موضوعات داغ

بررسی کیا اپتیما

عکس مطلب اول
اپتیما را باید یکی از موفق‌ترین خودروهای کیا در ایران دانست. خودرویی که توسط اطلس‌خودرو، نماینده رسمی کیا در ایران، عرضه می‌شود و در بازار داخل مورد استقبال خوبی قرار گرفته است. البته این خودرو در ابتدا در مدل‌های 2009 عرضه شده بود ولی بعد از آن و با حضور و عرضه مدل 2011، اطلس‌خودرو این مدل را نیز روانه بازار کرد. اگرچه کیا اپتیمای قبلی دارای پیشرانه نیرومندی بود (6 سیلندر 2.7 لیتری با توان تولید 191 اسب بخار) و تجهیزات بکار رفته در آن نسبت به رقیبانش بسیار خوب بود، اما در چهره آن هیچ هیجانی دیده نمی‌شد و کاملا کسل کننده به نظر می‌رسید که نباید این موضوع را هم در عدم موفقیت این خودرو بی‌تاثیر دانست. اما زمانی که مدل‌های 2011 وارد بازار شدند، این موضوع کاملا تغییر کرد و چهره اپتیما دگرگون شده بود. اینبار نه تنها خبری از چهره کسل‌کننده نبود بلکه تجهیزات دیگری نیز روی این خودرو نصب شد تا حس اسپرت بودن را به راننده القا کند.
اگر به اپتیما نگاهی بیاندازید، چهره آن را بسیار خشن و در عین حال هماهنگ می‌یابید که با رینگ‌های 18 اینچی بسیار مخوف‌تر هم می‌شود. در جلو چراغ‌های کشیده و جلو پنجره کاملا نشانگر امضای جدید کیا است و در زیر چراغ‌ها دو مه شکن نیز دیده می‌شود. در بالای مه‌شکن‌ها دو ردیف چراغ‌های LED قرار دارد که مخصوص روز می‌باشند و در طول روز روشن می‌شوند. در کنار خودرو خطوط منحنی شکل زیادی دیده نمی‌شود اما در کنار درب جلو چند خط با روکش کرومی قرار دارد که نمای جانبی را کمی از سادگی در آورده است. در عقب نیز داستان مانند جلو می‌باشد و چراغ‌های کشیده با فرمی بسیار زیبا در بالای نمای عقب قرار گرفته‌اند. در پایین سپر دو خروجی اگزوز قرار دارد که نه تنها به عقب خودرو چهره اسپرت‌تری داده بلکه کار را برای تنفس پیشرانه راحت‌تر می‌کند.
زمانی که به داخل خودرو سوار شوید کمی متعجب می‌شوید و ممکن است فکر کنید که کمی طراحی داخلی و مخصوصا داشبورد میانی با نمای بیرونی هماهنگ نیست و از جذابیت بیرونی آن خبری نیست. اما غربالک فرمان، دسته دنده و صفحه کیلومتر شمار طوری طراحی شده‌اند که حس اسپرت داخلی را کماکان به راننده تزریق می‌کنند. فرمان کوچک و خوش دست است و شیفترهای تعویض دنده پشت آن به راحتی قابل دسترس هستند. دسته دنده نیز اگرچه فرم خوبی دارد اما کمی بیش از حد کوچک است و اگر دستتان بزرگ باشد شاید مجبور باشید با انگشتانتان دنده را عوض کنید! کیفیت اجزای داخلی نیز خوب است اما به نظر می‌رسد پس از چند سال استفاده سطح کیفی آن در مقایسه با رقیبانی مانند کمری و آکورد بیشتر خود را نشان دهد اما از نظر تجهیزات اپتیما بسیار بهتر عمل کرده و باید به امکاناتی نظیر سقف پانوراما، گرمکن صندلی‌های جلو، شیفتر تعویض دنده پشت فرمان، سیستم ورود بدون کلید، دکمه استارت، دوربین عقب (که تصویر آن روی آینده میانی نشان داده می‌شود) و کروز کنترل اشاره کرد.
