تجربه رانندگی با تویوتا کرولا GLi
پس از چندی فرصتی شد تا با یک تویوتا کرولا GLi رانندگی کنیم تا متوجه شویم که آیا هنوز می توان گفت که تویوتا از نظر کیفیت یک سر و گردن از رقیبان خود بالاتر است یا خیر. تویوتا کرولا فعلی در سال 2007 به بازار عرضه شد که البته در این مدت تغییرات اندکی نیز کرد ولی نمی توان گفت که نسل کاملا جدیدی از آن عرضه شده و تنها به صورت فیس لیفت بوده اند. نمونه مورد آزمایش مدل 2008 بود که بیش از 60 هزار کیلومتر کار کرده بود ولی از نظر فنی کاملا سالم و بی عیب و از نظر ظاهری نسبتا سالم به نظر می رسید. البته ناگفته نماند که خوردگی های کوچکی در اطراف خودرو به چشم می خورد که در شهری مثل تهران اجتناب ناپذیر است.
پیشرانه تویوتا کرولا GLi به حجم 1.8 لیتر می باشد که می تواند 130 اسب بخار را تولید کند. البته مدل های 2013 تویوتا کرولا هم با همین پیشرانه وارد بازار شده اند و از این بابت تفاوتی بین آن ها نیست.
با این خودرو در بزرگراه، جاده و ترافیک سنگین پایتخت رانندگی کردیم. اولین چیزی که بعد از سوار شدن به این خودرو به چشم می خورد، کیفیت خوب داشبورد و ادوات داخلی بود که پس از چند سال استفاده هنوز هم رنگ و روی آن نرفته بود. همچنین زمانیکه شروع به رانندگی کردیم، هیچ صدای عجیب و غریبی از خودرو به گوش نمی رسید که نشان دهنده کیفیت خوب ساخت این خودرو است. اگر یکی از خودروهای ساخت داخل را تجربه کرده باشید، احتمالا بعد از چند سال رانندگی، باید با صداهای مختلفی در خودرو کنار بیایید(!) که یکی از تفاوت های خودروهای با کیفیت وارداتی و ساخت داخل است. بعد از کمی رانندگی، متوجه فرمان بسیار نرم آن می شوید که برای شهر مناسب می باشد اما برای مقایسه باید گفت که فرمان رنو مگان بسیار نرم تر از تویوتا کرولا است ولی هر دو قابل قبول و راضی کننده هستند. تعویض دنده توسط گیربکس 4 سرعته خودکار کرولا بسیار نرم و روان است و اصلا متوجه تعویض دنده نخواهید شد. اما باید گفت که پیشرانه کرولا کمی تنبل و کم قدرت است و اگر روحیه ای جوان دارید و می خواهید دست به کارهای غیر متعارف بزنید، کرولا کاملا ناامیدکننده خواهد بود اما اگر زیاد اهل سرعت و سبقت گرفتن نیستید، این پیشرانه کاملا مناسب خواهد بود.
فرمان پذیری کرولا بسیار خوب است و خودرو کاملا در اختیار راننده می باشد. راننده به راحتی روی جاده تسلط دارد و اطراف خودرو به کمک آینه های جانبی، که کمی بزرگ به نظر می رسید، به خوبی قابل مشاهده است. پدال گاز نیز به محض اینکه احساس کند راننده قصد شتاب گیری دارد، خودرو را به سمت جلو هدایت می کند و هیچ تاخیری در عکس العمل آن دیده نمی شود.
عملکرد ترمز کمی احساس ناامنی می داد زیرا با لمس کردن آن یا به قول معروف نیش ترمز زدن، عکس العمل سریعی از کرولا نمی دیدیم اما با کمی فشردن بیشتر ترمز، خیال راننده راحت می شود و ترمز خوب عمل خواهد کرد لذا اگر برای اولین بار سوار کرولا می شوید، در ابتدا کمی آرام برانید تا با ترمز آن آشنا شوید.
پس از گذشت چند سال استفاده از خودرو، کماکان کیفیت روکش چرمی صندلی ها خوب بود و همچنین نشستن روی آن ها راحت بود و احساس خستگی به راننده نمی داد. با وجود اینکه فضای صندلی های عقب زیاد نیست، اما یک فرد با قد معمولی به راحتی می تواند روی آن بنشیند و مشکلی برای جای پای خود نخواهد داشت.
نمونه مورد آزمایش دارای دو کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو بود اما کرولاهای جدید 6 کیسه هوا دارند که دو کیسه هوا برای سرنشینان جلو، و دیگر کیسه ها به صورت جانبی و پرده ای می باشند.
طراحی داشبورد کرولا نسبتا خوب است اما بهتر از طراحی، کیفیت آن می باشد. همانطورکه می دانید انتقادهای زیادی روی طراحی های داخلی یا خارجی محصولات مختلف تویوتا بوده اما تویوتا نیز سعی بر بهبود آن داشته و هر نسل نسبت به قبلی، پیشرفت قابل ملاحظه ای کرده است. به طور مثال تویوتا کمری در هر نسل بسیار بهتر شده و نسل جدید آن که با مدل های 2012 وارد بازار شده، نسبت به مدل قبلی کاملا دگرگون شده است. در همین مدل مطمئنا طراحی داشبورد بسیار بهتر شده است اما اگر از افراد مختلف در مورد طراحی خارجی آن سئوال کنید، بسیاری نسل قبلی را بهتر می دانند!
اگر قصد خرید تویوتا کرولا صفر کیلومتر مدل 2012 را دارید، باید نزدیک به 90 میلیون تومان پول بپردازید که البته قیمتی بسیار زیاد برای خودرویی در این کلاس است. اما اگر بخواهیم کمی مقایسه کنیم، رنو مگان با گیربکس مشابه، پیشرانه ای حجیم تر اما با مصرف سوخت و تولید قدرت نسبتا مشابه، کمی نرم تر است و فرمان پذیری بهتری نسبت به کرولا دارد اما ناگفته نماند که اگرچه مگان خودرویی اروپایی است اما با توجه به اینکه در داخل مونتاژ می شود، انتظار شنیدن صداهایی از نقاط مختلف خودرو را بعد از چند سال استفاده باید داشت و می توان گفت که از نظر کیفیتی کرولا کمی مطمئن تر به نظر می رسد.
در انتها باید گفت که تویوتا کرولا با ابعادی جمع و جور، مصرف کم، کیفیت خوب و قیمت نسبتا گران، خودرویی مناسب برای خانواده های کم جمعیتی است که قصد خرید خودرویی وارداتی را دارند و می خواهند چندین سال بدون مشکل از خودروی خود استفاده کنند.
تاریخ: 1391/11/11
نظرات
 
:نام
   
:ایمیل
 
:متن
عرفان

in otagh az 2008 tolid shod jenab.lotfan ghable in ke benevisin motale konid

1392/4/3

محمدرضا

واقعا نسبت به قیمتش امکانات نداره قیمتش هم 127 ملیونه موتورش هم خوب نیست قیافه هم نداره من فکر رنو فلونس خیلی بهتره

1392/5/14

نوید

من پدرم یک دونش رو داره. خیلی ماشین راحت و با معرفتیه. اصلا قابل مقایسه با نمونه های کره ای نیست.

1392/7/21

بیتا

سلام مرسی از ماشینایی که معرفی می کنین. من دنبال یه ماشین فوق العاده ام اما نمی تونم پیداش کنم. میخوام مدلش از مازراتی کواتروپورتع بالاتر باشه و امکاناتشم از اون بهتر باشه. اگه همچین ماشینی سراغ داشتین ممنون میشم به ایمیلم بذارین

1392/8/4

کسری

طراحی بسیار محافظه کارانه مانند اکثر خودروهای تویوتا,موتور کاملا معمولی,فقط خودروئیست برای رفت و امدهای معمولی درون شهری بدون هیچگونه هیجانی.بیشتر بدرد پیرمردهائی میخوره که دیگه مجاز به رانندگی نیستند.واقعا از تویوتا بعیده با مشتریهای متعصب خودش یه همچین رفتاری داره.

1392/8/6

علی

به نظرم اصلا جالب نیست

1392/8/28

احمد زیاقمی

با سلام. دوستان تویوتا کرولا ماشین بسیار به سرفه ای است چون خیلی با کیفیته وتا چند سال اول احتیاج به تعمیر نداره مصرفشم خیلی کمه.از لحاظ راحتی هم ماشین بسیار نرم هستش.در ضمن پر فروش ترین ماشین دنیاست.من که خیلی خوشم مییاد.

1392/9/30

دوست شما

خودروهای زاپنی از لحاظ مصرف و استحلاک پایین از زمان قدیم همه جای دنیا خریدار داشته ولی به جز لکسوس و شاسی بلندها , دوتا مسأله باقی میمونه . اولا اینکه وزن قسمت عقب ماشین نسبت به جلوش خیلی سنگینتره ! برای همین سر پیچهای نسبتآ تند باید مراقب سرعتمون باشیم به عنوان مثال مزدا 323 که مدتیه تولید نمیشه و ماکسیما و تا حدودی کمری مسآله ی دوم اینکه هیچ وقت نتونستن به زیبایی اتوموبیلهای اروپایی طراحی کنن

1392/10/30

علی

مثل اکثر ماشین های تویوتا واسه پیرمرد ها ساخته شده.اگرچه تویوتا هست...اگه خواستم تاکسی بخرم حتماً بهش فکر میکنم:دی

1393/2/20

علی

من تویوتا کرونا مدل 1992 دارم تویوتا تنها خودرویی هست که از زمانی که تولید میشه تا زمانی که از رده خارج میشه هیچ چیز ازش کم نمبشه این را اونای که دارن میدونن ضمنا اونای که اطلاع در مورد خودرو ندارند بی خود ذهن ملت را خراب نکنند . تشکر

1393/6/3

فیلم های بررسی خودرو