در این قسمت میخواهیم کیا ریو LS را بررسی تخصصی کنیم. چون ریو خودرویی است که همه ما آن را در خیابان ها بسیار دیدهایم، از صحبت کردن در مورد طراحی خارجی آن میگذریم و سعی میکنیم در مورد مطالبی صحبت بکنیم که برای افرادی که این
خودرو را ندارند و قصد خرید آن را دارند، مفیدتر باشد.
چند روز پیش یکی از آشنایان یک کیا ریو LS صفر کیلومتر خریده بود و من هم از او خواهش کردم تا برای شماره گذاری او را همراهی کنم و او هم اجازه داد تا این مسیر را من پشت فرمان بنشینم. همینکه وارد خودرو شدم و روی صندلی راننده نشستم کاملا متوجه کیفیت پایین اجزای داخلی شدم، البته زیاد ناراحت کننده نبود زیرا سوار یک خودروی 14 میلیون تومانی شده بودم. کنسول میانی ساده اما خوب طراحی شده است. در پایین کنسول دو جای لیوان قرار دارد که بسیار در جای مناسبی قرار دارند. سیستم صوتی ریو قابلیت پخش MP3 را هم دارد و بلندگوها کاملا نسبت به هزینهای که پرداخت شده قابل قبول هستند. برای تنظیم صندلی به غیر از تنظیمهای عادی که در همه خودروها میبینید، دو اهرم چرخشی در کنار صندلی راننده وجود دارد که با چرخاندن آنها میتوانید کفه صندلی را دقیقا به همان صورت که دوست دارید تنظیم کنید. روی در راننده دکمههای کنترلی شیشههای برقی هر چهار در وجود دارند. همچنین شیشه راننده به صورت اتوماتیک بالا و پایین نیز میشود. کلید را چرخاندم و موتور را روشن کردم. نشانگرها بسیار ساده هستند و من را به یاد پراید انداختند! فرمان هم کمی نسبت به اتاق و کنسول میانی بزرگ به نظر میرسد و شاید اگر از فرمان کوچکتری مانند پژو 206 یا رنو مگان استفاده میشد همامنگی بهتری بوجود میآمد. چیز اولی که بسیار از آن خوشم آمد، کلاچ فوقالعاده نرم آن بود. اما پیدا کردن جای دندهها برای کسی که زیاد با آن عادت ندارد کمی گیج کننده است و اگر بخواهید دندهها را سریع عوض کنید، دردسرساز خواهد بود. البته بعد از مدتی به آنها هم عادت میکنید. خوشبختانه صاحب خودرو به من اجازه داد که کمی هم به ریوی صفر کیلومترش فشار بیاورم. من هم تامل نکردم و در اولین فرصت، شتاب اولیه آن را امتحان کردم، میتوانم بگویم که فوقالعاده بود، در دندههای یک و دو میتوانید به راحتی برای یک 206 تیپ 5 شاخ و شونه هم بکشید اما وقتی به دنده 4 و 5 میرسید، اوضاع کمی متفاوت میشود و از قدرت خودرو کاملا کاسته میشود. به نظر من این شتاب خوب برای وزن کم ریو میباشد زیرا کمی در سرعتهای بالای 90 کیلومتر بر ساعت کمی احساس ناامنی میکنید و فکر میکنید که خودرو دست شما نیست (احساسی که در پراید هم با آن آشنا هستیم!). متاسفانه ترمزهای ریویی که میراندم ABS نبودند و یکبار در جایی که زمین خیس بود، خودرو با ترمز من به راحتی لیز خورد!! در دور زدن و پارک کردن عملکردی بسیار بهتر از خودروهایی مانند پژو پارس یا پژو 206 را دارد که این مسئله را مدیون فرمان بسیار نرم آن است. روشن کردن کولر از قدرت موتور، زیاد کم نمیکند و نکته جالب آن است که تمامی اتاق را به سرعت و به معنای واقعی خنک میکند. نکته بسیار مثبتی که در پژو پارس و 206 ای که از ریو گرانتر هستند دیده نمیشود.
در پایان این سفر کوتاه با کیا ریو، باید بگویم که ریو یک پراید جدید شده با امکاناتی گستردهتر و پیشرانهای قویتر است و کاملا مناسب برای خانوادههایی است که دارای فرزند هستند. اما اگر مجرد هستید و از طراحی ریو زیاد خوشتان نمیآید شاید بهتر باشد که بگویم، 206 برای شما گزینهای مناسبتر خواهد بود.