موضوعات داغ

لکسوس NX

عکس مطلب اول
بی‌شک یکی از جذاب‌ترین سگمنت‌ها در تمامی بازارها، سگمنت شاسی‌بلند متوسط شهری است. سگمنتی که اکثر بزرگان خودروسازی جهان در آن نماینده‌ای دارند و در ایران نیز خودروهای این سگمنت جزو پرطرفدارترین و پرفروش‌ترین‌ها هستند.
موضوعی که در این رده خودروها بی‌چون و چرا است، حکمفرمایی بی‌ام‌و X3 است. خودرویی که نه تنها در بازارهای جهانی بلکه در بازار داخل نیز خود را به خوبی نشان داده و فروش بالای آن نشان از موفقیت این باواریایی دارد اما گویا این حکمرانی برای رقیب ژاپنی و جان سخت بی‌ام‌و، یعنی لکسوس کمی گران تمام شده و این تولیدکننده با کیفیت، محصولی زیبا به نام NX را برای رقابت با X3 به این سگمنت روانه کرده است. حال پس از مدت کوتاهی از عرضه و معرفی این خودرو به بازارهای جهانی، ایرتویا توانسته مجوز ورود این خودرو را بگیرد و به زودی شاهد رقابت سختی بین NX و X3 در بازار داخل خواهیم بود.
به قول بعضی مدیران مطرح فروش، خودروی خوش چهره به راحتی فروش می‌رود و شاید باید NX را مصداق و مثالی برای این جمله بدانیم طوریکه درست 1 روز بعد از شروع پیش فروش این خودرو توسط ایرتویا، پیش فروش آن به دلیل استقبال بالا و افزایش تعهدات متوقف شد (لینک خبر)! لکسوس NX با طراحی خشن، جدی، با خطوط تیز و در عین حال مدرن، چهره‌ای کاملاً متفاوت نسبت به رقیبان دارد و باید گفت که لکسوس خودرویی را طراحی کرده که فراتر از سطح کنونی بازار است.


تا به حال لکسوس برای مدل NX پیشرانه‌های مختلفی از جمله موتور 4 سیلندر 2.5 لیتری هیبریدی با تنفس طبیعی (مدل 300h) و یا موتور 4 سیلندر 2 لیتری توربوشارژ (مدل 200t) را معرفی کرده ولی نسخه‌ای که توانسته مجوز واردات را بگیرد همان مدل 200t است که می‌تواند حداکثر 235 اسب‌بخار در 4800 دور در دقیقه و 350 نیوتن‌متر در 1650 دور در دقیقه را تولید کند. اجازه دهید در همین قسمت مقایسه‌ای کوتاه بین NX و X3 داشته باشیم. X3 فعلاً در بازار ما در دو مدل 20i و 28i عرضه می‌شود که مدل 20i می‌تواند حداکثر 184 اسب‌بخار و مدل 28i توانایی تولید حداکثر 245 اسب‌بخار را دارد. لذا با این تفاسیر مدل 20i اصلاً توانایی رقابت با این خودرو را ندارد ولی مدل 28i تقریباً قدرت تولیدی برابری نسب به آن دارد و تنها 10 اسب‌بخار از آن بیشتر است (البته اگر کمی حرفه‌ای نگاه کنیم 10 اسب‌بخار نیز برای خود قدرت زیادی محسوب می‌شود).
معمولاً محصولات لکسوس مملو از امکانات بروز و کاربردی هستند که NX نیز از این قاعده مستثنی نبوده و شاید اسم بردن از تجهیزاتی نظیر سقف پانوراما، سیستم ذخیره تنظیمات صندلی، روکش چرمی صندلی‌ها، درب صندوق عقب برقی و داشتن 10 بلندگو برای چنین خودرویی وقت تلف کردن باشد. اما از آن طرف تجهیزات خاص دیگری مانند سیستم شارژ بدون سیم موبایل (تنها با گذاشتن موبایل در محفظه مخصوص موبایل شارژ می‌شود)، سیستم ریموت خودرو به وسیله برنامه موبایل (به کمک نرم‌افزاری که روی موبایل نصب می‌شود می‌توانید خودرو را روشن/خاموش، درب‌ها را قفل و یا میزان بنزین داخل باک را چک کنید)، نشان دادن میزان استفاده از توربو و نیروی جی (G-Force) تنها قسمتی از امکانات لکسوس NX است و اگر مدل F Sport نیز وارد شود که باید چند مورد فوق‌العاده دیگر به این لیست اضافه کنید.
در فیلم زیر می‌توانید امکانات مختلف این خودرو را مشاهده کنید:


به بحث شیرین قیمت NX می‌رسیم و حدس و گمان‌های همیشگی ما در مورد قیمت احتمالی خودروهای آینده بازار. همانطورکه اشاره کردیم، ایرتویا تنها پس از یک روز از شروع پیش فروش NX، به دلیل استقبال بسیار بالا، پیش فروش را متوقف کرد و این نشان از خط و نشان سخت این ژاپنی نوید حضور پر رنگ آن در آینده‌ای نزدیک است. البته با تماسی که با شرکت ایرتویا داشتیم، این شرکت برآن شده تا شرایط را برای از سر گیری پیش فروش این خودرو مهیا کند و به محض شروع مجدد پیش فروش این خودرو، در سایت خودروبانک اطلاع‌رسانی خواهیم کرد. در این شرایط پیش فروش موعد تحویل 90 و 120 روزه بود و 150 میلیون تومان پیش پرداخت لازم بود. قیمت نهایی و قطعی این خودرو هنوز اعلام نشده ولی با کمی نیم نگاه به بازارهای حاشیه خلیچ فارس و با کمی حدس، احتمالاً قیمت NX در حدود 300 میلیون تومان خواهد بود.
در نهایت باید گفت که عرضه این خودروی بروز و مدرن خبر خوبی برای بازار داخل تلقی می‌شود و باعث خواهد شد حداقل در این سگمنت جدیدترین محصولات جهان در بازار ما نیز قابل دسترس باشد و این موضوع زمانی پررنگ‌تر است که پای یک لکسوس جدید با چهره‌ای مخوف(!) در میان باشد. در هر صورت با حضور NX بازار بسیاری از شاسی‌بلندهای متوسط تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و جنگی سخت بین این چشم بادامی خوش استیل و بی‌ام‌و X3 پیشرو در خواهد گرفت.

در زیر می‌توانید تیزر تبلیغاتی این خودرو را مشاهده کنید:

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد