ بهره میبرد مقرر گردید نمونه دنده ای دستی آن هم تولید شود چرا که استقبال از 206 در بازار تک محصولی ایران فراتر از انتظار پژو بود و بعلاوه آن ها با موفقیت مدل اتوماتیک متوجه شدند توان خرید ایران آنقدر هم که فرانسوی ها فکر می کردند پایین نیست!!!
206 تیپ 5 که به جرات می توان گفت بهترین ارزش پولی پرداختی در بین تمام اتومبیل های داخلی را دارد در اواخر سال 81 با قیمت معادل نمونه آن در سراسر دنیا و با امکاناتی مانند تیپ 3 بعلاوه ارتفاع کمتر , ترمز دیسکی در هر چهار چرخ , ABS چهار کاناله به بازار عرضه شد.
شتابی در حدود 10 ثانیه تا 100 کیلومتر در ساعت و حداکثر سرعت 200 کیلومتر در ساعت در ترکیب با ترمزهای دیسکی در هر چهار چرخ از تیپ 5 یک موشک خیابانی می سازد که هیچ یک از محصولات دیگر ایران خودرو , مزدای 323 با دو برابر قیمت , فولکس گل و پروتون ویرا را یارای مقابله با آن نیست.
حتی سیتروئن زانتیا که به حق در بخش دیگری از بازار گل سرسبد است (و اصولا قابل مقایسه با 206 نیست) در مقابل این ماشین هم در چابکی هم در فن آوری بکار گرفته کم می آورد (زانتیا در سال 1994 عرضه شد)


[b]تیپ 6[/b]
آخرین سری از 206 های ایران تیپ 6 است که در ابتدا با همان گیربکس اتوماتیک AL4 ولی با امکانات کامل چون تیپ 5 به تعداد نسبتا کمی تولید شد و پس از آن گیربکس مذکور جای خود را به یک مدل تیپ ترونیک داد (که توسط پورشه به دنیا معرفی شد و توسط بی ام و و لوتوس یه نمونه های سیکوئنشال توسعه یافت)
اینکه این گیربکس قابلیت تعویض دنده توسط راننده را در یک خودروی اتوماتیک به ارمغان می آورد و انتخاب با شماست که دنده را خودتان عوض کنید یا تعویض دنده را به ماشین بسپارید.
این مهم تیپ 6 را برای ایران و بخصوص تهران ایده آل می کند که دائما در ترافیک هستید ولی در عین حال ماشین دنده ای را نیز دوست دارید.

1392/9/17

babak

اولین ایراد 206 های تیپ 2 و 3 ( کلا" موتورهای 1400 ) یعنی مکث اولیه موقع شروع حرکت که اصطلاحا" بهش میگن کپ کردن.در هنگام شروع به حرکت از حالت ساکن شما به صورتی عادی گاز رو زیاد میکنید و پاتون رو از روی کلاچ بر میدارید ولی ماشین به جای شروع شتابگیری یکدفعه دچار افت شدید گشتاور میشه و دور موتورتون کاملا" می افته و خیلی وقتها هم خاموش میکنه ( که در بعضی موارد مثل حرکت در چهارراه میتونه بسیار خطرناک هم باشه ).
نشانه های اولیه :
به غیر از مکث فوق ( اکثرا" هم به صورت تصادفی ) مشکل خاص دیگه ای رو نمیشه دید...موقع بررسی چه با دستگاه دیاگ و چه بررسی کدهای خطای ای سی یو تقریبا" همه چیز عادیه به غیر از یک مورد : اگر در حالت لایو دیتا بررسی کنید و روی پارامتر تراتل پوزیشن ( زاویه دریچه گاز ) دقیق بشید میبینید که در حالت کار کرد درجا با 14 تا 16% زاویه باز مواجه ایم.
بررسی دلیل بروز عیب :
در پروتکل موترونیک بوش سنسور MAF ( سنسور مذکور اندازه گیر حجم جریان هوای ورودی به موتوره ) وجود نداره.
در موترونیک برای اندازه گیری حجم هوای ورودی به مانیفولد و موتور از سیستم تخمینی استفاده میشه به این صورت که با احتساب میزان زاویه دریچه گاز و دور موتور به صورت حدودی تخمین میزنیم که چه میزان هوا وارد موتور شده.
به همین دلیل سنسور اندازه گیر زاویه دریچه گاز در موترونیک از اهمیت بالائی برخورداره و اکثرا" هم به صورت مدار دوبل ساخته میشه که اگر اندازه گیر اول به هر دلیل خراب شد ( یا مقادیر اندازه گیریش خارج از رنج بود ) سیستم به صورت اورژانسی بتونه به کارش ادامه بده و مدار دوم نقش ناظر مدار اول و همینطور جانشین در زمان مورد نیاز رو بازی میکنه .
اگر سنسور اندازه گیر زاویه دریچه گاز شما به هر دلیل اندازه گیری اشتباه انجام بده و مدار دوم هم نتونه این اشتباه رو تشخیص بده ( یا اینکه کلا" در سیستم موجود نباشه و سیستمتون تک مداره باشه ) در حقیقت حجم هوای ورودی به موتور شما اشتباه تخمین زده شده و این یعنی فاجعه ( در سیستمهای بنزینی تفاوت 10% هوای کم یا اضافه و خارج شدن از رنج به معنی خاموش کردن موتور یا سوخت پاشی غلیظه )
مشکل فوق در 206 که سنسورش تک مداره است ( این به دلیل ضریب ایمنی بالای سیستمه!! ) به سه دلیل ممکنه بوجود بیاد:
1- خراب بودن خود سنسور ( و به دلیل تک مداره بودن و نداشتن مدار ناظر تقریبا" به این سادگی ها قابل کشف توسط خود سیستم هم نیست ! )
2-آفست اضافی دریچه گاز ( یک پیچ تنظیم روی دریچه گاز 206 داریم که کارش تنظیم آفست دریچه گازه و باید در حالتی که دریچه کاملا" بسته است این پیچ جلوی حرکت اضافه تر دریچه گاز که نتیجه اش خورده شدن دریچه و سیت دریچه است رو بگیره)
3-خارج از استاندارد بودن سایز دریچه گاز و عدم توانائی سیستم در بستن کامل دریچه گاز ( اگر پولکی دریچه گاز از قطر داخلی سیت بزرگتر باشه دریچه نمیتونه کامل درون سیت بشینه و مقداری زاویه دار می ایسته که اونوقت این زاویه رو سنسور دریچه گاز حس میکنه و سیستم از تنظیم خارج میشه ).
در 90% شرایط 206 هائی که مشکل مکث و خاموش کردن اولیه رو دارن مشمول ایرادات بند 2 و 3 میشن و بند 1 خیلی کمتر شامل حال 206 میشه ( البته نادر نیست....سنسورهای با جنس بد یا سنسورهائی که بالای 100 هزار کیلومتر کار کردن معمولا" مشکل اندازه گیری دارن که البته خطاش هم اکثرا" در خود ای سی یو به عنوان یک ایراد ثبت میشه و پیدا کردن این ایراد خیلی ساده تره ).
چگونگی عیب یابی :
در نظر اول با یک بررسی چشمی میشه متوجه این ایراد شد و برای شروع نیازی به دستگاه دیاگ نداریم.
اول باید رزناتور رو از روی ماشین باز کرد ( رزناتور 206 یک لوله پلاستیکی نسبتا" نرمه که از فیلتر هوا به ورودی محفظه دریچه گاز با یک بست گرد وصل شده و به همه چیز شباهت داره به غیر از رزناتور!!! ) .
بعد از باز کردن رزناتور مذکور دریچه گاز به صورت کاملا" واضح قابل دیدنه ....
با یک بررسی چشمی سطحی میشه متوجه وضعیت پیچ تنظیم آفست و همینطور وضعیت قرارگیری دریچه گاز درون محفظه شد.
اگر به هر دلیل با بررسی اولیه حس کردید که دریچه کاملا" درون محفظه نخوابیده و با زاویه قرار گرفته اول باید پیچ تنظیم آفست ( محلش بالای محفظه دریچه گاز روی سیم جمع کنه ) رو چند دور شل کنید تا تماس بین زائده سیم جمع کن با پیچ تنظیم آفست از بین بره و دریچه گاز آزاد بتونه بخوابه.
اگر بعد از شل کردن پیچ مذکور دریچه گاز زاویه تقریبا" عمودی به خودش گرفت و کاملا" درون محفظه خوابید مشکل تنظیم افست بوده و رفع شده..در موقعیت فعلی پیچ رو مجددا" سفت کنید تا جائی که تماس مجدد بین زائده سیم جمع کن و نوک پیچ ایجاد بشه ..بعد از این پیچ رو حدود 4/1 دور سفت کنید ( در اینحالت حین گردوندن پیچ به وضعیت دریچه گاز دقت کنید ..به محظ تکون خوردنش از درون محفظه و سیت پیچ رو در همین موقعیت ثابت بگذارید و تقریبا" کارتون تموم شده ( فقط باید رزناتور رو دوباره سر جاش ببندید ).
بعد از رفع عیب اصولا" سیستم باید یک بار با دستگاه دیاگ ریست بشه تا نتایج قبلی تست زاویه دریچه گاز از حافظه سیستم پاک بشه و با مقادیر پیش فرض جایگزین بشه ولی اگر دسترسی به دستگاه دیاگ ندارید هم مشکل حادی نیست...بعد از حدود 10 سیکل استارت ( یعنی روشن کردن خودرو.....حدود 120 ثانیه کار کردنش و مجددا" خاموش شدن موتور ) سیستم مقادیر جدید رو با مقادیر قبلی تستهاش جایگزین میکنه و همه چیز تموم میشه.
حالا در صورتیکه مشکل افست نداشتیم ( یا افست بعد از تنظیم شدن هم هنوز باعث بسته بودن کامل دریچه نمیشه و مقداری زاویه داریم )
در اینحالت ممکنه نشیمن دریچه گاز درون محفظه خیلی کثیف شده باشه و قطر کلی محفظه نشیمن دریچه رو کم کرده باشه که با تمیز کردنش بوسیله یک حلال مناسب ( مثل بنزین ) همه قطرش به میزان اولیه برمیگرده و مشکل حل میشه ( خیلی کم پیش میاد که اینقدر سیستم کثیف بشه که محل نشست دریچه رو محدود کنه ).
ولی در اکثر موارد این مشکل مربوط به خود دریچه گاز و خارج از استاندارد بودن اندازه این دریچه است ( قطعه ساز داخلی که این دریچه رو ساخته سایزش رو به دلیل رعایت بسیار دقیق تلرانس از اندازه اصلی خودش حدود 2 میلیمتر بزرگتر در نظر گرفته !!!! )
در این حالت بدون در نظر گرفتن هیچ مورد خاصی اندازه دریچه گاز نشوندهنده این موضوعه که این دریچه برای این محفظه بزرگه.
برای رفع این مشکل باید محفظه دریچه گاز رو از روی پلنوم باز کنید ( بوسیله 3 تا پیچ بسته شده ) ... با آزاد کردن سیم گاز....سوکت استپر موتور و سوکت پتانسیومتر دریچه گاز ( سنسور موقعیت دریچه ) این قسمت رو خارجش کنید و بعد باید دو تا پیچی که دریچه گاز رو روی محور گاز ثابتکردن رو باز کنید.
در اینجا دو تا گزینه دارید ...یا باید یک دریچه گاز استاندارد به جای دریچه گازتون ببندید و یا اینکه باید همین دریچه موجود رو بوسیله سوهان به اندازه اصلی خودش برگردونید ( کار تقریبا" ساده ایه..اگر به این دریچه دقت کنید به جای فرم دایره فرم بیضی داره!!! و لبه هاش هم اصلا" صاف نیستن..با سوهان لبه های بالا و پائین رو آنقدر باید صاف کنید که فرم دایره به خودش بگیره.... در موقع سائیدن این دریچه باید حین کار کم کم اندازه دریچه رو با محفظه دریچه گاز کنترل کنید که بیشتر از حد سائیده نشه و دریچه در محل نشیمنش لق نزنه یا دچار نشتی در زمان بسته بودن نشه ).
حالت بعدی که برای این مشکل میتونیم داشته باشیم اینه که تمام موارد بالا بدون مشکل باشن .
در اینحالت مشکل فقط و فقط میتونه از پتانسیومتر دریچه گاز باشه که البته برای اطمینان از این موضوع باید یک دستگاه دیاگ داشته باشیم که ترجیحا" قابلیت لایو دیتا هم داشته باشه.
ایراد پتانسیومتر مذکور به صورت یک خطا در ای سی یو ثبت میشه ولی در صورت ثبت نشدنش هم با اندازه خواندن مقادیر مربوط به درصد باز بودن دریچه گاز توسط لایو دیتا مشکل قابل کشفه.
میزان آفست اولیه ای که برای دریچه گاز 206 داریم به صورت استاندارد بین 4 تا ماکزیمم 7 درصد باز بودنه ..... اگر مقدار باز بودن اولیه بیش از 9% به هر دلیلی دیده بشه و دو مورد قبلی هم بدون مشکل باشن ( یا مشکلشون رفع شده باشه ) پتانسیومتر مذکور ایراد داره و باید تعویض بشه . ( اگر پتانسیومتر رو از روی دریچه گاز باز کنیم و بازهم میزان بالای 9% دیده بشه اطمینان حاصل کنید که این پتانسیومتر ایراد داره ).

