موضوعات داغ

نسل جدید تویوتا پریوس به ایران رسید

عکس مطلب اول
ایرتویا، نمایندگی رسمی شرکت خودروسازی تویوتا ژاپن در ایران از پیش فروش مدل 2016 تویوتا پریوس خبر داد، پیش فروشی که می‌توان به بهانه آن صحبتی مختصر هم در رابطه با خود خودرو و امکانات آن داشته باشیم.
براساس اعلام شرکت ایرتویا، نسخه 2016 تویوتا پریوس با پیش پرداخت 55 میلیون تومان ثبت نام می‌شود و 60 روز پس از واریز پیش پرداخت، می‌بایست 15 میلیون دیگر را در قالب چک پرداخت نمود و 120 روز بعد هم 15 میلیون دیگر پرداخت کرد. در این طرح مدت زمان تحویل 120 روز کاری اعلام شده و سود مشارکت در آن 18 درصد و سود انصراف هم 12 درصد است.
در رابطه با طراحی نسل چهارم از تویوتا پریوس، یک شاسی بزرگ‌تر در نظر گرفته شده که در طول کلی، حدود 60 میلی متر و در عرض هم حدود 15 میلی متر بزرگ‌تر شده است که کابین جادارتر و بزرگ‌تر از نسل قبل برای سرنشینان خواهد داشت، ولی در عوض ارتفاع آن نسبت به نسل قبل حدود 20 میلی متر کوچک‌تر شده که خود باعث کاهش سطح تماس با جریان مقاوم هوا، هرچند به مقدار کم شده است که در سرعت‌های بالا اثر خود را خواهد گذاشت، علاوه بر این‌ها، تویوتا اضافه کرده که شاسی جدیدی که برای نسل چهارم تویوتا پریوس در نظر گرفته است، حدود 60 درصد محکم‌تر و ایمن‌تر از قبل شده و مرکز ثقل آن نیز بهبود پیدا کرده که در عملکرد خودرو نیز قطعا بی تاثیر نخواهد بود. پس به طور کلی می‌توان گفت که طول این خودرو به 4540 میلی متر، عرض کلی آن به 1760 میلی متر، ارتفاع آن به 1490 میلی متر و فاصله بین دو محور آن هم به 2700 میلی متر رسیده است.

گیربکس CVT روی پریوس جدید نصب شده است

در بخش قدرتی هم پیشرانه‌ای 1.8 لیتری با جعبه دنده اتوماتیک CVT در کنار موتوری الکتریکی قرار گرفته که می‌تواند حداکثر 121 اسب بخار قدرت تولید کند و در سه حالت EV، ECO و Power نیروی تولیدی را به خروجی منتقل کند. در خصوص این سیستم محرک شرکت خودروسازی تویوتا گفته که راندمان حرارتی موتور را به 40 درصد رسانده که عدد نسبتا بالایی در موتورهای بنزینی است و میزان مصرف سوخت را هم حدود 10 درصد نسبت به نسل قبل بهبود بخشیده است. در ضمن برای تغذیه موتورهای الکتریکی خودرو نیز از باتری‌های پیشرفته نسل جدید نیکل متال با ابعادی کوچک‌تر، ولی قدرتمندتر استفاده کرده که هم باعث افزایش توان و هم باعث کاهش وزن کلی خودرو و رسیدن آن به 1394 کیلوگرم شده است.
سیستم‌های ایمنی بکار رفته در این خودرو هم نسبتا زیاد و قابل قبول هستند، به همین دلیل تنها به مهم‌ترین و بارزترین آن‌ها اشاره می‌کنیم که شامل ترمزهای ضدقفل، کیسه‌های هوای ایمنی راننده، سرنشین جلو، جانبی سرنشینان جلو، پرده‌ای سرنشینان جلو و عقب، زانویی راننده، سیستم تشخیص یا رادار نقطه کور (BSM)، سیستم هشدار وجود مانع در نقاط کور به هنگام حرکت به عقب (RCTA) و همچین سیستم‌هایی نظیر ABS، EBD، BAS، VSC و TRC می‌شود که بیشتر آن‌ها در بخش پایداری خودرو فعال هستند.

سیستم نشان دنده نقطه کور

از لحاظ امکانات و تجهیزاتی هم می‌توان به دوربین دید عقب، سنسور پارک جلو و عقب، سیستم روشنایی در روز (DRL)، سیستم کنترل اتوماتیک چراغ‌ها، سیستم فرمان برقی به همراه تنظیم دستی به صورت تلسکوپی و ارتفاع، صندلی‌های تنظیم شونده در 6 حالت برای راننده و در 4 حالت برای سرنشین جلو، سیستم تهویه اتوماتیک به همراه سنسور رطوبت و دریچه هوا برای سرنشینان عقب، سیستم صوتی JBL متصل به صفحه نمایشگری 7 اینچی لمسی، کروز کنترل، ورود بدون کلید و شارژر بدون سیم گوشی‌های هوشمند با قابلیت شارژ بی‌سیم اشاره کرد.
نکته قابل تامل در مورد این خودرو یا هر خودروی هیبریدی دیگر مانند لکسوس CH200h این است که این نوع خودروها هیچ گونه احتیاجی به شارژ باطری ندارند و در حقیقت استفاده از آنها دقیقاً همانند استفاده از یک خودروی بنزینی معمولی است و شارژ باطری ها توسط موتور بنزینی و به صورت خودکار انجام می شود.

جوایز و افتخارات
تویوتا پریوس هیبریدی از ابتدای تولد خود تا به امروز توانسته جوایزات زیادی را بدست آورد که تا به امروز بخش مهمی از آن‌ها به شرح زیر هستند:
- پریوس پرفروش‌ترین خودروی هیبریدی در چند سال اخیر در سراسر جهان به شمار می‌رود.
- 80 درصد از تویوتاهای فروخته شده در 20 سال اخیر در مدل‌های مختلف از جمله مدل‌های پریوس در جاده‌ها بدون مشکلات جدی در حال تردد و خدمات رسانی هستند، ارائه شده توسط IHS AUTOMOTIVE
- پریوس به عنوان ارزشمندترین خودروی 2014 در کلاس خود به شمار می‌رود، ارائه شده توسط IntelliChoice
- تویوتا پریوس بیشترین امتیاز را در تولید به دست آورده است، ارائه شده توسط IntelliChoice
- تویوتا پریوس نشان باکیفیت‌ترین محصول هیبریدی را از لحاظ طول عمر بدست آورده است، ارائه شده توسط HIS AUTOMOTIVE
- کسب رتبه نخست خدمات رسانی و تعمیر و نگهداری در قبال هزینه‌های پرداختی و تعهدات شرکت، ارائه شده توسط Industy Accolade
- با ارزش‌ترین نام تجاری، ارائه شده توسط IntelliChoice
- بیشترین بهره‌ وری سوخت در میان خودروهای هم رده، ارائه شده توسط Industry Accolade
- پاک‌ترین خودروی فروخته شده در ایالت متحده آمریکا از نظر آلایندگی، ارائه شده توسط صفحه منابع هوایی کالیفرنیا و EPA

در مورد قیمت نهایی این خودرو هنوز ایرتویا حرفی نزده و تنها پیش فروش علی الحساب آن را آغاز کرده ولی به نظر می رسد قیمتی بین 140 تا 145 میلیون تومان را باید برای این هیبریدی معروف انتظار داشته باشیم.

در فیلم زیر می توانید کار با صفحه نمایش تویوتا پریوس و تنظیمات مختلف آن را مشاهده کنید:

Loading the MediaPack player...

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد