چندان کار سادهای نیست که بتوان 12 سال پیاپی عنوان پرفروشترین
خودرو در صنعت خودروسازی را در سگمنت خود کسب کرد، بله! کمری، خودروی سدان و نسبتاً لوکس شرکت ژاپنی تویوتاست که حدود 12 سالی میشود به طور مستمر عنوان پرفروشترین سدان را به نام خود ثبت میکند تا اینکه در اوایل سال جاری میلادی 2015 نسل جدید این محصول با بیش از 1200 نوع تغییر مختلف از جمله تغییرات اساسی ظاهری معرفی شد و حالا هم نمایندگی رسمی این شرکت خودروسازی ژاپنی در ایران یعنی شرکت
ایرتویا اقدام به واردات و عرضه گسترده این محصول در بازار کشور کرده که در ادامه بیشتر به آنها خواهیم پرداخت. البته چندی پیش هم نمونه هیبریدی کمری یعنی تویوتا کمری هیبریدی LE توسط این شرکت وارد خاک کشور شده بود که موفق به بررسی آن شدیم که گزارش مفصل و جامع آن در اختیار شما مخاطبان عزیز
خودروبانک قرار داده شد (
تجربه رانندگی با تویوتا کمری هیبریدی 2015).
از نظر طراحی ظاهری به غیر از طراحی چراغهای پیشانی نسبتاً ساده ولی تمام LED که بحثی کاملاً سلیقهای است، نمیتوان خردهای به طراحی آن گرفت و حتی برعکس، طراحی نسل جدید از طراحی نسبتاً یکنواخت و خشک نسلهای قبلی خارج شده و حالا چهرهای اسپرتتر و دلنشینتر به خود گرفته که علاوه بر خانوادهها و مشتریان سنگین و رسمی، توانسه نظر قشر جوان را هم به سمت خود جلب کند. در قسمت جلویی خودرو همانطور که میبینید، چراغهای اصلی پیشانی و جلوپنجرهای بسیار گسترده و شبیه به نسخه هیبریدی طراحی شده است، ولی طراحی و الگوهای داخلی جلوپنجره با نسخه هیبریدی فرق داشته و به جای استفاده از ستونهای موازی افقی شکل از بالا تا پایین، تنها از دو ستون اصلی عمودی قوسدار استفاده شده که در لابهلای آن توریهای لانه زنبوری نصب شده است. طراحی عقب به نسبت طراحی جلویی خودرو شامل تغییرات بسیار زیادی شده که شباهت اندکی به هیوندای سوناتا در نگاه اول پیدا کرده است که دلیل اصلی آن فرم و طراحی خاص چراغها و درب صندوق عقب خودرو است. طراحی داخلی این نسل نیز نسبت به نسل قبل، فوق العاده بهتر و پیشرفتهتر شده که با نگاهی اجمالی به آن قادر به تشخیص تغییرات و پیشرفتهای آن خواهید بود.
در زیر کاپوت این مدل از کمری هم یک پیشرانه 2.5 لیتری چهار سیلندر مورد استفاده قرار گرفته که تنها به یک جعبه دنده اتوماتیک شش سرعته استپ ترونیک مجهز شده و در دور موتور 6000 دور بر دقیقه قادر به تولید 181 اسب بخار قدرت و در دور موتور 4100 دور بر دقیقه نیز توانایی تولید حداکثر 235 نیوتن متر گشتاور را دارد که توسط جعبه دنده شش سرعته مذکور از بخش انتهایی پیشرانه دریافت شده و پس از تبدیل دور نهایی به رینگهای 18 اینچی خودرو ارسال میشود. برای مهار این نیروی تزریق شده به چرخها، تویوتا بر روی هر چهار چرخ خودرو از سیستم ترمز دیسکی استفاده کرده تا شتاب منفی مطلوبتری برای بازدارندگی خودرو ایجاد کند. از دیگر ویژگیهای فنی خودرو هم میتوان به فرمان برقی از نوع تلسکوپی، سیستم تعلیق مک فرسون بر روی هر دو محور و... اشاره کرد.
در آخر هم واحد بازاریابی ایرتویا اعلام کرد که در جشنواره فروش تابستانه، تیپ فول تویوتا کمری 2016، با طراحی کاملا جدید و با امكانات كاملي نظير سانروف، سنسورهاي پارك، دوربين ديد عقب، مانيتور نويگيشن، كروز كنترل، سيستم تهويه مطبوع تمام اتوماتيك با قابليت تنظيم دوگانه دما، سيستم ورود بدون كليد با استارت دكمهاي، 6 ایربگ ایمنی، سیستمهای ایمنی TRC، VSC، BA، EBD، ABS و ... با تحویل 60 روزه و قیمت قطعی 190 میلیون تومانی به فروش میرسد که این قیمت برای چنین خورویی در بازار ایران خیلی خوب به نظر میرسد و از طرف دیگر هم با وجود اینکه مدلهای جدید هیوندای سوناتا و هوندا آکورد نتواستند آنطور که باید و شاید حضور موفقی در بازارهای داخلی داشته باشند و فروش رضایت بخشی همچون مدلهای قبل خود را تجربه کنند، می توان حدس زد که راه برای فتح این سگمنت توسط کمری 2016 بسیار هموار شده است.