1392/9/17

babak

آزمایش فنی و رانندگی با پژو 206 تیپ 5





اگر نگاهی به مجموعه خودروهایی که در حال حاضر در بازار داخل کشور ارئهمی
شوند داشته باشیم ملاحضه می کنیم که با یک بررسی میانگین توان خودروهای
داخلی رقمی حدود 150 اسب بخار است ، اما با توجه به اینکه اکثر خودروهای
پر قدرت دارای قیمتی فراتر از 20 و 30 میلیون تومان بوده و توان خرید برای
آنها محدود است و مجموعه تولید 8 نوع خودروی دارای قیمت بالاتر از 20
میلیون کمتر از 8 درصد کل تولید خودروی کشور است بایستی حساب آنرا جدا
نماییم. اکنون اگر میانگین سایر خودروهای داخلی که قیمتی کمتر از 20
میلیون تومان دارند را بررسی نماییم مشاهده می کنیم که با در نظر گرفتن
وانت بارها میانگین قدرت حدود 77 اسب بخار و در صورت حذف وانت بارها حدود
72 اسب بخار بدست می آید.

در چنین بازاری اگرچه پژو 206 تیپ 5 دارای عدم ویژگی های ظاهری یک هاچ بک
مطلوب و یا حتی بهره گیری از اتاق 3 در است اما می توان با کمی خوشبینی
لقب هاچ بک پر قدرت را به این کوچولوی 110 اسبی داد.