موتور را روشن می‌کنیم و اولین چیزی که جالب به نظر می‌رسد نوع حرکت دور شمار موتور و صفحه کیلومتر شمار است. با وجود اینکه پیشرانه آن 4 سیلندر 2.4 لیتری است اما در حالت ایستاده اپتیما کاملا بی‌صداست و این پیشرانه به آرامی آماده دستورات راننده است. ترمز دستی را که در پایین و در کنار پدال‌های گاز و ترمز قرار دارد را آزاد کرده و شروع به حرکت می‌کنیم. اپتیما دارای حرکت نرمی است و هندلینگ خوبی دارد. خودرو کاملا در دست است و فرمان کوچک آن به راحتی هیکل 1.4 تنی اپتیما را جابجا می‌کند. تعویض دنده‌ها در حالت خودکار به خوبی تعویض می‌شوند و در دورهای بالا صدای موتور نیز شنیده می‌شود. دنده را به حالت دستی گذاشته تا از شیفترها نیز استفاده کنیم و عملکرد آن را ببینیم. با وجود اینکه شیفترها به خوبی عمل می‌کنند اما کمی تاخیر در عکس‌العمل جعبه دنده در این حالت دیده می‌شود و اگر برای سبقت گرفتن از آن استفاده می‌کنید باید کمی حواستان را جمع کنید! زمانیکه پای خود را تا آخر روی پدال گاز فشار دهید، تمامی 177 اسب تولید شده توسط پیشرانه به چرخ‌ها منتقل می‌شوند و راننده را به صندلی میخکوب می‌کند. اما سر پیچ‌ها اپتیما کمی آن قابلیت مانور را نمی‌تواند از خود به نمایش بگذارد و کمی احساس می‌شود که اپتیما در تغییر حرکت‌های ناگهانی کمی تنبل است!
اگر برای خرید اپتیما به بازار آزاد بروید متوجه می‌شوید که این خودرو در مدل‌های مختلف و با سطح امکانات بسیار متنوعی وارد بازار شده‌اند و رنج قیمتی آن از 115 تا 141 میلیون تومان می‌باشد. شاید با این قیمت بسیاری به دنبال اولین حریف اپتیما یعنی هیوندای سوناتا بروند که نه تنها چهره آن به خوبی اپتیما است بلکه طراحی داخلی آن از اپتیما نیز بهتر است و از نظر پیشرانه نیز هر دو مشابه هستند. اما اگر می‌توانید کمی سر کیسه را شل‌تر کنید(!) شاید بد نباشد که کمی بلندمدت فکر کنید و سری به رقیبان ژاپنی اپتیما مانند تویوتا کمری و هوندا آکورد بزنید. در مورد اصلی‌ترین رقیب اپتیما یعنی تویوتا کمری باید بگوییم که اگرچه کمری از نظر پیشرانه نسبتا همانند اپتیما است (کمری دارای پیشرانه 4 سیلندر 2.5 لیتری با توان تولید 181 اسب‌بخار می‌باشد) و از نظر کیفیت ساخت بی‌شک با اپتیما بسیار فاصله دارد اما طراحی این خودرو اصلا در حد و اندازه اپتیما نیست و مخصوصا نمای عقب آن از نظر بسیاری نسبت به مدل قبلی بدتر هم شده است!
لذا اگر با چهره کمری مشکلی ندارید و قیمت 140 تا 150 میلیونی آن را (در مدل GLX) می‌توانید پرداخت کنید، بی‌تردید سراغ این ژاپنی معروف بروید اما اگر به دنبال یک خودروی زیبا هستید و معمولا از خودروی خود به مدت چندین سال استفاده نمی‌کنید، شاید بد نباشد که کیا اپتیما را نیز امتحان کنید.
البته گروه خودرو بانک یک فیلم را جهت بررسی این خودرو تهیه کرده که در آن امکانات و عملکرد موتور به نمایش گذاشته شده که آن را می‌توانید در اینجا مشاهده کنید.
