موضوعات داغ

میتسوبیشی ASX یا نیسان قشقایی؟

عکس مطلب اول
بازار شاسی‌بلندهای کوچک در داخل بسیار گرم است و خودروهایی مانند کیا اسپورتج، سوزوکی ویتارا و یا هیوندای ix35 به راحتی فروش می‌روند. در این میان بعضی از بزرگان بازار جهان نیز به ایران راه یافتند و متاسفانه به دلایلی نتوانستند به موفقیتی دست یابند که شاید بزرگ‌ترین آن‌ها نیسان قشقایی باشد. خودرویی که در اروپا حسابی برای خود نامی دست و پا کرده و علارغم نام کاملا ایرانی خود نتوانست در ایران برای خود جایی باز کند.
در آن طرف نیز چندی است که میتسوبیشی با ASX وارد بازار شده و با وجود اینکه موتور 2 لیتری آن نسبت به بعضی حریفانش مانند اسپورتج و ix35 ضعیف‌تر است اما باید گفت که در عوض یک ژاپنی با اعتبار است و در کیفیت آن نمی‌توان خدشه‌ای وارد کرد اما با تمام این خوبی‌ها هنوز نتوانسته مانند رقبای کره‌ای خود در خیابان‌های کشور پر تعداد شود و بیم آن می‌رود که به سرنوشت قشقایی دچار شود. در این مقاله می‌خواهیم این دو خودرو را با هم مقایسه کنیم و به صورت اجمالی به بررسی آن‌ها بپردازیم.
جالب است که بدانید میتسوبیشی گفته است که در طراحی ASX از قشقایی الهام گرفته و آن را به عنوان پیشرو در این سگمنت قبول دارد و با وجود چهره خشنی که در جلو دارد میتسوبیشی این خودرو را برای زنان طراحی کرده است. اگر کمی دقیق‌تر به ASX نگاهی بیندازید، مشاهده می‌شود که این خودرو برادر کوچک Outlander است و در حقیقت روی همان پلتفرم پیاده شده است. لذا فاصله دو محور در این دو میتسوبیشی کاملا برابر است اما ASX خودرویی کوچک‌تر می‌باشد. در داخل نیز فضای سرنشینان ASX کاملا شبیه Outlander است اما سقف آن کمی کوتاه‌تر شده و فضای صندوق عقب نیز کمی کمتر شده تا آن را به یک شاسی‌بلند کوچک تبدیل کند.
در نهایت باید گفت که اگرچه قشقایی از نظر طولی کمی طویل‌تر از ASX است اما فضای سرنشینان عقب در ASX در شرایط بهتری است. هر دو خودرو از پیشرانه 2 لیتری بهره می‌برند و تقریبا توان تولیدی یکسانی دارند اما باید گفت که در هر دو خودرو کمی صدای موتور داخل کابین می‌آید و هر دو خودرو می‌توانند به صورت تک و یا دو دیفرانسیل باشند. البته با توجه به اینکه بهای سوخت در داخل کشور در مقایسه با دیگر کشورها بسیار پایین است و لذا مصرف سوخت از فاکتورهای اصلی خرید خودرو نیست، لذا پیش‌بینی می‌شود که در صورت عرضه شدن این خودروها با پیشرانه‌های قوی‌تر شاهد تاثیر آن در فروش نیز خواهیم بود.
همچنین هر دو خودرو دارای عملکرد خوبی در تعویض دنده‌ها هستند اما اگر بخواهید به صورت دستی دنده عوض کنید شاید بگویید که کمی ASX نرم‌تر این وظیفه را انجام می‌دهد تا قشقایی.
در حال حاضر با شرایطی که برای قشقایی پیش آمده شاید خرید آن کمی دردسرساز باشد و ASX گزینه بهتری هم از لحاظ خدمات پس از فروش و هم از لحاظ امکانات است اما قشقایی در بازارهای جهانی خودرویی بسیار معروف و پرفروش بوده و متاسفانه نتوانسته آن طور که باید و شاید در ایران به فروش برسد. امیدواریم نه تنها ASX بلکه قشقایی نیز بتوانند پر رنگ‌تر از گذشته در بازار حضور یابند تا این سگمنت را از دست کره‌ای‌ها خارج کنند.

نظرات کاربران

7 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1392/6/9
میتسوبیشی رو همیشه دوست داشتم
1392/6/10
من میگم اگه قیمت هاشون رو نسبت به کره ای ها کمی پایین تر بیارن فروش خوبی میکنن.
1392/6/11
Asx از عقب زشته ولي از جلو حرف نداره!
1392/6/11
واسه خودش سطل اشغالیه ها!!
1392/6/11
آقا آرمان این یه حقیقته همیشه جلو از عقب بهتر بوده تو هر چیزی
1392/6/11
mitsubishi under authority of ... daimler benz ...the best or nothing
1392/11/8
ایامتسوبیشی زیر نظر نیسان است