چشمان ما با دیدن طرح ظاهری 206 پس از گذشت 3 سال از عرضه آن تا حد زیادی
عادت کرده است (هر چند که مدل صندوق دار آن هم تولید میشه) بحر حال 206 جز
آن دسته از خودروهایی است که در نظر تقریباَ تمامی دوستاداران خودرو ، طرح
خارجی وداخلی آن قابل قبول است.استفاده از طرح بدنه 3 در ، در انواع هاچ
بکهای به عنوان بخشی از ایجاد حات جذابیت و اسپرت بودن به کار می رود اما
با وضعیت فروش خودرو در ایران تا کنون به جز اولین سری رنو5 در سال 55و56
هیچگاه یک هاچ بک 3 در ، در داخل کشور تولید نشده است و این مسئه در مورد
206 تیپ 5 نیز پابرجا است . البته این بدین معنا نبوده که یک هاچ بک پنج
در نمی تواند مناسب باشد اما معمولاَ سازنده با تغییراتی در طرح سپرها ،
فلاپ های جانبی ، رینگ و لاستیک متفاوت و ترئینات داخلی آن را متمایز از
سایر مدلها می نماید. اما سازنده در ایران علیرغم تبلیغات این خودرو به
عنوان سری جدید 206 ولیکن کمترین زحمتی برای متمایز نمودن آن از مدلهای
4/1 لیتری این خودرو نموده است. و حتی علیرغم آنکه پژو 206 فرانسه با همین
پیشرانه از طرح سپری در جلو سود می برد که محفظه هواکش آن بزرگتر از مدل
های معمولی بوده و تا پشت قسمت جای پلاک در پایین سپر ادامه می یابد اما
در مدل منتاژ ایران از همان سپر استفاده شده است . به هر حال با در نظر
داشتن این مسئله که دوستداران این خودرو بایستی جذابیت خارجی را خودشان
ایجاد نمایند.گام به داخل خودرو می گذاریم. طرح ، اجزا و تجهیزات دقیقاَ
مشابه تیپ 3 بوده وتنها گرمکن آینه های جانبی اضافه گردیده است.

لیست تجهیزات کامل است و مواردی همچون تهویه اتوماتیک ، دو عدد ایربگ ، سه
پشت سری برای سرنشینان عقب ، آینه های برقی ، شیشه های عقب برقی ، پخش سی
دی از نوع کلاریون با شش عدد باند و سایر تجهیزات استاندارد تیپ 2 یعنی
شیشه بالابرهای برقی جلو ، فرمان هیدرولیک ، قابلیت تنظیم ارتفاع صندلی
راننده ، تنظیم ارتفاع فرمان ، صفحه اطلاعات کریستال مایع ، پرژکتور جلو
وعقب هم جزء تجهیزات است.

حتی صفحه کریستال مایع بکار رفته هیچ اطلاعات اضافه ای نسبت به مدل قبلی
ارائه نمی کند . در حالیکه سازنده می توانست از نوع بکار رفته در 206 های
اتوماتیک بهره ببرد.

مجموعه تجهیزات تا حد زیادی کامل و با کارایی مناسب هستند و رضایت مصرف
کننده را جلب می کنند اما بایستی توجه داشت که شما رقمی حدود 5/2 میلیون
تومان نسبت به تیپ 2 و حدود 1 میلیون تومان نسبت به تیپ 3 بیشتر پرداخت
کرده اید. تا پشت فرمان نوع تیپ 5 قرار بگیرید.

پس استارت ماشین را زده تا ببینید چنین پرداختی ارزشش را داشته یا خیر؟

خودرو را روشن کرده صدای موتور همانند نوع 4/1 لیتری است . و تغییر زیادی
ندارد . قبل از حرکت نگاهی به آنچه در زیر موتور است می اندازیم : پوشش سر
سیلندر خودرو نسبت به نوع 4/1 لیتری به وضوح بزرگتر است و این مسئله به
دلیل وجود دو میل سوپاپ برای به حرکت در آوردن 16 سوپاپ است .ضمن آنکه
تغییراتی نیز در سیستم انژکتور دیده می شود.(مجموعه انژکتور از نوع بوش
بوده) اما سایر تجهیزات تا حد زیادی بدون تغییر مانده است.

کمکم نفس ها در سینه حبس می شود ، دنده یک را جا می زنیم دور موتور را به
حوالی 4000 دور رسانده و کلاج را رها کرده خودرو همراه با مقداری هرز گردی
چرخ های جلو حرکتش را آغاز می کند دنده های 2و3 را به ترتیب در حوالی 6000
دور عوض کرده شتاب گیری خودرو به وضوح نسبت به نوع 4/1 لیتری بیشتر است
البته بیشترین اختلاف در دورهای بالای 4000 نمایان می شود و تا دور 3000
اگر به شما نگویند که این 206 دارای پیشرانه 6/1 لیتری است مطمئناَ افراد
کمی خواهند بود که خود متوجه می شوند که توان موتور بیشتر است. و این
مسئله به دلیل این بوده که حداکثر گشتاور موتور در دور 4000 قابل دستیابی
است و در واقع این 227 سی سی حجم بیشتر و 45 اسب بخار قدرت بیشتر نسبت به
نوع 4/1 لیتری را در دورهای پائین تا حد زیادی رو نمی کند.