همچنین برای مشاهده کامل مشخصات فنی و امکانات این خودرو به این صفحه مراجعه کنید.

نظرات کاربران

43 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1392/7/23
سپاس بابت این بررسی خوبتون.
خسته نباشید.
1392/7/25
سلام
خیلی خوب بود
لطفا یه مقایسه تخصصی بین تیوسان و اسپورتیج داشته باشید
خیلی ها تو خرید این دو برادر بین دوراهی گیر می کنن
موفق باشید
1392/7/26
سلام. با تشکر از زحمات و تلاش شما، در صورت امکان بررسی از خودرو های ژاپنی مخصوصأ تویوتا وهوندا بکنید.ممنون..
1392/7/26
فوق العاده بود ولی من هیچ وقت اپتیما را با سوناتا تعویض نمیکنم واگر هم پول داشتم کمری نمیخریدم اپتیما به نظر شخصی من از سوناتا وکمری بهتر است واگر میشود اپتیما را با کیزاشی مقایسه کنید
1392/8/7
اپتیما معرکست ولی به کمری نمی رسه
1392/8/13
به نظر من سوناتا 2014 از همه نظر از اپتیما و کمری بهتر هست..
1392/8/15
راد عزیز میشه خواهش کنم 5 نظر از اون همه نظر رو بیان کنید
1392/8/28
یک نکته ی بسیار مهم که کسی به اون توجه نکرده گذر زمان است . شما این دو ماشین رو (کره ای و ژاپنی )بعد از 3 سال کارکرد یا صد هزار کیلومتر کارکرد مقایسه کنید. نتیجش میدونید چیه ؟ همون فرقی که ژاپنی ها با کره ای ها دارند :
اتاق : قطعا داخل اتاق هیوندا و کیا درها و ستونها و شیشه ها جیر جیر میکنه و ماشین به صدا افتاده اما در میتسوبیشی،مزدا،تویوتا،نیسان،هوندا خبری از این قصه ها نیست .
در موتور : هیوندایی و کیا دارای ضعف در سیستم انژکتور شده یا معایبی من جمله ایراد گیربکس یا روغن ریزی و ... شده و صدای موتور چند برابر شده اما در میتسوبیشی،مزدا،تویوتا،نیسان،هوندا خبری از این ایرادها نیست .
کیفیت forging قطعات ژاپنی به حدی بالاست که حتی تا پانصد هزار کیلومتر هم دوام میاورد اما کره ای چی ؟ فرق فنی ماشین کره ای با ژاپنی رو وقتی متوجه میشوید که بروید به کارخانه های سازنده و سر از صنعت و تولید و تکنولوژی ساخت و کیفیت مواد در بیاورید ویا مثل بنده مهندسی تولید صنعتی خونده باشید یا خودرو یا مکانیک .
بازار رو ببینید . مثلا تویوتا و هوندا مدل 90 یا 92 یا 93 هنوز داره مثل ساعت کار میکنه یعنی بیش از 20 سال . اما کره ای های 5 سال پیش رو ببینید !
نتیجه نهایی :
اگر فقط گول ظاهری میخورید یا یکی 2 سال فقط براتون مهمه کره ای .
اما اگر یک ماشین قدرتمند و کار شده به لحاظ فنی میخواید و 20 سال خیالتون راحت باشه قطعااا فقططط ژاپنی .
با تشکر و آرزوی توفیق
1392/9/1
دوستان عزیز ماشین باز!!!!
رقابت بین کمپانیهای مطرح دنیا خیلی نزدیک شده و باید احترام زیادی واسه کره ای ها قائل شد از این ها که بگذریم هیچ ماشین بازی بیشتر از 10 ماه پشت یه ماشین نمیشینه
بازم نا شکری نکنیم چون چین همین کره هم از کشورمون بیرون میکنه.
