موضوعات داغ

رنو سفران

عکس مطلب اول
اگر به لیست خودروهایی که نگین‌خودرو توانسته مجوز واردات آن‌ها را بگیرد نگاهی بیندازید، متوجه خواهید شد که دیگر خبری از رنو لتیتیود 3.5 لیتری نیست اما به جای آن خودروی دیگری در این لیست وجود دارد به نام سفران (Safrane) که با دو نوع پیشرانه 2 و 2.5 لیتری توانسته مجوز واردات را بگیرد. بگذارید همین اول خیالتان را راحت کنیم(!)، سفران همان لتیتیود خودمان است که در حقیقت در بعضی از کشورها مانند مکزیک، عربستان، عمان و بحرین به آن سفران می‌گویند. البته مدلی که نگین خودرو می‌خواهد به جای لتیتیود وارد کند کمی فیس‌لیفت شده و چهره آن نسبت به لتیتیود تغییر کرده است.
مدل 2 لیتری دارای یک پیشرانه 4 سیلندر است که دقیقا 1998 سی‌سی حجم دارد و می‌تواند 140 اسب‌بخار را در 6000 دور در دقیقه تولید کند. شتاب صفر تا صد کیلومتر این مدل 11.9 ثانیه است و حداکثر سرعت آن 186 کیلومتر در ساعت می‌باشد. مصرف سوخت آن نیز در شهر 11 لیتر، در خارج از شهر 7 و به صورت ترکیبی 8.3 لیتر در هر صد کیلومتر است که برای یک پیشرانه 2 لیتری کمی زیاد به نظر می‌رسد! از امکاناتی که روی مدل 2 لیتری نصب می‌شود می‌توان به سیستم تهویه مطبوع دوگانه، کروز کنترل، فرمان برقی، سنسور نور و باران، چراغ‌های LED مخصوص روز، روکش پارچه‌ای صندلی‌ها و رینگ‌های 17 اینچی اشاره کرد.
اما مدل 2.5 لیتری از یک پیشرانه 6 سیلندر بهره می‌برد که دقیقا 2496 سی‌سی حجم دارد و می‌تواند 177 اسب‌بخار را در 6000 دور در دقیقه تولید کند. حداکثر سرعت این مدل 209 کیلومتر در ساعت است و برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر در ساعت به 10.7 ثانیه زمان نیاز دارد که با توجه به پیشرانه 6 سیلندری کمی ناامیدکننده است. مصرف سوخت این پیشرانه نیز در شهر 13.4 لیتر، در خارج از شهر 7.7 لیتر و به صورت ترکیبی 9.7 لیتر در هر کیلومتر است که با توجه به حجم آن و در مقایسه با حریفان خود کمی زیاد است (برای مثال سوزوکی کیزاشی با پیشرانه 2.4 لیتری مصرف سوختی برابر 7.9 لیتر به صورت ترکیبی دارد)!
مدل 2.5 لیتری در دو تیپ E2 و E4 از سوی نگین خودرو عرضه خواهد شد که هر دو تیپ از امکاناتی نظیر سیستم کروز کنترل، فرمان برقی، چراغ‌های زنون، سنسور نور و باران، چراغ‌های LED مخصوص روز، آینه میانی الکتروکرومیک، قابلیت خم شدن آینه جانبی در هنگام دنده عقب بهره می‌برند. مدل E2 جز این امکانات دارای دیگر تجهیزاتی نظیر سیستم صوتی Bose، سیستم تهویه مطبوع دوگانه، روکش پارچه‌ای صندلی‌ها و رینگ‌های 17 اینچی نیز می‌باشد. در مدل E4 که فول‌ترین مدل محسوب می‌شود امکاناتی مانند ترمز دستی برقی، سیستم تهویه مطبوع سه‌گانه، نویگیشن به همراه صفحه نمایش 7 اینچی، دوربین عقب، روکش چرمی صندلی‌ها به همراه گرمکن و ماساژور، حافظه تنظیم صندلی، سقف پانوراما و رینگ‌های 18 اینچی نصب خواهد شد.
هم‌اکنون قیمتی برای رنو سفران از سوی نگین خودرو اعلام نشده اما نگین خودرو مشغول پیش فروش آن است طوری که در مدل 2.5 لیتری پیش پرداختی معادل 70 و یا 60 میلیون تومان و در مدل 2 لیتری پیش پرداختی معادل 50 میلیون تومان لازم است و ودیعه دوم نیز در تمامی شرایط 15 میلیون تومان اعلام شده است. سود مشارکت در این پیش فروش 26 درصد و سود انصراف 24 درصد می‌باشد.
اما مانند همیشه می‌خواهیم در مورد قیمت احتمالی این مهمان جدید کمی حدس و گمان بزنیم. اینطور به نظر می‌رسد که رنو سفران در مدل 2 لیتری تنها کمی از تویوتا کرولا گران‌تر خواهد بود و باید انتظار قیمتی در حدود 95 تا 105 میلیون تومان را داشته باشیم. همچنین سفران در مدل 2.5 لیتری حدودا هم قیمت تویوتا کمری است که باید در حدود 110 تا 120 میلیون تومان قیمت گذاری شود. البته این‌ها تنها یک حدس است و باید شرایط بازار در هنگام عرضه این خودرو و همچنین سیاست‌های نگین خودرو را نیز مد نظر قرار دهیم.
در نهایت باید بگوییم که رنو سفران اگرچه یک اروپایی اصیل است که امکانات مناسبی نسبت به قیمت خود در اختیار راننده قرار می‌دهد و همچنین مطمئنا از نظر کیفیتی در سطح بسیار بالایی قرار دارد اما شاید پیشرانه نسبتا ضعیف و پر مصرف آن بسیاری را به فکر فرو برد و آن‌ها را ناچار به سوی رقیبانی مانند تویوتا کمری سوق دهد!

بروزرسانی در 27 مهر: برای مشخص شدن قیمت قطعی این خودروها به نماینده فروش محصولات نگین خودرو در بزرگراه ارتش رفتیم و قیمت مدل های مختلف رنو سفران را پرسیدیم. رنو سفران در مدل 2 لیتری با قیمت قطعی 110 میلیون تومان از سوی نگین خودر به فروش می رسد. همچنین این خودرو با پیشرانه 2.5 لیتری در دو تیپ SE و LE عرضه خواهد شد که مدل SE قیمتی برابر 125 میلیون تومان دارد و مدل LE با قیمت قطعی 137 میلیون تومان به فروش می رسد.
البته تمامی این سه خودرو به صورت مشارکتی نیز توسط نگین خودرو در حال عرضه هستند که برای مدل 2 لیتری 50 میلیون تومان و برای مدل 2.5 لیتری در تیپ های SE و LE به ترتیپ 60 و 70 میلیون تومان پیش پرداخت لازم است. تحویل خودروها به صورت 60، 90 و 120 روزه خواهد بود. همچنین 24 میلیون تومان به صورت تسهیلات یک ساله در نظر گرفته شده است.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد