موضوعات داغ

"بِ اِم وه" یا "بی‌ام‌دبلیو"؟ مسئله این است!

عکس مطلب اول

مدتی پیش با دوستان گرم صحبت بودیم و طبق معمول صحبت از خودرو و برندهای محبوب آلمانی به میان آمد؛ داشتم از ب ام وه صحبت میکردم که یکی از دوستان به شوخی و با لحن کنایه آمیزی گفت مگر دانشگاه نرفته‌ای‌؟ زبان انگلیسی را در حد حروف الفبا هم بلد نیستی‌؟ این حرف (W)، دبلیو است نه (وه)! بی ام دبلیو!

بله، خیلی سال پیش تقریباً تمام مردم ایران این برند را ب ام وه خطاب می‌کردند اما چند سالی است ب ام وه تبدیل به بی ام دبلیو شده! حتی در مقاله‌های مختلف خودرویی نیز هر دو شکل نوشته را می‌بینیم. ولی به واقع کدام تلفظ صحیح است؟

در یک جمله ی کوتاه باید بگویم هردو مورد درست می‌باشد.

همانطور که اکثر دوستداران اتومبیل می‌دانند، BMW مخفف سه کلمه‌ی Bavarian Motor Works (البته به زبان آلمانی: Bayerische Motoren Werke ) به معنی کارخانه موتورسازی باواریا است ( باواریا – یا همان بایرن - نام یکی از ایالت های جنوبی آلمان است).

در زبان آلمانی تلفظ حروف الفبا با انگلیسی تفاوت دارد؛ به عنوان مثال حرف B، بِ و W، وِه خوانده می‌شود. درنتیجه اگر شما بخواهید با زبان به اصطلاح بین المللی که انگلیسی است تلفظ کنید بی ام دبلیو صحیح است اما اگر به کشور سازنده‌ی این خودرو یعنی آلمان پایبند باشید می‌توانید مثل ژرمن‌ها از واژه‌ی بِ اِم وه استفاده نمایید. هر دو تلفظ صحیح و بسته به نظر و سلیقه‌ی شخصی شما دارد.

شاید جوان‌ترها نشنیده باشند ولی قدیمی‌ها خاطرشان هست که زمانی در ایران حتی برای بیان آپشن پنجره سقفی خودروهای آلمانی از واژه‌ی شیبی داغ (Schiebedach) که معادل آلمانی کلمه سانروف است استفاده میشد!

این اختلاف نظر در تلفظ نام‌های آلمانی بین دوستداران بنز در مورد تیونر AMG هم وجود دارد که بعضی ( اِی اِم جی ) و عده‌ای دیگر (آ ام گِ ) را صحیح می‌دانند. همچنین در مورد پورش یا پورشه! در این دو مثال هم اولی با لهجه‌ی انگلیسی و دومی با لهجه‌ی آلمانی ادا شده و هر دو درست است.

البته زمانی که صحبت از BMW به میان می‌آید‌، در شرایطی که می‌توان ساعت‌ها از تکنولوژی، طراحی و کارایی فوق‌العاده این خودرو ساز صحبت کرد، شاید بحث در مورد چگونگی تلفظ وقت تلف کردن به نظر آید؛ اما برای من و برخی علاقمندان، دانستن کم اهمیت‌ترین نکته از دنیای این شاهکار آلمانی نیز خالی از لطف نیست.

نظرات کاربران

13 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1393/11/17
هه هه هه.
ممنون.
همیشه میترسیدم بگم " وه "
از این به میگم وه و براش دلیل هم دارم.
1393/11/17
دمت گرم. خیلی مردی.
1393/11/17
مرسي . مرسي . مرسي . اون عكس دوميه خيلي باحاله . مرسي
1393/11/17
حتی شنیدن این نکته ظریف و کوچک در مورد بی ام و هم لذت بخش است.متشکرات
1393/11/18
با درود و تشکر از سایت خودروبانک

فرمایش شما صحیح است و من شخصا بارها در سالهای قبل تنها به برخی افرادی که به حالت <<تیکّه>> ،(همانند اتفاقی که برای شما افتاده) ، برخورد جالبی نداشتند این موضوع را بیان می کردم.

در حقیقت در زبان المانی تمام حرف ها خواننده می شوند،همچنین حروف الفبای المانی نسبت به انگلیسی از تلفظ دیگری برخوردار هستند.
حروفی مانند A.B.C به صورت( آ ،بِ،ثِ) خوانده می شوند که در انگلیسی با صدای ( إی، بی ،سی) خوانده می شوند.

از انجایی که این سه حرف از سه کلمه المانی گرفته شده و این کارخانه ،یک کارخانه تولید خودرو متعلق به کشور المان است ،باید با نام اصیل ان صدا زده شود. در واقع( ب. ام .و ) صحیح بوده ، اما دوستانی از سر علاقه یا ندانستن از تلفظ انگلیسی استفاده می کنند و( بی. ام. دابلیو) می نامند ،که البته نظر تلفظ انگلیسی صحیح است اما چون نام یک نام المانی است ،تلفظ صحیح باید مطابق با کشور اصلی باشد.

این مثال در خصوص کمپانی( آ.اِم.گ -AMG) یا ( AMAG آ.اِم.آ.گِ) هم صدق می کند، چراکه در زبان المانی حرف (G, جی) به صورت (گِ) تلفظ می شود.
اما نکته ای که وجود دارد و حتی در سایت شما و سایت های دیگر هم مشاهده کردم ترکیب این دو تلفظ است که صحیح نمی باشد، در واقع (بی .ام .و ) تلفظ نا صحیح است که حرف اول را با تلفظ انگلیسی،حرف دوم به صورت مشترک و حرف سوم را با تلفظ المانی بیان می کنیم. اما از انجایی که در ایران سایر برندهای المانی را با اسم و تلفظ خودشان می شناسیم بهتر است از تلفظ با صدای حروف المانی استفاده کنیم.

برای نمونه Volks Wagen
در زبان المانی حرف V(وی) و W (دابلیو) به ترتیب به صورت V (فا) و (وِِ) خوانده می شوند و بدین ترتیب کلمه به صورت* فولکْس واگِن *خوانده شده که فولکْس به معنی ملّی و واگِن منظور خودرو است که در کل به معنی خودروی ملی المان می باشد.

همچنین نمونه ای دیگر در کلمه Bosch (بٌش) نوشتار فارسی (بوش)، می باشد.
در زبان المانی سه حرف Sch در کنار هم «شِ» خوانده می شود.
همانطور که گفتم تمامی حروف خوانده می شوند و این سه حرف در کلمه porsche ،وجود دارند که به صورت پُرشه (نوشتار فارسی) پورشه خوانده می شوند و پورش تلفظ انگلیسی این کلمه می باشد.
1393/11/18
بی ام و یعنی بی نهایت
1393/11/19
آقای سینا پیش خودت چی فکر کردی که مقاله رو مجدداً تو نظرت کپی کردی.
خوب نظری نداری چیزی ننویس برادر من.
1393/11/19
جناب مسعود،

1- خود این سایت تا قبل از همین مقاله از این اطلاعات خبر نداشت،در مطالب مرتبط با این محصول در قسمت های مرتبط می توانید شاهد این موضوع باشید.

2- فکر نمی کنم کپی کرده باشم،بلکه بیشتر و کامل تر برای کسانی که علاقمند به این موضوع هستند توضیح دادم.

3-فکر نمی کنم فکری که با خودم کردم بدتر از فکری که شما کردید و این کامنت و گذاشتید باشد!!!
کلا دوست داریم همیشه طلبکارانه برخورد کنیم به جای تشکر.

1393/11/19
من با سینا موافقم
1393/12/26
سینا جان همونارو نوشتی دیگه
1393/11/19
ادم داشته باشه ارم سایپا رو روش میزاره این که مشکلی نیست
1393/11/19
حالا هر کدوم!
کیه که بتونه بخره؟!!!
1393/11/20
بی ام و
یعنی سلطان