1392/9/17
هر چیزی یه عمر مفیدی داره. ماشین 20 سال قبل تمیز هم هست داره کار میکنه. ولی یه ماشین سوپر لوکس فقط بخاطر بنزین ممکنه خراب شه. در ضمن یه جوری میگه ژاپن انگار داره در مورد نیسان جی تی آر یا یادش بخیر میتسوبیشی 3000 جی تی صحبت میکنه. ژاپنی ها خدای اینن که برای ماشینای معمولیشون هیچ اپشن یا زیبای خاصی قائل نمیشن. شما برو پول ماشین المانی رو بده لکسس سوار شو. ژاپن از تو زرنگ تره.
1392/9/18
جناب ماشین باز شکی نیست قدمت صنعت خودرو ژاپن از کره بیشتر است و شاید برخی ریزه کاریها ژاپنیها دارند که کمی اونها رو جلوتر از کره ایها نگهمیداره ولی هیچکدام از این موارد پیشرفت فوق العاده و تحسین برانگیز کره ایها را نقض نمیکنند.اصلا ضرورتی به بیان این موارد نیست.در مورد دوام هم درسته محصولات ژاپنی از استهلاک کمی برخوردارند ولی نه اینگونه که شما گفتی.نمونه های بارز ماشینهای کره ای همین ورنا ,ریو وآوانته که من خودم بیش از 100هزار و 5سال ازشون استفاده کردم با این جاده های ما کمترین سرو صدائی درشون ایجاد شده.البته تویوتا هم داریم که 20 سال که هیچ الان35مین سالشو داره میگذرانه.تعجب میکنم نویسنده در مورد داشبورد اپتیما اینجوری صحبت کرده در سال 2012 جزءیکی از 10 داشبورد زیبای سال بوده.خلاصه اپتیما خودروئی خوب ,باکلاس و ارزشمند است.
1392/9/21
سلام
این ک میگم اپتیما خیلی خشکه یعنی چجوریه ؟
من ازرا داشتم قبلا الان میخوام اپتیما بخرم
میشه یکی ک اپتیما سوار شده منو راهنمایی کنه ک فرق اپتیما با ازرا تو راحتی چقدره ؟؟
لطفا راهنمایی کنید
1392/10/6
سلام،من1ساله ماشین ژاپنی گرفتم هایلوکس2011واقعا ازش راضیم،کارژاپنی ها حرف نداره
1392/11/29
داداش من اپتیما سوار شدم ماشین خیلی خوبیه.ولی از نظر سواری و راحتی به هیچ عنوان به پای ازرا نمیرسه و سواری کشتی مانند ازارا رو نداره.ولی از نظر صدای داخل کابین باید بگم صدای رو نشنیدم ابته ماشین صفر بود در کل اپتیما یه ماشین اسپرته
1392/12/18
دوستان عزیز ، ماشین باز درست میگه ! ماشینهای زاپنی با وجود اینکه کیفیت و زیبایی اتوموبیلهای المانی و انگلیسی و امریکایی رو نداره ، ولی فروش بسیار بالاتری نسبت به کره ای در بازارهای اروپا و امریکا داره ! به خاطر اینکه از لحاظ مصرف و دوام و قیمت ، با توجه به هزینه های بسیار بالای تعمیرات و سوخت در این کشورها ، مناسب ترین خودرو به حساب میاد
1393/1/31
ماشاله نظرات همه کارشناسانس!!!عزيزى که سنگ ژاپن رو به سينه ميزنى.تويوتا کمرى نشونت بدم که ازسمند بدتر لش شده؟؟اينحرفا چيه؟دوو مال کجاس؟بعد 20سال عين ساعت کار ميکنه.عمر مفيد بستگى به صاحب اون ماشين داره.کره واقعا پيشرفت چشمگيرى داشته.تويوتا کمرى ميزنه واسه خدمات عمومى و تاکسى...
بعد واسه ماشده لوکس!!!حداقل کيا واسه آدم ارزش قاعل شده طراحى کرده
1393/2/13
سلام من یه اپتیمای 2010 دارم و تازگی یه 2014 گرفتم، تفاوت از زمین تا آسمان است،فرق بین کادیلاک تا ولوو... جدی میگم 2010 از نظر راحتی موتور بدنه و استیل رانندگی بسیار سر تره توصیه میکنم که به مدل 2014 پول ندین.
1393/2/19
Akhe bi salighe otaghe 2014 miarze be heykale 2010.Boro vaghean harvaght kharidIsh bia indoro moghayese kon mash said
1393/2/19
استاد ماشین بازملقب به سعید چرا... اپتیمای 2014 رو با 2010 مقایسه میکنی.برو اول بخرش سوارشو بعد مقایسش کن هم از لحاظ فیس هماز لحاظ سواری بهتراز 2010 اگه من اشتباه میکنم دوستانی که دارن این ماشینو نظر بدن
1394/1/31
داش مهران واقعا ازت ممنونم از بابت حرفت من الان حدود 11 ماه هست یدونه 2014 مشکیشو خریدم از تبریز کهنمویی واقعا ماشین فوق العاده ای هس اصلا قابل مقایسه با نمیدونم سوناتا - آکورد - تینا - کمری نیس اینو میتونم بگم از لحاظ کیفیت ظاهر و هندلینگ میشه با گرنجور مقایسه کرد نه از لحاظ قدرت ها دوستان خواهشا قبل از اینکه سوارش نشدی نظر نده بی انصافی نکن مش سعید
1393/3/10
یکی از اروزو هام و فانتزیام اینه که یه اپتیما و یک لامبورگینی اونتادور داشته باشم،ولی با اپتیما برم سرکار،بعد بهم بگن چرا؟بگم از اپتیما بیشتر خوشم میاد،،،،،،،بیایید برید جمعش کنید،هزارتا مهندس رو یه ماشین کار میکنه،بعد میگه کره ای خوب نیست ولی ژاپنی خوبه؟اینا همش حرفه،ببین دلت چی میگه،ببین عقلت چی میگه؟
1393/4/7
سلام دوستان
من بین سوناتا2013واپتیما 2013 گیرکردم.خودم از قیافه سوناتا بیشترخوشم میاد ولی واقعا نمیدونم کدومش بهتراست!
خواهشا نظربدید اونایی که واقعا داشتند وسوارشدند.
سپاس
1393/9/21
سلام دوستان
به نظر کیا اپتیما2015 از نظر راحتی بهتر از سوناتاست
همچنین امن تر.
با تشکر!!!
1395/2/18
اوپتیما عالیه
من خودم ۲۰۱۴ رو دارم فول ابشن فوق العادل است واسه ایران
1395/10/2
کیا اپتیما را بخر واقا ماشین فوق العاده است هم از نظر آپشن وهم از نظر کیفیت و شتاب.بازم نظر خودت مهمه.ممنون
1393/4/21
اگر از نظر فیس و راحتی رانندگی ونرمی و..... بخوایم صحبت کنیم از سوناتا و اپتیما سرتر پیکان جوانان خودمونه
1393/8/9
سوناتا و اپتیما از نظر از نظر امکانات هیچ فرقی ندارن فقط اپتیما فرمان سه حالته داره که سوناتا نداره .از نظر هندلینگ اپتیما کمی بهتره و اپتیما کمی کم استهلاک تره ولی لوازم سوناتا راحت تر گیر میاد نسبت به اپتیما و کمی هم ارزون تره.سره صدای اپتیما هم کمی کم تره.اما اپتیما ماشینی تازه وارد تره ولی بشخصه اپتیمارو به سوناتا ترجیح میدهم چون چهره ای خشن تر نسبت به سوناتا داره و داخل کابین هم کمی چهره ی کلاسیک با تعم اسپورت داره ولی داخل سوناتا چیز دیگه ای یه خیلی فانتازی وجذابه.