گشتاور بیشتر خودرو ، نوید کشش وشتاب ثانویه بهنری را می دهد و این دقیقاَ
نقطه ضعف نوع 4/1 لیتری است. کشش خودرو در سربالایی ها علیرغم آنکه سه سر
نشین در داخل آن هستند قابل توجه است و خودرو دچار حالت واماندگی در زمان
کاهش سرعت ها و افزایش مجدد آن تا حد زیادی نمی شود اما اگر از دنده معکوس
استفاده کنید آنگاه تازه لذت 110 اسب بخار قدرت خواهید برد .

رینگ و لاستیک بکار رفته دارای ابعاد 14 R 65/185 است در حالیکه در فرانسه
بر روی مدل xsi که از همین موتور سود می برد از رینگ های 15 اینچی و
لاستیک 55/195 استفاده شده است که مطمئناَ تاثیر قابل توجهی در هندلینگ
خودرو دارد.به هر حال اگر می خواهید تا از توان موتور بخصوص در جاده های
خارج از شهر و جاده های کوهستانی حداکثر بهره را برده و توان خودروتان را
به رخ سایرین بکشید لازم است تا با مقداری هزینه رینگ های 15 اینچی و
لاستیک های با دیواره کوتاهتر را به کار ببرید و سیستم تعلیق را دستخوش
تغییر نمایید. تا ارتفاع خودرو کاهش یابد در آن صورت با توجه به خوش زمانی
خودرو عبور از پیچ های تند با سرعت بالا نیز دور از دسترس نیست ضمن آنکه
وجود سیستم ABS ترمزها و اکسل دیسکی در عقب (ترمز در هر چهار چرخ از نوع
دیسکی است) همواره این قوت قلب را برای شما به همراه دارد که در زمان ترمز
نمودن مشکلی نخواهید داشت و توان ترمز خودرو فوق العاده است و از آن قابل
توجه تر عدم انحراف و تمایل به انحراف در ترمز های ناگهانی وشدید است.

اگر د تعویض دنده سریع عمل کنید و جرآت آن را داشته باشید تا بر روی موتور
خودرو فشار بیاورید رسیدن به شتاب صفر تا صد حدود 10 ثانیه میسر است، ضمن
آنکه به راحتی 206 های 4/1 لیتری را در آینه خود خواهید دید. و هر چه به
سرعت بالاتر بروید اختلاف نوع 6/1 را با انواع قبلی بیشتر حس خواهید نمود.

با تعویض پیاپی دنده ها تا دنده 5 بدون آنکه فشاری نیز به موتور وارد
نمایید به سرعت های 130 و 140 و بالاتر دست می یابید. در حالیکه در نوع
4/1 لیتری این امر مستلزم آوردن فشار بر روی خودرو و چر نمودن دنده ها تا
دورهای انتهایی می باشد ضمن آنکه در مواجه با مسیرها ی سر بالایی شاهد
کاهش سرعت نیز خواهید بود در حالیکه در نوع 6/1 لیتری اینگونه نیست. و این
علاوه بر حجم جابجایی بیشتر موتور بدلیل وجود 4 سوپاپ برای هر سیلندر میسر
گشته است.



ویژگی های پژو 206 تیپ 5



پیشرانه پر توان ، ترمزهای پر قدرت ، تجهیزات کامل ، هندلینگ و لذت
رانندگی مطلوب ، کیفیت ساخت خوب، نشاندهنده های واضح وخوانا ، کلاچ و
گیرباکس نرم وروان، ارگونومی مناسب.





نکات منفی



قیمت گران ، فضای داخلی ناکافی ، عدم تفاوت ظاهری با مدل های دیگر ، دید
عقب ضعیف ، عملکرد ضعیف اهرم بوق ، استفاده از رینگ و لاستیک نامناسب.



جدول مقایسه ای تیپ های گوناگون پژو 206 ایران

مبنای مقایسه نوع 4/1 لیتری (تیپ 2و3) نوع 6/1 لیتری (تیپ 5)

تعداد سیلندر (عدد) 4 4

حجم موتور (سانتیمتر مکعب) 1360 1587

تعداد سوپاپ 8 16

ماکریمم قدرت ( اسب بخار / دور در دقیقه) 75/5500 110/5800

ماکزیمم گشتاور( نیوتن متر / دور در دقیقه) 109/3400 145/4000

توان به اعضای یک تن وزن ( اسب بخار) 79 107

وزن خودرو 950 1030

ماکزیمم سرعت ( کیلومتر در ساعت)بدون فشار 166 195

شتاب 0 تا 96 کیلومتر (ثانیه) 9/12 9/9

شتاب 48 تا 112 کیلومتر(ثانیه) 4/13 8/9

زمان طی مسافت 400 متر و سرعت در پایان آن 2/19 و 117 15 و 157

زمان طی مسافت یک کیلومتر و سرعت در پایان آن 5/35 و 141 5/26 و 197

شتاب 48 تا 80 کیلومتر در دنده 4 9/9 1/9

شتاب 80 تا 112 کیلومتر در بهترین حالت 6/16 4/

1392/9/17

babak

هرکی تیپ5داره وازش راضیه بگه تامن اطلاعاتی مفید درموردکامپیوتراین کوچولوی دوست داشتنی روکنم که بایه دستکاریه کوچیک میتونیدازآپشنهایی که تابحال نمیدونستیدونداشته اید استفاده کنید ویقینن موردتوجه تان قرارمیگیرد.

1392/9/17

رضا-شیراز

با سلام.دیروز 206 تیپ 5 خریدم.واقعا لذت رانندگی رو حس میکنم.سیستم تعلیق و فنر بندی-شتاب و فرمان عالی-صدای موتور در حد صفر-مصرف سوخت بسیار کم و اسپرت بودن، همه و همه حرف نداره.در ضمن رانا اصلا نخرید.خودروی بی اصالت من در آوردی است که اصلا کیفیت و ریخت نداره.5 میلیون بیشتر بدید و 206 رو تجربه کنید.37 میلیون واقعا می ارزه.با تشکر

1392/9/21

پیمان

سلام بابک جان از اطلاعات مفید و کاربردی که گذاشتی تشکر میکنم در خصوص آپشنهای اضافی و رونشده تیپ 5 که اشاره کردی هم مطلب بگذار. ارادتمند

1392/9/21

رضا

بابک جان.در خصوص روغن مناسب تیپ 5 کمی بیشتر توضیح بده.توتال 9000 کوارتز چطوره؟من خشک خریدیم، واسه آب بندی بنزین سوپر بزنم حتما؟کلا 206 تیپ 5 بنزین سوپر میخواد؟ممنون

1392/9/23

davood

سلام بابک جان مرسی بابت اطلاعات مفیدت اگه ک در مورد کامپیوترش هم یه توضیح بدی ک ممنون میشم

1392/10/15

رضا

بابک جان! دیگه نمیخواد توضیح بدی! ما خودمون همه اطلاعات رو گرفتیم! سایتی که ماه به ماه بروز نشه سایت نیست! خدانگهدار همگی

1392/10/16

علیرضا

سلام، مشکل من شروع حرکته. در شروع شتاب خوبی نداره و به اصطلاح تیک آف نمی کنه. دیاگ زدم سنسور اکسیژن و ... مشکلی نداشت. شما فکر می کنید از صفحه کلاچ باشه؟ 27 هزار تا کار کرده و از روز اول هم اینطوریه.

1393/1/2