1394/11/13
علی ماشیبببن بازززز چرا چرت میگی کارشناس تومیگی سوناتا 3حالته نداره وقتی درایومودوتغیر میدی فرمانم حالتش تغیر میکنه باهم عمل میکنن مستقیم عوض نمیشه لطفا مردمو به اشتباه نندازید تاحالا اصلا سوار ماشین شدی عمو
1393/11/1
man taze ye optima 2014 kharidam.
az nazare zibaio rahati fowgholadas.
vaghean nesbat be pooli ke miidim miarze...
roghabash ro age serfan camry o sonata dar nazar begirim dar haghesh kam lotfi kardim.
ba dusti ke goft toyota mashin mizane bara khadamat omomi kamelan movafegham..
camry mashini nis ke bara khonevade bashe mashine kare bishtar.
age kasi bekhad ba 150 toman pol mashin bekhare,jedan towsie mikonam optima ro bekhare.
aslan shak nakone...
1393/11/4
مرسي
1394/6/25
اقا من تازه یه سوناتا 2014 فول وارداتی خردیم میخواستم ببین از اپتیما 2014 بهتره یا نه
1394/7/15
سلام .مدل اپتیما نیو فیس 2016 کی وارد بازار جهانی و دبی و ایران میشه ؟ ؟ ممنون
1397/5/6
سلام من یه دونه کیا اپتیما نیو فیس فول اپشن دارم من بنز هم سوار شدم ولی اپتیما رو بهتر میدونم
1395/4/6
سلام دوستان همه میگن اپتیما از لحاظ کلی از سوناتای lfبهتره ولی اگه اینو بگیرم ضرر نمیکنم میگن کیا بازار نداره ؟
1395/6/5
امیر جان حرف این و اون رو ول کن ...به تعداد آدمها نظر متفاوت وجود داره ... اگه خوشت اومده بخر ...منم خوشم اومد و خریدم ...در این رنج قیمت تا 100 تومن اپتیما به نظرم بهترین انتخابه امکانات فول و قیمت مناسب ... تمیزش رو با 80 تا 90 تومن پیدا میکنی
1395/10/2
سلام دوستان من اپتیما GF.GTLINEدارم واقا ماشین بسیار خوب و عالیه.واقا.......
1395/12/7
سلام دوستان
میخام یه اپتیما بگیرم
آیا کف این ماشین زیاد پایین نیست و گیر نمبکنه
مخصوصا چون من شمال زیاد میرم و ناهموارهایی هم هست
1397/1/20
سلام دوست عزيز من اپتيما ٢٠١٤ نيو فيس دارم واقعا از همه لحاظ اين ماشين سر تر از سوناتاس و تنها ايراد اين ماشين فاق كوتاه لاستيكه كه بايد مراقب چاله ها باشين و اين ضعف توي اكثر خودرو هاي روز دنيا كه فاق كوتاهي دارن مشخصه ولي جز اين ماشين بي نقصيه و بسيار فوق العاده تر از سوناتا است
1397/1/18
سلام
1397/1/29
سلام بابا خوبی بابا
1398/3/24
سلام دوستان
تفاوت اپتیما 2012 با 2013 و 14 چیه
مزدا 3 نیو دارم و می خوام با اپتیما تعویض کنم ولی اطلاعاتی راجع به تفاوتشون در تفاوت سال ساخت ندارم
و آیا فرمان دی در چه مدلی گذاشته شده.
ممنونم
1398/10/23
من ۲ ماه اپتیما ۲۰۱۰ خریدم. بسیار خوبه. از سونوتا خیلی خوش سواری تر و اپشنالتره فقط یک ایراد داره . خیلی مصرفش بالاس. داخل شهر صدی ۱۵ میسوزونه. از شمام همینطوره؟؟؟
1399/8/6
سلام
اپتیما ۲۰۱۰ ماشین نرم و راحت و پر شتابی هست که به نسبت ۶ سیلندرها مصرف و استهلاک پایین تری داره
اشکالش هم در هندلینگ نسبتاً پایین و ترمزگیری ضعیف نسبت به شتابش هست